Curtiss P-40E Warhawk, Hasegawa 1/32, FÄRDIG
+6
linusorn
glimturen
Matt_Public
Sadolf
Azgaron
Stefan E
10 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Curtiss P-40E Warhawk, Hasegawa 1/32, FÄRDIG
Dags för ännu ett gruppbygge på LSP, denna gång är temat ”On the Nose”, noseart i alla dess former och vad är väl bättre än en P-40?
Hasegawa har en mycket fin P-40E…
Men den version jag kommer att bygga är en lite mera okänd maskin.
Det blir en ”Aleutian Tiger”, alltså en av de maskiner som var stationerade i Aleuterna, ökedjan söder om Alaska.
Den översta maskinen på det här arket…
Jag har lite godis också till den här;
Masker, hjul och en resinstol med bälten…
“Min” individ;
Jag börjar bygget med stolen….
Superfina detaljer…
Monteringen av cockpit har påbörjats och resinstolen har limmats på plats, perfekt passning!
Kommer mera snart...
Stefan
Hasegawa har en mycket fin P-40E…
Men den version jag kommer att bygga är en lite mera okänd maskin.
Det blir en ”Aleutian Tiger”, alltså en av de maskiner som var stationerade i Aleuterna, ökedjan söder om Alaska.
Den översta maskinen på det här arket…
Jag har lite godis också till den här;
Masker, hjul och en resinstol med bälten…
“Min” individ;
Jag börjar bygget med stolen….
Superfina detaljer…
Monteringen av cockpit har påbörjats och resinstolen har limmats på plats, perfekt passning!
Kommer mera snart...
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den ons jul 24 2024, 09:43, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron likes this post
Sv: Curtiss P-40E Warhawk, Hasegawa 1/32, FÄRDIG
Ser trevligt ut! Bra start på bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ballt Stefan!
Jag älskar P 40... Och den med tiger är extrakul!
Det blir skönt att se...
Jag älskar P 40... Och den med tiger är extrakul!
Det blir skönt att se...
Sadolf
Redig länsstol, det där.
Också: Byggen med extra allt är god underhållning.
Också: Byggen med extra allt är god underhållning.
Matt_Public- Master of DNF
Professorn flexar de stora musklerna!
Tack ska ni ha!
Jag börjar med att limma ihop allt som går innan jag behöver måla, bordet fylls snabbt av allehanda detaljer och småbyggen.
Oljekylarna från baksidan….
Vingbalken och hjulhusen monterade…
Det första jag gjorde var att limma ihop kroppen med stjärten, det var i stort sett en perfekt passning, men det var ett litet sjunkmärke (!) som knappt syntes, men det kändes med fingertoppen.
Jag har börjat slipa skarven och fylla sjunkmärket med superlim.
Det funkar kanonbra, bara man slipar inom 10-15 minuter, limmet ska vara helt torrt, men det får inte härda igenom helt.
Väntar man för länge så blir limmet hårdare än plasten och då har man ännu mera jobb.
Det tar några varv innan det försvinner….
Hasegawas plast är så hård och det blir mycket fula repor under slipningen så man måste polera upp den och återställa så mycket man kan av ytdetaljerna.
Dom här delarna vållade mig ordentligt med huvudbry, de passade inte alls!
Men jag fick dit dom med lite plasticard i alla fall.
Ja, ni tänkte rätt, det var jag som tänkte fel!
SÅ HÄR ska delarna naturligtvis sitta!
Det SKA vara en relativt djup försänkning då det ska sitta ett par paneler av klar plast utanför innerpanelerna.
PUH, tur jag såg det innan limmet satte sig ordentligt!
En snabb ihoptejpning av cockpit och kropp för att få en uppskattning av passningen framöver…
Inge problem vad jag kan se...
Vingbalken med hjulhusen limmade till underdelen av vingen, perfekt passning, men det behövdes lite ”tryckhjälp” för att fixera delarna.
Kommer mera snart!
Stefan
Jag börjar med att limma ihop allt som går innan jag behöver måla, bordet fylls snabbt av allehanda detaljer och småbyggen.
Oljekylarna från baksidan….
Vingbalken och hjulhusen monterade…
Det första jag gjorde var att limma ihop kroppen med stjärten, det var i stort sett en perfekt passning, men det var ett litet sjunkmärke (!) som knappt syntes, men det kändes med fingertoppen.
Jag har börjat slipa skarven och fylla sjunkmärket med superlim.
Det funkar kanonbra, bara man slipar inom 10-15 minuter, limmet ska vara helt torrt, men det får inte härda igenom helt.
Väntar man för länge så blir limmet hårdare än plasten och då har man ännu mera jobb.
Det tar några varv innan det försvinner….
Hasegawas plast är så hård och det blir mycket fula repor under slipningen så man måste polera upp den och återställa så mycket man kan av ytdetaljerna.
Dom här delarna vållade mig ordentligt med huvudbry, de passade inte alls!
Men jag fick dit dom med lite plasticard i alla fall.
Ja, ni tänkte rätt, det var jag som tänkte fel!
SÅ HÄR ska delarna naturligtvis sitta!
Det SKA vara en relativt djup försänkning då det ska sitta ett par paneler av klar plast utanför innerpanelerna.
PUH, tur jag såg det innan limmet satte sig ordentligt!
En snabb ihoptejpning av cockpit och kropp för att få en uppskattning av passningen framöver…
Inge problem vad jag kan se...
Vingbalken med hjulhusen limmade till underdelen av vingen, perfekt passning, men det behövdes lite ”tryckhjälp” för att fixera delarna.
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron likes this post
Hjulhus-och-vingbalksditlimmardag?
Fint fixat, och snygg räddning, i övrigt.
Fint fixat, och snygg räddning, i övrigt.
Fint jobbat Stefan, skönt det flyter fram!
De stora byggsatser ser lockande ut men 32 skala anser jag är för stor för mig, simpelt jag valt samla hela VK2 och har begränsat med plats...
Kanske någon fin dag. Byggsatser i sig ser mycket detaljerat ut men den har den irriterande delningen som hasegawa är bra på.
Vare bättre de gjort som Eduard och gjort olika gjutformer för olika versioner...
De stora byggsatser ser lockande ut men 32 skala anser jag är för stor för mig, simpelt jag valt samla hela VK2 och har begränsat med plats...
Kanske någon fin dag. Byggsatser i sig ser mycket detaljerat ut men den har den irriterande delningen som hasegawa är bra på.
Vare bättre de gjort som Eduard och gjort olika gjutformer för olika versioner...
Sadolf
Sadolf skrev:Fint jobbat Stefan, skönt det flyter fram!
Ja, nedbrytningen av delarna är typiskt för Hasegawa och 48orna är inte bättre, det är samma nedbrytning på dem.
Jag önskar verkligen att de hade gjort på samma sätt som Eduard och gjutit olika kroppar och vingar till olika varianter.
Den enda tillverkare som går iland med sådan här nedbrytning är Tamiya, de har den precisionen i sina gjutningar och kunskapen att få det att funka.
Men passformen på Hasegawa är suverän och de är väldigt roliga att bygga.
Även om skalan är stor så finns det flygplan som inte blir så stora ens i 32.
Sparrowhawken som jag byggde för ett tag sedan är inte större än en Thunderbolt i 48, en I-16 Rata, CR-42 Falco, Gloster Gladiator, Bucker 131, Tiger Moth, Yak-1/9, Super Cub, Stearman eller I-153 och de flesta dubbeldäckare från WWI är inte mycket större än så dom heller.
Det gäller bara att välja rätt flygplan, IBG´s PLZ-11c i 1/32 vore nog något för dig att testa om du vill bygga i en lite större skala.
Det är klart att vill man bygga Thunderbolt, Hellcat eller Tempest, då blir det ju ganska stort, men så länge man håller sig till enmotoriga plan så funkar det ganska bra.
Stefan
Snyggt byggt och knåpat, Stefan!
Håkan
Håkan
Ser ut att bli riktigt bra det där. Ibland är det svårt att tolka ritningarna. Been there, done that, got the t-shirt!
linusorn
Ibland skall man lyssna till det inre gnagande tvivlet......
Det gick ju fint att rädda det där.
Det gick ju fint att rädda det där.
Bygget har börjat komma igång ordentligt…
Stjärtsektionen har limmats till kroppen, jag förstår varför Hasegawa har löst det på detta sättet, men jag hatar det inte mindre för det!
Man får en svår skarv (Hase är INTE på Tamiyas nivå!) som måste spacklas och ristas om, onödigt extrajobb om ni frågar mig.
Man får fylla med superlim och slipa försiktigt tills sjunket försvinner.
Vingen ihoplimmad…
Inredningen primades först med Alclad Black Microfiller och sedan målade jag Humbrol Interior Green (Hu.226).
Kylarna har målats med Alclad Black Microfiller, sedan Blank Ljusgrå (Hu.40 Pale Grey) och ”burkarna” har målats Hu.56 Aluminium.
Detaljerna på cockpitväggarna har målats med Matt (!) svart (Hu.33)….
Även cockpiten har fått samma behandling och bältena har målats med Radome Tan (Hu.148)…
Kommer mera snart…
Stefan
Stjärtsektionen har limmats till kroppen, jag förstår varför Hasegawa har löst det på detta sättet, men jag hatar det inte mindre för det!
Man får en svår skarv (Hase är INTE på Tamiyas nivå!) som måste spacklas och ristas om, onödigt extrajobb om ni frågar mig.
Man får fylla med superlim och slipa försiktigt tills sjunket försvinner.
Vingen ihoplimmad…
Inredningen primades först med Alclad Black Microfiller och sedan målade jag Humbrol Interior Green (Hu.226).
Kylarna har målats med Alclad Black Microfiller, sedan Blank Ljusgrå (Hu.40 Pale Grey) och ”burkarna” har målats Hu.56 Aluminium.
Detaljerna på cockpitväggarna har målats med Matt (!) svart (Hu.33)….
Även cockpiten har fått samma behandling och bältena har målats med Radome Tan (Hu.148)…
Kommer mera snart…
Stefan
Azgaron and Matt_Public like this post
Snyggt jobbat Stefan! Blev ju fin inredning!
Håkan
Håkan
Jag är Håkans dubbla eko!Azgaron skrev:Snyggt jobbat, Stefan! Blev ju fin inredning!
Hjulen är först primade med Alclad Black Microfiller och sedan målade med Hu.24 Trainer Yellow, jag hoppas den här gula med en dragning åt orange kommer att matcha dekalarket någotsånär.
Spinnern och propellertipparna har också primats med Alclad Black Microfiller, maskerats och sedan målats i samma gula färg (Hu.24) som hjulen.
Ett test mot dekalarket ser ganska bra ut, inte perfekt, men nära nog…
Maskeringen borttagen…
Som ni ser har jag inte använt vare sig rosa eller vitt under spinnern, jag vill ha en lite dovare ton för att matcha dekalarkets färg.
Det verkar ha fungerat, men kanske skulle jag ha målat spinnern röd innan?
Kylarpaketet monterat i höger kroppshalva…
Kommer mera snart….
Stefan
Spinnern och propellertipparna har också primats med Alclad Black Microfiller, maskerats och sedan målats i samma gula färg (Hu.24) som hjulen.
Ett test mot dekalarket ser ganska bra ut, inte perfekt, men nära nog…
Maskeringen borttagen…
Som ni ser har jag inte använt vare sig rosa eller vitt under spinnern, jag vill ha en lite dovare ton för att matcha dekalarkets färg.
Det verkar ha fungerat, men kanske skulle jag ha målat spinnern röd innan?
Kylarpaketet monterat i höger kroppshalva…
Kommer mera snart….
Stefan
Azgaron likes this post
Att färgmatcha mot dekaler är en gruvlig syssla.
Det där blev emellertid nära nog, vill jag påstå.
Det där blev emellertid nära nog, vill jag påstå.
Tjusig spinner och bra färgmatchning!
Håkan
Håkan
Svårt med färgmatchning. Men det ser bra ut!
Azgaron, Gigabyte and Matt_Public like this post
Synnerligen stilig styrhytt!
Möjligheten att cockpit-pynta ordentligt är definitivt en av storskalans främsta fördelar.
Möjligheten att cockpit-pynta ordentligt är definitivt en av storskalans främsta fördelar.
Den där cockpiten blev ju riktigt fin!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Fint jobbat Stefan! Snygg cockpit!
Håkan
Håkan
Dags att ge sig på vingarna!
Hasegawa har ju en förkärlek att hålla på med sina jä****a ”fyllebitar” överallt, så också med vingarnas beväpning.
Jag började med att borra upp alla kulsprutorna och monterade delen så bra jag kunde i den övre vinghalvan och här passade bitarna mycket bra, i det närmaste perfekt.
Jag fick till en perfekt passning på ovansidan, vilket var målet.
Vi får se hur pass bra det blir på undersidan, men det blir lättare att fixa eventuella missar då det inte är det första man ser.
Vingarnas ovansida limmade till undersidan…
Mycket bra passning, mycket bättre än jag väntade mig och hjulhusen är primade med Alclad Black Microfiller och sedan målade med US Interior Green (Hu.226)…
Kommer mera snart…
Stefan
Hasegawa har ju en förkärlek att hålla på med sina jä****a ”fyllebitar” överallt, så också med vingarnas beväpning.
Jag började med att borra upp alla kulsprutorna och monterade delen så bra jag kunde i den övre vinghalvan och här passade bitarna mycket bra, i det närmaste perfekt.
Jag fick till en perfekt passning på ovansidan, vilket var målet.
Vi får se hur pass bra det blir på undersidan, men det blir lättare att fixa eventuella missar då det inte är det första man ser.
Vingarnas ovansida limmade till undersidan…
Mycket bra passning, mycket bättre än jag väntade mig och hjulhusen är primade med Alclad Black Microfiller och sedan målade med US Interior Green (Hu.226)…
Kommer mera snart…
Stefan
Azgaron and Matt_Public like this post
Snyggt jobbat, Stefan! Blev ju fint med kulsprutorna på plats!
Håkan
Håkan
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Curtiss P-40B Warhawk, Airfix 1/48
» P40-E Warhawk 1/32
» Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG
» Curtiss P40 K 1:48 Hasegawa.
» Messerschmitt Bf109G-6, Hasegawa 1/32, FÄRDIG
» P40-E Warhawk 1/32
» Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, Williams Bros. 1/32, FÄRDIG