IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Reservdelar till B sprutor

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Reservdelar till B sprutor  Empty Reservdelar till B sprutor

Inlägg av Martin Bo sön apr 17 2011, 16:02

Hej !
Eftersom att det idag är så fint väder hade jag planerat att sprutmåla några pågående projekt ute på min balkong.
Men sprutan började genast att krångla. Problemet var att när jag drog reglaget bakåt fjädrade det inte tillbaka igen.
Detta har löst sig tidigare genom att tvinga nålen framåt med hjälp av den bakre skruven. Det hela slutade med att
jag plockade isär så mycket jag kunde.

Nu är jag lite osäker på hur jag skall gå vidare då Biltemas beskrivning av sprutan inte talar om
hur resten av sprutan plockas isär. Här tänker jag främst den inre munstycksringen med taggad krans runt. Är det brutal styrka som gäller?

Jag har heller inte sett några av de i beskrivningen nämnda packningarna än, beskrivning verkar inte heller stämma riktigt överens med den modellen jag har.

Finns det över huvudtaget några reservdelar att få tag på för Biltemas spruta?, tänker främst på nålen ?

Mvh

Martin
Martin Bo
Martin Bo


Till överst på sidan Gå ner

Reservdelar till B sprutor  Empty Sv: Reservdelar till B sprutor

Inlägg av Janne.S sön apr 17 2011, 17:28

Biltemas spruta är väl lite så att man använder den så länge den funkar och sedan köper man en ny Razz
Det görs inga reservdelar till dom förutom de orginaldelar som sprutan en gång var baserad på och då kostar de lika mycket som att köpa en ny biltema spruta.


Av din beskrivning låter det lite som att det är avlagringar där nålen löper, tror inte du behöver plocka isär mer utan doppa en piprensare i standard förtunning och rensa ur.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Reservdelar till B sprutor  Empty Sv: Reservdelar till B sprutor

Inlägg av Warsawpact sön apr 17 2011, 22:58

Martin Bo skrev:
Finns det över huvudtaget några reservdelar att få tag på för Biltemas spruta?, tänker främst på nålen ?

Hej Martin.
Vad är det slags spruta som är Biltemas? Har du bild?
Gjorde en snabb sökning på Biltemas sida o hittade inte någon spruta.
Men är det en spruta i metal, toppmatad, av märket "Hymair"?

Angående problemet så låter det som torkad färg som täppt till vid själva "utblåset". Har ständiga problem med detta trotts genomsprutning av T-röd i sprutan efter målning.



Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Reservdelar till B sprutor  Empty Sv: Reservdelar till B sprutor

Inlägg av denstore sön apr 17 2011, 23:47

Ifall det är en Fengda, så går det faktiskt att skaffa delar från England. Hyfsat billigt t.o.m.
Någon dag skall jag gå och handla mig en Biltema/Jula, så att jag kan kolla om man kan piffa upp den med delar från andra märken. Kunde ju vara ett alternativ för de som inte vill gå på något dyrare.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Reservdelar till B sprutor  Empty Sv: Reservdelar till B sprutor

Inlägg av Janne.S mån apr 18 2011, 12:17

denstore skrev:Ifall det är en Fengda, så går det faktiskt att skaffa delar från England. Hyfsat billigt t.o.m.
Någon dag skall jag gå och handla mig en Biltema/Jula, så att jag kan kolla om man kan piffa upp den med delar från andra märken. Kunde ju vara ett alternativ för de som inte vill gå på något dyrare.

Slutar det inte med att man sitter med en hyfsad spruta till samma pris som en hyfsad spruta skulle kosta ändå? Då hade man ju kunnat köpa den hyfsade sprutan på en gång Razz
Jag ser fram emot ditt experimenterande!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Reservdelar till B sprutor  Empty Reservdelar till B sprutor

Inlägg av Martin B mån apr 18 2011, 21:59

Hej och tack för era svar !
Äntligen lite fritid innan John Blund kommer.
Frugan hade en överaskning när jag slutade jobbet och kom med en kärra på släp bakom bilen.
Kvällen gick åt till att skruva ihop köksmöbler.

När det gäller sprutan så har jag tittat lite på gamla inlägg och genast kommer det dåliga samvetet fram.
Det är förmodligen inte någon höjdare att använda fönsterputs som airbrushrengöring.

Jag kommer först att marinera lite i t-röd sedan lite autosol på det. Funkar inte detta så blir det förmodligen
handling enligt Jannes förslag.

Mvh

Martin

Martin B
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Reservdelar till B sprutor  Empty Reservdelar till B sprutor

Inlägg av Martin Bo mån apr 18 2011, 22:03

Hej igen !

Glömde att nämna något om modell på sprutan.
Det finns inte något namn förutom Biltemas nr 15-191.

Mvh

Martin
Martin Bo
Martin Bo


Till överst på sidan Gå ner

Reservdelar till B sprutor  Empty Sv: Reservdelar till B sprutor

Inlägg av Fisken35 tis apr 19 2011, 06:32

Den där ser ut precis ut som den jag har så den kan jag garanterat få fram delar till.
Och om du vill ha något smart att tvätta i småhål med kan jag rekomendera småborstarna som finns på apoteken(om ni har dom där) som man andvänder till att göra rent mellan tänderna med.

Reservdelar till B sprutor  DSCF0458

Fredrik
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Reservdelar till B sprutor  Empty Sv: Reservdelar till B sprutor

Inlägg av denstore tis apr 19 2011, 08:49

Jag är ganska säker på att både Biltemas och Julas airbrushar är Fengda Bidas BD-130. Reservdelar finns, både Fengdas egna, och andra märkens.
För att svara på Jannes fråga om det vore lönt att pilla i grejer av bättre kvalisort, så är det kanske tveksamt. I alla fall om man vill ha en problemfri lösning. Men gillar man att pula, så kan man kanske ta munstycke och nål från en Grex XG, kanske fjäder, och sedan polera upp de rörliga delarna.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Reservdelar till B sprutor  Empty Sv: Reservdelar till B sprutor

Inlägg av Warsawpact tis apr 19 2011, 10:58

Martin Bo skrev:Hej igen !

Glömde att nämna något om modell på sprutan.
Det finns inte något namn förutom Biltemas nr 15-191.

Mvh

Martin

Ahaaaaa, en Hymair.
Ser identisk ut mot den jag köpte hos Jula. En svart box med blå stoppning som den kom i?
behöver du delar så är det bara att hojta till. Behöver du hjälp att montera ihop den igen så kan jag ta en liten filmsnutt med kameran hu man sätter ihop den.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Reservdelar till B sprutor  Empty Reservdelar till B sprutor

Inlägg av Martin Bo fre apr 22 2011, 17:16

Hej !
Jag har inte varit inne på forumet på ett tag för mitt jobb har sugit musten ur mig den senaste tiden.
Min lösning på problemet är att jag har köpt en spruta till Hymiar (märkt orginal) så att jag kan ha en
spruta i reserv. Det är ju faktiskt toppenväder för lite målning på balkongen. Under kommande veckor skall jag
ge mig på att försöka fixa den andra sprutan med hjälp av era tips och förslag.

Om Alfa hobby (Kempes) är öppet i morgon smiter jag förbi och köper Tamiya:s förtunning.
Om den inte finns är det väl T-röd (för god att kolsyra) som gäller ?

Jag kanske även skall slänga i några droppar mer retarder i blandningen för att undvika för snabb bildning av
avlagringar. Projektet som jag försöker att avsluta nu påbörjade jag för tre år sedan när jag endast hade en
basic Badger. Det är en Sdkfz 223 i 1:35 som jag först grundade med rödbrunt och som sedan till slut fick ett ganska tjockt
lager med desert yellow. Effekten av grundningen med rödbrunt försvann ganska snabbt. När man sedan använder en
2 action spruta är skillnaden enorm.

Jag vill tacka för era tips och ideer och det är mycket trevligt att få respons på inlägget och önska
er alla en god och glad påsk.
Martin Bo
Martin Bo


Till överst på sidan Gå ner

Reservdelar till B sprutor  Empty Sv: Reservdelar till B sprutor

Inlägg av Warsawpact fre apr 22 2011, 22:02

Martin Bo skrev:Hej !
Om Alfa hobby (Kempes) är öppet i morgon smiter jag förbi och köper Tamiya:s förtunning.

Anders skulle ha öppet på Lördagen sa han, så då ses vi nog där, skall hämta ut min beställning.

Glad Påsk!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Reservdelar till B sprutor  Empty Reservdelar till B sprutor

Inlägg av Martin Bo lör apr 23 2011, 13:00

Hej !

Det blir inte någon tur till Kempes idag men jag skall försöka senare i veckan.
Tror ni att det går bra med T-röd eller OKs röd etanol istället?

Mvh
Martin
Martin Bo
Martin Bo


Till överst på sidan Gå ner

Reservdelar till B sprutor  Empty Sv: Reservdelar till B sprutor

Inlägg av denstore lör apr 23 2011, 13:02

T-röd funkar, men jag skulle rekommendera att spä den med destvatten eller något liknande. Tamiya brukar vara rätt snällt, men för stark alkohol kan ha negativa effekter på akryl.
Själv brukade jag köra med spolarvätska till Tamiya.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Reservdelar till B sprutor  Empty Sv: Reservdelar till B sprutor

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet