IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Boeing 737-800 Atlanticair

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Boeing 737-800 Atlanticair Empty Boeing 737-800 Atlanticair

Inlägg av bjork_larsson lör okt 11 2008, 10:49

Jag tänkte att jag skulle visa upp mitt senaste projekt. Modellen är en Revell (4241) Boeing 737-800, orginaldekalerna va Ryanair men jag tyckte det va dags igen för lite annat. Jag tog fram papper och penna och skissade upp ett par märken och efter lite omarbetningar kom jag fram till ATLANTICAIR.

Modellen är helt penselmålad eftersom frugan är föga imponerad av min verksamhet när det gäller att sprutmåla modellerna i lägenheten! Embarassed Men men, jag får vänta på huset, då skall jag ha dett hobbyrum, sanna mina ord! Very Happy

Tyvärr är flyget lite dammigt men ni får ha överseende med detta! Laughing

Boeing 737-800 Atlanticair 081010-Boeing737-800Atlanticair15

Boeing 737-800 Atlanticair 081010-Boeing737-800Atlanticair14

Boeing 737-800 Atlanticair 081010-Boeing737-800Atlanticair1-1

Boeing 737-800 Atlanticair 081010-Boeing737-800Atlanticair20

Mvh
Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 737-800 Atlanticair Empty Sv: Boeing 737-800 Atlanticair

Inlägg av Janne.S lör okt 11 2008, 11:36

Gör läckert tema!!!! Ser brutal ut ju...ska passagerare våga kliva på det planet? Razz

Ett tips om du penselmålar är att du kan polera upp ytan så inte penseldragen syns då får du en finish som nästan lika gärna kunnat sprutats.

Lite våtslippapper i ungewfär 2000 grit åsså kan du ta jeans tyg och en gammal T-shirt så får du upp en riktigt fin yta. Micromesh är en produkt som jag gärna använder och där kommer man ända upp i 12000 grit!

Ser fram emot fler koola civilkärror!!
Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 737-800 Atlanticair Empty Sv: Boeing 737-800 Atlanticair

Inlägg av Stefan E lör okt 11 2008, 11:40

Hejsan Terje!

Den var ju riktigt snygg, speciellt om man tänker på att du penselmålat!

Gillar färgschemat, svart och guld går så bra ihop!

Har du flera Airliners på gång?
Jag gillar verkligen alla färgerna på civila passagerar-kärror!
Jag bygger mest i de större skalorna (1/48 och 1/32), men jag gillar även 1/144.
Har själv en liten Airbus 319 på gång nu, skall bli ett SAS-Retro schema på den.

Limma Lungt!

Stefan E
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 737-800 Atlanticair Empty Grit...

Inlägg av bjork_larsson lör okt 11 2008, 12:24

Tack och tack för tipsen, men jag måste fråga dig Janne, vad är grit? Laughing När jag skall polera upp ytan så måste jag väl göra det innan jag klarlackar första gången!?
Micromesh, tycker mig känna igen det!? Vart kan man införskaffa det?
Suck, så många frågor men som jag nämde innan, det är som en ny värld har öppnat sig när man hittade er här på forumet! Very Happy

Till dig Stefan: Tack, jo jag gillar också svart och guld... ger en ganska bra effekt tycker jag... det blir en liten ahaupplevelse tycker jag!

Jag har en massa nya airliners på gång... just nu bygger jag Minicrafts (14457) Boeing 707 USF VC137C Air force one. Men på lager finns: Revell Antonov An-124 Ruslan, Airbus A380 first livery, Minicrafts B777-200 Eastern samt B727-200 Pan Am så det kommer att komma flera, va så säker... Jag planerar även att göra en airbus A380 i ATLANTICAIR dekalerna sedan, någon gång, vi får se när. Men jag kan lägga upp lite bilder på mitt Airforce one projekt på byggfliken.

Airliners i skala 1/144 är lite av vad jag gör på dagarna om ni undrar! Very Happy

Mvh
Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 737-800 Atlanticair Empty Sv: Boeing 737-800 Atlanticair

Inlägg av Azgaron lör okt 11 2008, 13:32

Snyggt bygge Terje! Kul att se lite airliners här!
Penselmålning är inte helt lätt att få jämnt! Tunn färg i flera lager brukar vara det bästa!
Sen vet jag att en snubbe brukar använda en svamp för att jämna till färgen, men ja är inte helt säker på hur han gör!
Polering med miromesh kan nog vara vettigt!
Ser fram emot att se fler av dina byggen här!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 737-800 Atlanticair Empty Polera...

Inlägg av bjork_larsson lör okt 11 2008, 13:48

Tack så mycket! Very Happy Jo, jag skall nog ta och testa det där med att polera. Skall bli intressant att se!

Mvh
Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 737-800 Atlanticair Empty Sv: Boeing 737-800 Atlanticair

Inlägg av Janne.S lör okt 11 2008, 19:53

Gritten står för partikeltätheten på slippapperet...ju fler partiklar desto finare slippapper.

Micromesh är ett företag som tillverkar väldigt fina polerdukar till lackering å sådant, och de funkar bra på modeller åxåRazz
Du kan köpa det på t.ex Rebell hobby på nätet
Rebellen

Och ett annat sätt att penselmåla som jag gjorde innan jag snöade in på airbrush, då duttade jag förtunnad färg med en ganska flat pensel, då blev det inte heller så mycket penselmärken. jag dutt-målade en hel Strike Eagle i 1/32 en panel i taget! Tog sin lilla stund Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 737-800 Atlanticair Empty Förtunning...

Inlägg av bjork_larsson lör okt 11 2008, 20:38

Jo det kan nog ta sin lilla tid! Razz Jag förtunnar med för att försöka få bort dragen men nu på min sista model, Air force one så skar det ihop iaf. Men jag får gnugga på! Har pysslat lite med AFOn nu och det börjar ta sig! Stärtfenan har dekaler och är klarlackad. Men jag måste säg att dekalerna på denna modellen är rikigt dålig passform på! pale

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 737-800 Atlanticair Empty Sv: Boeing 737-800 Atlanticair

Inlägg av Janne.S lör okt 11 2008, 20:58

Ah...dags för nästa produkt då Razz
Microsol och Microset!

Microset är en vätska som du applicerar innan du sätter dit dekalen, det hjälper att komma på plats, sedan torkar man av med lite hushållspapper och fuktar en pensel i Microsol och duttar på dekalen. Denna vätska löser upp dekalen och får den att sjunka in i panellinjer och liknande samt att det smälter fast på ytan och ser ut som det är målat!

Eftersom den löser upp dekalen ska man vara ganska försiktig med att plaska på den, för mycket och dekalen löses upp och skrynklar sig. Det är bättre att aplicera det fler gånger än att plaska på för fulla muggar och det tar en stund för den att verka färdigt.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 737-800 Atlanticair Empty Tackar...

Inlägg av bjork_larsson lör okt 11 2008, 21:23

Jag skall kolla upp detta! Det är ju kanon det här... ös på med ideer och kunskap bara! Arrow Very Happy Men ajg har faktiskt letat efter liknande, för ibalnd känns det som om det kommer in luft under dekalen!
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 737-800 Atlanticair Empty Sv: Boeing 737-800 Atlanticair

Inlägg av Janne.S lör okt 11 2008, 21:29

Det gör det ibland också Razz
Då tar man bara en nål eller ett vasst kniv blad och pockar hål i luftbubblorna och sedan duttar man lite mer Microsol på bara så är det ordnat.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 737-800 Atlanticair Empty Sv: Boeing 737-800 Atlanticair

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet