IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

+8
cas
Janne.S
MiniStuff
Azgaron
Joppo
Matt_Public
denstore
Hauptmann
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann tor jan 20 2011, 22:22

Den här veckan tänkte jag påbörja bygget av en Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16, samma skala som min Tiger II, som på bilderna nedan finns med som storleksjämförelse.



Ingen fara, jag planerar inget Ambush-kamouflage på Chevan, utan tänker måla utsidan i rosa och vitt, därav projektnamnet "Pink Chevy". Däremot får jag se vilka färger sätena och insidan får...

Först var jag rädd att "välja fel färger" men en enkel sökning efter bilder på internet tog bort den rädslan - de här bilarna fanns / finns i alla möjliga färgkombinationer och det går egentligen inte att göra fel.

Fortsättning följer...

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:24, ändrad totalt 3 gånger (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av denstore tor jan 20 2011, 23:35

Nice! Dock så tycker jag att pistagegrön och vit är bland de snyggaste kombinationerna på 50-talare.
Ska bli helkul att följa den här tråden!
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Matt_Public fre jan 21 2011, 09:25

Uj, vilket street fight-diorama jag ser för min inre syn.

Rockabilly-snubbar som hivar molotovs på zombie-panzerkorps under en djärv drive-by.
Tjutande ladies i baksätet! "Rip it up" med Gene Vincent and The Blue Caps som soundtrack...


Tillbaka till ämnet: schysst kärra. Den där lär bli tjusig.

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Joppo fre jan 21 2011, 09:40

Nice Smile Är det Trumpeters eller Tamiyas Königstiger?

Matt_Public skrev: Rockabilly-snubbar som hivar molotovs på zombie-panzerkorps under en djärv drive-by.
Tjutande ladies i baksätet! "Rip it up" med Gene Vincent and The Blue Caps som soundtrack...

Det låter ju som en klockis idé! lol!
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann fre jan 21 2011, 12:09

Jo, jag kan se det framför mig... sunny Fast jag har ändå en känsla av att en Tiger II skulle klara sig bättre svår terräng än en Cheva.

Men så är det ju saken med bränsleförbrukning:

En Tiger II förbrukade ca 50 liter/mil, vilket enligt amerikanarnas sätt att räkna ger 200 meter/liter, vilket medgav en körsträcka på totalt ca 12 mil på väg och ca 8 mil i terrräng på en fulltankning, medan en Cheva '55 Bel Air Coupe (20 Miles per Gallon enligt de bästa uppgifterna jag kunde hitta) kunde röra sig ca 8,5 km på en liter bensin och sannolikt kunde köra betydligt längre innan bränsletanken behövde fyllas på igen. Som jämförelse kan nämnas att vår bil förbrukar 0,85 liter/mil när bensinförbrukningen är hög och går att köra ca 60 mil innan den behöver fulltankas igen.

Idag kommer jag att planera bygget, framför allt färgsättningen, och sedan sätter väl bygget igång på allvar imorgon eller på söndag.

@Joppo: Det är en Tamiya Tiger II.

Mvh, a.k.a. Erik
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Azgaron fre jan 21 2011, 20:51

Spännande med ett Chevabygge i den skalan! Ska bli kul att följa!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann lör jan 22 2011, 15:58

Någon som kan hjälpa mig lite...?



Vilken färg passar bäst för att imitera "kromdetaljerna" som följder med i byggsatsen?

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:25, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuell bild)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av MiniStuff lör jan 22 2011, 16:38

Det skulle jag oxå vilja veta, fast gällande ett annat eget projekt! Någon borde ha erfarenhet? Jocke? Stefan? Janne??? Bosse???

/MArkus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Janne.S lör jan 22 2011, 16:59

AlcladII Chrome är väl det jag skulle använda till detta Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann lör jan 22 2011, 17:43

Tack Janne,

får prova den färgan - beställde precis färger, men vill man få ett bra resultat, får man snällt ge ut lite pengar.



Här följer förresten dagens framgångar! Detaljarbeten är ännu inte gjorda, men först behöver jag som sagt bl.a. en bra kromfärg. Sedan måste det här målningsarbetet bättras på lite grann.

Men grunden för ett fortsatt bra bygge är i alla fall lagt.

Ni som kan det här med 50-talsbilar betydligt bättre än mig, får gärna komma med lite ris och ros, framför allt ris. Jag är som sagt en novis på det här området.

Imorgon tar jag en välförtjänt paus från bygget, men återkommer nästa veckan med en update...

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:26, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av cas sön jan 23 2011, 10:01

Det ser riktigt snaskigt ut!
//Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av JOooCKE sön jan 23 2011, 11:30

Tjusigt! Very Happy

Vad är det du ska ha i krom?
Är det lister osv så rekommenderar jag att du använder BMF ( Bare metal foil ) Som är en alu folie som är som tjep men placerar där man vill ha det och skär till kanterna Smile

Annars är det alclad som Janne nämner Smile

Här har du en länk till BMF:
http://www.alfahobby.se/shop.zul#ITEM%3ABMF-0001

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av denstore sön jan 23 2011, 11:38

Jag skulle nog använt bare metal foil till kromdetaljerna istället.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann sön jan 23 2011, 14:00

Tackar för den snälla kritiken!

Gjorde en internet-sökning på färgen Janne föreslog och den är visst optimerad för airbrush. Enligt vad jag läste i ett amerikanskt forum som dök upp under träffarna, så skulle det visst inte vara så bra att använda den färgen med en pensel eftersom den torkade ganska snabbt. Däremot läste jag i samma forum att Testors krom- / silver-färg var att rekommendera med pensel eftersom metallpartiklarna inte syntes i det färdiga resultatet.

Eller vad menar ni mer erfarna byggare?

Tack för tipset med BMF, ska fundera på saken - nästa vecka är löning i vilket fall som helst och då trillar pengarna in på kontot igen.

Mvh, a.k.a. Erik
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Caverö sön jan 23 2011, 20:53

Metallfolie låter bra jag har svårt att tro det är ens möjligt att komma i närheten av mer glans än folie.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann lör jan 29 2011, 09:20

Tänkte bara fråga en gång till så att jag inte köper BMF helt i onödan...

Kan man använda den färgen som Janne föreslog med pensel och om inte finns det en likvärdig färg som är anpassad för penslar och inte airbrush?

Mvh, a.k.a. Erik
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Jokkocze lör jan 29 2011, 10:46

Aclad måste appliceras i tunna lager och helt jämt för att ge ett bra resultat, så Nej, den måste sprutas på.

Likvärdig färg för pensel har jag inte hittat någon och med tanke på hur det hela fungerar så betvivlar jag att det finns/går att skapa.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann sön jan 30 2011, 11:01

Okej, tack för svaret...får se hur jag gör, för vissa kromdetaljer blir svåra att få till med BMF samt att vissa kromdelar kommer att förlora sin glans när de tas bort från gjutstängerna. Och det viktigaste är ju ett enheltsigt utseende på bilen.

Funderade på det här med nummerplåtar... Jag vill till min Cheva inte ha någon specialnummerplåt, utan en standardnummerplåt, ungefär som den på vår egen bil. Gjorde en sökning på internet och hittade flera intressanta nummerplåtar från 1955 i USA.

För det första, ni som kan USA-bilar bättre än mig, vilken var standardstorleken på nummerplåtar under 1950-talet? Och vad bör det i såna fall bli i skala 1:16? Och för det andra, hur förminskar jag dem till 1:16 på ett snyggt och naturtroget sätt?

Mvh, a.k.a. Erik
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann sön jan 30 2011, 16:42

Veckans framgångar...inte så mycket, men instrumentbrädan är färdig, ett litet men viktigt steg i bygget.



Jag har även målat insidan av överchassit, nu har hela interiören samma färgtema - rosa och ljusgrått. Även dörrarna är ihoplimmade och redo att fästas i överchassiet. Ratten är också redo för ihoplimning.

Det som tog längst tid i anspråk var detalieringen av instrumentbrädan, särskilt "Bel Air"-loggan, klockan, hastighetsmätaren och radion.

Nästa vecka fortsätter bygget igen, även om det är ett till tillfälligt stopp, den här gången pga. en trasig detaljmålningspensel (råkade få superlim på håren, inte bra...) och i viss mån färgbrist.

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:26, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Azgaron sön jan 30 2011, 20:54

Ser bra ut Erik! Bygget går framåt fint tycker jag!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Matt_Public mån jan 31 2011, 09:29

Barbies drömbil! Very Happy

Det här blir ju hur grannt som helst, Hauptmann. Sehr bewundernswert!

Finns det förresten samma mängd after-market till civila fordon i form av detalj-pryttlar att stuva in i dem? Något i stil med ciggpaket, resväskor, en sexpack bier eller rentav damunderkläder att lägga i baksätet?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann mån jan 31 2011, 17:18

Tackar tackar!

Detta är min första bilmodell, så jag förväntar mig inte för mycket av resultatet - som gammal pansar- och flygplansbyggare så är detta något helt annat. Men resultatet med instrumentbrädan överträffar alla förväntningar hittills.

Vet ärligt talat inte... Jag är ute efter reguljära nummerskyltar i 1:16 till den här bilen, inte de custom-skyltar som jag hittar i den skalan när jag söker på internet, men var hittar man det någonstans? Det är frågan. Jag vet att det finns gott om soldattillbehör i 1:16, men med tanke på att 50-talsbilar är popultära så borde det också finnas liknande civila tillbehör.

Ännu vet jag inte om jag ska gestalta bilen i nyskick eller i använt tillstånd, med lite smuts på sidorna osv.

Mvh, a.k.a. Erik
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann tis feb 15 2011, 12:04

Nu är det akut färgbrist...vit och rosa färg måste inköpas, annars går inte bygget vidare.



Men i veckan ska jag i alla fall måla underredet, som nu är ihoplimmat, och för första gången börjar det likna en bil med fyra hjul. Jag har även målat om bakdelen till vitt, tycker att det ser finare ut än det var innan. Även navkapslarna blir vita, då jag tycker att det passar fint till den i övrigt rosa och vita bilen.

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:27, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Matt_Public tis feb 15 2011, 12:34

Tjuusigt!

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av MiniStuff tis feb 15 2011, 14:01

Blir rätt stor den där! Ser ju ut som en liten gräddbakelse från ett konditori Razz

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

"Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16 Empty Sv: "Pink Chevy" - bygge av Chevrolet '55 Bel Air Coupe i skala 1:16

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet