IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Boeing 707 USF VC-137C Air force one

+2
Azgaron
bjork_larsson
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Boeing 707 USF VC-137C Air force one

Inlägg av bjork_larsson lör okt 11 2008, 13:24

Ja, här skall vi se... Nu kommer det några bilder på mitt nuvarande projekt som är en flygmodell av Minicraft. Blev lite sur för att stjärtfenan va lite böjd när modellen kom upp ur förpackningen. Men men...

Här har jag tjuvstartat lite, flyget är redan grund målade och motorerna är målade i metallfärg.
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 080923-Uppbyggnad01

Så här ser modellen ut innan den skall klarlackas för första gången.
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 080929-Uppbyggnad05

Inte på långa vägar färdig men börjar ändå att se ut...
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 080929-Uppbyggnad07

Till nästa modell vet jag att jag kan försöka polera modellen innan klarlacken, tack för tipset Janne!
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 080929-Uppbyggnad11

Här kommer en bild på motorn. Detta va med dekalerna som fanns med, men jag tyckte att det inte blev bra och tog därför bort dem och målade motorn i stället... Det blev mycket bättre!
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 080929-Uppbyggnad12

Här är motorn när den är målad, blev sedan målad en gång till och det ser riktigt bra ut då.
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 081009-Uppbyggnad23

Sist men inte minst, udnersidan på vingarna!
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 081008-Uppbyggnad19

Kom gärna med synpunkter och tips...

Måste bara påpeka att jag fick tag i ACDC biljetter idag, till Stockholm och Globen den 20 feb 2009! cheers

Mvh
Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Sv: Boeing 707 USF VC-137C Air force one

Inlägg av Azgaron lör okt 11 2008, 13:36

Ser ut som en bra start på ditt bygge Terje! Airforce One ser man ju inte så ofta tycker jag!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Tack...

Inlägg av bjork_larsson lör okt 11 2008, 13:42

Tack, nej man gör ju inte det. Detta är väl, om jag förstått saken rätt "Air force one" under 1960 -70 talet typ. Det fans två stycken, en med nr. 26000 och en med nr. 27000.

Det som är tråkigt är att jag måste penselmåla henne, (frugans fel), men det får fungera!

Mvh
Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Sv: Boeing 707 USF VC-137C Air force one

Inlägg av Janne.S lör okt 11 2008, 19:42

Intressant projekt Very Happy
Kommer bli kul att se den växa fram och lite spännande är det att du penselmålar...inte många som gör det nuför tiden.

Vad har frugan mot färgsprutan? Om du blåser acryl så luktar det inte så farligt heller.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Frugan...

Inlägg av bjork_larsson lör okt 11 2008, 21:20

Njaee... frågan är inte vad hon har emot den utan vad hon INTE har emot den. "Den brummar och den stinker fan" brukar jag få höra, så nu är det slut med den på ett tag. Laughing Men det är inte så farligt som det låter!

Vi blev föräldrar för 5 månader sedan och mitt hobbyrum blev okuperat av andra saker som inte va mina. Så nu fick jag flytta och smällde därför upp ett skrivbord bredvid våran säng och där vill jag inte spraya. Neutral

Men gissa minen på frugan när hon fick se det här...
Boeing 707 USF VC-137C Air force one B01

I och för sig va hon medveten om att jag skulle hitta på något, men... ehh ja! pirat Detta får duga, tills vi fått vårat hus!
Boeing 707 USF VC-137C Air force one B01

Just nu använder jag mig dock mycket av oljebaserat men har sakta men säkert börjat konventera till vattenbaserat!

Vi höres!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Sv: Boeing 707 USF VC-137C Air force one

Inlägg av Janne.S lör okt 11 2008, 21:40

Jag bävar inför dagen vi får kottar......hej då hobbyrum Sad
Då blir jag väl deporterad till balkongen, den är inglasad i alla fall
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Utsikt...

Inlägg av bjork_larsson lör okt 11 2008, 21:43

Ja, det är klart, det blir mycket som blir lidande! Men det är fint med en liten knatte med! =) Jag tycker bara att det är en prio fråga. Jag hinner ändå med mycket modellbygge!
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Sv: Boeing 707 USF VC-137C Air force one

Inlägg av Janne.S lör okt 11 2008, 21:52

Så finns det alltid gaffatejp......den perfekta barnvakten! Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Hehe...

Inlägg av bjork_larsson lör okt 11 2008, 22:00

Very Happy

Har du inga bilder på ditt hobbyrum? Så man kanske kan få några idéer!
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Sv: Boeing 707 USF VC-137C Air force one

Inlägg av Janne.S lör okt 11 2008, 22:20

Jodå.....så här ser det ut:

Två arbetsbord med diverse lampor...tyvär har min halogenlampa brunnit och likaså lampan i förstoringsglaset Sad
Boeing 707 USF VC-137C Air force one DSC00540

Efter ena väggen har jag 3 Billy bokhyllor varav två med glasdörrar....
Boeing 707 USF VC-137C Air force one DSC00541

Andra väggen har jag en billy bokhylla och det där vitrinskåpet är nu mer i vardagsrummet då jag köpte ett nytt större som jag ställde där istället:D
Boeing 707 USF VC-137C Air force one DSC00542
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Bokhyllor....

Inlägg av bjork_larsson lör okt 11 2008, 22:25

Ja se där, det blir ett fint barnrum en gång i tiden! Razz Hehe... jo, jag har letat efter bokhyllor men jag hittar inga som rymmer mina modeller. A380, B777, B747, An-124 tar ju upp en 1/2 kvm styck och sådana bokhyllor har jag inte hittat! Förutom en klädgarderob i ek som jag hade tänkt att köpa, den är 60 x 50 och modellerna skulle passa bra iden. Men jag måste hitta ett ställe att ha den på! Mad
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Sv: Boeing 707 USF VC-137C Air force one

Inlägg av Janne.S lör okt 11 2008, 22:29

Jag köpte ett vitrinskåp på IKEA med yttermåtten 50x50cm.....känns som jag får plats med det mesta i den Smile

Vitrinskåp
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Sv: Boeing 707 USF VC-137C Air force one

Inlägg av Azgaron sön okt 12 2008, 00:20

Terje,
Inte mycket till byggplats där inte, men bättre än inget! Själv dras jag med köksbordet!
Tråkigt att inte kunna sprutmåla, men med en liten kotte så går det ju i första hand!

Janne,
Det var ju en trevlig byggplats du har, men inte mycket på det! Bra med mycket lampor, det behövs! Ett sånt förstoringsglas vill jag också ha!

Min tant klagar inte så mycket när jag sprutmålar, men däremot när jag använt etylacetat! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Tv bordet...

Inlägg av bjork_larsson sön okt 12 2008, 07:41

Tja Håkan,

Jag va förpassad till tvrumsbordet innan vi flyttade (flyttade pga. att vi skulle få platts med kotten) och sedan under några månader hade jag ett helt rum och då kunde jag till en viss del också blåsa på med sprutan men nu är det kört. Men jag trivs faktiskt bra där jag är nu... För närvarande är jag sjukskriven för diskbråck (24 år gammal och ryggproblem, börjar bra! Mad ) och då är det nära till sängen när jag är trött! Wink

Jag har mina planer för när det är husköpdags cheers (vi väntar på frugans mormors hus, som vi fått klartäcken att köpa när det är dags). Vill ha ett rum med skrivbord, köksfläkt och ett pellysytem där man kan ställa alla modellerna! sunny

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Sv: Boeing 707 USF VC-137C Air force one

Inlägg av Stefan E sön okt 12 2008, 12:24

Hejsan Terje!

Det är inte lätt att penselmåla silver och vitt, men mitt tips är att du försöker tunna färgen lite mera.
Måla hellre flera tunna lager än att färsöka få det att täcka första gången.
Vet ju inte om du använder "enamels"/Oljefärg (typ humbrol) eller akryl (typ Tamiya, Gunze).
Men det är mycket svårare att få en bra yta med akrylfärger när man penselmålar.
Silver är helt hopplös att penselmåla!
Att sedan polera ner färgen innan lack som Janne sade är ett mycket bra tips.


Jag tycker ändå du gjort det bästa av situationen och skapat dig en liten bygghörna där du kunnat!
Hoppas du får lite större utrymme i ert hus.

Jag är lyckligt lottad eftersom jag fick ett stort hobbyrum (9x5m) i källarn då vi köpte vårt hus!

Det var mycket det rummet som gjorde att jag ville ha just det här huset! Very Happy

Det ger mig plats för mina två stora hobbies, nämligen modelljärnväg och modellbygge!

Här är min arbetsplats, ett gammalt köksbord från IKEA;

Boeing 707 USF VC-137C Air force one IMG_2233

Min sprutbox byggde jag själv av en köksfläkt och lite överblivna hyllplan från hyllorna du ser till höger i bilden.

Boeing 707 USF VC-137C Air force one IMG_2234

Om jag vänder mig om ser det ut så här, det är min bana Santa Fé, Texas & Pacific;

Boeing 707 USF VC-137C Air force one IMG_1232

Boeing 707 USF VC-137C Air force one IMG_1233

Boeing 707 USF VC-137C Air force one IMG_1235

Boeing 707 USF VC-137C Air force one IMG_1237

Boeing 707 USF VC-137C Air force one SantaFE-8

Lite off topic kanske, men det är ju modeller i alla fall! Very Happy

Limma Lungt!

Stefan E
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Hobbyrum...

Inlägg av bjork_larsson sön okt 12 2008, 13:17

Tja Stefan,

Kul att se lite fler bilder på era "verktsäder". Tycker det är intressant, man skapar ju sig en egen bild av hur man vill ha det men så när man ser era andra så får man lite fler ideér att tänka på. Det va en liknande din lackbox jag hade tänkt mig att göra själv. Fungerar det bra med en köksfläkt på det viset?

Jag tycker det ser bra ut, skönt att ha ett ställe för sig själv! Fint med tågbanan, jag har alltid varit lite intresserad av en sådan men aldrig nått ända fram så jag har börjat med det. Platsbrist antar jag!

Ang. målningen. Jo jag har testat med att förtunna färgen lite, men jag måste nog hålla med dig där, vitt och silver va väldigt svåra att måla bra. Jag använder ju Humbrol/Revell men har börjat att gå över så sakta till vattenbaserade färger. Dels för lukten och dels för att kanske kunna spetsa till målningen lite. Jag va och köpte någon annan klarlack för någon dag sedan...Marabu Aqua heter den visst. Tycker att den är jätte bra, hittills. Cool

Den vita humbrolen som jag använde nu till "AFOn" tyckte jag va bedrövlig, den som tjocknade till så fort man tog den på penseln och skulle måla, sedan fick det som inte att göra så många strykningar för den "satte" sig så fort! Evil or Very Mad

Men men...

Satte i går på dekalerna på stjärtfenan och klarlackade sedan allt. Så här blev det!
Boeing 707 USF VC-137C Air force one B022

Här är andra sidan... Ang. den Amerikanska flaggan så kan jag faktiskt säga att den tydligen skall sitta så.. både på orginalet och modellen! Neutral
Boeing 707 USF VC-137C Air force one B026

Vi höres
Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Några nya...

Inlägg av bjork_larsson sön okt 12 2008, 22:44

Nu börjar det likna någonting, men jag är inte riktigt nöjd med målningen. Men man får ta det som en lärdom! Rolling Eyes

Det ser ändå godkänt ut på lite håll...
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 081012-Uppbyggnad38

...men dekalerna va svåra att få bra...
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 081012-Uppbyggnad39

...men som sagt, dom fyller sin funktion, skall införskaffa microsol, återigen tack Janne! cheers
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 081012-Uppbyggnad40

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Sv: Boeing 707 USF VC-137C Air force one

Inlägg av Janne.S sön okt 12 2008, 23:33

Tycker du har gjort ett riktigt bra jobb! Very Happy
Det är svåra färger att penselmåla men jag är säker på att nästa modell kommer bli ännu bättre!

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Jo...

Inlägg av bjork_larsson mån okt 13 2008, 17:47

Jo, den börjar väl att arta sig. Men som sagt man ser tydligt hur man förändrar byggteknik och målning genom alla sina modeller. Jag hoppas att dom bara blir bättre och bättre... Nu är det förövrigt snart dags att fortsätta med dekalerna. Razz

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Dagens arbete...

Inlägg av bjork_larsson mån okt 13 2008, 22:07

Här kommer några nya bilder för dagen... ganska nöjd med arbetet för dagen. Men det är fortfarande små detaljer som gnager mig!

Vingarna... helt klara, skall bara fästas i flyget!
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 3

Som sagt innan, dekalerna är inte riktigt 100...
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 2

...men det skall nog gå att piffa till lite med färg och klarlack!
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 1

I morgon eftermiddag skall modellen klarlackas igen. Vi får la hoppas att det går bra... pale

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Sv: Boeing 707 USF VC-137C Air force one

Inlägg av Azgaron tis okt 14 2008, 00:33

Ser snyggt ut Terje! Ser fram emot att se fortsättningen!
Kul att du hittade till mitt lilla forum också! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Trevlig forum...

Inlägg av bjork_larsson tis okt 14 2008, 13:31

Jo tack, det är ett trevlig forum det också! Ganska skönt att man får slipa lite på engelskan ibland me... Wink

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Sv: Boeing 707 USF VC-137C Air force one

Inlägg av Gigabyte tis okt 14 2008, 20:35

Kul o lite ovanligt bygge ,ser mycket bra ut Terje .
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Fortsättningen...

Inlägg av bjork_larsson ons okt 15 2008, 20:41

Tack "GB"!

Jag tänkte skicka några bilder på hur det gått... börjar bli många bilder nu! Laughing

Här står hon på sin kommande plats. Hon är fortfarande inte riktigt klar. Jag har idag reparerat i där dekalerna inte täcker och vise versa! Hon har inga landningställ än men dom är klara och skall bara monteras i morgon. Samma gäller hjulhusluckorna.
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 5

Här synes hon tillsammans med sina grannar. Förövrigt några va flygen i min samling, 1/144. Det är en 737-800 Ryanair, 747-400 Lufthansa och slutligen en 737-800 Atlanticair (som ni sett tidigare Razz ). Jag vet, jag vet, 747:an står farligt men tyngdpunkten är faktiskt bra fördelad och den står otroligt stadigt. Men jag har förnärvarande inget annat ställe för den. Mad
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 4

En liten bättre bild på donnan! synd bara att det va ett fabrikationsfel på den, eller vad det nu kan vara. Men stjärtfenen är sned. Jag har gjort vad jag kan i frågan. Värmt böjt och böjt!
Boeing 707 USF VC-137C Air force one 6

Men men, hoppas att ni gillar den hittills!

Terje cheers
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Sv: Boeing 707 USF VC-137C Air force one

Inlägg av Janne.S ons okt 15 2008, 20:53

Ser mycket tjusigt ut!! cheers

Trafik jettar är åtminstone lätta att damma av Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Boeing 707 USF VC-137C Air force one Empty Sv: Boeing 707 USF VC-137C Air force one

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet