IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ännu en kompressortråd

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Ännu en kompressortråd Empty Ännu en kompressortråd

Inlägg av Delmar fre aug 20 2010, 21:24

Tjena

Jag sitter för tillfället med en billig skitmaskin från Clas Ohlson och behöver en ny. Ha skaffat en bra spruta nu så jag märker bristerna i kompressorn mer än innan.

Funderar på en EURO-TEC 16A som finns på Puma hobby. Vad jag nu undrar över är:

1. 55db, hur mycket är det egentligen?, vet att det ska vara ungefär som samtalston men det kan ju skilja sig mellan nån som viskar och "göteborgare" ( tongue ) i nivå.

och

2. Den har en tank på 2.5l, hur länge kan man blåsa med det?, om det faktiskt räcker till en stunds arbete så kan man ju tåla ett högre ljud. Om det bara räcker till som lite tryckutjämning så gäller det ju att den är tyst iaf.

Har någon erfarenhet om denna kompressor eller en i samma prisklass som de kan rekommendera?

tack på förhand
/Delmar
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Ännu en kompressortråd Empty Sv: Ännu en kompressortråd

Inlägg av Warsawpact fre aug 20 2010, 21:55

Hej Delmar.
Trevligt att få träffat dig på mötet btw.

Angående kompressorn så hittade inte jag den på puma hobby's site.
Men angående din fråga så:

Decibelkarta.
1. Ännu en kompressortråd Common_sounds
Jag har en kompressor jag köpte hos CO, kostade 1500kr, och mullrar så in i bänken när den laddar trycket men blir sedan knäpptyst när tanken är full och sedan sitter och målar. Däremot brummar den till liv igen när tanken behövs fyllas vilken kanske behövs varje 30min eller så.Den har en tankliter på 8L



2. Den kompressorn jag använder hittar jag inte längre på CO's sida och vad jag har sett så är vi 4 andra på forumet som använder oss av samma kompressor.

Men hur som helst så är det ju en kompressor som DU skall ha och då rekommenderar jag denna :
Luftkompressor 1HP 6 l
(kostar 1499kr, kunde inte se vad den där EURO kompressorn kostade ?!)

Den är såkallat permanentsmord vilket är toppen då det är slutet system som du aldrig behöver olja. Om en kompressor inte är permanentsmord så kan du behöva olja den själv vilket är bökigt samt att oljan kan leta sig ut i tryckluften och då får du industriolja i Tamiyafärgen. Men mer eller mindre alla hobbykompressorer skall nog (bör!) vara permanentsmorda, bara ett heads-up.
Vad kostade EURO kompressorn?

Angående tankens storlek så tror jag att en 2-3L tank räcker i ca 15 min eller så beroende på vilken Bar du använder. Fördelen med stor tank är att den tar en stund att ladda upp men du kan sitta i frid och fröjd när den laddat kvar och står på stand-by. Den drar sedan igång igen då den autokänner när det är för lite luft i tanken. Liten tank = oftare laddning, eller kanske rent av konstant laddning beroende på hur effektiv den är. Och konstant laddning vill man icke ha om inte kompressorn är helt tyst för det blir irriterande mullrande tillslut.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Ännu en kompressortråd Empty Sv: Ännu en kompressortråd

Inlägg av Delmar fre aug 20 2010, 22:44

kompressorn jag nämnde är denna: http://www.harder-airbrush.de/english/kompressor_13.html

på Puma kostar den 2.690:-

Den där som du tipsar om ser ut att vara ett kompetent val, är egentligen bara ljudnivån som oroar mig lite, fast det gör kanske inte så mycket då tanken är hyfsat stor. Det står inget om vattenavskiljare dock, tror du det finns med iaf?
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Ännu en kompressortråd Empty Sv: Ännu en kompressortråd

Inlägg av Warsawpact fre aug 20 2010, 23:09

Delmar skrev:kompressorn jag nämnde är denna: http://www.harder-airbrush.de/english/kompressor_13.html

på Puma kostar den 2.690:-

Den där som du tipsar om ser ut att vara ett kompetent val, är egentligen bara ljudnivån som oroar mig lite, fast det gör kanske inte så mycket då tanken är hyfsat stor. Det står inget om vattenavskiljare dock, tror du det finns med iaf?

2690kr är mycket pengar, väldigt mycket pengar. Sedan så antar jag att du får den fraktad hem om du beställer på internet och den frakten blir eventuellt inte den billigaste med tanke på vad kompressorn väger.
Vad gäller vatten avskiljare tippar jag på att den sitter antingen i den där svarta lådan som styckmätaren + regulatorn är kopplad till eller eventuellt den kopparkonstruktionen som hänger "under" svarta lådan som kan ses på bilden, dvs den svarta som sitter vid sidan av tanken och inte den stora svarta saken som sitter ovanpå, det är kåpan till motorn.
Men släng iväg ett snabbmail till Julas kundservice så att du får ett garanterat svar på att det finns. Inte värt att köpa grisen i säcken på något som kostar 1500kr.

...men....det finns vattenavskiljare att köpa separat annars.

Min kompressor är av samma fabrikat, samma färg, fast större och har exakt samma "svarta" låda som jag talat om och att den har vattenavskiljare. Får ta några bilder på den. Wink
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Ännu en kompressortråd Empty Sv: Ännu en kompressortråd

Inlägg av Janne.S fre aug 20 2010, 23:57

Min kompressor hostar i 54 decibel.... inte är det som en viskning men inte så jätte högt är det inte. Min Werther 2:a går hela tiden för att hålla trycket uppe.

Jag tycker det där ser ut som en riktigt bra kompressor som du kommer ha nytta av i många år. Jag spanar själv efter en Sil-Air 15D som ser snarlik ut men kostar en gnutta mer....
http://www.mattonbutiken.se/index/product/id/762101/KOMPRESSOR_SIL-AIR_15_D.html

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Ännu en kompressortråd Empty Sv: Ännu en kompressortråd

Inlägg av Delmar mån sep 13 2010, 21:37

behöver nog ytterligare råd i denna tråden. Har varit runt och spanat på allehanda Jula, K-rauta och Biltema. Jag gillar inte vad jag har sett hittills om jag ska vara ärlig.

http://www.jula.se/luftkompressor-1hp-6-l-125306 är helt enkelt för högljudd. Det står silent på den men jag kallar inte 86db för silent direkt, kanske om man bor i en torktumlare.

isf så pröjsar jag hellre mer, vill gärna ha tank men iom att jag är nattuggla så vill jag inte väcka grannar ifall luften skulle ta slut.

vad göra!?
börjar bli lite illrådig, känns som att det inte finns mellanalternativ. Antingen köper man billiga byggkompressorer på jula eller svindyr snobbmaskin för fem papp men inget mitt i mellan
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Ännu en kompressortråd Empty Sv: Ännu en kompressortråd

Inlägg av Warsawpact mån sep 13 2010, 21:48

Delmar skrev:
vad göra!?
börjar bli lite illrådig, känns som att det inte finns mellanalternativ. Antingen köper man billiga byggkompressorer på jula eller svindyr snobbmaskin för fem papp men inget mitt i mellan

Nu med mellanskiktet eliminerat så finns bara billiga kompressorer eller schweindyra att välja med, precis som du säger.
"Mellanskiktet" är mestadels liknande kompressorer som på Jula, som laddar upp luft i en tank och sedan står tyst på stand-by försvinner i och med att du inte vill att det skall bröta när den väl börjar fylla tanken igen med luft.

Byggkompressorerna kanske inte låter fullt lika mycket men de måste antagligen ladda konstant? Sedan har du de dyra alternativet som är tyst med finns pengar för en sådan?

De omedelbara lösningarna jag ser är att ändra din dyngsrytm eller råna en bank lol!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Ännu en kompressortråd Empty Sv: Ännu en kompressortråd

Inlägg av Janne.S mån sep 13 2010, 22:03

Jodå det finns mittimellan....hur mycket vill du lägga? En riktigt bra kompressor utan att vara snobbig ligger mellan 1500 och 3000 svennedollars.

Det är nog Matton du ska kika på för att hitta bra doningar och de kommer i en ganska stor prisspridning.

http://www.mattonbutiken.se/index/browse/menu/3/category/107/Konst-Hobbymaterial/Kompressorer.html



Sedan har vi Daveart..men han e dyr
http://www.daveartairbrushshop.com/catalog/iwata-smart-jet-kompressor-p-32.html?osCsid=ppuwrgjznftmmdsb



Puma har de bästa priserna....
http://www.pumahobby.se/VERKTYG.htm#kompressorer

Och då den här i synnerhet! HANSA HTC 10A (Membrankompressor)
38db...det är som ett kylskåp som surrar ungefär
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Ännu en kompressortråd Empty Sv: Ännu en kompressortråd

Inlägg av Delmar mån sep 13 2010, 22:10

sitter och funderar på den här lille rackaren just nu:
http://www.mattonbutiken.se/index/product/id/SIL-AIR%252015/KOMPRESSOR_SIL_AIR_15.html

den saknar tank men ska tydligen vara som en fis i vinden när det kommer till ljudnivå.

Jag tycker det finns en lucka i marknaden mellan 1500-3000 på hyffsat tysta (38-55db) kompressorer med iaf en anständig tank på typ 5-10 liter. Verkar vara antingen eller som gäller. De kombinationer som finns är svindyra
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Ännu en kompressortråd Empty Sv: Ännu en kompressortråd

Inlägg av Janne.S mån sep 13 2010, 22:16

Oftast är det industri kompressorer som kör på en stor tank....och de kan bröla på i 98-110db när de fyller tanken, inte så kul när den kör igång helt plötsligt och man håller en minimal bit fotoets i en pincett precis!

Men HANSA HTC 10A går loss på 1600 spänn drygt plus frakt...den är inte alls tokig, ett arbetstryck på 4 bar är riktigt bra, du kommer aldrig behöva mer än 3 ändå Very Happy Och den går i 38db!

JAg är nästan sugen på att inhandla den själv.....är det lön snart?

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Ännu en kompressortråd Empty Sv: Ännu en kompressortråd

Inlägg av Warsawpact mån sep 13 2010, 22:16

Delmar skrev:

Jag tycker det finns en lucka i marknaden mellan 1500-3000 på hyffsat tysta (38-55db) kompressorer med iaf en anständig tank på typ 5-10 liter. Verkar vara antingen eller som gäller. De kombinationer som finns är svindyra

EXAKT samma reflektion jag hade när jag första gången letade kompressor. study
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Ännu en kompressortråd Empty Sv: Ännu en kompressortråd

Inlägg av Delmar mån sep 13 2010, 23:22

mm en Hansa HTC 10a ser inte dum ut, och priset är väldigt bra faktiskt. Får sova på saken
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Ännu en kompressortråd Empty Sv: Ännu en kompressortråd

Inlägg av Joppo tis sep 14 2010, 00:27

Delmar skrev:sitter och funderar på den här lille rackaren just nu:
http://www.mattonbutiken.se/index/product/id/SIL-AIR%252015/KOMPRESSOR_SIL_AIR_15.html

den saknar tank men ska tydligen vara som en fis i vinden när det kommer till ljudnivå.

Jag tycker det finns en lucka i marknaden mellan 1500-3000 på hyffsat tysta (38-55db) kompressorer med iaf en anständig tank på typ 5-10 liter. Verkar vara antingen eller som gäller. De kombinationer som finns är svindyra

En sån där kompressor har jag. Den har faktiskt en liten tank som ryms i det där runda röret som mynnar ut i tryckregulatorn. Även fast tanken är mycket liten(typ 1 l gissar jag) har jag aldrig råkat ut för nåt tryckfall då jag målat.

Ljudmässigt är den precis som du skriver väldigt tyst. Den är oljesmord vilket bör ge kompressorn en lång livslängd enligt vad jag läst(vissa källor säger 20-30 år om den handhas på rätt sätt). Hrm... Vad kan jag mer säga om den? Den är tillverkad helt i metall förutom tryckregulatorn/vattenlåset och mycket gedigen.

Om jag ska komma på nåt negativt med den, så är den inte är speciellt mobil. Den är rätt tung och läcker olja om den tippas alltför mycket framåt eller bakåt.

Vill du ha en tyst och slitstark kompressor som du inte ska flytta runt på tycker jag det är ett bra val.

/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Ännu en kompressortråd Empty Sv: Ännu en kompressortråd

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet