IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Musiksmak här i forumet

+9
Tobias
Azgaron
rsm.gbg
cas
Matt_Public
Marlin
LasseThid
Stefan E
Morgan
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Musiksmak här i forumet

Inlägg av Morgan tis dec 28 2021, 23:13

Musik är ju något som förbinder alla människor på Jorden och är också något som kan både hela och läka, vilket jag har upptäckt under den livskris som jag har gått genom det senaste halvåret och som nu äntligen är på väg att gå över igen.

I princip så gillar jag allt förutom Rap, Hip Hop och viss techno, men i praktiken så är jag totalt insnöad i ett band som heter Dream Theater. I bilen så går samma CD-skiva nonstop i otaliga veckor i sträck innan jag byter ut den mot en annan. Musiken hjälper mig att koncentrera mig på trafiken och allt annat som finns runtomkring bilen när jag kör.

De fem musikerna i Dream Theater är helt enkelt jätteduktiga på att skriva långa och varierande progressiva hårdrockslåtar, som inte alls känns jobbiga och långdragna att lyssna på. Istället så hamnar jag i ett positivt flöde. Jag har en trum-DVD med den förra trummisen Mike Portnoy och han är helt fenomenal på sitt valde instrument. Jag är helt säker på att han säkerligen skulle kunna spela jazz om han så hade velat.

Andra favoritband är Rammstein, Nightwish, ZZ Top, Metallica och Iron Maiden samt ett par helt okända band, som är minst lika bra som de etablerade musikgrupperna men som av olika anledningar aldrig har slagit igenom. Jag har sett både Rammstein och Nightwish live en gång och ZZ Top live två gånger samt även både träffat och pratat med Billy Gibbons. När Dusty Hill gick bort så gick en duktig basgitarrspelare ur tiden.

Nu den senaste tiden har jag även börjat tycka om Johnny Cash och hans musik, och har funderat på att köpa ett par CD-skivor med honom. Just 50- och 60-tals musik är något som jag faktiskt tycker mycket om.

Vad gillar ni för musik?

Vänligen, Morgan

Morgan


Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av Stefan E tis dec 28 2021, 23:39

Oj, det är en svår fråga, inte att besvara men att få plats med allt....

Jag är en musikalisk allätare, mycket beroende på humöret, men min främsta passion inom musiken är riktig hard-core Texas country, 4/4 och vals, gärna honky tonk eller tex-mex.
Några favoriter; Asleep At the wheel, Johnny Bush, Dough Sahm, Mona & Darrell McCall, Justin Trevinio, Amber Digby, Jake Hooker...

Naturligtvis all annan "vanlig" country också, men jag tål inte vissa svenska artister som utger sig att vara o spela country fast de inte vet vad det handlar om...

Men jag lyssnar också gärna på tex svensktopp/dansband, pop, rock, listtoppar från -50/60/70/80 talen, en del hårdrock, pop, till och med en del klassiskt och opera går mer, men långt ifrån allt...

Det jag INTE kan med är experimentell Jazz, hip-hop, rap och alltför utflippad "musik" som låter som när grisbilen kör in i en mekanisk verkstad.

När jag bygger låter jag tuben slumpa låter det kan bli Sven-Ingvars, Gary Moore, André Rieu, Scotland the Brave, skomakare-Anton, ZZ Top, ja det jag gillar är väl en väl blandad mix.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av LasseThid ons dec 29 2021, 00:48

Jag är lite granna av en "allätare", men främst insnöad på 80-tals hårdrock och 80-tals pop, lite beroende på vilket humör jag är på. Jag kan lika gärna slänga på Nena som Metallica, Maiden, Saxon, Era, Louise Hoffsten, Torsson, Lara Fabian eller Robert Broberg.
Avskyr allt vad Mello, Så mycket sämre (Fattiga musikers klubb för inbördes beundran), Idol och liknande heter...
Många konstiga låtar huserar på datorn i mp3 format...


Senast ändrad av LasseThid den ons dec 29 2021, 07:36, ändrad totalt 1 gång

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av Marlin ons dec 29 2021, 06:42

Kan väl säga att min musiksmak fastande i 80-tales discodängor.
Så en disconörd är jag väl, men gillar även vanlig pop och rock.
Hårdrock är inte min grej, så det lämnar jag till andra.
Fast på senare år har jag nog fastnat hårt i Tysk Schlager. Razz

/Bosse
Marlin
Marlin


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av Matt_Public ons dec 29 2021, 08:02

Jag är åtminstone latent intresserad av all musik där utövarna upplevs ge uttryck för äkta känslor snarare än att försöka förställa sig. Alltså verklig vrede, inspirerad illvilja, genuin glädje, återkommande ånger, stor saknad och så vidare. Den så kallade musiksmaken blir därigenom hyfsat brokig. Likt Stefan har jag ett mycket gott öga till country men uppskattar även irländsk folkmusik, punk- och hårdrock, blues samt klassisk musik och religiösa hymner. Även disco och mer elektroniska tongångar uppskattas dock (exempelvis mexikansk surf-ambient).

Också: Angående kommentaren ovan angående grisbilars kollisoner med mekaniska verkstäder så känns det spontant som att bandet Ministry åsyftas specifikt. De är helt klart spritt språngande speciella emellanåt. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av cas ons dec 29 2021, 11:34

Mitt musikintresse väcktes till liv när jag som 16-åring såg den här musikvideon


Tack vare den så snöade man in på 90-tals techno med storheter som the Prodigy, 2 Unlimited, LA Style och allt. Det var dock inte allt, utan man hamnade också på den nordiska synth-scenen med allt vad det innebar av Page, S.P.O.C.K., Covenant, Cat Rapes dog osv. Från det kaninhålet har jag nog aldrig tagit mig ur.
Grisbil som krockar i en verkstad är helt klart nåt lyssningsvärt!

Men det klart, det går ju att lyssna på Within Temptation, Nightwish och Mono Inc också.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av LasseThid ons dec 29 2021, 11:46

Nightwish - Ghost Love Score är helt klart lyssningsbar...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av rsm.gbg ons dec 29 2021, 12:31

Jag är hårdrockare, RUSH som favoritband, men all 70-80-tals hårdrock är min melodi.
80-tals punken tycker jag riktigt mycket om.
Jag gillar även all prog rock typ PinkFloyd, Yes, Genesis, Gentle Giant, Marillion osv
Av nyare karaktär gillar jag barnens musik, Bring Me The Horizon, Falling In Reverse, Pierce The Veil
Dream Theater är riktigt riktigt bra, Nightwish, Transatlantic det finns hur mycket som helst.

Det jag inte kan med är Techno, Rap, Country blää

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av Azgaron ons dec 29 2021, 12:33

Musik är en stor del av mitt liv dels för att jag lyssnar på mycket musik, och dels för att jag själv spelar diverse instrument!
Min musiksmak har väl varierat med tiden, då jag är uppväxt med jazz och klassiska musikaler.
Sen blev det rätt mycket 50-60-tals rock och blues, och på 80-talet spelade jag med i några bluesband.
Jag hade en bror som spelade rätt mycket reggae och det har väl fastnat! Smile
På gitarr och piano blev det rätt mycket visor som spelades, det och Beatles! Smile

Min egen musik har blivit rätt mycket blues och reggae, och jag gör ofta reggaeversioner av kända låtar.
Det jag lyssnar mycket på just nu är MonaLisa Twins, Arch Enemy, Sabaton och då reggae såklart! Smile
Finns så mycket mer jag lyssnar på beroende på vilket humör jag är på! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av Morgan ons dec 29 2021, 18:31

En av Dream Theaters absolut bästa låtar och ett bra exempel på hur skickliga de är på att skriva långa och varierande låtar.



Ett mästerverk på 26 minuter... Det allra bästa kommer efter 15 minuter.

Vänligen, Morgan

Morgan


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av Tobias tor dec 30 2021, 20:16

Hahaha, bästa idag:

Stefan E skrev:Det jag INTE kan med är experimentell Jazz, hip-hop, rap och alltför utflippad "musik" som låter som när grisbilen kör in i en mekanisk verkstad.

Håller helt med..

Jag lyssnar nog också nästan på allt.. har en tre dygn lång låtlista på Spotify.. En för träning 8lite mera tempo, både för spåret och gymmet..) samt en lång lista med filmmusik.. Ganska okunnig dock, men lägger till det mesta som låter bra.
Blivit lite Andrew Lloyd Webber under julen, helt random..
Tobias
Tobias


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av Matt_Public fre dec 31 2021, 22:51

Tobias skrev:Blivit lite Andrew Lloyd Webber under julen, helt random.
Sir Andrew Lloyd Webber, om jag får be. Cool
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av linusorn fre dec 31 2021, 23:42

Ja, musik är ett måste. Både när jag bygger, kör bil, eller att bara sitta och lyssna. Tyvärr har HSB bannat min riktiga 2-kanal stereo från vardagsrummet Sad. Annars lyssnar jag på det mesta. Men har svårt för jazz, rap, hip-hop och tecno. Elektronisk musik kan jag dock uppskatta väldigt mycket. Depeche mode är en av husgudarna tillsammans med David Bowie, Queen,  Led Zeppelin. När det gäller svenskt uppskattar jag Ola Salo, han gjorde en riktigt bra tolkning av Sjuttonde balladen i Evert Taube dokumentären på SVT-play. Översättningen av Jesus Christ Superstar är ju också kanon. T-rex och Marc Bolan rullar mycket i spellistorna på Spotify, även en del tyskt, både musikal och Rammstein. Bra sätt att hålla igång skoltyskan. Annars är det överlag brttiskt och svenskt i spellistorna.

linusorn


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av Gigabyte fre jan 14 2022, 14:57

Min musik smak är bred  från Vivaldi till volbeat  typ 

Här ett par sköna gökar  Musiksmak här i forumet 1f60b 

 

Lite kärlek och hopp I love you

Gigabyte
Gigabyte


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av Järven fre jan 14 2022, 20:31

Det mesta från Bony M till Gary Moore funkar.
Boppers, Eddie Meduza när han är seriös, -70tals Disco, -80tal pop, osv.

Lite blandat med andra ord.
Järven
Järven


Matt_Public and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av Patrik K fre jan 14 2022, 21:58

Just nu lyssnar jag inte på nåt annat än dom här...Meteor gör bland annat soundtracket till Heatblurs F-14 till DCS och det är inget annat än ljuv ljuv musik!




80-talet ringde och undrade när jag tänkte komma hem  Musiksmak här i forumet 2601981293
Patrik K
Patrik K


Azgaron and cas like this post

Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av Morgan fre jan 21 2022, 10:03

Det här är absolut något udda. Ett band ifrån Österrike.



De har uppträtt på Dream Hack och bandet Konis Hupen har faktiskt sålt guldskivor. De har t.o.m. åkt på en Brasilien-turné!

Vänligen, Morgan

Morgan


Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av Stefan E fre jan 21 2022, 10:32

Helt suveränt!


lol! lol! lol! lol! lol! lol!


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Musiksmak här i forumet Empty Sv: Musiksmak här i forumet

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet