IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

+11
Warsawpact
Matt_Public
MiniStuff
Jokkocze
Caverö
Kent
Azgaron
Stefan E
Janne.S
cas
Marlin
15 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 6 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Marlin sön feb 06 2011, 10:45

Hejsan,
Jag är numera helfrälst på primer. cheers
Nu är alla färger målade en gång och det ser betydligt bättre ut än tidigare.
"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 20110206277
"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 20110206278
"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 20110206279
"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 20110206280
Det var verkligen sant att färgen fäster bättre. Och dessutom så torkar den fortare.
Tidigare tog det tre dygn att måla tre färger, nu kunde jag måla alla färgerna samma dag.
Men nu får denna ligga och härda ett dygn sen får vi se om det räcker med två lager eller inte.
Fortsättning följer...
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Janne.S sön feb 06 2011, 12:26

Aldrig försent att prova något nytt Very Happy
Kul att resultat blev till din belåtenhet! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av MiniStuff sön feb 06 2011, 12:32

Vet inte vad Tamiyas primer kostar eller hur mycket det är burken men jag kan rekommendera Games Workshops primer som finns just i sprayburk. Finns i två färger vit eller svart, 400ml, kostar mellan 100-120:- beroende på vart du handlar Wink

Deras spray anses som en av de bästa primer som finns på marknaden, används både av figurmålare som modellbyggare.

Bara ett tips som sagt... Smile

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Marlin sön feb 06 2011, 12:38

MiniStuff skrev:Vet inte vad Tamiyas primer kostar eller hur mycket det är burken men jag kan rekommendera Games Workshops primer som finns just i sprayburk. Finns i två färger vit eller svart, 400ml, kostar mellan 100-120:- beroende på vart du handlar Wink

Deras spray anses som en av de bästa primer som finns på marknaden, används både av figurmålare som modellbyggare.

Bara ett tips som sagt... Smile

/Markus

Hhhhmmmm det borde bli billigare än Tamiya?
Men jag såg att den vita var slut hos dig.
När tror du att du får in nytt?
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av MiniStuff sön feb 06 2011, 12:55

Jag skall ha iaf 1 el 2 kvar faktiskt, tror att saldot inte stämmer på den. Ska kila ner i källaren o kolla.... hang on

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av MiniStuff sön feb 06 2011, 12:58

... så I'm back!

saldo korrigerat, fanns två stycken.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Marlin sön feb 06 2011, 13:06

MiniStuff skrev:... så I'm back!

saldo korrigerat, fanns två stycken.

Hurra cheers
Order lagd via webbutiken.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Jokkocze sön feb 06 2011, 13:37

En varning bara, GW ska tydligen ha bytt recept för sin vita primer, så nya burkar täcker väldigt dåligt. En polare som bygger en del warhammer la märke till det hela när han köpte ny för några veckor sen. Han fick tre burkar utbytta men alla var likadana.

Bara en liten varning. Fast de mini har kanske inte är lika nya.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av MiniStuff sön feb 06 2011, 14:03

Jag har en av de gamla kvar... så jag skickar den, fast jag har använt av de nya och tyckte väl inte att det täckte så dåligt Smile men man vet ju aldrig

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Matt_Public mån feb 07 2011, 12:17

Primer är fina prylar, jojomän.

Kul med färg! Nu ser den ut som en fet efterrätt. tongue
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Marlin tis feb 08 2011, 21:16

Hejsan,

Primern kom idag.
Tack för snabb och king -lig service Markus.

Jag ska testa den på fälltankarna så fort jag har möjlighet till det.
Det lär väl bli på lördag.
Jag behöver stå på balkongen och göra det och nu är det för mörkt när man kommer hem från jobbet.

Och när vi ändå är inne på fälltankarna så kan jag visa vad lite Eduard ets kan göra skillnad.
"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 20110208303
Sen har jag slipat ner första lagret färg och lagt sandfärg en andra gång.
"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 20110208304
"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 20110208305
Men två lager räcker inte.
Ett tredje lager måste till för att få det att täcka helt.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Janne.S tis feb 08 2011, 22:41

Snajdigt med eduard, lyfter en hel del! Very Happy

Om jag får komma med några råd gällande sprayburkarna sedan är att:
alltid börja och sluta utanför målet, flera snabba "puffar" ger bättre och jämnare resultat än om man håller nere knappen och blåser på.


Kör så det ryker! Very Happy




Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av MiniStuff tis feb 08 2011, 22:52

Kan tillägga utöver det som Janne sa att egentligen behöver man inte ett helt total-täckande lager, om de inte är något du behöver direkt dölja, utan ett tunt lager räcker för att nästföljande färg skall få bra grepp om ytan. När jag sprayar mina figurer innan målning s är det ganska så tunt men det räcker.

Sen kan det vara bra att veta att det är inte alltid så lyckat att spraya i hög luftfuktighet = utomhus när det är vinter/blött ute. Kan få oväntade inte så bra resultat. Jag har lyckan att kunna gå ner i vår källare där ingen direkt vistas dagtid och spraya, och så kör jag med mask. Testspraya på något "skräp" först för att se hur det ter sig att göra det utomhus.

/ Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Jokkocze tis feb 08 2011, 23:22

Som mini säger, källare är bra att spraya i. Det kanske finns ett skyddsrum eller något annat utrymme som inte används i er källare, då är det bara att smyga sig in där med en låda, en mask och en sprayburk. Sen spraya där i lugn och ro.
Så brukade jag göra på vintern när jag målade warhammerfilurer.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Azgaron tis feb 08 2011, 23:44

Snyggt med lite ets på fälltankarna Bosse!

Ser fram emot nästa färglager!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Marlin ons feb 09 2011, 08:51

Tack för alla tips.
Jag återkommer efter genomfört test.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Marlin fre feb 11 2011, 08:27

Hejsan,
Jag sitter hemma och väntar på att det ska sluta snöa så jag förhoppningsvis kan ta mig till jobbet.
Vi har fått mellan 40-50 cm snö i går kväll och i natt och just nu är det inte plogat..
Men för att fördriva tiden så kan jag ju lägga ut några bilder från gårdags kvällens målande.
Nu har Sufan fått två lager färg på sig.
"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 20110210307
"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 20110210308
Sen är allt fotoets på plats på fälltankarna.
"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 20110210306

Så det var det hela.
Då kanske man kan bygga lite i väntan på plogbilarna.....
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Matt_Public fre feb 11 2011, 09:21

Sörlänningar... Very Happy

Fasen vad hett det blir. Rena reklampelaren för IAF.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Marlin fre feb 11 2011, 09:51

Matt_Public skrev:Sörlänningar... Very Happy

Fasen vad hett det blir. Rena reklampelaren för IAF.

Jo visst gnäller vi när det snöar.
Men 40cm lös snö klarar inte en mina nya Nokian Hakkapelita dubbdäck av.
Jag stannar hemma idag, kalla det Force Majeur......
Man ska ju jobba fler dagar än bara idag.
Halva personalstyrkan på jobbet har lyckats ta sig dit.
Men jag tar det säkra före det osäkra.

Och då hinner man ju bygga lite mer på Reklampelarn....
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Janne.S fre feb 11 2011, 10:38

Snow day!!!

Hehe.....40cm? Här nere flippar dom om det kommer 10 och hela staden står lamslagen Razz
Och de första 2.5 cm snö som kmmer varje vinter kommer alltid som en chock och slår ut hela staden det med samt att bilisterna kör ihjälsig för dom tror de kan köra som på sommaren bara de har vinterdäck.

TYcker nog det där är väl använd tid att spendera den på Sufan Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Matt_Public fre feb 11 2011, 10:58

Ja, stanna hemma och bygg om du kan. Överlåt den vite mannens vita börda åt någon annan. För skråen! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av cas fre feb 11 2011, 18:57

Då måste du fått jättemycket byggt idag på den där reklampelaren?
Det man ser härovan tyder ju att det blir lika tjusigt som vanligt om inte tillochmed strået vassare tack vare primern.
Najs.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Marlin fre feb 11 2011, 19:05

CAS skrev:Då måste du fått jättemycket byggt idag på den där reklampelaren?
Det man ser härovan tyder ju att det blir lika tjusigt som vanligt om inte tillochmed strået vassare tack vare primern.
Najs.

Nja inte så värst mycket byggt.
Jag har mest limmat fälltankar, slipat sömmar och färg.
Lite småplock på de flesta av mina fem flygplan jag just nu håller på med.

Jag är villig att hålla med att primern har höjt nivån på min målning.
Hoppas det inte är så himla kallt i morgon så jag kan pröva burken jag köpte från Markus.
Jag har en uppsjö av fälltankar nu att pröva på.
Nu ska vi se om jag kan hitta något mer att jobba på.
Måste ha något, annars är risken stor att ett nytt plan kommer fram och det får inte plats på bordet.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av cas fre feb 11 2011, 19:06

cheers
Jag känner igen det där med att starta nytt....
Vi får hoppas på varmare tider, så att man kan måla mera Cool

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Azgaron fre feb 11 2011, 22:14

Ser bra ut Bosse, och fälltankarna blir attans fina med etsen.

Det var inte lite snö! Just nu är jag glad om vi slipper, fast det snöade lite idag.
Som Janne säger blir folk alldeles knasiga här om det blir lite snö, och kör som vettvillingar. Ploga ordentligt kan de inte heller!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie - Sida 6 Empty Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 6 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet