ESCI 1/48 NA F-100D Super Sabre, aka Mellanspel nr 3
+11
Caverö
Agensjö
Janne.S
Stefan E
Erik
TommyKillander
Azgaron
Marlin
cas
Matt_Public
frznlogic
15 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: ESCI 1/48 NA F-100D Super Sabre, aka Mellanspel nr 3
Tror ni har rätt i post shade, kommer helt klart hjälpa att få "ihop det", men jag är osäker på hur jag gör bakdelen. Kommer kräva väldigt noggrant arbete känner jag, och behöver en plan framåt... Ska tänka på vad du säger där janne, men tanken var egentligen inte så mycket bränd som rostig färg... Många bilder jag sett är framför allt rostiga när det är färg på maskinen. Metall rena maskiner verkar ha bränt i första hand dock. Lite nyfiken på varför. Gjorde färgen något kemiskt i hur metallen korroderade? Dags att fråga frun borde vara hennes område, jobbar med högtemperatur korrosion 😁
frznlogic
Tjo!
Rost är det definitivt inte.. Aluminium har aldrig rostat. Metallen bränns och missfärgas av motorns utlopp. Färgen bränns även den. Kika på gamla bilar från den soliga södern i USA. Vita bilar kan vara helt bruna men det är inte rost. Solbränd/ bränd av värme ger den effekten.
Hejsan
Andreas
Rost är det definitivt inte.. Aluminium har aldrig rostat. Metallen bränns och missfärgas av motorns utlopp. Färgen bränns även den. Kika på gamla bilar från den soliga södern i USA. Vita bilar kan vara helt bruna men det är inte rost. Solbränd/ bränd av värme ger den effekten.
Hejsan
Andreas
Agensjö
Tror just det ramlade ner en polett... Tack Andreas. Och därefter vill jag säga curse you, du förstörde vad jag försökte efterlikna totalt för mig 😁. I ärlighetens namn känns det bättre och lättare att fixa efter den lektionen.
frznlogic
Ett tips är att göra postshadingen med väldigt förtunnad färg. Då har du mögjliget att kontrollera tonen och de mjuka öv er gångarna bättre. Sorry för stavningen skriver på min telefon.frznlogic skrev:Tror just det ramlade ner en polett... Tack Andreas. Och därefter vill jag säga curse you, du förstörde vad jag försökte efterlikna totalt för mig 😁. I ärlighetens namn känns det bättre och lättare att fixa efter den lektionen.
Tommy
TommyKillander
Blev lite modfälld av det där, samt inte haft så mycket byggtid. Oavsett, blev ett mellanspel i mellanspelet helt enkelt.
Kfz 385 tankbil. Börjar falla ihop.
Kfz 385 tankbil. Börjar falla ihop.
frznlogic
Man kan aldrig mellanspela för mycket.... Inte i den här hobbyn
Men tillbaka till baken på din F-100D; du kan ju leka runt lite med ljusare metallfärger och framför allt gnugga i pigment (som redan har föreslagits) för att få till den där läckra färgförändringen som man ser på upphettad metall.
Tamiyas "smink-lådor" är perfekta till sådant här.
Snyggt jobbat med tankbilen förresten!
Tommy
Men tillbaka till baken på din F-100D; du kan ju leka runt lite med ljusare metallfärger och framför allt gnugga i pigment (som redan har föreslagits) för att få till den där läckra färgförändringen som man ser på upphettad metall.
Tamiyas "smink-lådor" är perfekta till sådant här.
Snyggt jobbat med tankbilen förresten!
Tommy
TommyKillander
Tack! Jo det löser sig nog snart. Jag lade ett mellanlager hårspray över metallic färgen så det går nog att lösa ☺. Samlar mest mod för det steget just ni 😉
Och tack för orden om tankern ☺
Och tack för orden om tankern ☺
frznlogic
Aha...jag skrotade runt efter danska bilder. Som jag ser det så har färgen reagerat med värmen på något sätt så den blir roströd-sandfrznlogic skrev:Tror ni har rätt i post shade, kommer helt klart hjälpa att få "ihop det", men jag är osäker på hur jag gör bakdelen. Kommer kräva väldigt noggrant arbete känner jag, och behöver en plan framåt... Ska tänka på vad du säger där janne, men tanken var egentligen inte så mycket bränd som rostig färg... Många bilder jag sett är framför allt rostiga när det är färg på maskinen. Metall rena maskiner verkar ha bränt i första hand dock. Lite nyfiken på varför. Gjorde färgen något kemiskt i hur metallen korroderade? Dags att fråga frun borde vara hennes område, jobbar med högtemperatur korrosion 😁
färgad, sedan har den ytterligare bränts bort och metall lyser igenom. Otroligt roligt vädrings objekt!
Janne.S- Moderator
Jääää!
Du är helt klart på rätt väg - keep it up!
Tommy
Du är helt klart på rätt väg - keep it up!
Tommy
TommyKillander
Just! Just!TommyKillander skrev:Du är helt klart på rätt väg [...]
Också: fy Fagerlund, vilken slitvarg.
Matt_Public- Master of DNF
Mer highlight! Huuh lite för mycket kanske, eller egentligen mest bara fel shade kanske . Oavsett, det var kul och tog tid . lite osäker på nästa steg ,funderar på lite chipping eller vänta till slutet efter lacker, kladdismärken osv?
frznlogic
Snarare ett utmärkt utgångsläge för ett brutalt oljefilter.frznlogic skrev:Mer highlight! Huuh, lite för mycket kanske […]
Tack matt! Känns som att allt går att lösa bara man använder det där som sitter på axlarna 😁. Jag är lite dålig på det 😉Matt_Public skrev:Snarare ett utmärkt utgångsläge för ett brutalt oljefilter.frznlogic skrev:Mer highlight! Huuh, lite för mycket kanske […]
frznlogic
That's more like it! Strålande
Janne.S- Moderator
Nu börjar den se ut som en Hun!
Nice!
Nice!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser ut att kunna bli fint det där!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Bygger vidare lite långsamt här och på tankbilen utan byggtråd. Klarlack lagd innan nyår, dekaler satta igår och ytterligare bearbetade med decal set idag... Får inte ner dem riktigt. Gamla härken till dekaler som gulnat lite men men. I övrigt gick de på lätt och fint.
frznlogic
Ser bra ut! Kul att dekalerna gick på fint!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det tar sig för dansken!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar för tillrop ☺. Jag tycker det tar sig iaf 😉. Ska fortsätta lite ikväll hoppas jag
frznlogic
Lite klarlack över dekalerna
Lite färg på beväpningen
Jag börjar känna mig färdig mentalt med den här maskinen, och vill bygga något nytt. Illa för byggmoralen, känns som att jag fuskar lite 😉
Lite färg på beväpningen
Jag börjar känna mig färdig mentalt med den här maskinen, och vill bygga något nytt. Illa för byggmoralen, känns som att jag fuskar lite 😉
frznlogic
Argh.....den är så snygg och du har kämpat så hårt så jag vill nästan inte säga det men danska flaggan på högra sidan stärtfenan sitter åt fel håll
http://www.f-100.org/images/f-100d_42262.jpg
Bara ett pytte pytte litet fel och ställer du modellen i hyllan med vänstersidan ut så ser ingen det...
Den är jäkligt snygg ändå!
http://www.f-100.org/images/f-100d_42262.jpg
Bara ett pytte pytte litet fel och ställer du modellen i hyllan med vänstersidan ut så ser ingen det...
Den är jäkligt snygg ändå!
Janne.S- Moderator
Ibland tar resan slut långt innan man har nått målet. Det gäller förresten allt här i livet. Ta en paus och påbörja något annat, ifall du har hjärta till det. Ni är ju inte gifta.frznlogic skrev:Jag börjar känna mig färdig mentalt med den här maskinen, och vill bygga något nytt.
Som Matt säger.
Ta en paus och bygg en Spitfire!
Undervingsskrotet blev fint dock
Ta en paus och bygg en Spitfire!
Undervingsskrotet blev fint dock
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter