IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

+7
Warlord
Azgaron
MiniStuff
Warsawpact
Joppo
Delmar
Marlin
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Marlin lör okt 09, 2010 12:35 am

Tjena,
Här kommer en förfrågan från er insnöade IDF/AF byggare.

Hur skulle det vara att köra ett "Luft-46" grupp/tema-bygge tillsammans

Själv har jag haft ett en-mans tema bygge pågående de senaste fyra åren på med IDF/AF.
Men jag har inte ledsnat på det, men det skulle vara kul med något bygge som man inte måste kolla upp referensfoton, internetforum, upplslagsböcker etc ett par veckor innan man börjar bygga.

Så vad sägs om att släppa loss krafterna och bygga något som inte finns?, eller nästan fanns?
Flyg, pansar, båtar, spårvagnar etc. spelar ingen roll..

Tack för ordet.
/Bosse jocolor
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Delmar lör okt 09, 2010 12:53 am

låter som en rolig idé, frågan är bara ifall det finns så många kit till sådana flygplan etc.
Har själv inte byggt något liknande.
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Marlin lör okt 09, 2010 1:03 am

Delmar skrev:låter som en rolig idé, frågan är bara ifall det finns så många kit till sådana flygplan etc.
Har själv inte byggt något liknande.

Det finns en uppsjö av flygplan.
Men jag tror att det finns mer pansar än flyg i denna kategori.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Joppo lör okt 09, 2010 11:18 am

Jag tycker det låter skoj och jag är gärna med så länge det inte krockar med Warhammerbygget. Jag har gått och funderat på att bygga om min Maschinen Krieger "Nutrocker"-svävare till en tysk 1/35 svävartank Smile
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Warsawpact lör okt 09, 2010 12:06 pm

Joppo skrev: Jag har gått och funderat på att bygga om min Maschinen Krieger "Nutrocker"-svävare till en tysk 1/35 svävartank Smile

De vet väll att Hasegawa släpper en ny sådan i 1/35 Very Happy
Men fan va trevligt att vi har en till Ma.K. byggare på forumet!!!!


Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Hasegawa_02
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av MiniStuff lör okt 09, 2010 12:49 pm

låter absolut som en bra idé! Har lite flyktiga planer på något liknande, har samlat på mig lite bilder å annat sen tidigare. Men allt är bara i funderar/samla på sig delar-stadiet.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Azgaron lör okt 09, 2010 7:01 pm

Jag tycker det låter som ett spännande tema!

Återstår att se om jag hittar nåt kul att bygga.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Warlord lör okt 09, 2010 7:27 pm

Det behöver alltså inte c´vara "realistiska" prylar? En tysk E100 tank fanns ju i stort sett, prototyp alltså. Men e ganska säker på att en svävartank inte fanns..... Och finns det nåt tidsperspektiv? Men klart som fan att det ska dras igång. Kanske kan få lite längre tid på sig än tex Star wars temat, antar att det kommer scrathbyggas en del. Ja e iaf med!

Olle
aka Warlord
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Jokkocze lör okt 09, 2010 8:57 pm

Har jag uppfattat det hela rätt så låter det som en spännande grej, men du får gärna berätta mer om vad du tänkte lite mer exakt!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Joppo lör okt 09, 2010 9:53 pm

Warsawpact skrev:
Joppo skrev: Jag har gått och funderat på att bygga om min Maschinen Krieger "Nutrocker"-svävare till en tysk 1/35 svävartank Smile

De vet väll att Hasegawa släpper en ny sådan i 1/35 Very Happy
Men fan va trevligt att vi har en till Ma.K. byggare på forumet!!!!


Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Hasegawa_02

Jo, det känner jag till Smile Den ser jag fram emot att kika närmare på. Den lär bli en rätt rejäl sak i 1/35 Smile. Till min svävartank tror jag dock 1/76-versionen funkar bättre. Min tanke om den är att den ska vara en snabb kavalleri/spaningsfarkost som är liten och snabb.

Ma.K Är sjyst Smile Jag har aldrig byggt nån sådan byggsats tidigare, men jag har alltid gillat Ma.K:s design.



Det behöver alltså inte c´vara "realistiska" prylar? En tysk E100 tank fanns ju i stort sett, prototyp alltså. Men e ganska säker på att en svävartank inte fanns..... Och finns det nåt tidsperspektiv? Men klart som fan att det ska dras igång. Kanske kan få lite längre tid på sig än tex Star wars temat, antar att det kommer scrathbyggas en del. Ja e iaf med!


Mmm... Det är väl upp till oss alla att bestämma om det bara skall vara "realistiska" byggen med Smile Personligen tror jag det blir roligare om vi inte begränsar oss till att de ska vara realistiska, eftersom vi då kan vara mer kreativa. Vi skulle även breda utbudet av potentiella modeller som kan vara med med grejer från exempelvis Dust Models och Maschinen Krieger. Men vill majoriteten köra på det andra spåret är det helt ok för min del också. E-10:an från Trumpeter ser rätt kul ut Smile
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Marlin sön okt 10, 2010 8:56 am

Tjena,
Dust och eller Maschinen Krieger verkar i min ögon vara en förlängning av traditionella Luft-46 saker så jag har inget i mot det.
Tvärtom de verkar rätt kul.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Warlord sön okt 10, 2010 11:30 am

Vad menas egentligen med Luft-46?
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Jörgen.E sön okt 10, 2010 11:34 am

Hmmm.... de har kan bli intressant.... Har ju en Heavy Combat walker gunther från dust.

Jörgen
Jörgen.E
Jörgen.E


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Marlin sön okt 10, 2010 5:02 pm

Warlord skrev:Vad menas egentligen med Luft-46?

Tjena,
som jag har förstått det hela så är det ursprungligen ett samlingsnamn för alla "pappers-projekt" som ReichLuft Ministerium hade som inte hann realiseras under kriget.
Massa galna flygplan som skulle möjliggöra en tysk seger.
Luft-46 är väl en förkortning av Luftwaffe anno 1946.

/Bosse

Edit: Kolla denna länk t.ex
Luft 46

/B
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Delmar sön okt 10, 2010 5:17 pm

tex den här badass-designen Twisted Evil
Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Triebflugel
Kallad Focke-Wulf Triebflugel
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Warlord sön okt 10, 2010 5:35 pm

Tänkte väl att det var nåt sånt. Men själva tema bygget måste ju vara ganska hårt reglerat, annars finns väl risken att det bara blir science fiction av alltihopa....
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Warsawpact sön okt 10, 2010 6:19 pm

Warlord skrev:science fiction av alltihopa....

Luft 46 är science fiction.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av cas mån okt 11, 2010 7:47 am

Genren kallas för alternativ historia och jag är ibland rätt insönad på det, speciellt i bokform.
Harry Turtledove är en lagom knäpp historieprofessor som har skrivit ett antal olika serier om vad som händer i WW2 om det startar ett år tidigare, eller Japanerna följer upp anfallet mot Pearl Harbour med en invasion av Hawaii, eller vad som händer om hela jorden blir invaderad av meterhöga ödlor 1942...
Luft46 är ett fascinerande område och mycket grundligt genomforskat för den som vill fördjupa sig.
Ett sånt här gruppbygge kan bli hur kul som helst.
Jag är med!
//Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Jokkocze mån okt 11, 2010 7:49 am

Om jag har uppfattat det hela rätt så är det ett väldigt populärt ämne att göra anime av också.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Matt_Public mån okt 11, 2010 8:26 am

Håå?

Tänkte bilda en enmansgrupp för Luft '46 under 2011, men om det är fler som vill bygga Bluffwaffe så blir jag bara glad.
The more the scarier!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av cas mån okt 11, 2010 8:36 am

Med ett sånt gruppbygge får man ju massa knäppa Whif-idéer!
Hmmm, splinterkammo....
cyclops

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Matt_Public mån okt 11, 2010 8:52 am

CAS skrev: Hmmm, splinterkammo....
cyclops

Ahaha! Jag kan rentav höra hur viruset sprids. Snart så... Twisted Evil
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av cas mån okt 11, 2010 9:02 am

Allt blir nästan snyggare i splinterkammo!
Jag var tvungen att pröva på en Gripen, för att matcha konceptbilderna från -83 och det blev ungefär så snyggt som väntat!

Hmm, man har ju några gamla ök till modeller som man kan leka lite med... What a Face

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Warlord mån okt 11, 2010 5:30 pm

Jo jag förstår att Luft-46 är science fiction, men jag menar att det borde vara nån märkbar koppling till WWll så det helt plötsligt inte kommer en stardestroyer med ett järnkors på. (hmm vore kanske coolt)...
Själv e jag llite insnöad på vad som "borde" ha hänt om Ryssarna fortsatte att kriga.
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Marlin mån okt 11, 2010 8:06 pm

Warlord skrev:Jo jag förstår att Luft-46 är science fiction, men jag menar att det borde vara nån märkbar koppling till WWll så det helt plötsligt inte kommer en stardestroyer med ett järnkors på. (hmm vore kanske coolt)...
Själv e jag llite insnöad på vad som "borde" ha hänt om Ryssarna fortsatte att kriga.

Alternativ historia á la Ryss måste ju definitivt vara med.
Kan du visa något Ryskt som kanske kunde ha hänt?
Jag har bara sett den tyska sidan.
Men klart att det måste ju finnas även ryska pappersprojekt.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände Empty Sv: Luft, Heer etc at al 1946 och alla andra saker som igentligen inte hände

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet