IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur göra/skaffa plakett till dioram?

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hur göra/skaffa plakett till dioram? Empty Hur göra/skaffa plakett till dioram?

Inlägg av Nizztos sön feb 13 2011, 11:47

Serien med många frågor fortsätter. Saknar en vettig sökfunktion på forumet Sad

Hur fixar man till en plakett till sitt diorama?
I första hand tänker jag mig en liten mässingsbit där namnet på flyg/stridsvagn etc står skrivet. Att jag tänker mässing är nog mer att jag inte kan tänka utanför lådan än att det verkligen skall vara en sådan skylt.
Det givna alternativet är ju att ta sig till skyltmakaren och be om en men jag skulle helre göra en själv om det gick.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Hur göra/skaffa plakett till dioram? Empty Sv: Hur göra/skaffa plakett till dioram?

Inlägg av johan r sön feb 13 2011, 11:52

Prova en firma som tillverkar idrottspriser, typ lundgrens i Gräfsnäs.

Tror det blir billigare än att göra själv.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Hur göra/skaffa plakett till dioram? Empty Sv: Hur göra/skaffa plakett till dioram?

Inlägg av Nizztos sön feb 13 2011, 11:54

johan r skrev:Prova en firma som tillverkar idrottspriser, typ lundgrens i Gräfsnäs.

Tror det blir billigare än att göra själv.

// Johan

Det är lite "fusk" tycker jag. Om inget bättre alternativ finns så är det ju så man får göra men om möjligt hade jag hellre fixat något själv.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Hur göra/skaffa plakett till dioram? Empty Sv: Hur göra/skaffa plakett till dioram?

Inlägg av Warsawpact sön feb 13 2011, 12:32

Nizztos skrev:
johan r skrev:Prova en firma som tillverkar idrottspriser, typ lundgrens i Gräfsnäs.

Tror det blir billigare än att göra själv.

// Johan

Det är lite "fusk" tycker jag. Om inget bättre alternativ finns så är det ju så man får göra men om möjligt hade jag hellre fixat något själv.

Rekommenderar att ta kontakt med en butik som tillverkar idrottspiser o dylikt, som Johan nämner.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hur göra/skaffa plakett till dioram? Empty Sv: Hur göra/skaffa plakett till dioram?

Inlägg av Janne.S sön feb 13 2011, 12:57

Silversmeder och urmakare brukar vara duktiga på att gravera åsså...bara de får något att gravera på.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hur göra/skaffa plakett till dioram? Empty Sv: Hur göra/skaffa plakett till dioram?

Inlägg av Jokkocze sön feb 13 2011, 15:00

Du kan ju även göra så att du inte kör med något graverat, utan fuskar lite.

Gjorde såhär en hel del när vi höll på att måla våra datorlådor och så, så jag vet att det fungerar jättebra till text. Ingen nyskapande metod, men varför strunta i de gamla fungerande?
Allt du behöver är en skrivare och vita klistermärken i A4-format. (Bör finnas i en välsorterad kontorshandel)

Skapa vad du vill ha i valfritt program på datorn. Ska du bara ha text så fungerar Word eller openoffice writer ypperligt. Skapa texten du vill ha och se till så att storleken är som du vill ha den. Sen skriv ut på klistermärkespappret, skär ut den lilla bit du vill ha och skär därefter försiktigt ut bokstäverna. Sen har du två alternativ, placera ut bokstäverna på underlaget eller placera ut bakgrunden. Dra på ett lager färg eller två och sen bort med klistermärket!

Nu har jag beskrivit den äldsta metoden för att måla text snabbt och/eller snyggt, men det är inte alltid man tänker på de gamla beprövade sakerna Wink
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hur göra/skaffa plakett till dioram? Empty Sv: Hur göra/skaffa plakett till dioram?

Inlägg av Nizztos sön feb 13 2011, 19:59

Jokkocze skrev:Du kan ju även göra så att du inte kör med något graverat, utan fuskar lite.

Gjorde såhär en hel del när vi höll på att måla våra datorlådor och så, så jag vet att det fungerar jättebra till text. Ingen nyskapande metod, men varför strunta i de gamla fungerande?
Allt du behöver är en skrivare och vita klistermärken i A4-format. (Bör finnas i en välsorterad kontorshandel)

Skapa vad du vill ha i valfritt program på datorn. Ska du bara ha text så fungerar Word eller openoffice writer ypperligt. Skapa texten du vill ha och se till så att storleken är som du vill ha den. Sen skriv ut på klistermärkespappret, skär ut den lilla bit du vill ha och skär därefter försiktigt ut bokstäverna. Sen har du två alternativ, placera ut bokstäverna på underlaget eller placera ut bakgrunden. Dra på ett lager färg eller två och sen bort med klistermärket!

Nu har jag beskrivit den äldsta metoden för att måla text snabbt och/eller snyggt, men det är inte alltid man tänker på de gamla beprövade sakerna Wink

Bra ide!
Jag är nog inte så bra på att skära ut texten, tummen mitt i handen, men måste provas vid tillfälle.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Hur göra/skaffa plakett till dioram? Empty Sv: Hur göra/skaffa plakett till dioram?

Inlägg av Jokkocze sön feb 13 2011, 20:00

Äsch, skriv ut stor text på vanligt papper och öva på Wink
Övning ger färdighet!

Och du behöver inte ta någon font med en massa krumelurer och skit..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hur göra/skaffa plakett till dioram? Empty Sv: Hur göra/skaffa plakett till dioram?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet