IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Zimmerit

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Zimmerit Empty Zimmerit

Inlägg av LasseThid mån sep 05 2022, 15:26

Jag blev lite sugen på Das Werks Panter A i något utförande när jag stod och kollade på lådorna under mitt besök på AIM.

Dock står det att det saknas zimmerit på Das Werks modeller, men frågan är hur kinkiga folk blir ifall man inte har zimmerit på sin modell?

Är det ett must have eller kan man köra utan och om man måste ha det hur gör man sin egen zimmerit?

LasseThid

Till överst på sidan Gå ner

Zimmerit Empty Sv: Zimmerit

Inlägg av Mårten Fredrik ons sep 07 2022, 08:00

Hej Lasse!
Ett tips är att söka på nätet för att se om det finns recensioner av Das werk panther A. Eventuellt kan det finnas kommentarer angående om det skall vara zimeritt eller ej.
Mvh
Martin
Mårten Fredrik
Mårten Fredrik

Inlägg av LasseThid ons sep 07 2022, 10:19

Tack Martin.

Vad jag sett är att "alla" Panether A hade zimmerit, men Das Werks modeller (och flera andra tillverkares) har inte zimmerit på delarna.
Das Werk har ett zimmerit set för dryga tvåhundringen och Eduard har zimmeritset till vissa andra modeller också.
Sedan har Tamiya en zimmerit applicator som man kan använda för att skapa en zimmeriteffekt med, genom att exempelvis lägga ett tunt lager putty eller liknande och sedan dra denna skrapa genom det för att skapa effekten.
Det får väl bli till att beställa en sådan applicator och någon form av massa att lägga på... Cool

LasseThid

Inlägg av Azgaron ons sep 07 2022, 13:45

Det går ju att skära passande taggar i en plastbit och sen skrapa spår i stort sett vilket spackel som helst.
Bra dock ifall det tillåter lite arbetstid och inte torkar eller smular sönder direkt.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Mårten Fredrik likes this post

Inlägg av Mårten Fredrik ons sep 07 2022, 17:41

Ett tips är att kolla efter ”night shift” på youtube.
Han fixade ett liknande zimmerit till en jagdpanther om jag inte minns fel.
Mvh
Martin
Mårten Fredrik
Mårten Fredrik

Inlägg av glimturen sön sep 11 2022, 19:14

Lite saxat från nätet och lite böcker om tyskt pansar:

"Zimmerit was applied at the factory to some? tanks produced from September-December 1943 to 9 September 1944."

"an order for field units to apply Zimmerit to older versions of the Panther was issued in November 1943"

"Zimmerit was discontinued from factory application on 9 September 1944 and from field application on 7 October 1944"

"Panther Ausf. A, Produced 2.200 from Aug 1943 to Aug 1944"

Det är mao. möjligt att tidiga Aufs A inte fick Zimmerit från fabrik, men att det kanske applicerades i fält. Om tid medgavs.

Visst är det härligt med exakta svar. Laughing

cheers

Inlägg av LasseThid sön sep 11 2022, 19:28

Tack.

Jag läste/hörde att de slutade med zimmerit dels för att det kom rapporter om att det självantände vid beskjutning, vilket aldrig bekräftades vid tester och dels för att de allierade aldrig tog fram magnetminor mot stridsvagnar.
Vi får se, det kanske dyker upp en Panther på arbetsbänken en regnig dag... Laughing

LasseThid

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet