IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Long gone but not forgotten?

+9
johan r
Warsawpact
Matt_Public
Delmar
merlin1953packard
JOooCKE
Azgaron
Janne.S
Linus
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Long gone but not forgotten?

Inlägg av Linus lör aug 21 2010, 02:34

Tjena! Det var minsann inte igår man var i dessa trakter och trampade Very Happy Hittade länken i bokmärkena och tänkte titta inom och se hur ni har det. Har inte sysslat med något modellbygge på ett bra tag. Huvuddelen av min tid har gått till arbete, rusdrycker, träning samt det täckta könet Very Happy Gör för tillfället lumpen i Uppsala på LSS som bas/strilsäksoldat fast vi kommer inte ha några hundar så vi kommer utbildas mot att bli ett skyttekompani med inriktning på högvakt, dock är striden med TUNGA vapen (Läs: KSP 58, GRG osv) vår huvuduppgift. Den som befinner sig i Stockholm v44-45 kan ta sig en tur runt slotten så kanske ni stöter på mig Smile Har legat inne i 3 veckor och är nu hemma efter första fältvaneveckan där vi har haft lite inskjutning samt instinktivskytte, dvs snabbskott, olika skjutställningar osv i konstant ösregn i 4 dagar. Det var inte direkt skitjobbigt som vissa ansåg men det satte minsann sina spår att marschera 8km i dyngsura kläder med full stridsutrustning och vapen till och från skjutterrängen!
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Janne.S lör aug 21 2010, 09:32

Tjenare Linus! Ja det var minsan inte igår!
Ja du ha det bra du som hade fältvaneveckan nu..... själv hade jag det vid Storsjöns strand på Frösön, mitt i smällkalla februari...vi hade 35 minus och storm...ett tält blåste bort och ingen kunde elda Razz

Du kommer älska att kånka på gamla 58:an å GRG-et Very Happy

Kul att du lämnade en rapport Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Azgaron lör aug 21 2010, 10:11

Kul att höra av dig Linus!
Får väl hoppas att du får lite tid över till modellbygge! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av JOooCKE lör aug 21 2010, 11:51

Kul att du kikar in! Smile
Litet tag kvar tills lumpen för mig, om det finns kvar då ens...

Hade gött! Very Happy

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av merlin1953packard mån aug 23 2010, 01:02

Hmmm, Ksp58... I love the smell of Arméns vapenfett och unkna draglappar in the morning! Min vän! Vårda detta stycke komplex mekanik ömt! På det att du försummar löpande vapenvård (speciellt vid skjutning med spårljus), kommer den Lede att drabba dig med eldavbrott!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Delmar mån aug 23 2010, 02:25

tips från coachen: man kan äta allt med sked, onödigt att bära med sig nåt annat Razz
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Matt_Public mån aug 23 2010, 09:52

Janne.S skrev:Ja du ha det bra du som hade fältvaneveckan nu..... själv hade jag det vid Storsjöns strand på Frösön, mitt i smällkalla februari...vi hade 35 minus och storm...ett tält blåste bort och ingen kunde elda Razz

Sådant kallar vi bofasta Östersundare för sportlov. Long gone but not forgotten? Icon_mrgreen
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Janne.S mån aug 23 2010, 12:55

Matt_Public skrev:
Janne.S skrev:Ja du ha det bra du som hade fältvaneveckan nu..... själv hade jag det vid Storsjöns strand på Frösön, mitt i smällkalla februari...vi hade 35 minus och storm...ett tält blåste bort och ingen kunde elda Razz

Sådant kallar vi bofasta Östersundare för sportlov. Long gone but not forgotten? Icon_mrgreen

Jag såg inga Jamtar ute...var bara vi som var dumma nog att ge oss ut i skiten Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Matt_Public mån aug 23 2010, 13:07

Janne.S skrev: Jag såg inga Jamtar ute... Var bara vi som var dumma nog att ge oss ut i skiten. Razz

Jo. När det är pass varmt ute så tar lokalbefolkningen gärna siesta.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Warsawpact mån aug 23 2010, 15:23

Uhm.... har de fortfarande kvar lumpen? Eller var det från och med 1 Jan 2011 som den var officiellt "terminerad" ?
Jag som trodde att jag var bland de sista som gjorde den, guess i'm wrong Wink
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Linus lör aug 28 2010, 01:33

Den nya GMU'n börjar inte förrän i April 2011 som tidigast. Vi ska fortfarande tjänstgöra i 326 dagar men vi gör det helt frivilligt, dvs man kan gå av vilken skitanledning som helst - Typ: Jag har ont i fötterna, det här passar inte mig osv.

Personligen tycker jag det är skitdåligt att det är så och att man skulle fått skriva på någon form av kontrakt när man tackade jag till att påbörja utbildningen som omöjliggör det för någon att hoppa av hur som helst. Vår pluton har blivit drabbad av en avhoppsepidemi och har tappat så många som 10 man under 3 veckor och det var ytterligare 6 som inte ens dök upp till inryck.

Hur som helst. Nu har vi bockat av 2st fältveckor i mer eller mindre konstant ihållande regn och har, enligt befälen, krigat oss genom en bra bit på vägen i SkjutR AK5. Nästa vecka väntar CBRN samt Kallt väder-utbildning, och efter det blir det kompaniövning och ännu mer fält. JIPPI! Very Happy

Kan för övrigt bjuda på lite sköna citat som vår kära sgt fällde när vi torrövade EOBUSARE, växelvis/ansatsvis framåt/bakåt osv

"Dilton, Sturesson. Nu vill jag se ett riktigt köttigt framförande."

"Djupt i skogen hör ni ett avlägset vrål. Det är monstret från Lost som kommer emot er. På monstret står en Spetsnaz-soldat och kastar handgranater. Agera."

"Plötsligt hör ni hur det prasslar i trädtopparna, det är ekorren från Ice Age och han skjuter ni INTE."

"Ni känner doften av dålig vodka och trasigt plinkande på en balalajka. Nu känner ni även stanken av diesel och mullrande motorer, vid horisonten ser ni den röda fanan svaja. FRAMÅT! KÖTTA!"

Under genomförande av åtgärder vid eldavbrott:

"Om det nu är så att ni inte lyckas dra upp mekanismen hela vägen pga att kulan sitter i vägen så är det obra. Då sliter ni hårdare eller ger vapnet till Hermansson, det är en beprövad metod."

Kadett A: "JAPP ÄR GODIS OCH GODIS BLIR MAN FEEEEEEEEET AV! DET HETER JA, KADETT" (Utbildning i hur man svarar till ett befäl)

Kuriosa: Vår sgt är från Lerum och pratar BRED göteborgska.

Tills vidare, Hasta la vista Smile
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Janne.S lör aug 28 2010, 11:21

Hehehe...ja vad di hittade på, tror befäl går en kurs i ordvighet.... fast mycket av fraserna verkar det som de hänger med från gamla tider och olika platser.

När jag gjorde lumpen på F4 så hade vi en serfjant från F15 som uttryckte fraser som befälen där använde (hade en polare som gjorde samma tjänst som jag fast på F15 som jag kunde dubbelkolla med)

Kul med rapporter från skogen Very Happy Älskade att vara i fält jag också....om jag fått bestämma så hade vi slagit upp tältförläggning dag ett och stannat ute tills muck!

(vi hade fredsförläggning under en skjutövning ute på Ope i en vecka...klart mysigaste jag varit med om, mitt i ett soligt och varmt augusti. Vi grillade varje kväll och så vidare Smile )
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Linus lör sep 11 2010, 21:27

Åter hemma från Marma skjutfält! Denna vecka har varit klart spännande. Vår första kompaniövning tillika första övning i krigsförläggning med värngrävning/fyllning, försvarsstrid och sist men inte minst ett lagom krävande soldatprov! ca 40 timmars snabbmarsch och strid sätter sannerligen sina spår. Kvar av GSU'n är sambandsutbildning samt skyddsvaktsutbildning inför kommande högvaktstjänstgöring. Efter detta har vi en 10 dagar lång plutonsövning på Falu skjutfält där vi kommer vara helt ensamma med våra onda befäl.

Undertecknad efter genomfört moment i försvarsstrid medelst EOBUSARE:
Long gone but not forgotten? 41151_426926931541_519716541_5516944_4622097_n
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Janne.S lör sep 11 2010, 22:55

Du ser ut att vara lite mörk under ögonen Very Happy

Fikapaus i Lingonskogen Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Linus lör sep 11 2010, 23:30

Jag utlovar en guldstjärna till den individ som kan hitta min hjälm.
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Janne.S lör sep 11 2010, 23:32

Vid ditt högra knä?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av johan r lör sep 11 2010, 23:49

Var har du duellfickan?

Skoputsen är under all kritik Very Happy

// Johan
ISDL/S6 HQplt 1logBn NBG
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Linus lör sep 11 2010, 23:57

Janne.S skrev:Vid ditt högra knä?

Du har för många guldstjärnor Wink

Johan r: Duellficka är för småbarn som använder plåtmagasin Very Happy
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Janne.S sön sep 12 2010, 00:02

Razz
Såg inte att det var en hjälm men eftersom du sa att du hade lagt ifrån dig den så torde det vara vid höger knä eftersom det fanns inget misstänkt vid det vänstra Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av johan r sön sep 12 2010, 00:22

Duellfickan funkar även för magasinen till AK5C/D och behöver då inte vara stängd.....................

Har du kroppsskyddet gömt under hjälmen kanske? scratch

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Linus lör sep 18 2010, 18:08

Har faktiskt inte försökt använda duellfickan ännu, fast å andra sidan sa de till oss att strunta i den då Caesar magen tydligen är för breda.

Kroppsskyddet har vi bara använt ett fåtal gånger, konstigt nog. Vi har snart plutonsövning dock och då har vi nog den ganska frekvent.
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av johan r lör sep 18 2010, 18:47

Härligt att du trivs Linus!

Kunde inte låta bli att retas lite.

Kroppsskyddet blir ganska bekvämt efter ett tag när man vant sig. Det fördelar trycket från västen och stridssäcken på ett bra sätt tycker jag.

Du får fortsätta att skriva hur det går för dig.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Linus sön sep 19 2010, 14:15

Jag kan tänka mig att det är ganska göttigt med kroppsskyddet på vintern då man blev minst sagt fuktig de gånger vi använt det Smile Nu blir det tyvärr uppdateringspaus tills v 40, och då kommer en rapport m/ Jättelång då jag ska passa på att hälsa på lite kompisar i Gävle nästa helg som också är helgen innan plutonsövningen som markerar slutet för gröntjänsten Very Happy

Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Janne.S sön sep 19 2010, 14:28

Då börjar det roliga sedan då, befattningsutbildningen Very Happy

Själv var jag fältarbetare........ *booom* bom
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av johan r sön sep 19 2010, 16:18

Nu skall du inte lura in killen på fel spår Janne.

Klart att du skall satsa på ledningsspåret!

Själv är jag numera ISDL (InformationsSystemDriftLedare) på 1LogBn i Nordic Battle Group 11

Ha det gott Linus och kom ihåg.

Utan samband ingen ledning
Utan ledning råder Kaos
Ur kaos skapades världen Very Happy

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Long gone but not forgotten? Empty Sv: Long gone but not forgotten?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet