IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag?

+4
Jokkocze
Joppo
Janne.S
JonteS
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag? Empty Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag?

Inlägg av JonteS sön okt 31 2010, 20:27

Är inne på mitt andra projekt med min första airbrush. Den förra modellen var inga problem att spruta i/utanför förrådet, men nu när kyla och fukt gör sig påmint (och sommarmöbler flyttat in i förrådet) vet jag inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Jag använder uteslutande Tamiyas akrylfärger med min airbrush, varför jag antar att lukt inte borde vara något problem alls även om jag håller mig inomhus? Hur gör ni andra? Använder ni airbrushen "inne"? Använder ni i så fall någon form av sprutbox? Med utsug och filter och allt vad man kan ha eller bara något provisoriskt av täckpapp eller dylikt?

Mina modeller är av något större skala, 1:12 och uppåt, så jag har lite svårt att hålla mig i en mindre kartong. Hur göra? Och hur gör ni? Några bilder på arbetsförhållandena? Very Happy

JonteS


Till överst på sidan Gå ner

Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag? Empty Sv: Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag?

Inlägg av Janne.S sön okt 31 2010, 21:43

Jag har en sprutbox på 10 kvadrat Razz Ibland ööppnar jag fönstret

Akrylfärger är helt klart snällare mot näsa å slemhinnor så det är inga problem att blåsa inne.
Munskydd är ju alltid bra när man blåser så slipper man partiklar ner i lungorna oavsett.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag? Empty Sv: Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag?

Inlägg av Joppo mån nov 01 2010, 00:51

Jag håller till under spisfläkten på en bit kartong. Det funkar fint för mina 1/35-grejer i alla fall, däremot kanske det blir lite tight med 1/12-modeller... Hursomhelst så har jag inte märkt av att det spridit sig nåt sprutdamm till resten av köket och de få gånger jag spillt nåt har det enkelt åtgärdats med lite t-röd Smile Tilläggas bör att jag använder akrylfärg dvs Tamiya, Gunze och Vallejo.

Det finns även en del kommersiella varianter att köpa, men om du är ute efter en större variant blir det rätt dyrt. Du kan kolla in denna länk: http://www.airbrushpaintbooth.com/

Annars kan du ju alltid bygga en egen box. Det finns faktiskt en tråd här på forumet där vår vän Jocke sjöjdar ihop just en sådan:
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/allmant-f1/jockes-frasiga-spraybox-och-med-tiden-lite-andra-snajsiga-saker-till-byggbordet-tidigare-kand-som-ett-annorlunda-projekt-nu-aven-med-forumets-langsta-tradnamn-t1296.htm
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag? Empty Sv: Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag?

Inlägg av Jokkocze mån nov 01 2010, 00:58

Meh! Den skulle ju jag länka!

Hur som hellst, 1/12 är stort, men vill du ha något som samlar upp partiklarna i luften så kan du kanske tigga lite lackboxfilter (Ett klibbigt filter som billackerare använder) från någon lokal billackerare eller annan firma med lackbox.
Detta spänner du helt enkelt fast på en bordsfläkt som blåser bort från stället där du håller på.
Under kan du ha någon form av kartong, kanske en slaktad flyttlåda?

Sen får du inte glömma att visa upp dina byggen här på forumet! Alltid spännande att se lite ovanligare skalor Smile
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag? Empty Sv: Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag?

Inlägg av JonteS mån nov 01 2010, 07:02

Sprutboxar av såväl kommersiellt som hemmasnickrat slag är nog tyvärr lite för skrymmande för att det ska gå igenom granskningsnämnden hemma.

Jag tror jag ska försöka följa tipset med kartong och spisfläkt. Medelst tejp och häftapparat borde man få ihop något i kartong som när man är klar kan vikas ihop till något så platt att det kan stuvas undan i stort sett var som helst tänker jag. Det jag oroade mig för var att det skulle vara färgglatt i hela köket om jag "flyttade in", men det verkar ju funka bra för er andra så nu är oron som bortblåst. Smile

Kanske någon har ett foto att bidra med av hur spisområdet ser ut när det är preparerat för målning/efter målning? Hade varit intressant att se hur "skitigt" det blir i kartongen när man hållt på en stund.

Skala 1:12 och uppåt lät nog mer spännande än det är, så jag vet inte om någon vill se mina alster. Razz Det är visserligen skalamodeller, men i modellflygformat. Smile

JonteS


Till överst på sidan Gå ner

Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag? Empty Sv: Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag?

Inlägg av Matt_Public mån nov 01 2010, 08:16

Min "sprutbox" är en gammal hasegawa-kartong uppallad på en blombänk nära balkongdörren.
Locket blev bakstycket. Upp med dörren och på med skyddsmasken. Kul som fasen i februari.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag? Empty Sv: Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag?

Inlägg av cas mån nov 01 2010, 09:03

Akryl-färger och en hemmagjord sprutbox av två plastbackar med en liten snurrplatta i.
Funkar bra för mina flesta projekt, men det klart, den där Backfiren som jag försökte mig på fick ju inte direkt plats...

Det finns ju sprutboxar i ganska stora format. På mitt förr-förra jobb hade vi en lite mer i hobbyformat på ca 1x0,5 m. Ingen som helst aning var den var köpt dock...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag? Empty Sv: Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag?

Inlägg av johan r mån nov 01 2010, 15:16

Såklart att vi är intresserade Jonte!

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag? Empty Sv: Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag?

Inlägg av JonteS mån nov 01 2010, 19:19

Började som jag skrev tidigare häromdagen på mitt andra projekt och insåg att det inte alls var lika trevligt att stå ute och måla längre. :-P

Hade egentligen lovat mig själv att inte börja på modell nummer två förrän jag kände att jag var helt klar med den första, men jag inser nu att man aldrig blir helt klar utan bara tillräckligt klar. Modellen kommer få mer vädring, bättring och detaljering efter hand, men just nu nöjer jag mig med att flyga den och investera övrig tid på nästa modell.

De bifogade länkarna leder till bilder på min tolkning av hur Lt. E. Scott McCuskeys Grumman F4F-3 Wildcat från USS Yorktown såg ut någon dag i maj 1942. :-)

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=3468891

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=3484321

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=3496907

JonteS


Till överst på sidan Gå ner

Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag? Empty Sv: Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag?

Inlägg av cas mån nov 01 2010, 19:53

Tjusig sak den där!
Ser inga pipor eller nå annat så jag antar att den är eldriven?
Sysslar du med sån där dogfight med långt band ?

//Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag? Empty Sv: Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag?

Inlägg av Warsawpact mån nov 01 2010, 19:58

CAS skrev:Tjusig sak den där!
Ser inga pipor eller nå annat så jag antar att den är eldriven?
Sysslar du med sån där dogfight med långt band ?

//Christer

Håller med CAS! Riktigt bra målat.

Menas det dogfight där man försöker såga av banden som fiendeplanen har bakom sig?
Finns ett hobbyflygfält strax utanför Borås och jag har hängt med en kompis några gånger som pysslar med radioflyg när han surrat runt med planen, en hobby man gärna skulle börja med.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag? Empty Sv: Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag?

Inlägg av JonteS mån nov 01 2010, 20:33

Vad kul att ni tycker den blev bra! Det var riktigt roligt att måla den, särskilt eftersom jag aldrig provat tidigare (fick många bra tips här på forumet).

Jag har inte provat dogfight, men det har säkerligen sin tjusning (tycks dock ofta leda till förluster av modellerna, så det kanske blir lite dyrt/känslosamt i längden). Modellflyg är riktigt kul, har ni inte provat rekommenderar jag att ta en tur till närmsta modellflygfält och be om en provflygning. :-)

JonteS


Till överst på sidan Gå ner

Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag? Empty Sv: Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag?

Inlägg av Joppo mån nov 01 2010, 21:30

Snygg kärra Jonte Very Happy Den ser skönt väderbiten ut.

/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag? Empty Sv: Använder ni sprutbox, och i så fall av vilket slag?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet