Projekt Julgran - speedbygge av 1/72 WW2 flygplan
+10
Mal
Azgaron
Stefan E
Janne.S
MiniStuff
cas
Matt_Public
frznlogic
Erik
TommyKillander
14 posters
Sida 2 av 6
Sida 2 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sv: Projekt Julgran - speedbygge av 1/72 WW2 flygplan
Janne.S skrev:Flärdfullt målat
cas skrev:Men kolla vad snyggt det blir!
Tack!
Tommy
TommyKillander
Ett riktigt fint försök, det där.
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:Ett riktigt fint försök, det där.
Tack, "gammal man gör så gott han kan"...
Kan f.ö. meddela att dekalerna var fruktansvärda. Dekalfilmen måste vara gjord av 0.5mm hårdplast... Jag har nog gjort av med en halvliter Micro Sol och dekalerna gör inte ens en ansats till att gå ner i panellinjerna.
Dessutom var dom inte helt transparenta. Förhoppningsvis kommer några lager Aqua Gloss och mattlack råda bot på detta.
Tommy
TommyKillander
TommyKillander skrev:Dessutom var de inte helt transparenta.
Det där var bra precis årets bitskaste kommentar. Bravo!
Matt_Public skrev:TommyKillander skrev:Dessutom var de inte helt transparenta.
Det där var bra precis årets bitskaste kommentar. Bravo!
Ja ä int' bitter....
Såhär blev det efter ett lager Aqua Gloss. Jag var och petade med mitt klåfinger runt en dekal på undersidan av flygkroppen och lyckades riva sönder lacken som var uppblött av Micro Sol
Får försöka dölja det med lite kreativ vädring...
Jag såg att jag missat att måla pickadollerna i nospartiet, skall fixa det...
Lite vädring och mattlack på det, så skall jag nog kunna pressa den precis ovanför skäms-markeringen.
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den lör dec 02 2017, 23:30, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Tomten färdas med stil!
Matt_Public skrev:Tomten färdas med stil!
Endast det bästa är gott nog åt Santa Klaus; tyvärr är det som med sportbilar - man får offra lastutrymmet till förmån för allt det roliga... Men det drabbar ju bara barnen, som får mindre julklappar
I väntan på Aqua glossen skall torka ordentligt på 109an så har jag nästan byggt klart Dunderbulten.
Kitet är inte helt förfärligt utan har bra passform och detaljer lite här och där, men kilovis med gjutskägg och en svagt "mjölkig" bubbeltop som dessutom har gjutdefekter i ytorna tar bort lite av charmen. Skillnaden mellan detta kitet och t.ex. Tamiyas Zero är (förutom prislappen) att Tamiyas konstruktörer/verktygmakare verkar vara insatta i hur modellbygge går till och anpassar verktyget efter det. Revell (som många andra tyvärr) verkar skita fullständigt i var delningslinjer och utkastarmärken hamnar... Då blir det mycket jobb.
Nåväl, nog gnällt
Det är snart dax att stänga kanapén och börja måla...
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den lör dec 02 2017, 23:31, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Hallå!
Då var det dax för lite Alu panel igen... Det är faktiskt en hel del detaljer på Dunderbulten, så jag beslutade mig för att lägga på två tunna lager Testors Modelmaster Flat Aluminium Panel direkt på plasten. Det är nästan lika starka grejjer som Alclad2, så man får vara väldigt försiktigt och inte "vända" över modellen eftersom det lätt bildas en pöl färg, som fräter igenom plasten.
Några delar till min Draken fick hänga med på silver-surfandet också.
Tyvärr syns det en hel del missar i spackling, limrester, sjunkmärken mm också - men det är mer som är bra än som är dåligt, så jag får vara nöjd med detta.
Bf109an fick sig en omgång med oljewash (svart + burnt sienna) i panel-linjer. Den får torka ett dygn (eller helst två) innan jag förseglar den. Oljewash ser fantastiskt ut och är väldigt lättjobbat, men det är långa torktider.
Tommy
Då var det dax för lite Alu panel igen... Det är faktiskt en hel del detaljer på Dunderbulten, så jag beslutade mig för att lägga på två tunna lager Testors Modelmaster Flat Aluminium Panel direkt på plasten. Det är nästan lika starka grejjer som Alclad2, så man får vara väldigt försiktigt och inte "vända" över modellen eftersom det lätt bildas en pöl färg, som fräter igenom plasten.
Några delar till min Draken fick hänga med på silver-surfandet också.
Tyvärr syns det en hel del missar i spackling, limrester, sjunkmärken mm också - men det är mer som är bra än som är dåligt, så jag får vara nöjd med detta.
Bf109an fick sig en omgång med oljewash (svart + burnt sienna) i panel-linjer. Den får torka ett dygn (eller helst två) innan jag förseglar den. Oljewash ser fantastiskt ut och är väldigt lättjobbat, men det är långa torktider.
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den lör dec 02 2017, 23:33, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Toppsnyggt tyskblask!TommyKillander skrev:Oljewash ser fantastiskt ut, och är väldigt lättjobbat, men det är långa torktider.
Också: blankish!
Tusan hakar vilken fin metallic finish du fick till!
Lillschmitten växer fram fint den med
Lillschmitten växer fram fint den med
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag måste säga att du ger mig ideer... till nästa år lär det bli röd, vit, grön, guld och silver kromfärger och en drös 1/72 eller 1/144 modeller
frznlogic
Hej,
Då var tysken klar att hänga upp i granen... Jag limmade fast fiskelina i hålet för antennstaget, vilket hade som sidoeffekt att Bf109an ligger i en skönt aggressiv dykning... Linan var kanske onödigt kraftig, så jag skall försöka leta upp något tunnare. Mer bilder kommer när Bulten är klar
Tommy
Då var tysken klar att hänga upp i granen... Jag limmade fast fiskelina i hålet för antennstaget, vilket hade som sidoeffekt att Bf109an ligger i en skönt aggressiv dykning... Linan var kanske onödigt kraftig, så jag skall försöka leta upp något tunnare. Mer bilder kommer när Bulten är klar
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den lör dec 02 2017, 23:34, ändrad totalt 2 gånger
TommyKillander
T.J.U.S.I.G.T.
Gillar särskilt hur tomten har valt att bestycka sin 109:a med Mumsgottgevär 151/20 i syfte att sprida polka-kuddar omkring sig med sällan skådad precision.
Gillar särskilt hur tomten har valt att bestycka sin 109:a med Mumsgottgevär 151/20 i syfte att sprida polka-kuddar omkring sig med sällan skådad precision.
Matt_Public skrev:T.J.U.S.I.G.T.
Tack!
Det ser ut som 109an kommer ha luftherraväldet i granen på julaftons morgon... Galet mycket på jobbet samtidigt som julbestyren tar den tid som är kvar. Jag vill inte heller stressa ihop målningsarbetet på Bulten, utan kommer bygga klart den i mellandagarna.
Tommy
TommyKillander
Det har jag förvånansvärt få problem med.TommyKillander skrev:Det ser ut som att 109:an kommer ha luftherraväldet i granen på julaftons morgon.
Tror att jag, inför nästa år, ska påta ihop en egen liten Weinachtsflieger att hänga i syrrans gran (i syfte att se hur pass länge den kan undgå luftvärnet). Ho, ho, ho...
Matt_Public skrev:
Tror att jag, inför nästa år, ska påta ihop en egen liten Weinachtsflieger att hänga i syrrans gran (i syfte att se hur pass länge den kan undgå luftvärnet). Ho, ho, ho...
Det ser jag fram emot!
Om det går att lura med fler på ett sånt här tilltag så kan man fundera på ett Temabygge kanske ?
Jag kommer köra detta som jul-tradition - förutsatt att jag kommer ihåg det nästa år...
Här kommer en bild från granen.
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den lör dec 02 2017, 23:35, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Utsökt tilltag!
Dags att lägga upp en lobbykampanj inför nästa år!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Kul tilltag som ser snyggt ut så här långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
cas skrev:Utsökt tilltag!
Azgaron skrev:Kul tilltag som ser snyggt ut så här långt!
Håkan
Tack Christer och Håkan!
Jag kämpar på med projektet i stopptid - det vore kul att kunna ta ett foto av Bulten i sitt habitat innan granen åker ut...
Maskning av undersidan och av den röda stjärtfenan.
Min tanke var att lägga ett "halv-hårt" kammo i ljus- och mörk-blått, med en liten rand av översprej ner mot den silverfärjade buken.
.... det var säkert en fin tanke, men jag lyckades inte riktigt få till det med den mjuka övergången på alla ställen. Största felet var att jag förtunnade den mörkblåa färgen lite för mycket och väntade inte tillräckligt länge mellan målningarna, vilken gjorde att färgen rann och drogs in mot häftmassan. Jag gjorde ett försök att stöppla bort de värsta färgmissarna, men resultatet blev knappast till det bättre....
Så det blev till att försöka maska framkanterna på vingarna och frihandsfräsa på lite färg. Det blev lite bättre och det får duga, jag tänker inte lägga ner gigantiska mängder jobb på att får det perfekt.
Jag har glossat upp kärran för att sätta dekalerna.
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den lör dec 02 2017, 23:38, ändrad totalt 2 gånger
TommyKillander
Frihandsfräsarfrälsning FTW!
Matt_Public skrev:Frihandsfräsarfrälsning FTW!
Tack, det blev inte jättebra med dock bättre än andra modeller - vilket är en tröst !
Jag har smockat dit etiketterna nu och omsorgsfullt dränkt in dem i Micro Sol, så jag skall ta en kik på dem imorgon och se om dom har kapitulerat..
Tommy
TommyKillander
Hoppla!
Sådärja... Klibbisarna såg OK ut så jag förseglade dem i två generösa lager med Aqua Gloss.
Nu får det torka ordentligt tills imorgon kväll då jag tänkte sätta igång med panelwashen - det blir nog nåt grådaskigt på ovansidan och svart/brunt på undersidan, tror jag.
Jag har lite funderingar på att köra med UMP vattenlösta på ovansidan, då jag tänkte växla mellan Dark Dirt på de ljusblå fälten och Light Dirt på de mörkblåa för att maximera kontrasten....
Tommy
Sådärja... Klibbisarna såg OK ut så jag förseglade dem i två generösa lager med Aqua Gloss.
Nu får det torka ordentligt tills imorgon kväll då jag tänkte sätta igång med panelwashen - det blir nog nåt grådaskigt på ovansidan och svart/brunt på undersidan, tror jag.
Jag har lite funderingar på att köra med UMP vattenlösta på ovansidan, då jag tänkte växla mellan Dark Dirt på de ljusblå fälten och Light Dirt på de mörkblåa för att maximera kontrasten....
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den lör dec 02 2017, 23:38, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
FNU!
Snyggt dekorerat, alltså.
Snyggt dekorerat, alltså.
Det är nåt visst med Dunderbultar ändå
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 2 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen