IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Funderar på att börja med figurmålning

+3
Joppo
MiniStuff
Marlin
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av Marlin fre sep 17 2010, 12:34

Hej,
Jag har alltid imponerats av alla de som håller på med figurmålning och har många gånger funderat på att pröva själv.
Nu tror jag jag ska ge mig på ett försök och undrar om någon här känner till HAT Industrie.
Jag gillar Napoleon tiden och tänkte testa detta
French Light Infantry Chasseurs

Så fram med era synpunkter nu.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av MiniStuff fre sep 17 2010, 12:43

Kul! Figurmålning är inte så hemskt svårt som det kan verka.

Känner till märket HAT Industries men har aldrig haft någon av deras figurer i hand så kan inte tillföra något om just dem.

Kan vara bra att börja med såna lite billigare figurer för blir du biten så vill du helt klart gå över till resinfigurer då de imho är mycket roligare/trevligare att måla. Mycket bättre detaljering etc.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av Marlin fre sep 17 2010, 12:59

MiniStuff skrev:Kul! Figurmålning är inte så hemskt svårt som det kan verka.

Känner till märket HAT Industries men har aldrig haft någon av deras figurer i hand så kan inte tillföra något om just dem.

Kan vara bra att börja med såna lite billigare figurer för blir du biten så vill du helt klart gå över till resinfigurer då de imho är mycket roligare/trevligare att måla. Mycket bättre detaljering etc.

/Markus

Tack Markus.
Jag hoppas du skulle svara och det gjorde du ju Very Happy
Jo jag tänkte också på att det kanske skulle vara bäst att pröva med något billigt.
Jag gick igenom alla de figurer du säljer och det fanns många fina saker.
Men inga röd/blå rockar.

Jag tror jag beställer ett set och prövar helt enkelt.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av Joppo fre sep 17 2010, 14:29

Kul att du vill börja måla figurer Bosse Smile

Jag har precis börjat måla figs jag också och tycker det är riktigt skoj.

Ett förslag: Jag skulle nog satsa på en lite dyrare figur att börja med. Dels kommer självklart resultatet bli bättre i slutändan, samtidigt som målningen blir roligare med mer och skarpare detaljer etc.

Det finns en engelsk firma so heter Historex Agents som har MASSOR med såna figurer du nämnt tidigare. Här har du en länk: Historex agents

Jag har köpt en hel del grejer av dem tidigare och detta har funkat kanoners. Snabb leverans, lågt porto och bra kommunikation.

/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av Azgaron fre sep 17 2010, 14:31

Figurmålning är trevligt! Kul att du vill prova det Bosse!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av Marlin fre sep 17 2010, 15:59

Joppo skrev:Kul att du vill börja måla figurer Bosse Smile

Jag har precis börjat måla figs jag också och tycker det är riktigt skoj.

Ett förslag: Jag skulle nog satsa på en lite dyrare figur att börja med. Dels kommer självklart resultatet bli bättre i slutändan, samtidigt som målningen blir roligare med mer och skarpare detaljer etc.

Det finns en engelsk firma so heter Historex Agents som har MASSOR med såna figurer du nämnt tidigare. Här har du en länk: Historex agents

Jag har köpt en hel del grejer av dem tidigare och detta har funkat kanoners. Snabb leverans, lågt porto och bra kommunikation.

/J

Vilka fina figurer de har på Historex.
Jag ska grottar ner mig där i helgen och se om jag beställer någon.
Tack för tipset.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av MiniStuff fre sep 17 2010, 16:00

Så sant! att jag kunde glömma bort Historex! tongue

De är ju en av de bästa på just figurer och speciellt den typen av tidsålder du var efter.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av Marlin lör sep 18 2010, 22:54

Tjena,
Nu har jag plöjt genom Historex hemsida.
Och jag hittade allt för mycket som jag vill ha.
Men jag fastnade för denna skäggiga herre. Jag har mitt eget militära förflutna i Ingenjörstrupperna
Sapper foot Chasseur of the Guard
Nu är det bara till att invänta löningen. bounce
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av Delmar lör sep 18 2010, 23:14

cool som fan, själv gillar jag skirmishers från den tiden. Engelsmännens green jackets speciellt
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av Joppo lör sep 18 2010, 23:18

Visst finns det mycket kul på H.A? Det är lätt hänt att det slinker iväg både en och annan hundralapp när man är därinne Smile

Cool gubbe du valt. Han ser mycket att vara mycket fint skulpterad och blir nog rolig att måla. Jag ser fram emot fortsättningen.

/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av Janne.S lör sep 18 2010, 23:21

Delmar skrev:cool som fan, själv gillar jag skirmishers från den tiden. Engelsmännens green jackets speciellt

Antar att du spanat in serien "Sharpe" med Sean Bean Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av Delmar lör sep 18 2010, 23:21

Janne.S skrev:
Delmar skrev:cool som fan, själv gillar jag skirmishers från den tiden. Engelsmännens green jackets speciellt

Antar att du spanat in serien "Sharpe" med Sean Bean Very Happy

OCH läst de 21 böckerna Razz
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av Janne.S lör sep 18 2010, 23:24

LOL!

Hornblower åxå?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av Marlin lör sep 18 2010, 23:35

Jag gillade också Sharpe. Jag har hela serien på DVD och den brukar komma fram varje vår när vi är i stugan. Ungarna gillar den också.
Fastnar jag bland figurerna så lär det nog bli en grön jacka också.
Det finns till och med en figur från Andrea som ser ut som Sean Bean i grön rock. Very Happy

Ska se om jag hittar länken till den.
/Bosse

Hittade länken.
Sharpe

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av Delmar lör sep 18 2010, 23:48

Janne.S skrev:LOL!

Hornblower åxå?

pff bara fjantar som hattar runt i båtar Razz
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av Warsawpact sön sep 19 2010, 00:19

Delmar skrev:
Janne.S skrev:LOL!

Hornblower åxå?

pff bara fjantar som hattar runt i båtar Razz


Funderar på att börja med figurmålning Whilce-viking_w550_h700

...dissar du hans Longboat = så död man bara kan bli.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Funderar på att börja med figurmålning Empty Sv: Funderar på att börja med figurmålning

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet