IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

+6
Stefan E
MiniStuff
Janne.S
Jörgen.E
JOooCKE
Delmar
10 posters

Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Delmar fre sep 24 2010, 19:35

hej och hå! nu jäklar tog det fart Smile

Byggandet är helt klart, och kanonen målad. Så nu ska jag bara måla resten av den lille parveln.

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen 56376893

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen 36603311

De här små blinkerspröten i mässing(eller vad det nu kan vara) fick jag egentligen till 251:an men jag använde plast till den istället. här passade dom fint istället.
Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen 89911693

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen 83197026

Det roliga är att plasten är i exakt samma nyans som tamiyas pansargrå, så man ser knappt ifall det är målat eller ej innan det torkar och blir matt. Som tur är så ska en vit primer på först.

/Delmar
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av JOooCKE fre sep 24 2010, 19:59

Herre min tid det där gick undan! Shocked
Det ser väldigt lovande ut det där! Smile

Ang. spröterna så är det flaggstänger Smile

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Jörgen.E fre sep 24 2010, 20:04

Snabba ryck här Very Happy

Jörgen
Jörgen.E
Jörgen.E


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Janne.S fre sep 24 2010, 20:27

Oj, den bilen fick inte ligga i träda särskilt länge!

Tjusigt med det etsade nätet, jag fick hålla tillgodo med tyg nät till min Razz

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av MiniStuff fre sep 24 2010, 21:01

Vilken liten godbit!

Skulle vilja rätta Jocke lite, inte flaggstänger men däremot vad man skulle kunna kalla för distansmätare, outline marker på engelska. För att föraren skall kunna se hur brett fordonet är.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Stefan E fre sep 24 2010, 21:07

Hejsan!

Go liten bil!

Det kallas för pejlstänger, och som Markus sade, dom används så föraren skall kunna se var han har hörnen på sitt fordon.

Var vanligt på lastbilar med lång motorhuv på 60 o 70 talen.

Snyggt bygge!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Delmar fre sep 24 2010, 23:05

pejlstänger säger ni, låter logiskt iofs. Vet inte riktigt var jag fick blinkers ifrån.

tack för kommentarerna alla!
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Azgaron fre sep 24 2010, 23:51

Snyggt byggt Delmar!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Delmar lör sep 25 2010, 02:05

vill bara göra lite reklam för dessa utmärka filar jag köpte av Markus på Modell GBG, många har säkert liknande redan men jag fattar inte hur jag klarat mig utan dem hittills. Helt kanon och billiga dessutom!

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen 93600285
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Marlin lör sep 25 2010, 02:13

Snyggt!!!!!!
När jag var en liten grabb så var bygget färdigt i det stadiet som du just har visat ditt.
Tur för oss att det finns något som kallas för mänsklighetens framsteg.....
Nu är ännu mer avis på din lilla bil....
/Bosse
Laughing
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av JOooCKE lör sep 25 2010, 09:41

MiniStuff skrev:Vilken liten godbit!

Skulle vilja rätta Jocke lite, inte flaggstänger men däremot vad man skulle kunna kalla för distansmätare, outline marker på engelska. För att föraren skall kunna se hur brett fordonet är.

/M

Fast man brukar hänga flaggor på dem? Rolling Eyes
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Delmar lör sep 25 2010, 15:11

dags för en liten uppdatering

Jag har upptäckt att jag är allergisk mot tamiyas vita pigment. I början trodde jag att det bara var primern efter att jag fick utslag och klåda händer och ansikte som sedan spred sig över hela kroppen och kulminerade i illamående och feberkänslor. Märkte dock att jag fick en reaktion (liten som tur var) även när jag airbrushade den vanliga vita akrylfärgen också. Så jag misstänker att det är pigmentet det rör sig om.

Så nu ser det ut så här när jag lägger på primer Smile + att jag går ut på balkongen och sprayar naturligtvis
Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen 67277523

Resultat:
Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen 75560212

/Delmar
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av JOooCKE lör sep 25 2010, 15:18

Snyggt! cheers
Nu vill jag se färg! Very Happy

Blir den grå eller blir det något camo? Smile

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av MiniStuff lör sep 25 2010, 16:17

Snyggt!

Surt med din allergiska reaktion Sad kanske läge att pröva något annat märke? Kanske något vattenbaserat som Vallejo eller Lifecolor Wink Rolling Eyes Wink Rolling Eyes



... finns hos MiniStuff

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Delmar lör sep 25 2010, 16:46

jag är snål så jag vill göra slut på burken innan jag skaffar ny Razz
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Azgaron lör sep 25 2010, 19:22

Inte kul med allergier! Kul dock att du fått på primer!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Janne.S lör sep 25 2010, 20:58

MMmm..vissa överkänsligheter börjar dyka upp med åren....mina slemhinnor är kraftigt överkänsliga för CA lim ångor...... snorar å nyser en hel dag och får täppta bihålor...inte vackert.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Joppo lör sep 25 2010, 21:22

Janne.S skrev:MMmm..vissa överkänsligheter börjar dyka upp med åren....mina slemhinnor är kraftigt överkänsliga för CA lim ångor...... snorar å nyser en hel dag och får täppta bihålor...inte vackert.

Har du testat Gator? Det luktar typ ingenting och funkar bra att ersätta CA-lim med. http://www.alfahobby.se/shop.zul#ITEM%3AGAT-1001
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Delmar sön sep 26 2010, 16:40

också blev den grå igen Razz

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen 88447411

Fixade en fin antenn också. Donerad av min ena katt Skrot, hennes morrhår är svarta så det lyser inte igenom färgen. Väldigt nöjd Very Happy
Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen 64208969
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Azgaron sön sep 26 2010, 16:46

Snyggt Delmar! Blev ju himla bra med den antennen!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Joppo sön sep 26 2010, 16:57

Det ser ju fett ut det där Smile Vad är det för mystiskta "drinkmixers" som sitter fastspända mellan framluktorna?
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Delmar sön sep 26 2010, 17:12

Joppo skrev:Det ser ju fett ut det där Smile Vad är det för mystiskta "drinkmixers" som sitter fastspända mellan framluktorna?

ärligt talat så har jag inte en aning haha, det är definitiv behållare av nåt slag. Vatten kanske?
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av fowi mån sep 27 2010, 09:23

Joppo skrev:
Janne.S skrev:MMmm..vissa överkänsligheter börjar dyka upp med åren....mina slemhinnor är kraftigt överkänsliga för CA lim ångor...... snorar å nyser en hel dag och får täppta bihålor...inte vackert.

Har du testat Gator? Det luktar typ ingenting och funkar bra att ersätta CA-lim med. http://www.alfahobby.se/shop.zul#ITEM%3AGAT-1001

Jag tål inte heller CA-lim, men inte funnit bra alternativ. Har också praktiska problem med att limmet biter omgående eller inte alls.
Vanligt inomhus trälim fungerar men fogen blir rätt skör så metoden enbart tillämplig till viss del.
Är Gator starkare??
undrar
Folke
fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Joppo mån sep 27 2010, 11:00

Jag tål inte heller CA-lim, men inte funnit bra alternativ. Har också praktiska problem med att limmet biter omgående eller inte alls.

Tamiya gör ett superlim som torkar lite långsammare och inte är lika rinnigt som vanligt superlim. Det biter inte heller ögonblickligen, så man har några sekunder på sig att justera den limmade biten. Tamiya GEL CA

Vanligt inomhus trälim fungerar men fogen blir rätt skör så metoden enbart tillämplig till viss del. Är Gator starkare??

Nu har jag inte testat att limma ets eller plast med trälim så jag kan inte göra den bedömningen Smile Dock tycker jag att Gators fogar håller bra. Gator är även lite elastiskt, vilket gör att det blir ytterligare hållbarare. Själva torktiden är betydligt långsammare än superlim, så du får gott om tid på dig att justera så det blir rätt. Limmet är också vattenlösligt i vått tillstånd, så eventuellt kladd är smidigt att ta bort med en fuktad tops.

Mvh Jeppe
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Delmar mån okt 11 2010, 22:01

nu är kärran klar, finns att beskåda i Bildrutan
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen Empty Sv: Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet