N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
+10
rsm.gbg
TommyKillander
cas
glimturen
Janne.S
Andreas
Marlin
Gigabyte
Matt_Public
Stefan E
14 posters
Sida 5 av 6
Sida 5 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Dekaleringen av ”Marie” är nästan klar, mängder av små, små jäkla stenciler!
De lossnade väldigt snabbt från pappret och är extremt tunna, så tunna att de ofta viker sig dubbla om man försöker lyfta dem!
Men trots storleken är de läsbara, varenda en av dem!
När de väl kommer på på modellen ser de verkligen målade ut och dekalhinnan blir i stort sett osynlig.
Det som tog längst tid var att hitta dekalen på dekal arket!
De stora dekalerna var lika tunna och de ville också vika sig om man hade för bråttom, man måste lägga pappret mot modellen och "hasa" över dekalen.
Dekalerna var ganska tåliga att fösas runt när man väl fått på dem och trycket o färgerna kan inte vara bättre!
Alla dekaler satte sig fint o snällt, jag använde Micro-set för att placera dem, men knappt någon -sol alls, det behövdes helt enkelt inte.
De här dekalerna kommer från Chattanooga-lådan och de är de första av Eduards egen tillverkning.
Jag var lite skeptisk till dem med allt snack om att man måste ta bort dekalhinnan
Vilken dekalhinna?
Här finns ingen dekalhinna att ta bort!
Jag gillar dem!
Nu måste jag pusta ut lite innan jag ger mig på AP!
Kommer mera snart….
Stefan
De lossnade väldigt snabbt från pappret och är extremt tunna, så tunna att de ofta viker sig dubbla om man försöker lyfta dem!
Men trots storleken är de läsbara, varenda en av dem!
När de väl kommer på på modellen ser de verkligen målade ut och dekalhinnan blir i stort sett osynlig.
Det som tog längst tid var att hitta dekalen på dekal arket!
De stora dekalerna var lika tunna och de ville också vika sig om man hade för bråttom, man måste lägga pappret mot modellen och "hasa" över dekalen.
Dekalerna var ganska tåliga att fösas runt när man väl fått på dem och trycket o färgerna kan inte vara bättre!
Alla dekaler satte sig fint o snällt, jag använde Micro-set för att placera dem, men knappt någon -sol alls, det behövdes helt enkelt inte.
De här dekalerna kommer från Chattanooga-lådan och de är de första av Eduards egen tillverkning.
Jag var lite skeptisk till dem med allt snack om att man måste ta bort dekalhinnan
Vilken dekalhinna?
Här finns ingen dekalhinna att ta bort!
Jag gillar dem!
Nu måste jag pusta ut lite innan jag ger mig på AP!
Kommer mera snart….
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Gigabyte, Matt_Public and Tobias like this post
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Det ser super ut Stefan, kul att de funkade så bra och var hyfsat lätta att jobba med. Mycket bra jobbat!
Tobias
Matt_Public likes this post
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Ja det ser jättenajs ut.. På tal om de dekaler så inte alla eduards dekaler är den "riva bort hinnan typen" Jag anser att den behövs inte alls att tas bort.
Risken är att om dekalen ligger över något panellinje , den delen över linje som inte sitter riktig ordentlig följer över med hinnan..Detta hänt mig på Me 109 iaf.
Annars ser den ut (mustangen) så fint att man hoppar av glädje...
Bra jobbat!
Risken är att om dekalen ligger över något panellinje , den delen över linje som inte sitter riktig ordentlig följer över med hinnan..Detta hänt mig på Me 109 iaf.
Annars ser den ut (mustangen) så fint att man hoppar av glädje...
Bra jobbat!
Sadolf
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Just! Toppjobb, ju.Tobias skrev:Mycket bra jobbat!
Matt_Public- Master of DNF
Gigabyte and Tobias like this post
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Tack ska ni ha, Sadolf & Matt!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Snyggt dekalerat, bra dekaler är så himla roligt att jobba med.
- Roland
- Roland
rsm.gbg
Tobias likes this post
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Kul att höra ett annat perspektiv på Eduards fabulösa dekaler.
Resultatet talar ju för sig
Resultatet talar ju för sig
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Jag personligen tycker om de nya eduard dekaler. River man inte bort plasthinnan så är de tunna och fina och reagerar bra på set/sol...
Man måste lacka över de för att de är blanka på ytan. Men det gör man vilket fall så....
Man måste lacka över de för att de är blanka på ytan. Men det gör man vilket fall så....
Sadolf
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Fint med dekler på!
Blir fräsigt detta!
Blir fräsigt detta!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Ok, jag hade missat att limma dit balkarna för fälltankarna!
Så jag monterade dem nu, omålade…
Jag penselmålade dem senare med lite Hu.196 Silver.
Dekalerna till "Angels Playmate" tog jag från det fantastiska dekalarket i Royal-Class lådan.
Lägg märke till att alla små ”killmarks” i form av hakkors är samlade i nedre högra hörnet.
Köper ni en sådan här låda från Tyskland så är hörnet bortklippt!
På ett lite mindre ark får man gott om rundlar och stjärnbanér, två kompletta uppsättningar av vardera, mycket generöst av Eduard!
Naturligtvis får man två uppsättningar stenciler också, det är ju en Dubbel-Combo låda.
Stencilerna finns att köpa separat om man behöver till tex. En Overtrees-låda.
Här är det jag behöver till Angel och ni kan se "alternativet" till killmarksen;
Perfekt tryck av Cartograf…
Börja om från början, börja om på nytt, klart läge för deja-vú!
Men denna gång sorterade jag upp alla dekaler i 10-grupper (1-9, 10-19, 20-29 etc.) så jag hittade dem lite snabbare än förra gången.
Nu när jag hade lärt mig hur jag skulle hantera de här dekalerna gick dekaleringen mycket snabbare och lättare.
Försök aldrig lyfta dekalerna, låt dem lossna (de lossnar mycket snabbt, även med kallt vatten) och skjut över dem på modellen!
Jag förlorade bara någon av de allra minsta dekalerna den här gången och det gick mycket snabbare, men trots det så tog dekaleringen en hel dag i två långa sittningar!
Den här långa dekalen runt nosen formade sig perfekt och lade sig mycket snyggt runt nosen.
Fina, starka färger med absolut ingen genomblödning av underliggande färger, ändå är dekalerna supertunna, hur bär Cartograf sig åt?
Även de minsta dekalerna och texterna är fullt läsbara!
Jag använde bara vatten och Micro-set, det behövdes absolut inget starkare!
Detta är de bästa dekaler jag använt, tunna, starka, vältryckta med perfekta färger, enda problemet är att de har en tendens att vika ihop sig om man försöker lyfta dem från pappret.
Men det är priset för att de är så tunna, de ser tryckta ut på modellen och dekalhinnan försvinner helt, även på den silverfärgade bakgrunden!
I´m impressed!
Kommer mera snart….
Stefan
Så jag monterade dem nu, omålade…
Jag penselmålade dem senare med lite Hu.196 Silver.
Dekalerna till "Angels Playmate" tog jag från det fantastiska dekalarket i Royal-Class lådan.
Lägg märke till att alla små ”killmarks” i form av hakkors är samlade i nedre högra hörnet.
Köper ni en sådan här låda från Tyskland så är hörnet bortklippt!
På ett lite mindre ark får man gott om rundlar och stjärnbanér, två kompletta uppsättningar av vardera, mycket generöst av Eduard!
Naturligtvis får man två uppsättningar stenciler också, det är ju en Dubbel-Combo låda.
Stencilerna finns att köpa separat om man behöver till tex. En Overtrees-låda.
Här är det jag behöver till Angel och ni kan se "alternativet" till killmarksen;
Perfekt tryck av Cartograf…
Börja om från början, börja om på nytt, klart läge för deja-vú!
Men denna gång sorterade jag upp alla dekaler i 10-grupper (1-9, 10-19, 20-29 etc.) så jag hittade dem lite snabbare än förra gången.
Nu när jag hade lärt mig hur jag skulle hantera de här dekalerna gick dekaleringen mycket snabbare och lättare.
Försök aldrig lyfta dekalerna, låt dem lossna (de lossnar mycket snabbt, även med kallt vatten) och skjut över dem på modellen!
Jag förlorade bara någon av de allra minsta dekalerna den här gången och det gick mycket snabbare, men trots det så tog dekaleringen en hel dag i två långa sittningar!
Den här långa dekalen runt nosen formade sig perfekt och lade sig mycket snyggt runt nosen.
Fina, starka färger med absolut ingen genomblödning av underliggande färger, ändå är dekalerna supertunna, hur bär Cartograf sig åt?
Även de minsta dekalerna och texterna är fullt läsbara!
Jag använde bara vatten och Micro-set, det behövdes absolut inget starkare!
Detta är de bästa dekaler jag använt, tunna, starka, vältryckta med perfekta färger, enda problemet är att de har en tendens att vika ihop sig om man försöker lyfta dem från pappret.
Men det är priset för att de är så tunna, de ser tryckta ut på modellen och dekalhinnan försvinner helt, även på den silverfärgade bakgrunden!
I´m impressed!
Kommer mera snart….
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron and Tobias like this post
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Mycket snygt Stefan! Gillar kärran med, bra jobbat!
Vad gör du när du dekalerar, som jag och drar på en podcast eller dyl?
Vad gör du när du dekalerar, som jag och drar på en podcast eller dyl?
Tobias
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Två riktig snygga musse!
Börjar bli sugen !
Förresten Stefan var Du från Linköping?
Finns det mera folk i närheten?
Kanske samåka på lördag till Stockholm och se utställningen?
Börjar bli sugen !
Förresten Stefan var Du från Linköping?
Finns det mera folk i närheten?
Kanske samåka på lördag till Stockholm och se utställningen?
Sadolf
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Mycket snyggt dekalerat.
Kul med riktigt bra dekaler.
- Roland
Kul med riktigt bra dekaler.
- Roland
rsm.gbg
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Himla najs med såna goa dekaler
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Snyggt jobbat Stefan! Blev ju snyggt med dekaler på!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Mycket fint dekalarbete!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Marlin and Tobias like this post
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Ser mycket snyggt ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Riktigt snyggt Stefan! Blir bara bättre o bättre.
Tobias
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
De inre landställsluckorna monterade…
Ett par propelleraxlar tillverkade av 2mm plaststav och superlimmade i bakstycket på propellrarna….
Huvarna maskerade, i den här satsen fick man masker till både in och utsida.
Jag använde båda till utsidan och de passade precis lika bra på utsidan!
Huvarna är ju lite olika så de måste märkas ordentligt så rätt kärra får rätt huv…
Det dröjde inte länge innan jag slog av ett av de otroligt veka och ömtåliga sporrhjulen!
Jag satte dit en bit plaststav som jag borrat ett 0,5mm hål i och stiftade hjulet med en liten bit synål.
Inte snyggt, men mycket stabilt och det syns inte när modellen står i hyllan eftersom plaststaven inte når över luckorna.
Jag ska kanske måla staven ZCY någon dag.
Huvarna primades först med Alclad Black Microfiller (de ska ju vara svarta på insidan) och sedan målade jag på Alclad Aluminium…
De fick senare ett lager Alclad Klear Cote Gloss för att skydda färgen.
Sen var det dags att maskera av huvarna och montera de sista delarna, ”hatthyllan” och ”störtbågen” i huven, propellrar och extratankarna på flygplanet.
En sista polering av huven och den kunde monteras på modellen…
Nu är syrrorna i stort sett klara, bara positions-ljusen och antennerna kvar…
Det blev massor av delar kvar i lådan…
Plus TVÅ av dessa gjutramar, det enda jag använde var fyra extratankar, bomberna och raketerna kommer säkert till användning i andra byggen framöver…
Eduards Mustang-serie är superdetaljerade och kompromisslösa modeller, på gott och ont.
Skalriktigheten går ut över byggbarhet och delarna blir oerhört ömtåliga, ibland så ömtåliga att de går sönder bara man tar loss dem från gjutramen.
Den tunna balken mellan hjulhusen var avbruten på flera av de modeller jag köpt, men inga kortskott eller utstötsmärken som stör.
Modellen är annars superbt detaljerad, perfekt gjuten, underbar passform, suveräna dekaler, klara instruktioner, allt till ett högst rimligt pris.
Totalt sett är det här en högkvalitativ produkt som är väl värd pengarna, jag skulle nog vilja säga att det här är den bästa Mustangen i 1/48!
Men inte allt är rosor;
Jag kan inte förstå varför Eduard inte gjort motorhuven i ett stycke som tex. Tamiya eller Airfix.
Sporrstället är alldeles för vekt och mycket ömtåligt, det bör ersättas med ett i metall.
Infästningen av landstället är bara en ”buttjoin” med övervingen, landställsluckorna hjälper till att stabilisera ställen men det är knappast robust.
Modellen var rolig att bygga, trots alla små delar och förtretligheter som beror mest på att den är så otroligt väldetaljerad.
Vill man ha ett snabbt, lättbyggt och ändå skapligt väldetaljerat bygge så bör man välja Airfix.
Om man däremot vill ha en superdetaljerad, kompromisslös modell med massor av dekalalternativ så ska man välja Eduard
En Eduard Profi-Pack är ett kap och kan bara rekommenderas fullt ut!
Stefan
Ett par propelleraxlar tillverkade av 2mm plaststav och superlimmade i bakstycket på propellrarna….
Huvarna maskerade, i den här satsen fick man masker till både in och utsida.
Jag använde båda till utsidan och de passade precis lika bra på utsidan!
Huvarna är ju lite olika så de måste märkas ordentligt så rätt kärra får rätt huv…
Det dröjde inte länge innan jag slog av ett av de otroligt veka och ömtåliga sporrhjulen!
Jag satte dit en bit plaststav som jag borrat ett 0,5mm hål i och stiftade hjulet med en liten bit synål.
Inte snyggt, men mycket stabilt och det syns inte när modellen står i hyllan eftersom plaststaven inte når över luckorna.
Jag ska kanske måla staven ZCY någon dag.
Huvarna primades först med Alclad Black Microfiller (de ska ju vara svarta på insidan) och sedan målade jag på Alclad Aluminium…
De fick senare ett lager Alclad Klear Cote Gloss för att skydda färgen.
Sen var det dags att maskera av huvarna och montera de sista delarna, ”hatthyllan” och ”störtbågen” i huven, propellrar och extratankarna på flygplanet.
En sista polering av huven och den kunde monteras på modellen…
Nu är syrrorna i stort sett klara, bara positions-ljusen och antennerna kvar…
Det blev massor av delar kvar i lådan…
Plus TVÅ av dessa gjutramar, det enda jag använde var fyra extratankar, bomberna och raketerna kommer säkert till användning i andra byggen framöver…
Eduards Mustang-serie är superdetaljerade och kompromisslösa modeller, på gott och ont.
Skalriktigheten går ut över byggbarhet och delarna blir oerhört ömtåliga, ibland så ömtåliga att de går sönder bara man tar loss dem från gjutramen.
Den tunna balken mellan hjulhusen var avbruten på flera av de modeller jag köpt, men inga kortskott eller utstötsmärken som stör.
Modellen är annars superbt detaljerad, perfekt gjuten, underbar passform, suveräna dekaler, klara instruktioner, allt till ett högst rimligt pris.
Totalt sett är det här en högkvalitativ produkt som är väl värd pengarna, jag skulle nog vilja säga att det här är den bästa Mustangen i 1/48!
Men inte allt är rosor;
Jag kan inte förstå varför Eduard inte gjort motorhuven i ett stycke som tex. Tamiya eller Airfix.
Sporrstället är alldeles för vekt och mycket ömtåligt, det bör ersättas med ett i metall.
Infästningen av landstället är bara en ”buttjoin” med övervingen, landställsluckorna hjälper till att stabilisera ställen men det är knappast robust.
Modellen var rolig att bygga, trots alla små delar och förtretligheter som beror mest på att den är så otroligt väldetaljerad.
Vill man ha ett snabbt, lättbyggt och ändå skapligt väldetaljerat bygge så bör man välja Airfix.
Om man däremot vill ha en superdetaljerad, kompromisslös modell med massor av dekalalternativ så ska man välja Eduard
En Eduard Profi-Pack är ett kap och kan bara rekommenderas fullt ut!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron and Tobias like this post
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Trevligt Stefan - och mycket snyggt!
Lite min känsla, det du säger, när jag pillar och så smått börjat med en.. Men Eduard är fantastiska!
Priset är rikgt bra. Speciellt i jämförelse med Airfix!
Lite min känsla, det du säger, när jag pillar och så smått börjat med en.. Men Eduard är fantastiska!
Priset är rikgt bra. Speciellt i jämförelse med Airfix!
Tobias
Sv: N.A. P-51D Mustang, Eduard 1/48, FÄRDIGA
Toppenjob Stefan och det var roligt att följa. Också mycket bra beskrivning av alla plus och minus på eduards satser. Mycket välkommen då kommer jag också bygga en av dessa , lyckades få tag i chatanooga choo choo boxen. Som en liten upvärmning så bygger jag nu en musse bubbeltopp från ICM. Mycket enklare , men rätt bra passform och ungefär samma som min tidigare "b" mustang "puckelrygg " från ICM.
Det jag ser då på direkten att Eduard är mycket mer detaljerat. Ärligt talat så kan det bli svårt att hitta en bättre modell av mustangen om det gäller detaljer och historisk noggrannhet.
Jag bygger en från ETO och en från PTO. Kanske i framtiden en svensk musse och en polsk ditto? vem vet...
Man tackar för det fina beskrivningen!
Det jag ser då på direkten att Eduard är mycket mer detaljerat. Ärligt talat så kan det bli svårt att hitta en bättre modell av mustangen om det gäller detaljer och historisk noggrannhet.
Jag bygger en från ETO och en från PTO. Kanske i framtiden en svensk musse och en polsk ditto? vem vet...
Man tackar för det fina beskrivningen!
Sadolf
Sida 5 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» Den färdiga Vigilanten!!!
» P 51 Mustang ICM 1:48
» Mina färdiga byggen 2011.
» Dåligt med utrymme för färdiga byggen? Inte den här mannen!!!
» J 26 Mustang
» P 51 Mustang ICM 1:48
» Mina färdiga byggen 2011.
» Dåligt med utrymme för färdiga byggen? Inte den här mannen!!!
» J 26 Mustang
Sida 5 av 6
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet