IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Fyra 1:16-figurer!

+6
Caverö
Azgaron
merlin1953packard
Stefan E
MiniStuff
Hauptmann
10 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Matt_Public tor aug 26 2010, 09:28

Fräsig figur!

Ser lite ut som min kompis Kritte. Razz
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann tis aug 31 2010, 20:08

Det är inte mycket jag har hunnit hittills, men det är i alla fall en början.





Under- och överkroppen är ihoplimmad och även huvudet tillsammans med hjälmen samt vapnen och diverse utrustning. Jag har även börjat förbereda de två dioramabaserna för att underlätta för modellmassa att fästa på dem. Planen är att deras fotavtryck ska gjutas i modellmassan och att Dragon-figurerna sedan ska gå att ställa på och ta av vid behov. Jag har även modifierat bältesspännet så att det mer ska likna ett Wehrmacht-bälte ("Gott mit uns") istället för ett Waffen-SS-bälte ("Meine Ehre heißt Treue"), och försöket blev väl så där (försökte ta en närbild på det, men...). Men det finns alltid rum för förbättringar! Rolling Eyes

Det var väl allt för den här gången...mer kommer det nästa eller nästnästa vecka.

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:32, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Janne.S tis aug 31 2010, 23:12

Se där ja Very Happy Ser ut som en bra början!
Ser fram emot fortsättningen.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Azgaron ons sep 01 2010, 10:43

Ser bra ut så långt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann mån sep 06 2010, 16:56

Då har jag kommit ännu en bit på vägen med min kulspruteskytt...







Bortsett från ett misslyckat försök att få dit kulsprutan tillsammans med axelrem så ser bygget ganska bra ut så här långt. Nu har han fått de rätta märkena på hjälmen samt de rätta gradbeteckningarna för att bli en Wehrmacht-soldat, och bältet ser väl rätt hyfsat ut (men kunde vara bättre!). Panzerfausten är egentligen i skala 1:18 (knappt synligt med blotta ögat!), men jag valde att använda den (istället för minorna som det var tänkt från början) eftersom den är så fint detalierad. Man kan, om man tittar närmare, läsa varenda instruktionstext, bortsett från instruktionsstickern på projektilen, och det är inte alls dåligt för att vara en leksak!

Annars återstår gasmaskbehållaren, fältflaskan, snuskburken och lite annat att få på plats, och det kommer väl sluta med att jag tillverkar egna bärremmar av reklamfoldern även den här gången.

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:33, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av MiniStuff mån sep 06 2010, 17:26

Det tar sig! Ser ut att vara en rätt läcker figur. Vilket fabrikat var det på Panzerfausten?

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Azgaron mån sep 06 2010, 20:23

Ser bra ut Erik!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann tis sep 07 2010, 19:26

MiniStuff skrev:Det tar sig! Ser ut att vara en rätt läcker figur. Vilket fabrikat var det på Panzerfausten?

/M

Panzerfausten kommer från firman 21st Century Toys, som har mängder med figurer och tillbehör i skalan 1:18. Fördelen med just skala 1:18 är att den passar ganska bra ihop med skala 1:16, och därför kan man vid behov komplettera sin utrustning från den mindre skalan. I en påse har jag gevär, kpistar, minor etc. från 21st Century Toys hemma.

Mvh, a.k.a. Erik
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Caverö tis okt 19 2010, 18:26

Det är stabilt att gå på fyra gubbar samtidigt men det ser ut som du har full koll. cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann tis nov 09 2010, 16:21

På grund av tidsbrist så har jag beslutat mig att tills vidare bara göra klart kulspruteskytten (han är praktiskt taget färdig...) och skjuta på de två resterande figurererna. Parallellt med de här figuerna så har jag haft två andra projekt att pyssla med, och även dessa är i stort sett färdiga.

Mvh, a.k.a. Erik
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Janne.S tis nov 09 2010, 19:49

Nu blev jag nyfiken, vadå för projekt? bounce

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann ons nov 10 2010, 11:28

Det ena projektet är finputsandet av min Tiger II och det andra är en halvbandsvagn som jag har modifierat lite. Men detaljerna på den är så fula att jag inte vill visa upp dem här - bland annat så är gångjärnen till motorluckorna och bakluckorna alldeles för stora och en mängd mindre detaljer saknas. Men orsaken till det köpet var helt och hållet ekonomiska, för en detaljrik i den här skalan så hade jag fått betala ca 2.000:- (frakt ej inkluderat!) medan den här bara kostade några hundra riksdaler inklusive frakt.

Mvh, a.k.a. Erik
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann mån dec 06 2010, 09:09

Jag har valt att modifiera min kulspruteskytt lite grann, genom att limma fast en MP40 baktill så att det passar ihop med axelremmen.



Fast genom att göra det har jag nu fått ett litet problem: Gasmaskbehållaren får inte längre plats på brödväskan så som det är tänkt från Dragons sida, utan jag är tvungen att spackla igen den gjutningen.

Vad kan jag använda som är bra till att göra det? Några tips?

Jag har frågat i otaliga affärer som kan tänkas sälja spackel och liknande produkter men utan framgång.

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:34, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuell bild)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Joppo mån dec 06 2010, 09:41

Fast genom att göra det har jag nu fått ett litet problem: Gasmaskbehållaren får inte längre plats på brödväskan så som det är tänkt från Dragons sida, utan jag är tvungen att spackla igen den gjutningen.

Vad kan jag använda som är bra till att göra det? Några tips?

Mitt förslag är nån typ av skulpteringslera som Magic Sculp eller Milliput. De består av två ämnen som man knådar ihop och som då långsamt börjar härda. Efter att de knådats ihop går de att bearbeta i några timmar och de kan även jämnas ut med vatten.

När de sen torkat kan de sen slipas, borras eller skäras i.

Magic Sculp kan du köpa här: Sylmasta (Jag har handlat av dem flera gånger utan problem)

Milliput kan du köpa av: Ministuff

/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann ons jan 05 2011, 13:17

Har äntligen kommit vidare med min kulspruteskytt - tack Joppo för att du skickade mig lite Magic Sculp!

Nu är han färdig så till vida att han ännu inte är nedsmutsad samt att dioramabasen ännu inte är påbörjad.



Jag hade tänkt att hänga dit soldatutrustningen - kokkärlet, vatten flaskan och gasmaskbehållaren - på ett annat sätt, men pga. kpisten så gick det inte, så jag fick improvisera lite. Men tack vare Magic Sculpen så fick äntligen problemet med brödväskan en lösning - avtrycket för gasmaskbehållaren försvann. Annars vet jag att soldatutrustningen inte hängdes på det här sättet på stridsselen.

Den observanta ser säkert att handtaget till stridskniven är borta - jag tröttnade på att det bröts av hela tiden, så valen föll på att efterlikna en knivskida där kniven saknas. Kanske den försvann under någon närstrid? Vem vet?

Återkommer senare när han är nedsmutsad - nu när jag har kommit igång så borde det gå lite fortare än hittills.

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:34, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Matt_Public ons jan 05 2011, 14:31

Stackarn! Att behöva göra AFSE i dåtidens Wehrmacht är säkerligen inte trevligt.

Men figuren i sig var desto trivsammare. Mäkta stiligt!

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Azgaron ons jan 05 2011, 17:32

Ser bra ut Erik! Ser fram emot att se den helt färdig!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann tor jan 06 2011, 09:14

Tack grabbar, tyvärr hände det en olycka igår...jag råkade tappa min kulspruteskytt i marken och nu saknas fältflaskan. Så det är bara att leta reda på en ny fältflaska och måla och se glad ut.

Det här är i alla fall mitt första färdiga figurdiorama - min pansarsoldat på ett lerfält med en karta i handen och en bensindunk jämte sig. Kanske jag ska döpa det till "Ich finde meinen Panzer nicht!" he he?

Skämt åsido, jag är erkänt dålig på att måla figurer och på att göra dioramer, så det här får väl därför ett godkänt från min sida, men inte mer, för jag hade kunnat göra bättre ifrån mig.



Bensindunken har jag beställt från Tyskland och den är tillverkad av en Zink-legering.

Några tips på hur man kan göra en snygg namnskylt till dioramabasen?

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:35, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Janne.S tor jan 06 2011, 13:22

Övning ger färdighet sägs det, så ju fler filurer du gör desto bättre blir de Very Happy
Den här senaste ser riktigt bra ut!

Du kan ju alltid låta en graverare göra en plakett Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Azgaron tor jan 06 2011, 13:43

Ser bra ut Erik!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann lör jan 08 2011, 21:46

Tackar tackar, grabbar!

Har fått lite mer gjort idag...



Till att börja med la jag till en sista detalj, innan jag eventuellt (troligtvis!) detaljerar dioramabasen bättre, nämlien ett par handskar ovanpå bensindunken. Jag fixade även klart den MG42 jag tänker ha på dioramabasen med kulspruteskytten. Ammunitionsbandet kommer från kulspruteskytt-byggsatsen och bärremmen tillverkade jag av en remsa från ett reklamblad som flög in igår genom brevinkastet. Men resultat ser mycket bra ut tycker jag! Bortsett från att kulsprutan är lite väl glansig, så ser den nästintill verklig ut.

Nästa steg blir väl själva dioramabasen...

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:35, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Joppo sön jan 09 2011, 00:49

Tjusigt! Jag ser att du fixade till hålet i väskan också Smile
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Azgaron sön jan 09 2011, 00:57

Ser snyggt ut Erik! Snygg kulspruta, och bärremmen blev bra till!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann ons jan 12 2011, 18:07

Har lagt grunden till det andra figurdioramat och har sedan hamnat vid ett tvärstopp, eftersom det behövs lite påfyllning av färgburkarna hemma. Sedan måste jag nog köpa lite "gräs" också.



Och alla olyckor för något gott med sig sägs det... När jag ändå ska ersätta den förlorade fältflaskan så ska jag på samma gång ersätta MG34-/MG42-verktygsväskan från Dragon med den från Tamiya, eftersom denna är bättre detaljerad. Eventuellt ska jag också lägga till en ammunitionslåda till hans MG42 också, får bara se så att det inte blir för mycket på den lilla ytan - det är en hårfin balans.

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:36, ändrad totalt 1 gång
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Azgaron ons jan 12 2011, 20:15

Ser bra ut Erik! Lycka till med basen!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! - Sida 2 Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet