IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Classic Airframes i graven...

+2
Azgaron
merlin1953packard
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Classic Airframes i graven... Empty Classic Airframes i graven...

Inlägg av merlin1953packard mån maj 31 2010, 19:55

Noterar att Classic Airframes (CC) hemsida har stängt ned och i en kit review av deras He-51 (1/48) på Modelling Madness bekräftas att företaget upphört med sin verksamhet.

Jag vet att Stefan påbörjat en maskin från deras tillverkning. Är det någon annan som har byggt något från CC:s produktion? De tillverkade mycket short runs med styren, resin och ets. Själv har jag några stycken i stashen som jag tänkt bygga när jag blivit lite skickligare med hantverket, så att säga...

Så, vad betydde CC för er? ...eller är det "gone and forgotten"?


Senast ändrad av merlin1953packard den tis jun 01 2010, 23:10, ändrad totalt 1 gång
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Classic Airframes i graven... Empty Sv: Classic Airframes i graven...

Inlägg av Azgaron mån maj 31 2010, 20:58

Tråkigt att höra, även om jag ryktas om deras förestående nedläggning.
Jag har inte heller nån byggerfarenhet av dem, men har också liksom du några stycken liggandes.

Alltid tråkigt när en tillverkare går i graven.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Classic Airframes i graven... Empty Sv: Classic Airframes i graven...

Inlägg av Stefan E mån maj 31 2010, 22:24

Hejsan!

Mja, RIKTIGT så illa är det inte!

Classic Airframes har mycket riktigt upphört med modelltillverkningen, pga vikande försäljning, men bara tillfälligt(?)!

Företaget är intakt och alla formar finns kvar och ägaren, Jules Bringier, väntar på bättre tider.

Vem vet, kanske en dag Classic Airframes återuppstår!

Jag måste dock erkänna att jag har "Hamstrat" och köpt på mig en mängd modeller innan tillverkningen upphörde!

Classic Airframes i graven... 017-1

Classic Airframes i graven... 018

Så jag har så jag klarar mig ett bra tag!

En del av de senaste modellerna kan köpas i Special Hobbys askar (Br.20 Cicogna, Maryland/Boston) och det är väl inte otroligt att något företag i MPM/Special Hobby/AZUR/Sword-gruppen ger ut något framöver.

Det är för övrigt Sword som gjuter det mesta av plastdelarna, även åt de andra märkena, Eduard gör etset och dekalerna (oftast), resinet kommer från CMK (tror jag).
Samarbetet brukar vara rätt intimt i den här gruppen.

Har man bara lite erfarenhet från plastbygge, ets och resin så kan man bygga dem!
Modellerna är absolut inget man slänger ihop, men tar man det lungt och noggrant så brukar det gå bra!

Det här är riktigt roliga byggsatser där man får jobba för resultatet, och man får en modell som inte många andra har.
Förebilderna brukar vara udda, något som de stora inte skulle ta i med tång ens!


Bristol Blenheim, Fairey Gannet, Wyvern, Bolton-Paul Defiant, Avro Anson, DeHavilland Hornet, Fairey Battle, ja listan kan göras lång, men vilken annan tillverkare skulle göra dessa?

Testa en short-run!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Classic Airframes i graven... Empty Sv: Classic Airframes i graven...

Inlägg av Janne.S mån maj 31 2010, 22:57

Heh, han har alltså lagt företaget i malpåse i väntan på bättre tider?

Short run modeller har sin säregna lilla charm....de brukar kräva sin modellare!

Hoppas det vänder uppåt igen.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Classic Airframes i graven... Empty Sv: Classic Airframes i graven...

Inlägg av Azgaron mån maj 31 2010, 23:13

Ja, det får man ju hoppas!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Classic Airframes i graven... Empty Sv: Classic Airframes i graven...

Inlägg av Matt_Public tis jun 01 2010, 08:48

merlin1953packard skrev:
Så, vad betydde Classic Airframes för er? ...eller är det "gone and forgotten"?


Som sagt så är rykten om deras död aningens överdrivet. Men jag nappar ändå.
De mortuis nil nisi bonum dicendum est och allt det där, men eftersom företaget bara slumrar i kryosömn så passar jag på att klaga:

CA är ett djävulens redskap som frestar mig med några av de mest delikata tingestar som någonsin flugit (och detta i min gamla favvo-skala).
När jag väl gått i fällan och precis slutat dregla över sagolika små resindetaljer och försöker montera ihop Mes Anges så drämmer de till med "varierande" passform och behovet av industrimaskiner för att avlägnsa extraresin och osedvanligt hård plast.

Ren och skär ondska. Classic Airframes i graven... Icon_biggrin

Tack Julle för allt snyggt du gjort hittills och välkommen åter.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Classic Airframes i graven... Empty Sv: Classic Airframes i graven...

Inlägg av merlin1953packard tis jun 01 2010, 23:21

Hmmm, det här med att "hamstra" modeller kan ibland vara mödan värt, då det faktiskt händer att modelltillverkaren aldrig kommer tillbaka på marknaden igen. Vill minnas att Lindbergs gamla utgåva av "Atomic Annie" aldrig mer producerats igen. Byggde den som grabb och kletade nog rätt bra med klistret (Britfix77 i salig åminnelse) både här och där... Då och då kan man hitta någon i second-hand-träsket och jag har sett priser på ungefär 1500 $ för en obyggd sats i mint condition... skulle nog sparat den den Atomic Annie...

Det var en fin liten samling CC:s utgåvor som du samlat på dig Stefan! Vi får väl se om CC reser sig likt fågel Fenix ur gjutformen, hehe! Som jag nämnde, har jag också samlat på mig några av deras utgåvor, som jag tänkt bygga när jag blivit lite duktigare på multimediakits.

Här är i alla fall det jag lyckats samla på mig av CC:s utgåvor under några år. Avro Anson är definitivt en favorit i högen, vilket bidragit till att jag köpt på mig tre olika versioner!
Classic Airframes i graven... Dscn2324l
By merlinpackard at 2010-06-01
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Classic Airframes i graven... Empty Sv: Classic Airframes i graven...

Inlägg av Matt_Public ons jun 02 2010, 08:48

Håhå!

Den där Boeing P-12:an har jag på gång som "lite nu och då"-bygge.
Förträfflig med tanke på tillverkaren. Classic Airframes i graven... Icon_biggrin
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Classic Airframes i graven... Empty Sv: Classic Airframes i graven...

Inlägg av Stefan E ons jun 02 2010, 10:54

Ahhhhh.... En tvillingsjäl!! Classic Airframes i graven... Icon_cheers

Hehehe Merlin.....

Där har du samlat på dig lite att bygga!

Måste säga att du har bra smak.... Classic Airframes i graven... Icon_lol

Böja med Whirlwinden och jobba dig uppåt!
Vad jag sett av dina byggen här lär du inte ha några som helst problem att bygga någon av dom du har!

En liten varning för Walrusen, den lär vara ganska svårbyggd, och det är en av de satser som jag fortfarande saknar (jagar efter)!

CR 42an är ett Ök, Italeris är mycket bättre (och mera lättbyggd!).
Dålig passform är bara förstavelsen och motorn (som är fin, men för stor) passar inte i kåpan (som är för liten).

J4F har nyligen återutgetts av AZModels, med nya dekaler, dom har också gett ut Grumman Goose (i två olika askar), den ena med Svenska dekaler!

Håller med om "Faithful Annie", jag har själv två exemplar!


Limma Lungt!

Stefan


Senast ändrad av Phantom2 den ons jun 02 2010, 10:58, ändrad totalt 1 gång
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Classic Airframes i graven... Empty Sv: Classic Airframes i graven...

Inlägg av merlin1953packard tor jun 03 2010, 23:26

Matt! Angående P-12:an; var mest ett impulsköp, då jag tyckte att det var en färgglad klick till flygplan och att den tillhör mellankrigseran av Golden Age. Men jag har rannsakat lådans innehåll och är rätt nöjd med gjutkvalitet och detaljrikedom + ett dekalark med färdiga oranga slingor.

Stefan! Roligt att mitt utbud av CC:s utgåvor fann nåd inför din sakkunniga blick! Whirlwinden har jag funderat länge över. Läste en kit review, där byggaren upptäckte att cockpit-delen var något trång att få in i flygkroppen och att han fick bruka Dremeln för att öka utrymmet tillräckligt. Men, som du säger, det skall väl gå vägen att bygga den mot bakgrund av mina excesser med sunkbyggen jag ändå övat på. Samma sak är det precis som du påpekar med Walrusen. Den skall vara ganska svår enligt de kit reviews jag läst. Skulle tro att jag får bygga en tillfällig jigg för att få på vingar och vingstöttor rätt. Dock var det en överraskning att CR42:an ställer till problem. Jag tackar dock för de varnande orden och skall vara lite extra observant när det är dags. Har den också i Supermodels 48-skala och det är väl så nära Italeri man kan komma, antar jag.

Du nämner Goose:en; också en slitvarg till plan. Har den i 48-skala i Signifiers utgåva (SIG 48001), där delarna - utöver de får styrendetaljerna - är en formidabel orgie i otroligt detaljerade resindelar. Den funderar jag att göra en lådtitt på någon gång. Kostade ursprungligen 840:- men jag prutade ned den till 500:- då den legat alldeles för länge på Kempes hyllor. Måste nog vara en limited edition, gissar jag. Innehåller också svenska dekaler, men originaldekalarket erbjuder 6 olika options! Ett fynd, tycker jag!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Classic Airframes i graven... Empty Sv: Classic Airframes i graven...

Inlägg av Stefan E fre jun 04 2010, 00:02

Hejsan!

Jag tror jag måste rätta mig själv (innan nån annan gör det!)! Classic Airframes i graven... Icon_redface

Det är inte Classic som har gjort Goosen, det är ju Czhez Models (och Signifer) som gett ut den!
En av de senare modellerna Classic släppte var ju J4F Widgeon, som är en Goose "light", jag blandade samman dem!

Vilken som är "bäst" är väl hugget som stucket, Signifers lär vara bättre detaljerad, men svårare än Chezh Models (varför kunde dom inte välja ett namn man kan stava till?).
Jobba lär man ju få göra vilken man än väljer!

Fördelen med Walrusen är att stöttorna är helt raka, det underlättar!
Jag har sett ett par kanonbyggen, men minns inte var man kan finna dem igen!

Nu är det snart dags att köra igång mitt "Ank"-bygge (Grumman Duck, Classic) igen!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Classic Airframes i graven... Empty Sv: Classic Airframes i graven...

Inlägg av merlin1953packard fre jun 04 2010, 22:37

Tack igen, Stefan, för upplysande sakkunskap! Sådant har man alltid nytta av då man ger sig i kast med bygget! "Ankan" hoppas vi få se löpande byggrapporter på. Vill minnas att den var med i någon halvskum film där den användes i batalj med en tysk ubåt i en flod (!!!???), men att det slutade med att britterna (eller vad det amerikanare?) sänkte ubåten med en arbetspråm med kran (det var i alla fall ne mans krig mot tyska ubåtsflottan eller så...).
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Classic Airframes i graven... Empty Sv: Classic Airframes i graven...

Inlägg av Caverö mån jun 07 2010, 19:50

Oj oj en Walrus, den skulle man nästan vilja ha. Jag har bara en ful macchi 200 med extra decalark.

Vågar inte bygga den affraid
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Classic Airframes i graven... Empty Sv: Classic Airframes i graven...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet