IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Enklast möjliga vignette/diorama?

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Enklast möjliga vignette/diorama? Empty Enklast möjliga vignette/diorama?

Inlägg av Nizztos mån feb 07 2011, 14:34

Jag vill göra en väldigt enkel bas att ställa en stridsvagn 1/72 på. Inga detaljer, bara plan mark.

Vill dock att det verkligen är simulerad mark (gräs, jord eller något annat) och inte bara en bas.
Tänkte mig att man kanske började med en porträttram (gärna oval, någon som vet var man hittar sådana billigt?) och sedan gör någon form av yta i detta.

Tips för detta önskas.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Enklast möjliga vignette/diorama? Empty Sv: Enklast möjliga vignette/diorama?

Inlägg av Warsawpact mån feb 07 2011, 15:05

Nizztos skrev:Jag vill göra en väldigt enkel bas att ställa en stridsvagn 1/72 på. Inga detaljer, bara plan mark.

Vill dock att det verkligen är simulerad mark (gräs, jord eller något annat) och inte bara en bas.
Tänkte mig att man kanske började med en porträttram (gärna oval, någon som vet var man hittar sådana billigt?) och sedan gör någon form av yta i detta.

Tips för detta önskas.

Porträttram = IKEA

Om du ha ett enkelt och hanterbart material om du vill höja upp platsen för dioramat som upp på en "plint", dvs. upp till samma höjd som ramen ( Alternativs upp över ramen) rekommenderar jag Cellplast (Styrofoam)

Cellplast

Försegla dock Cellplasten när du byggt färdigt, så att lösningsmedlet i färgerna inte smälter den.

För gräs rekommenderar jag en tunn men extremt fibertjock matta med varierande strålängd om du vill få vindeffekt på gräset.
Vanligt hobby flock fungerar också bra.

Det var en kille som gjort ett diorama på Modell GBG med en Char Bis med bl.a. en tjock mattliknande sak som gräs. Var underbart snyggt.

Du kan också köpa grövre, billigt, sandpapper och lägga ut dem i klossliknande formationer för att få det att likna asfalt eller grov betong.

Lycka till
/
Christian



Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Enklast möjliga vignette/diorama? Empty Sv: Enklast möjliga vignette/diorama?

Inlägg av Matt_Public mån feb 07 2011, 15:13

Warsawpacts kosmiska visdom är stor!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Enklast möjliga vignette/diorama? Empty Sv: Enklast möjliga vignette/diorama?

Inlägg av Jokkocze mån feb 07 2011, 16:34

Öken:

Köp ram (Ikea.), fyll med en frigolitskiva, slipa frigolitskivan med grovt papper (20-50 grit, typ), försegla med någon form av vattenbaserad klarlack, dra en sandfärg på den, blanda ut vitlim med lite vatten och pensla ut på plattan. Sen sprider du bara ut sand eller annat och låter det stelna ordentligt. Sen på med ett lager klarlack till.

Vet inte om det kanske passar bättre till 1/48 och/eller 1/35, men du kan iaf testa! (Finare sand kanske är passande)
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Enklast möjliga vignette/diorama? Empty Sv: Enklast möjliga vignette/diorama?

Inlägg av Nizztos mån feb 07 2011, 17:25

Tackar!

Ökenvarianten får jag spara till ett annat tillfälle. Min gråmålade Pzkw IV gör sig inte så bra där.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Enklast möjliga vignette/diorama? Empty Sv: Enklast möjliga vignette/diorama?

Inlägg av MiniStuff mån feb 07 2011, 21:34

Tips: om du vill göra det enkelt så kolla in Model Scenes "gräsplättar" i butiken min, under dioramatillbehör. Kanongrejer och jättelätta att använda, klipp till lämplig storlek och limma fast. Ram från IKEA funkar kanon.

Kolla min wip på en Carro Armato så får du se hur jag använt mig av såna "mattor". Funkar i olika skalor även om en del verkligen gör sig bäst i 1/35.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Enklast möjliga vignette/diorama? Empty Sv: Enklast möjliga vignette/diorama?

Inlägg av Warsawpact mån feb 07 2011, 23:01

Matt_Public skrev:Warsawpacts kosmiska visdom är stor!

Tack Farbror Public. Smile
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Enklast möjliga vignette/diorama? Empty Sv: Enklast möjliga vignette/diorama?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet