Bästa Thud? F-105
+3
Stefan E
rsm.gbg
Tobias
7 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Temabyggen :: Century Series
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Bästa Thud? F-105
Inte så lite sugen på en F-105D, verkar finnas lite äldre modeller och sen Hasegawa och Hobbyboss? Några tankar kring dem? Scalemates hade lite gamla "reviews" som inte funkade för mig (länkar).
Gissar på hasse om jag får tag på en? Eller är Hobbybossen ok?
Gissar på hasse om jag får tag på en? Eller är Hobbybossen ok?
Tobias
Sv: Bästa Thud? F-105
Verkar ju som att Revell och Hasegawa är gamla Monogram kit.
Jag har en gammal Revell 85-5866, den ser riktigt fin ut.
HobbyBoss verkar vara en helt ny ifrån 2008
Dessa är 1/48 som jag hittar på ScaleMates
Nu är jag dock ingen expert på gamla kit
- Roland
Jag har en gammal Revell 85-5866, den ser riktigt fin ut.
HobbyBoss verkar vara en helt ny ifrån 2008
Dessa är 1/48 som jag hittar på ScaleMates
Nu är jag dock ingen expert på gamla kit
- Roland
rsm.gbg
Monograms modeller från -80talet håller än idag, men de är av "den upphöjda panellinjens" släkte.
Hobbyboss gjorde en som är riktigt fin (var det så länge sedan som -08?), även den har några smärre formfel så är den mycket fin och i högsta grad byggvärd, men den kostar en slant.
Det finns massor av tillbehör på marknaden om du letar lite.
Jag har två Monogrammer (en enkelsitsare och en tvåsitsare) och en Hobbyboss (enkelsitsare), vad jag vet är det dom enda i 1/48, vad som finns i 1/72 har jag ingen koll på.
Trumpeter har en i 1/32, med samma småfel som 48an....
Jag har för mig att Revell gav ut en "Wild Weasel" version av Monograms Thud också.
https://www.scalemates.com/search.php?fkSECTION[]=Kits&q=*f-105+thunderchief*&fkTYPENAME[]=%22Full%20kits%22&fkSCALENORMALISED[]=%221:00048%22
Stefan
Hobbyboss gjorde en som är riktigt fin (var det så länge sedan som -08?), även den har några smärre formfel så är den mycket fin och i högsta grad byggvärd, men den kostar en slant.
Det finns massor av tillbehör på marknaden om du letar lite.
Jag har två Monogrammer (en enkelsitsare och en tvåsitsare) och en Hobbyboss (enkelsitsare), vad jag vet är det dom enda i 1/48, vad som finns i 1/72 har jag ingen koll på.
Trumpeter har en i 1/32, med samma småfel som 48an....
Jag har för mig att Revell gav ut en "Wild Weasel" version av Monograms Thud också.
https://www.scalemates.com/search.php?fkSECTION[]=Kits&q=*f-105+thunderchief*&fkTYPENAME[]=%22Full%20kits%22&fkSCALENORMALISED[]=%221:00048%22
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Dom felen jag känner till på Trumpeters Thundechiefar är: det röda dräneringsröret och bukfenan är kraftigt överdimensionerade. Det verkar vara samma på både 1/72 och 1/32 och jag skulle tro att det är samma sak med 1/48an från Hobby Boss.
Men det finns resin-delar för detta.
F.ö. tyckte jag att Hobby Bossen såg trevlig ut (kollade snabbt i monteringsanvisningen)
Tommy
Men det finns resin-delar för detta.
F.ö. tyckte jag att Hobby Bossen såg trevlig ut (kollade snabbt i monteringsanvisningen)
Tommy
TommyKillander
Tack grabbar, låter som om Hobbyboss är den jag behöver då.
Monograms funkar nog med iofs.. Aldrig byggt någon av deras modelelr, kunde vara kul?
1/32-Thud, det måste bli mäktigt?
Monograms funkar nog med iofs.. Aldrig byggt någon av deras modelelr, kunde vara kul?
1/32-Thud, det måste bli mäktigt?
Tobias
Jag har ju skådat vissa intressannta askar här hemma på Fyndis
Det är ju visserligen en Monogram, men den finns här i Varberg!
Det är ju visserligen en Monogram, men den finns här i Varberg!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tre eller fyrahundra, kommer inte ihåg vilket, eller ens om den finns kvar men den fanns för några veckor sen när jag var där senast!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det är samma modell som du kan hitta i en Revell-låda!
Stefan
Stefan
Får skicka dit en RF-.. Av något slag.. När farsan vaccinerats kanske?
Har du byggt någon ännu Stefan? Tips på AM man "måste" ha..?
Fan lite skumt att det inte finns fler tillverkare som gjort den? Inget okänt objekt direkt. The Fight Pilot Podcast hade en bra episod nyligen om dem med.. Rekommenderad!
Har du byggt någon ännu Stefan? Tips på AM man "måste" ha..?
Fan lite skumt att det inte finns fler tillverkare som gjort den? Inget okänt objekt direkt. The Fight Pilot Podcast hade en bra episod nyligen om dem med.. Rekommenderad!
Tobias
Nä, jag har inte kommit dit ännu....
...men jag har en som bubblar precis under ytan som jag velat bygga i flera år nu, så det kanske vore dags?
Det enda AM jag skaffat så här långt är nya dekaler (Trumpeters dekaler suger....) och en korrigerad bukfena från Quickboost (vad jag kommer ihåg nu, det kan finnas mera godis i lådan....).
Kanske lite ets från Eduard, en sats hjul i resin, pitotrör och masker, vi får se, det finns ju hur mycket som helst.
Stefan
...men jag har en som bubblar precis under ytan som jag velat bygga i flera år nu, så det kanske vore dags?
Det enda AM jag skaffat så här långt är nya dekaler (Trumpeters dekaler suger....) och en korrigerad bukfena från Quickboost (vad jag kommer ihåg nu, det kan finnas mera godis i lådan....).
Kanske lite ets från Eduard, en sats hjul i resin, pitotrör och masker, vi får se, det finns ju hur mycket som helst.
Stefan
Ja Trumpeters dekaler jag sett var fan skit..! Skall kika runt lite på AM-dekaler. Kan eg ganska lite om kärran. Tycker bara om snabba jaktbombare med tung last..
I podden där, när de pratade om att flyga ifrån jaktplanen och sen komma tillbaka och klappa till dem, mycket coolt..
Låter som bra AM Stefan!
Ah, trevligt Roland! Ser fram emot det!
Gruppbygge F-105 hade vart tufft! Tidiga Vietnam-skapelser så man får med några andra?
I podden där, när de pratade om att flyga ifrån jaktplanen och sen komma tillbaka och klappa till dem, mycket coolt..
Låter som bra AM Stefan!
Ah, trevligt Roland! Ser fram emot det!
Gruppbygge F-105 hade vart tufft! Tidiga Vietnam-skapelser så man får med några andra?
Tobias
Vore även D-versionen okej?Stefan E skrev:Thud-gruppbygge på G?
Matt_Public- Master of DNF
cas likes this post
Matt_Public skrev:Vore även D-versionen okej?Stefan E skrev:Thud-gruppbygge på G?
Givetvis alla versioner av F-105!
,,,,min är en -D!
Stefan
Tobias skrev:Matte, alltid finurlig..
+1 på det. Läs tre gånger, kanske svara sen.
Varje gång vi tjatar om gruppbygge hinner Roland klar innan vi andra startar...
Skall vi bredda till att inkludera hela Century Series?
Skall vi bredda till att inkludera hela Century Series?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tja, varför inte?
Faktiskt en riktigt bra idé, räknar vi med F-110 Phantom II och F-111 Aardvark också?
De ingår ju inte "officiellt" i Century-serien men de brukar räknas till samma generation.
Matt kan väl fixa till en snygg Banner?
Stefan
Faktiskt en riktigt bra idé, räknar vi med F-110 Phantom II och F-111 Aardvark också?
De ingår ju inte "officiellt" i Century-serien men de brukar räknas till samma generation.
Matt kan väl fixa till en snygg Banner?
Stefan
Ah, Century series, det var nått nytt.
Då har jag redan byggt en
105:an kommer snart, samt sen har jag ju en EF-111A åxå
Det vore kul att bygga alla F-100 - F-106
Google säger att XF-103 aldrig blev nåt plan, bara en mockup.
- Roland
Då har jag redan byggt en
105:an kommer snart, samt sen har jag ju en EF-111A åxå
Det vore kul att bygga alla F-100 - F-106
Google säger att XF-103 aldrig blev nåt plan, bara en mockup.
- Roland
rsm.gbg
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Century_Series
Skall man bara petig (och det är ju jag) så är det F-100, F-101, F-102, F-104,F-105 och F-106 som ingår i den serien, hur gärna man vill ta med F-110, F-111, F-117 och alla de andra.
Skall man bara petig (och det är ju jag) så är det F-100, F-101, F-102, F-104,F-105 och F-106 som ingår i den serien, hur gärna man vill ta med F-110, F-111, F-117 och alla de andra.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
OK, det var bara en tanke...
F-117 är alldeles för modern och tillhör INTE serien hur man än ser på det, bara F-110 och möjligen F-111.
Men vi kör på "Original-serien" då, för enkelhetens skull.
Hittills har jag byggt F-100 Super Sabre (Hobbyboss 1/48;
och F-101 Voodoo (Monogram 1/48) i serien;
så F-105 blir min tredje.
Lite fakta om Century-serien;
https://en.wikipedia.org/wiki/Century_Series
Stefan
F-117 är alldeles för modern och tillhör INTE serien hur man än ser på det, bara F-110 och möjligen F-111.
Men vi kör på "Original-serien" då, för enkelhetens skull.
Hittills har jag byggt F-100 Super Sabre (Hobbyboss 1/48;
och F-101 Voodoo (Monogram 1/48) i serien;
så F-105 blir min tredje.
Lite fakta om Century-serien;
https://en.wikipedia.org/wiki/Century_Series
Stefan
Låter som en ypperlig idé med Century series. Kan inget om F-110 men man kan väl vara generös med F-111 - ett så underbart coolt plan det med!
Fina modeller Stefan! En Voodoo har jag länge velat ha... Ända sedan man såg en RF i Buck Danny.. Ser riktigt häftiga ut..
Fina modeller Stefan! En Voodoo har jag länge velat ha... Ända sedan man såg en RF i Buck Danny.. Ser riktigt häftiga ut..
Tobias
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Trumpeter 1/72 F-105G Thunderchief "Thud" Wild Weasel
» Nu - bästa F-111 i 1/48?
» *Bästa* A-10´an?
» Bästa epoxilimmet?
» Bästa S-3 Viking i 1/72
» Nu - bästa F-111 i 1/48?
» *Bästa* A-10´an?
» Bästa epoxilimmet?
» Bästa S-3 Viking i 1/72