Boeing B-17G, Monogram 1/48
+9
Caverö
merlin1953packard
MiniStuff
Gigabyte
Azgaron
Obed
JOooCKE
Janne.S
Stefan E
13 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Detta kommer att bli ett spännande bygge! Kul med alla extragrejer, klart man skall förhöja byggets kvalité, detaljrikedom om man kan och vill. Härligt.
Påminner mig om att jag skall beställa delar och dekaler till min P61
/Markus
Påminner mig om att jag skall beställa delar och dekaler till min P61
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Hejsan!
Jo, jag vet inte om det är så klokt att stoppa in en massa resin o grejer i den här modellen (eller någon annan modell överhuvudtaget)!
Ett klart tecken på att man lider av AMS (Advanced Modellers Syndrom), det erkänner jag villigt!
Men jag har sett väldigt fina byggen, och jag gav bara 20 dollar för min modell.
Totalt hamnar det väl på det Svenska butikspriset idag!
Jag hoppas bara att det syns!
Hjul o flaps är ju uppenbart, men inredningen är väl frågan.
Faktum är att delarna till B-17 faktiskt är ganska billiga (relativt sett) och jag har samlat på mig en del under nästan 10år (köpte modellen runt 2000).
Detta kommer att bli ett "fullbygge", jag har längtat och planerat för det så länge och nu är det dags!
Jag utlovar för säkerhets skull inga storverk, få se om jag får ihop´et överhuvudtaget!
Limma Lungt!
Stefan
Jo, jag vet inte om det är så klokt att stoppa in en massa resin o grejer i den här modellen (eller någon annan modell överhuvudtaget)!
Ett klart tecken på att man lider av AMS (Advanced Modellers Syndrom), det erkänner jag villigt!
Men jag har sett väldigt fina byggen, och jag gav bara 20 dollar för min modell.
Totalt hamnar det väl på det Svenska butikspriset idag!
Jag hoppas bara att det syns!
Hjul o flaps är ju uppenbart, men inredningen är väl frågan.
Faktum är att delarna till B-17 faktiskt är ganska billiga (relativt sett) och jag har samlat på mig en del under nästan 10år (köpte modellen runt 2000).
Detta kommer att bli ett "fullbygge", jag har längtat och planerat för det så länge och nu är det dags!
Jag utlovar för säkerhets skull inga storverk, få se om jag får ihop´et överhuvudtaget!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Om du får ihop de där udda short run modellerna så är det som att bygga en hasegawa att sätta igång med en Monogram B-17!
Inga problem för dig!
Inga problem för dig!
Janne.S- Moderator
Tack skall du ha för "supporten", det kan behövas!
Stefan
Stefan
Hehe, vi kan nog gemensamt knuffa dig i rätt riktning
Janne.S- Moderator
Hehehe...
Ja, den träffade rätt bra!
Ofta är själva modellen den minsta kostnaden!
Typiskt fall av AMS (Advanced Modellers Syndrome), som jag (i vissa fall) "lider" svårt av!
Men jag gav bara runt $20 för min B-17, så jag tycker det "finns utrymme för excesser"!
Den kommer inte att bli dyrare än min Tamiya Lancaster, trots att den kommer att bli mera detaljerad!
Dom kommer att bli ett vackert par, Day & Night, Svart o Silver!
Just nu ligger bygget lite lågt, pga många kampanjer på Aeroscale, B-17 Kampanjen löper till årets slut, så tids nog kommer den!
Limma Lungt!
Stefan
Ja, den träffade rätt bra!
Ofta är själva modellen den minsta kostnaden!
Typiskt fall av AMS (Advanced Modellers Syndrome), som jag (i vissa fall) "lider" svårt av!
Men jag gav bara runt $20 för min B-17, så jag tycker det "finns utrymme för excesser"!
Den kommer inte att bli dyrare än min Tamiya Lancaster, trots att den kommer att bli mera detaljerad!
Dom kommer att bli ett vackert par, Day & Night, Svart o Silver!
Just nu ligger bygget lite lågt, pga många kampanjer på Aeroscale, B-17 Kampanjen löper till årets slut, så tids nog kommer den!
Limma Lungt!
Stefan
Phantom2 skrev: B-17 Kampanjen löper till årets slut, så tids nog kommer den!
Ta god tid på dig. Jag har en ödlas tålamod.
Med andras projekt i alla fall...
Matt_Public- Master of DNF
Med lugn i sinnet väntar jag tålmodigt på din silverfortress.
Har själv aldrig känt behovet av (vänta nu) min Italeri skyhawk saknade ju helt någonting som ens kunde likna en cockpitinredning.
Därför så har jag köpt min första aftermarketpryl (förutom dekaler) en Aires cockpit.
Hoppas det går att pula in den.
Har själv aldrig känt behovet av (vänta nu) min Italeri skyhawk saknade ju helt någonting som ens kunde likna en cockpitinredning.
Därför så har jag köpt min första aftermarketpryl (förutom dekaler) en Aires cockpit.
Caverö
Caverö skrev:Med lugn i sinnet väntar jag tålmodigt på din silverfortress.
Se där!
Välkommen i "Träsket"!
Om du gillar cockpitar, och behöver till någon äldre modell, kolla in Neomegas sida!
http://www.neomega-resin.com/
VARNING!!!!! Här finns mycket godis!
Stefan
Stefan
Phantom2 skrev:
Välkommen i "Träsket"!
Welcome, welcome to the jungle...
Hejsan!
ÄNTLIGEN!!!
Jag var inte riktigt nöjd med de dekaler jag hade lyckats få tag i!
Men äntligen har det kommit en helt ny dekal-sats till denna legendariska B-17, och det från en helt ny dekaltillverkare!
Märket heter kits-world, och är helt nya för mig!
Dekalerna ser mycket tunna o fina ut, perfekt i register och färgerna är mättade o klara, med andra ord MYCKET bra!
På arket finns bara det som behövs, inga nationalitetsmärkningar eller band (de har jag ju från Eagle-strike arket, eller får målas på), men nose-art, bomb-tallys, gruppmärkning och all annan individmärkning följer med.
Arket innehåller märkning till två B-17, en -F (My Devotion) och en -G (A Bit O´Lace), båda med "sexig" noseart.
Har det hänt någe då?
Inte så värst mycket, men sandande och borttagning av gjutna detaljer på insidan pågår!
Mycket att slipa, det är därför det tar tid (jag skyller på det i alla fall).
Men nu har jag "allt", så det är bara att börja bygga på allvar!
Limma Lungt!
Stefan
ÄNTLIGEN!!!
Jag var inte riktigt nöjd med de dekaler jag hade lyckats få tag i!
Men äntligen har det kommit en helt ny dekal-sats till denna legendariska B-17, och det från en helt ny dekaltillverkare!
Märket heter kits-world, och är helt nya för mig!
Dekalerna ser mycket tunna o fina ut, perfekt i register och färgerna är mättade o klara, med andra ord MYCKET bra!
På arket finns bara det som behövs, inga nationalitetsmärkningar eller band (de har jag ju från Eagle-strike arket, eller får målas på), men nose-art, bomb-tallys, gruppmärkning och all annan individmärkning följer med.
Arket innehåller märkning till två B-17, en -F (My Devotion) och en -G (A Bit O´Lace), båda med "sexig" noseart.
Har det hänt någe då?
Inte så värst mycket, men sandande och borttagning av gjutna detaljer på insidan pågår!
Mycket att slipa, det är därför det tar tid (jag skyller på det i alla fall).
Men nu har jag "allt", så det är bara att börja bygga på allvar!
Limma Lungt!
Stefan
Söta töser fick du med åxå...... tänk vad trevligt det är med nose art ändå!
Janne.S- Moderator
Trevliga dekaler Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Kör, kör, kör!
Det här kommer att bli schwee-eeet asså!
Det här kommer att bli schwee-eeet asså!
Hallå!
Kommer ni ihåg den här?
Satt o ”kelade” med plasten häromdan.
Plötsligt greppade jag ett GROVT sandpapper, ja, jag gick till o med på med DREMELN!!!
Efter min brutala framfart fanns inga detaljer kvar, allt var borta!
Jag greppade ett par resinbitar och superlimmet, och LIMMADE!
Av bara farten upprepade jag proceduren på andra kroppshalvan också!
Det var mycket sandande, slipande och justeringar innan bitarna passade.
Sedan var jag tvungen att sansa mig och bromsa in lite!
Jag tog bort alla gjutpluggar från resindelarna, sandade av, en del delar måste jag använda kniven för att ”rensa”.
Pavlas resin är fint gjutet och mycket detaljrikt, men gjutpluggarna är ganska grova och det är fullt med gjutskägg, så det tog sin rundliga tid.
Burkarna fylldes med smådelar….
Luftankarna i cockpit, dom skall vara gula, så jag målar den separat.
Jag borrade ett litet hål i bakänden av varje behållare, och körde upp en tandpetare för målning.
Hjulen befriade från gjutpluggen, mycket fina, men detaljerna syns inte än.
Cockpit består av en mängd delar och det gäller att sanda och prova, prova, prova och prova ÄNNU en gång INNAN man limmar!
Så småningom växer cockpiten fram.
Det är svårt att fota resinet så detaljerna syns, men det blir bättre när färgen kommer på!
Limma Lugnt!
Stefan
Kommer ni ihåg den här?
Satt o ”kelade” med plasten häromdan.
Plötsligt greppade jag ett GROVT sandpapper, ja, jag gick till o med på med DREMELN!!!
Efter min brutala framfart fanns inga detaljer kvar, allt var borta!
Jag greppade ett par resinbitar och superlimmet, och LIMMADE!
Av bara farten upprepade jag proceduren på andra kroppshalvan också!
Det var mycket sandande, slipande och justeringar innan bitarna passade.
Sedan var jag tvungen att sansa mig och bromsa in lite!
Jag tog bort alla gjutpluggar från resindelarna, sandade av, en del delar måste jag använda kniven för att ”rensa”.
Pavlas resin är fint gjutet och mycket detaljrikt, men gjutpluggarna är ganska grova och det är fullt med gjutskägg, så det tog sin rundliga tid.
Burkarna fylldes med smådelar….
Luftankarna i cockpit, dom skall vara gula, så jag målar den separat.
Jag borrade ett litet hål i bakänden av varje behållare, och körde upp en tandpetare för målning.
Hjulen befriade från gjutpluggen, mycket fina, men detaljerna syns inte än.
Cockpit består av en mängd delar och det gäller att sanda och prova, prova, prova och prova ÄNNU en gång INNAN man limmar!
Så småningom växer cockpiten fram.
Det är svårt att fota resinet så detaljerna syns, men det blir bättre när färgen kommer på!
Limma Lugnt!
Stefan
Senast ändrad av Phantom2 den ons apr 20 2011, 16:58, ändrad totalt 1 gång
Uj, ingen dålig uppsättning resin det där!
Det ser ut som om 2011 blir ett B-17 år!
//Christer
Det ser ut som om 2011 blir ett B-17 år!
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser mycket bra ut så långt Stefan!
Ser fram emot att se det målat!
Håkan
Ser fram emot att se det målat!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det här blir något i häst väg, ser jag det
Enorma mängder lull-lull bådar gott!
Enorma mängder lull-lull bådar gott!
Janne.S- Moderator
WOW, Jag hittade precis denna tråd.
Vilket underbart bygge. B-17 är ett så vackert plan.
AMS är inget att skämmas för. Det lider vi nog av alla lite till mans. True Details seten verkar ju jättefina.
Jag har tittat lite på dem för mitt eget B-17 bygge. (som kanske kommer en dag i framtiden)
Det ska bli mycket intressant att följa detta.
/Bosse
Vilket underbart bygge. B-17 är ett så vackert plan.
AMS är inget att skämmas för. Det lider vi nog av alla lite till mans. True Details seten verkar ju jättefina.
Jag har tittat lite på dem för mitt eget B-17 bygge. (som kanske kommer en dag i framtiden)
Det ska bli mycket intressant att följa detta.
/Bosse
Marlin
Hejsan!
Idag har jag pysslat lite med vingarna till B-17!
Men först måste jag visa min nya referensbok;
Hittade den på 08 OPEN i våras, mycket nyttig bok!
Jag skall ju ha ”hängande” flaps så jag började med att skära/klippa bort plasten ”efter linjerna”!
Jag måste nog erkänna att det tog emot, men när jag börjat var det bara att köra på!
Sedan angrep jag de här små rackarna, luftintagen och grillarna i vingframkanten.
Så här ser de ut i ”platt” tillstånd.
Inget jobb jag sett fram emot direkt, ett jäkla småpill som tog mycket tid!
Men det gör väldigt mycket för utseendet på modellen, så det är väl värt jobbet!
Limma Lugnt!
Stefan
Idag har jag pysslat lite med vingarna till B-17!
Men först måste jag visa min nya referensbok;
Hittade den på 08 OPEN i våras, mycket nyttig bok!
Jag skall ju ha ”hängande” flaps så jag började med att skära/klippa bort plasten ”efter linjerna”!
Jag måste nog erkänna att det tog emot, men när jag börjat var det bara att köra på!
Sedan angrep jag de här små rackarna, luftintagen och grillarna i vingframkanten.
Så här ser de ut i ”platt” tillstånd.
Inget jobb jag sett fram emot direkt, ett jäkla småpill som tog mycket tid!
Men det gör väldigt mycket för utseendet på modellen, så det är väl värt jobbet!
Limma Lugnt!
Stefan
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Boeing 727-235 Pan am 1/144
» Pan Am Boeing 727-200 i 1/144
» A-37 Dragonfly (Monogram 1/48)
» Israelisk B-17G, Monogram 1/48
» Grumman F3F-3, Monogram 1/32
» Pan Am Boeing 727-200 i 1/144
» A-37 Dragonfly (Monogram 1/48)