Revell MQ-9 Reaper 1/48
+7
Stefan E
TommyKillander
Janne.S
Azgaron
cas
Matt_Public
glimturen
11 posters
Sida 4 av 4
Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Revell MQ-9 Reaper 1/48
Blir görfint detta!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Matt_Public skrev:Den ser verkligen grym ut, och de avhuggna huvudena förhöjer den stämningen rejält.
Tack Matt. Huvudena är ett annat projekt som inte riktigt hör till, men stämningen är huvudsaken!
Azgaron skrev:Ser mycket bra ut!
Håkan
Tack Håkan!
frznlogic skrev:Ser finemang ut! Bara att vänta på skynet nu då 😉
Tack Frzn!
TommyKillander skrev:Det ser finemang ut detta, det blev ett riktigt snyggt flygetyg av den!
...det där med att rista paneler står nog högst upp på min hat-lista över modellbyggesrelaterade arbeten - jag försöker i möjligaste mån undvika (näst intill att det blir absurt) att spackla och slipa.
Tommy
Tack Tommy! Delar din uppfattning om paneler, men just nu är målning av flyg min utmaning.....
Janne.S skrev:Riktigt läckert!
Tack Janne!
cas skrev:Blir görfint detta!
Tack cas!
Inspirerad av er andras fantastiska målningsarbeten så testade jag lite försiktig vädring idag.
Nu tycker ju jag att det blev sisådär....
Har försökt med lite olika sätt att bryta upp den monotona ytan men det syns knappt.
Proppen och utblåset fock dock lite avgassmuts.
Jag får nog grejja lite till med detta.
Undersida vinge.
Jag försöker få den att se använd men väl underhållen ut, inte så lätt när man är van vid mycket LERA!
Här saknades dessutom en panellinje som jag försökte fixa i efterhand....
Mnja, som sagt sisådär. Detta ser mer ut som ett månlandskap med kratrar....
Jag får nog prova ett annat sätt jag har klurat på.
glimturen
Inte helt lätt att gå från lera och smuts till "lätt" flygplansvädring, men det ser bra ut så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Azgaron skrev:Inte helt lätt att gå från lera och smuts till "lätt" flygplansvädring, men det ser bra ut så långt!
Håkan
Tack Håkan!
Men det gick åt pipsvängen med detta bygge.
När jag testade nästa moment i vädringen så korvade klarlacken (den matta) ihop sig och ramlade av.......
Då var jag på väg att arkivera detta bygge, men tänkte att man lär sig alltid något.
Ett ganska stort antal timmar senare så hade jag lyckats pilla/slipa/juckla bort all den matta lacken.
Som tur var så satt både den glossiga lacken och det mesta av dekalerna kvar.
Åter till ett tidigare steg. På´t igen bara med maskning för att måla igen...
Vi får se hur detta går.
glimturen
Oj !
Jag håller tummar och tår att det löser sig. Det är av misstagen man lär sig.
Man kan trösta sig att det inte finns någon som har byggt, målat och vädrat en modell helt perfekt.
Tommy
Jag håller tummar och tår att det löser sig. Det är av misstagen man lär sig.
Man kan trösta sig att det inte finns någon som har byggt, målat och vädrat en modell helt perfekt.
Tommy
TommyKillander
Aj, låter lite tröttsamt, minst sagt! Lycka till med fixandet!
Håkan
Håkan
Trist grej att råka ut för, men bra att du försöker iaf. Om inte annat har du ett objekt att prova reparationer på nu 😊.
frznlogic
Aj då, det var inga goda nyheter!
Du fixar det nog med lite slit och slip, det håller jag tummarna för!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron skrev:Aj, låter lite tröttsamt, minst sagt! Lycka till med fixandet!
Håkan
Tröttsamt är rätt ord!
frznlogic skrev:Trist grej att råka ut för, men bra att du försöker iaf. Om inte annat har du ett objekt att prova reparationer på nu 😊.
Ja, man lär sig....
cas skrev:Aj då, det var inga goda nyheter!
Tack för uppmuntran.
Det var mycket ommålning och grejjer med detta bygge.
Tappade min målningsmojo någonstans på vägen, men nu har jag fått hyfsad rätsida på detta bygge.
Utblåset i ursprungligt skick.
Den trilskade bakvingen återställd.
Några dekaler kompletterade med målning. Det blir ingen superfinish, men får duga.
Undersida vinge fick rättas till.
Gjort några andra kompletterande åtgärder med, som t.ex. rättat till ställen så att vingarna kommer rakt....
Då är det är dags att börja om med vädringen igen.....
glimturen
Kom igen bara, den är ju nästan klar nu!
Blir helbra!
Blir helbra!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Kanon läckert bygge!
Kan hända att jag har missat att läsa i tråden men vill bara ge ett litet tips när det kommer till vädringen.
När du skall vädra så bör man inte använda mattlack utan istället använda blank lack alternativt semi blank lack.
Mattlacken är granska grov i ytstrukturen och när man drar på en wash eller pigment så fastnar den i ytstrukturen och när man skall ta bort så tar man i för mycket och då rycks lacken med.
Med blanklack så blir inte ytstrukturen lika grov och det kanske inte fastnar så mycket wash eller pigment då. Men då kan man jobba i olika lager istället och få mer liv i ytan.
Det kan hända att du vet detta innan eller att du prövar på en annan teknik, men jag ville bara skriva och tipsa bara utifall att.
Ha det gött och bygg på!
Kan hända att jag har missat att läsa i tråden men vill bara ge ett litet tips när det kommer till vädringen.
När du skall vädra så bör man inte använda mattlack utan istället använda blank lack alternativt semi blank lack.
Mattlacken är granska grov i ytstrukturen och när man drar på en wash eller pigment så fastnar den i ytstrukturen och när man skall ta bort så tar man i för mycket och då rycks lacken med.
Med blanklack så blir inte ytstrukturen lika grov och det kanske inte fastnar så mycket wash eller pigment då. Men då kan man jobba i olika lager istället och få mer liv i ytan.
Det kan hända att du vet detta innan eller att du prövar på en annan teknik, men jag ville bara skriva och tipsa bara utifall att.
Ha det gött och bygg på!
Cdrengelin
cas skrev:Kom igen bara, den är ju nästan klar nu!
Blir helbra!
Det är alt lite kvar, men tack cas!
Cdrengelin skrev:Kanon läckert bygge!
Ha det gött och bygg på!
Å det säger du nu?
Skämt åsidå, det är av misstagen man lär sig....
Mycket tacksam för tips!! Tack Christian.
Jag har inte gjort flyg tidigare så det är lite lärande.
Nu har jag klarlackat om (Gloss!!) efter tillrättandet och skall börja vädra igen.....
Häpp!
glimturen
Blankish!
Gillar hur dekalerna närmast nosen i fjärde bilden liknar ett clownansikte.
Matt_Public- Master of DNF
Bättre sent än aldrigglimturen skrev:cas skrev:Kom igen bara, den är ju nästan klar nu!
Blir helbra!
Det är alt lite kvar, men tack cas!Cdrengelin skrev:Kanon läckert bygge!
Ha det gött och bygg på!
Å det säger du nu?
Skämt åsidå, det är av misstagen man lär sig....
Mycket tacksam för tips!! Tack Christian.
Jag har inte gjort flyg tidigare så det är lite lärande.
Nu har jag klarlackat om (Gloss!!) efter tillrättandet och skall börja vädra igen.....
Ha det gött!
Cdrengelin
Ser bra ut!
Också: gillar titeln på Insändaren (tidningsuppslaget)
TommyKillander
Azgaron skrev:Gott jobbat!
Håkan
Tack Håkan!
Matt_Public skrev:Blankish!
Som jag känner mig då! Tackar Matt!
Cdrengelin skrev:
Bättre sent än aldrig
Ha det gött!
Så rätt! Tackar!
TommyKillander skrev:Ser bra ut!
Ilsk? Inte jag inte... Tack Tommy!
Omvädrad best!
Mycket subtilt, undrar om det alls syns efter klarlack?
Här kan man kanske ana liite?!
Lite ny avgassmuts.
Skruven fick lite avgasstänk.
Undersidan blev även den liiite......något.
Den ser i alla fall rätt ilsk ut.
Jämrans mycket jobb för att få till panellinjer och en subtil flygplansvädring....
Nu går den iväg till klarlacken och sedan får det nog vara klart, oavsett hur det blir.
Jag har i alla fall lärt mig rätt mycket på resan....
glimturen
Back on track! Snyggt jobbat!
Håkan
Håkan
Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Revell Fw 190 1/72
» RAF MQ-9 Reaper - Kinetic 1/48
» P-47N..Revell 1/48
» Me 262 A-1a (Revell, 1/72)