Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
+2
Marlin
Stefan E
6 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Bilträsket kallar och den här gången blir det ännu en av de små, klassiska efterkrigsbilarna.
Jag har fastnat för Fransosernas svar på den Brittiska Hundkojan, Renault 4Cv.
Asken är stor, MYCKET större än nödvändigt på typiskt Heller-manér och de få delarna kan skvalpa runt rejält.
Delarna är inte många, ett drygt hundratal, samlade på en stor och en mindre ram och en liten klar ram med rutor och lyktor.
Detta är en relativt gammal form, enligt Scalemates är den från 1979 och det märks…
Delarna är ganska väl gjutna, lite softa detaljer och det finns en del gjutskägg, men inget allvarligare än så.
Rutorna är klara och repfria….
Karossen är fint gjuten med skarpa detaljer, utan några större synliga gjutskarvar och bara ett fåtal, mycket fina gjutsömmar.
En liten gjutram med kromade detaljer….
Fem smala “cykeldäck” i vinyl….
… ett minimalt dekalark med instrumentpanel och några registreringsskyltar.
…och slutligen en ritning i stort A-4 format…
..det här kommer att bli ett kul bygge (?) av en liten, söt bil från -50 talet!
Vad är väl en muskelstinn jänkare med en stor V8a under huven mot en kraftlös, söt liten fransos med 4 hästkrafter?
Stefan
Jag har fastnat för Fransosernas svar på den Brittiska Hundkojan, Renault 4Cv.
Asken är stor, MYCKET större än nödvändigt på typiskt Heller-manér och de få delarna kan skvalpa runt rejält.
Delarna är inte många, ett drygt hundratal, samlade på en stor och en mindre ram och en liten klar ram med rutor och lyktor.
Detta är en relativt gammal form, enligt Scalemates är den från 1979 och det märks…
Delarna är ganska väl gjutna, lite softa detaljer och det finns en del gjutskägg, men inget allvarligare än så.
Rutorna är klara och repfria….
Karossen är fint gjuten med skarpa detaljer, utan några större synliga gjutskarvar och bara ett fåtal, mycket fina gjutsömmar.
En liten gjutram med kromade detaljer….
Fem smala “cykeldäck” i vinyl….
… ett minimalt dekalark med instrumentpanel och några registreringsskyltar.
…och slutligen en ritning i stort A-4 format…
..det här kommer att bli ett kul bygge (?) av en liten, söt bil från -50 talet!
Vad är väl en muskelstinn jänkare med en stor V8a under huven mot en kraftlös, söt liten fransos med 4 hästkrafter?
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den ons jul 24 2024, 11:27, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron likes this post
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Cool bil , och klart mycket mer intressant än amerikanska muskelbilar.
Lycka till med bygget.
/Bosse
Lycka till med bygget.
/Bosse
Marlin
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Kul val av modell! Lycka till med bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Oui, oui un baguette!
Härligt val Stefan!
Bänkar mig!
Härligt val Stefan!
Bänkar mig!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Gammal hederlig Heller? Utmärkt vårtecken, alltså.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Här kommer en rapport från Bilträsket…..
Deet är en vit, svårfotad plast i den här modellen, inte olik airliner-plast och det gör den otroligt svårfotad och kameran får spader ibland.
Men ni får hålla tillgodo med det jag har….
Motor, växellådan och framaxeln inklusive fjädring och styrstag har byggts ihop, fantastiskt vilken kompakt enhet detta är….
Hela golvet/chassiepannan monterat med styrväxel och styrstagen till framaxeln…
Väl detaljerat, trots åldern på byggsatsen…
Chassie, motor, soffa och sitsar monterades på bottenplattan, jag har limmat motorhuv och bagagelucka i karossen, instrumentbräda och styrstång monterade.
Motorutrymmet….
Chassiet underifrån…
Bygget har gått fantastiskt lätt och smärtfritt och passformen har varit oklanderlig så här långt.
Det är inte många delar kvar i asken nu…
Så här långt har det varit ett mycket trevligt bygge.
Stefan
Deet är en vit, svårfotad plast i den här modellen, inte olik airliner-plast och det gör den otroligt svårfotad och kameran får spader ibland.
Men ni får hålla tillgodo med det jag har….
Motor, växellådan och framaxeln inklusive fjädring och styrstag har byggts ihop, fantastiskt vilken kompakt enhet detta är….
Hela golvet/chassiepannan monterat med styrväxel och styrstagen till framaxeln…
Väl detaljerat, trots åldern på byggsatsen…
Chassie, motor, soffa och sitsar monterades på bottenplattan, jag har limmat motorhuv och bagagelucka i karossen, instrumentbräda och styrstång monterade.
Motorutrymmet….
Chassiet underifrån…
Bygget har gått fantastiskt lätt och smärtfritt och passformen har varit oklanderlig så här långt.
Det är inte många delar kvar i asken nu…
Så här långt har det varit ett mycket trevligt bygge.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Gigabyte and Matt_Public like this post
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Snyggt jobbat så långt, Stefan! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Hur gulligt som helst!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Nu har det blivit dags att bestämma sig för den definitiva karossfärgen på den lilla Fransyskan.
Vilket färgvalskval!
Jag trodde jag hade bestämt mig för en klassisk ljust gul och med fälgar i Creme.
Combon är snygg (om än lite blek), men jag har redan använt en liknande combo på en Folkvagnsbuss som jag byggde för några år sedan.
Så några andra kombinationer dök upp, som den här Amiralitetsgrå, med crèmefärgade fälgar.
Ju mer jag har tänkt på det, desto fler kombinationer dyker upp.
Den här med Crimson/Maroon/Mörkt Blodröd och crèmefärgade fälgar…
…eller varför inte en Ljusblå/Babyblå med Crèmefärgade fälgar…
IMG_1373 by Stefan Ericsson, on
Detta är några av de (ungefärliga) färger man kunde köpa bilen i då den såldes.
Vilken färg tycker ni att jag ska ta?
Jag vill ha en färg som var lämplig 1955 - 1965 ungefär, inga vilda Chockrosa eller Ärtgröna varianter.
Det är de här tre alternativen;
Mörkröd (Hu.20)
Mörkgrå (Hu.5)
Babyblå (Hu.48)
Varför ska det vara så svårt att välja?
Kommer mera snart!
Stefan
Vilket färgvalskval!
Jag trodde jag hade bestämt mig för en klassisk ljust gul och med fälgar i Creme.
Combon är snygg (om än lite blek), men jag har redan använt en liknande combo på en Folkvagnsbuss som jag byggde för några år sedan.
Så några andra kombinationer dök upp, som den här Amiralitetsgrå, med crèmefärgade fälgar.
Ju mer jag har tänkt på det, desto fler kombinationer dyker upp.
Den här med Crimson/Maroon/Mörkt Blodröd och crèmefärgade fälgar…
…eller varför inte en Ljusblå/Babyblå med Crèmefärgade fälgar…
IMG_1373 by Stefan Ericsson, on
Detta är några av de (ungefärliga) färger man kunde köpa bilen i då den såldes.
Vilken färg tycker ni att jag ska ta?
Jag vill ha en färg som var lämplig 1955 - 1965 ungefär, inga vilda Chockrosa eller Ärtgröna varianter.
Det är de här tre alternativen;
Mörkröd (Hu.20)
Mörkgrå (Hu.5)
Babyblå (Hu.48)
Varför ska det vara så svårt att välja?
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron likes this post
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Inte lätt det där med färgval!
Personligen skulle nog valet stå mellan ljusblått och mörkröd.
Den mörkröda känns lite mer sofistikerad tänker jag.
Så det är nog mest dit det lutar för min del!
Håkan
Personligen skulle nog valet stå mellan ljusblått och mörkröd.
Den mörkröda känns lite mer sofistikerad tänker jag.
Så det är nog mest dit det lutar för min del!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Ljusgul och crème vore det enda raka i mitt enkla tycke; samtliga alternativ är dock smakfulla.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Snygg!
För att Stefan inte har den färgen i sin Humbrol samling!?
Hade alla cremefärgade fälgar?
Håkan
För att Stefan inte har den färgen i sin Humbrol samling!?
Hade alla cremefärgade fälgar?
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Jodå, jag tror jag har en Turkos i färglådan!
Ja, den var ju också söt!
Jag tror att cremefärgade fälgar var standard, på alla bilder jag sett är det den färgen.
Stefan
Ja, den var ju också söt!
Jag tror att cremefärgade fälgar var standard, på alla bilder jag sett är det den färgen.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron likes this post
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Azgaron skrev:Snygg!
För att Stefan inte har den färgen i sin Humbrol samling!?
Hade alla cremefärgade fälgar?
Håkan
@Stefan - Du sitter väl på ett lager WEM färger också?
MiG Turquoise Cockpit interior kanske kan vara ett alternativ?
/Bosse
Marlin
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Den tukosa är fin, men annars hade jag valt babyblå.
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Bra val! Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Så sött!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Tack ska ni ha!
Interiören målad Light Gull Grey (Hu.129) och insidan av karossen är maskerad med tejp.
Jag knäckte en helt ny, aldrig öppnad gammal burk (+30år?) Humbrol Hu.48 (Medeterrainian Blue, Medelhavsblå på Svenska).
När locket lossade med en liten smäll möttes jag av den härliga, välkända ”Humbrol-doften” från förr och en burk med separerat innehåll, pigmenten hade blivit en stenhård koka i botten!
Det var bara att börja röra och efter en bra stund (+10minuter... ) var färgen jämn och fin igen och färdig att använda i sprutan.
Färgen (spädd ca 30/70 med standardförtunning) gick på jämnt och fint, tricket är att sluta precis innan färgen börjar rinna, då blir färgen blank och fin.
Sedan snabbt på med en skyddande huv med ett par gamla penslar under så luften kan cirkulera, sedan fick karossen stå minst en vecka innan jag tog i den.
Resultatet blev en hyggligt blank kaross och minimalt med damm (ett eller två dammkorn) i lacken.
Inte Superblankt, men en perfekt, lagom blank lack för en normal bruksbil.
Kommer mera snart!
Stefan
Interiören målad Light Gull Grey (Hu.129) och insidan av karossen är maskerad med tejp.
Jag knäckte en helt ny, aldrig öppnad gammal burk (+30år?) Humbrol Hu.48 (Medeterrainian Blue, Medelhavsblå på Svenska).
När locket lossade med en liten smäll möttes jag av den härliga, välkända ”Humbrol-doften” från förr och en burk med separerat innehåll, pigmenten hade blivit en stenhård koka i botten!
Det var bara att börja röra och efter en bra stund (+10minuter... ) var färgen jämn och fin igen och färdig att använda i sprutan.
Färgen (spädd ca 30/70 med standardförtunning) gick på jämnt och fint, tricket är att sluta precis innan färgen börjar rinna, då blir färgen blank och fin.
Sedan snabbt på med en skyddande huv med ett par gamla penslar under så luften kan cirkulera, sedan fick karossen stå minst en vecka innan jag tog i den.
Resultatet blev en hyggligt blank kaross och minimalt med damm (ett eller två dammkorn) i lacken.
Inte Superblankt, men en perfekt, lagom blank lack för en normal bruksbil.
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron and Gigabyte like this post
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Snyggt målat Stefan! Blev väldigt fint!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Renault Cv4, 1955, FÄRDIG
Mycket snyggt målat Stefan.
Och att öppna en riktigt gammal Humbrol.....
/Bosse
Och att öppna en riktigt gammal Humbrol.....
/Bosse
Marlin
Gigabyte likes this post
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» AMT 1/25 1955 Chevy Nomad
» Revell 1/25 1955 Chevy Bel Air Hardtop
» Renault 4Cv 1956, Heller 1/24
» Renault Magnum - Smashed!!!!
» Sd.Kfz 251 Färdig !
» Revell 1/25 1955 Chevy Bel Air Hardtop
» Renault 4Cv 1956, Heller 1/24
» Renault Magnum - Smashed!!!!
» Sd.Kfz 251 Färdig !
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet