IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ett par målningsfrågor (pansar 1/72)

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Ett par målningsfrågor (pansar 1/72) Empty Ett par målningsfrågor (pansar 1/72)

Inlägg av Nizztos sön nov 14, 2010 11:11 am

Funderar på ett par saker inför en kommande målning av en pz.kpfw IV i skala 1/72.

Känns som att det vore enklast att först bygga ihop hela kittet utom hjul och sedan måla hela vagnen. Hjulen målas separat innan de sedan monteras. Verkar detta vettigt? Om jag gör någon form av vädring etc så antar jag att man gör det som nästa steg. Eller?

Behöver man grundamåla? I mitt fall tänker jag använda Tamiya med airbrush (ingen cammo utan vanlig pansargrå heltäckande).

Larverna. Hur sjutton hanterar man dessa vad gäller målning. Det är ju gummularver som skall limmas ihop i en punkt efter montering (antar jag). De lär ju inte gå att måla efter montering så jag antar att man målar dem separat. Finns det något man måste tänka på när man målar dessa eller fäster färgen lika bra på gummit som på plasten i resten av modellen?

Antar dock att även här så gör man vädring efter montering?!


Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Ett par målningsfrågor (pansar 1/72) Empty Sv: Ett par målningsfrågor (pansar 1/72)

Inlägg av Janne.S sön nov 14, 2010 11:29 am

Just med pansar är det ju så att det är lättast att måla när modelen är i prncp färdigbyggd, så du är inne på helt rätt linje.

Grundmålning...tja behöver och behöver, det går ju utan men jag uplever det som att färg fäster bättre på en grundad yta än direkt på plasten.

Larvbanden (hela gummiband) brukar jag bara nåla fast i locket på modell kartongen och blåsa på. Först grundar jag dom, sedan lägger jag på mörk metallic sedan blåser jag lite olika röda och bruna toner härsomtvärsom över banden för att slutligen torrborsta dom med aluminium.

Sedan är det bara att limma ihop med superlim och trä på modellen Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Ett par målningsfrågor (pansar 1/72) Empty Sv: Ett par målningsfrågor (pansar 1/72)

Inlägg av Nizztos sön nov 14, 2010 11:36 am

Tack för tipsen!

Låter som jag inte är helt ute och cycklar då.
Nu när jag funderat ett varv till funderar jag iofs på om man skall vänta med att limma övre och undre delen av chassi tills efter man fått dit banden. Skall torrmontera och se hur trångt det är.

Vad grundar man med? Tamiya på sprayflaska? Är inte det samma färg som i burkarna fast på flaska? Eller använder man något annat?

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Ett par målningsfrågor (pansar 1/72) Empty Sv: Ett par målningsfrågor (pansar 1/72)

Inlägg av MiniStuff sön nov 14, 2010 11:58 am

det finns en hoper med olika grundfärger där ute...

- Tamiya, Vallejo, Citadel på burk
- Vallejo, LifeColor mfl på flaska som används i egen färgspruta

och en del byggare köper grundfärg på macken som man använder till bil, där bör man nog dock testa på något skräpbygge för att kolla så att det inte är för starka grejer som kanske äter plast eller lim etc.

Jag kör alltid grundfärg för det är som Janne säger att nästkommande färg biter bättre och man behöver inte lika mycket för att täcka en modell. Har man dessutom använt olika medier i sitt bygge, dvs. själva plastmodellen, ets, resindelar så vill man ha en uniform färg innan man börjar med själva målandet.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Ett par målningsfrågor (pansar 1/72) Empty Sv: Ett par målningsfrågor (pansar 1/72)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet