Trumpeter 1/72 F-105G Wild Weasel
+11
Andreas
Gigabyte
rsm.gbg
Caverö
glimturen
Matt_Public
Azgaron
cas
Marlin
Stefan E
TommyKillander
15 posters
Sida 3 av 7
Sida 3 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Trumpeter 1/72 F-105G Wild Weasel
Snyggt jobbat Tommy! Blev ju fint med extradetaljeringen under vindrutan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack Matt,
Jag har vart lite nojjig att rita med spritpennor på modeller då jag har vart rädd för att färgrester skall blöda igenom färgen. Men om man är försiktig och slipar/tvättar bort den och ser till att lägga på primer först innan man målar med täcklagret funkar det nog.
Men jag hittar inte en enda spritpenna i hela huset så jag får nog köpa en först
Tack Stefan och Håkan
Sista uppdateringen för idag - det har vart en riktigt bra bygghelg
Maskerade insidan på luckorna.
..och limmade dit vingarna - det är ett par små glipor som jag får försöka fixa till.
Limma in nosvikten och balanserade flygplanet för att kolla om den tippar bakåt, men fästena för huvudlandningställen sitter långt bak på vingarna så det räcker förmodligen med denna vikten; kanske rent av att det går utan vikt alls men "Better safe than sorry"...
Lajjade runt lite med luftbromsarna - nåt sånt här funkar nog tror jag
..och prajmade med UMP Gloss Black för att förbereda för metallfärger
Limmade även ihop droptankarna
Tommy
Jag har vart lite nojjig att rita med spritpennor på modeller då jag har vart rädd för att färgrester skall blöda igenom färgen. Men om man är försiktig och slipar/tvättar bort den och ser till att lägga på primer först innan man målar med täcklagret funkar det nog.
Men jag hittar inte en enda spritpenna i hela huset så jag får nog köpa en först
Tack Stefan och Håkan
Sista uppdateringen för idag - det har vart en riktigt bra bygghelg
Maskerade insidan på luckorna.
..och limmade dit vingarna - det är ett par små glipor som jag får försöka fixa till.
Limma in nosvikten och balanserade flygplanet för att kolla om den tippar bakåt, men fästena för huvudlandningställen sitter långt bak på vingarna så det räcker förmodligen med denna vikten; kanske rent av att det går utan vikt alls men "Better safe than sorry"...
Lajjade runt lite med luftbromsarna - nåt sånt här funkar nog tror jag
..och prajmade med UMP Gloss Black för att förbereda för metallfärger
Limmade även ihop droptankarna
Tommy
TommyKillander
Snyggt jobbat Tommy! Blir fint!
Håkan
Håkan
Dra mig baklänges på en liten vagn gjord av ost vad du var effektiv i helgen!
Utblåset med bromsarna i de vinklarna blir ju alla tiders!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron skrev:Snyggt jobbat Tommy! Blir fint!
Håkan
Tack Håkan!
cas skrev:Dra mig baklänges på en liten vagn gjord av ost vad du var effektiv i helgen!
Tackar, Det börjar lika nåt!
Gigabyte skrev:Mycket snyggt jobb så långt Tommy !!
Tack Kent!
En liten fjuppdatering hanns det med idag
Målade utblås/luftbromsar:
Alclad II Stainless Steel & Jet Exhaust
Hubba hopp!
Tommy
TommyKillander
Här går det undan! Det lönade sig att sova på saken!
Snyggt jobbat Tommy!
glimturen
glimturen skrev:
Här går det undan! Det lönade sig att sova på saken!
Snyggt jobbat Tommy!
Tackar!
Sömn är bra grejjer...
Det blir en fjuppdatering igen.
Byggsatsen innehåller både AGM-45 Shrike och AGM-78 Standard anti-radar-robotar. Standard kom senare och hade betydligt kraftigare stridsspets och var mer sofistikerad (nästan Fire-n-Forget) och jag hade nästan bestämt mig den, när jag började vobbla och vela fram och tillbaka...
Men jag beslutade mig för Shrikes och bränsletankar för hela slanten istället
Med den saken ur världen var det bara att skrida till verket och börja putsa delar
Jag kommer nog måla dessa separat tror jag..
AGM-45 Shrike
Nu återstår bara lite putsjobb på bränsletankarna så kan man börja fundera på maskering och målning. Dock upptäckte jag att min H310 (FS30219) var nästan slut, så jag får beställa mer färg.
Film-tajm!
Tommy
TommyKillander
Dubbla dubbel-lavetter medför skojsigheter i kvadrat!
Också: Att välja beväpning är ett lika krävande som kärt besvär.
Också: Att välja beväpning är ett lika krävande som kärt besvär.
Matt_Public- Master of DNF
Grymt bygge! Ser riktigt smarrigt ut. Vad beträffar utloppet på motorn så är att tänka på, den övre panelen ’står’ aldrig uppåt på parkerade maskiner. Den faller till helt stängt läge när hydraultrycket försvinner. Illusionen man får av detta är att sidodelarna faller lätt ’utåt’ och bildar en synbar glipa vid den övre panelen. Det korrekta vore således att låta den undre hänga i sitt nedre ändläge och de två på sidan en aning utåt. Övre delen bör följa kroppens kontur vad gäller läge vid parkering.
Tjo!
/Andreas
Tjo!
/Andreas
Andreas
Har för mig att Shrike-missilerna är i princip en Sparrow med annan målsökare etc, och därmed rätt billig.
AGM-78 var däremot special special och rätt så dyr, och tydligen var det mycket mycket mer pappersexcercis med en sån varje gågn dom sköt en, medans Shrike kunde man skjuta iväg som konfetti.
Det var nåt jag lästa nånstans när jag läste på mig om Vild Vesslor i Vietnam.
För övrigt kommer jag sätta tänerna i en F-100F Wild Weasel I, i mars eller så då det är ett gruppbygge på Britmodeller, så det kan vara läge att fräsha upp sina kunskaper!
AGM-78 var däremot special special och rätt så dyr, och tydligen var det mycket mycket mer pappersexcercis med en sån varje gågn dom sköt en, medans Shrike kunde man skjuta iväg som konfetti.
För övrigt kommer jag sätta tänerna i en F-100F Wild Weasel I, i mars eller så då det är ett gruppbygge på Britmodeller, så det kan vara läge att fräsha upp sina kunskaper!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Andreas skrev:Grymt bygge! Ser riktigt smarrigt ut. Vad beträffar utloppet på motorn så är att tänka på, den övre panelen ’står’ aldrig uppåt på parkerade maskiner. Den faller till helt stängt läge när hydraultrycket försvinner. Illusionen man får av detta är att sidodelarna faller lätt ’utåt’ och bildar en synbar glipa vid den övre panelen. Det korrekta vore således att låta den undre hänga i sitt nedre ändläge och de två på sidan en aning utåt. Övre delen bör följa kroppens kontur vad gäller läge vid parkering.
Tjo!
/Andreas
Tack för tipsen, Andreas.
Så får det bli då!
cas skrev:Har för mig att Shrike-missilerna är i princip en Sparrow med annan målsökare etc, och därmed rätt billig.
Det stämmer säkert. AGM-78 var också en modifiering; närmare bestämt av SAM/Sjömålsroboten RIM-66.
För uppfräschning rekommenderas videon i min tidigare postning
Tommy
TommyKillander
Alltid extra kul när man får fundera och fila på sin last.....eller var det plast?
Snajdans!
Snajdans!
glimturen
glimturen skrev:Alltid extra kul när man får fundera och fila på sin last.....eller var det plast?
Snajdans!
Tackar, jo det är alltid trevligt att kunna välja
Jag limmade ihop dem för en vecka? sen så nu har skarvarna garanterat härdat. Så nu kan vi slipa och polera.
Jag väntade med att montera fenorna för att undvika att bryta av dem.
Det GÅR ju faktiskt att bygga en radar och sätta i nosen - men då hade jag fått ta bort nosvikten och öppna upp luckorna till avionik-hyllorna också...
Nope. IStället limmar vi ihop den. Det passar inte helt 100, så det blir fixa till..
Preppar AGM-45orna for färg.
I vanliga fall brukar jag limma en tandpetare i rumpan på missilen, men denna metoden kräver mindre jobb på slutet, så vi kör så. Ibland kan det vara svårt att borra ett hål om det är en tunn Sidewinder t.ex.
Tommy
TommyKillander
Snyggt jobbat Tommy!
Håkan
Håkan
Tack Killar!
Byggfasen börjar närma sig slutet och det är snart dax att maskera och måla, men först lite små-pill:
Målade nav-ljuset och kameralinsen med rött respektive min blågröna Aotake-mix.
Slipning och polering av alla skarvar är klar (tror jag!) så det är dax att limma dit allt ömtåligt småjox.
Som t.ex. luftintagen för att kyla motorn.
Och pitot-röret
Kom på just att jag glömt en liten del - det saknas ett mysko "rör" i aktern - jag måste komma ihåg att limma dit det innan jag börjar måla
Och lite primer på smådelarna så jag kan avsluta målningen av dem....
Tommy
Byggfasen börjar närma sig slutet och det är snart dax att maskera och måla, men först lite små-pill:
Målade nav-ljuset och kameralinsen med rött respektive min blågröna Aotake-mix.
Slipning och polering av alla skarvar är klar (tror jag!) så det är dax att limma dit allt ömtåligt småjox.
Som t.ex. luftintagen för att kyla motorn.
Och pitot-röret
Kom på just att jag glömt en liten del - det saknas ett mysko "rör" i aktern - jag måste komma ihåg att limma dit det innan jag börjar måla
Och lite primer på smådelarna så jag kan avsluta målningen av dem....
Tommy
TommyKillander
"Röret" i aktern är bränsledumpningsröret och det brukar vara rödmålat, så vänta med det till EFTER målningen!
Snyggt jobbat, Tommy!
Stefan
Snyggt jobbat, Tommy!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Stefan E skrev:"Röret" i aktern är bränsledumpningsröret och det brukar vara rödmålat, så vänta med det till EFTER målningen!
Snyggt jobbat, Tommy!
Stefan
Aha... Tack Professorn!
Tommy
TommyKillander
Aah, ditsättandet av småfjuppar.
Jag brukar alltid glömma att antingen fästa eller måla någon av dem i rätt tid.
Jag brukar alltid glömma att antingen fästa eller måla någon av dem i rätt tid.
Matt_Public- Master of DNF
Förträffligt plast pulade där
ser fram mot grundfärg
//Kent
ser fram mot grundfärg
//Kent
Gigabyte
Snyggt jobbat! Ser också fram emot lite färg!
Håkan
Håkan
Sjukt prydligt! Helt klart rätt beslut med resin-luftintag och pitotrör. Jag lägger till det på listan över saker jag behöver.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 3 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» Hobby Boss F-105F Wild Weasel
» F-105G Hobbyboss 1/48
» Wild Donkey P51K.......
» F-16CJ Wild Weasel, Tamiya 1:48
» YGBSM, F-100F Wild Weasel I
» F-105G Hobbyboss 1/48
» Wild Donkey P51K.......
» F-16CJ Wild Weasel, Tamiya 1:48