IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Wildcat FM-2 Academy 1/72

+4
Matt_Public
Stefan E
Janne.S
Patrik K
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Wildcat FM-2 Academy 1/72 Empty Wildcat FM-2 Academy 1/72

Inlägg av Patrik K mån jul 11 2011, 23:32

Det som göms i lådor kommer fram vid flytt...eller nåt sånt Very Happy

Hittade denna lilla raring när jag tittade igenom mina kartonger efter flytten, skall se till att få den färdig hade jag tänkt Smile

Från början är det en F4F-4 Wildcat i 1/72 från Academy men efter att jag hittade dekaler från Techmod med lite fränare märkningsalternativ till FM-2:or, så beslutade jag mig för att konvertera lite WinkVery Happy

För att få till en FM-2:a så behöver man igentligen inte göra så mycket, gör fenan lite högre, spackla igen två kanonportar om det behövs och förse vingarna med balkar för 2 st bomber eller 6 st HVAR raketer och TADAA! En General Motors FM-2 Wildcat!Very Happy

Vad jag nu behöver besluta mig för är om det skall bli en helblå maskin med fräna blixtar på från VC-99, USS Hoggatt Bay eller en helblå maskin med lyckobringande fyrklövers på från VC-95, USS Petrof Bay...åh dessa beslut, dessa beslut...WinkVery Happy


Inte mycket till cockpit men ett par rejäla bälten bidde det iallafall!
Samt ett blänkskydd till IP:n, med hemmasnickrat sikte, som inte finns på modellen.
Wildcat FM-2 Academy 1/72 25702638868_b6ef966d4b_c
Wildcat FM-2 Academy 1/72 25702638948_92202bca0e_c

Fick dremla ur lite för avgasrören också, här syns även mitt hemmasnickrade sikte lite bättre Smile
Har även spacklat igen lite paneler som inte skall vara där.
Wildcat FM-2 Academy 1/72 39543092832_1cfc886be3_c
Wildcat FM-2 Academy 1/72 39543092972_04d109b68a_c

Här har vi den förhöjda/förlängda fenan, riktigt skoj när det blev helt och hållet som man tänkt sig Very Happy
Wildcat FM-2 Academy 1/72 39543093152_d799f8ec58_c

Vildkatten i sin helhet.
Wildcat FM-2 Academy 1/72 39543093042_1a751fbc88_c

Vet inte om det syns riktigt men jag fick bygga om lite runt hjulhusen också.
Wildcat FM-2 Academy 1/72 25702638718_64ee7d7937_c

Sisådär, så långt allt väl, men nu kommer frågorna...

Är det Interior green eller Zinc chromate i motorutrymmet?

Att landningstället är i samma blåa som maskinen är jag på det klara med, men hur är det med hjulhuset?

/Patrik


Senast ändrad av Veritech79 den mån jan 08 2018, 10:06, ändrad totalt 2 gånger
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Wildcat FM-2 Academy 1/72 Empty Sv: Wildcat FM-2 Academy 1/72

Inlägg av Janne.S mån jul 11 2011, 23:38

Snyggt fipplat!!!


JAg byggde en tidig vildkatta för några år sedan, den var aluminium i hjulhuset och zinc chromate i motor utrymmet. Stefan kan nog veta mer har jag en misstanke om....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Wildcat FM-2 Academy 1/72 Empty Sv: Wildcat FM-2 Academy 1/72

Inlägg av Patrik K mån jul 11 2011, 23:41

Janne.S skrev:Snyggt fipplat!!!


JAg byggde en tidig vildkatta för några år sedan, den var aluminium i hjulhuset och zinc chromate i motor utrymmet. Stefan kan nog veta mer har jag en misstanke om....

Danke skön Janne! Smile

Jo jag misstänker också att oraklet Stefan snart dyker in med de fakta jag behöver Very Happy Razz
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Wildcat FM-2 Academy 1/72 Empty Sv: Wildcat FM-2 Academy 1/72

Inlägg av Stefan E tis jul 12 2011, 00:36

Hejsan!

Fin liten katta du har där! Very Happy

Oj, nu har man blivit upphöjd till orakel, tänk om jag nu svarar fel! Rolling Eyes

Men den allsmäktige Mr. Rice är suverän på Grumman-planens färger.
Så här säger han om FM-1/2 Wildcat;

FM-1 / FM-2 Wildcat. Cockpit: Interior FS 34151, Interior Green, Similar to the TBM. Wheel bay (cutout for the tire) was the exterior color. The engine accessory area (the area behind the firewall) was Light Gray. Tri-color FM-1’s likely had Light Gray engine cowling interiors and the rear fuselage was Light Gray also.
F6F-3 Hellcat. Cockpit: The first 100 F6F-3s almost certainly had Bronze Green cockpit interiors. The rest had FS 34151 cockpits. The engine cowling and the fuselage interior including the area behind the cockpit where the small windows are located was Light Gray FS 36440 (Grumman Gray). Remember on all of these a/c the general rule is that the wheel bays, landing gear struts, wheel centers, landing flap bays, etc. are the under surface color. The area ahead of the rear main spar in the wheel bay was interior green. This area was unmasked and so may have had some significant white over spray. Interior Green should be the dominant color.

Vad jag kunnat se, så har han varit "spot on" hittills, och det är det här jag alltid går efter.

Vi hörs!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Wildcat FM-2 Academy 1/72 Empty Sv: Wildcat FM-2 Academy 1/72

Inlägg av Patrik K tis jul 12 2011, 01:16

Phantom2 skrev:Hejsan!

Fin liten katta du har där! Very Happy

Oj, nu har man blivit upphöjd till orakel, tänk om jag nu svarar fel! Rolling Eyes

Men den allsmäktige Mr. Rice är suverän på Grumman-planens färger.
Så här säger han om FM-1/2 Wildcat;

FM-1 / FM-2 Wildcat. Cockpit: Interior FS 34151, Interior Green, Similar to the TBM. Wheel bay (cutout for the tire) was the exterior color. The engine accessory area (the area behind the firewall) was Light Gray. Tri-color FM-1’s likely had Light Gray engine cowling interiors and the rear fuselage was Light Gray also.
F6F-3 Hellcat. Cockpit: The first 100 F6F-3s almost certainly had Bronze Green cockpit interiors. The rest had FS 34151 cockpits. The engine cowling and the fuselage interior including the area behind the cockpit where the small windows are located was Light Gray FS 36440 (Grumman Gray). Remember on all of these a/c the general rule is that the wheel bays, landing gear struts, wheel centers, landing flap bays, etc. are the under surface color. The area ahead of the rear main spar in the wheel bay was interior green. This area was unmasked and so may have had some significant white over spray. Interior Green should be the dominant color.

Vad jag kunnat se, så har han varit "spot on" hittills, och det är det här jag alltid går efter.

Vi hörs!

Stefan

Haha, misstänkte att du hade de svar jag behövde Stefan Wink

Var inne på att ha hjulhusen i "exterior color" och så får det bli! Very Happy

Natti natti Sleep
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Wildcat FM-2 Academy 1/72 Empty Sv: Wildcat FM-2 Academy 1/72

Inlägg av Matt_Public tis jul 12 2011, 10:07

Fyrklöver! FYRKLÖVER! Four Leaf Clover


Också: stilig start på en skön maskin. Very Happy


Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Wildcat FM-2 Academy 1/72 Empty Sv: Wildcat FM-2 Academy 1/72

Inlägg av cas tis jul 12 2011, 20:11

Snygg vildkatta!
Vi kan ju fråga Orakel-Stefan om inte den där modellen egentligen är en gammal FROG, med lite försänkta panelinjer och snyggare passform?
Personligen så låter ju blixtar verkligt fräsigt, men fyrklöver är nog inte dumt det heller.
Men allt är snyggt i Gloss Sea Blue Smile

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Wildcat FM-2 Academy 1/72 Empty Sv: Wildcat FM-2 Academy 1/72

Inlägg av Patrik K ons jul 13 2011, 14:21

CAS skrev:Snygg vildkatta!
Vi kan ju fråga Orakel-Stefan om inte den där modellen egentligen är en gammal FROG, med lite försänkta panelinjer och snyggare passform?
Personligen så låter ju blixtar verkligt fräsigt, men fyrklöver är nog inte dumt det heller.
Men allt är snyggt i Gloss Sea Blue Smile

Matt_Public skrev:Fyrklöver! FYRKLÖVER! Four Leaf Clover


Också: stilig start på en skön maskin. Very Happy



Efter moget övervägande så har jag beslutat mig för att välja alternativ blixtar, med motiveringen att fyrklöversmaskiner finns det gott om så det är dags för de lite mer undanskymda att få sina 15 minuter! Very Happy

Skall införskaffa Hobbybosses FM-2:a i 48 vad det lider och den blir i fyrklöver...jag lovar Wink
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Wildcat FM-2 Academy 1/72 Empty Sv: Wildcat FM-2 Academy 1/72

Inlägg av Azgaron tor jul 14 2011, 17:12

Ser snyggt ut Patrik! Trevligt med en Wildcat!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Wildcat FM-2 Academy 1/72 Empty Sv: Wildcat FM-2 Academy 1/72

Inlägg av Patrik K sön sep 18 2011, 19:21

Bara så ni vet...vildkatten lever ännu, har bara varit grymt mycket att göra på jobbet den senaste tiden...all work and no play makes Patrik something something...Very Happy

Vet bara inte hur jag skall göra med alla dessa små vita stenciler...hade man verkligen dessa på GSB målade maskiner?!?

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Wildcat FM-2 Academy 1/72 Empty Sv: Wildcat FM-2 Academy 1/72

Inlägg av cas sön sep 18 2011, 19:56

Säkerligen. Stenciler är flygbyggarens baneman!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Wildcat FM-2 Academy 1/72 Empty Sv: Wildcat FM-2 Academy 1/72

Inlägg av Caverö sön sep 18 2011, 22:00

Snygg förlängning av fenan cheers kan inte vänta på resten.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Wildcat FM-2 Academy 1/72 Empty Sv: Wildcat FM-2 Academy 1/72

Inlägg av Henrik Bergman sön sep 18 2011, 22:33

Jepp! cheers

Jag kan bara hålla med alla andra.
Urtjusigt bygge, och jag tycker att fenan blev rysligt bra.
Det skall bli spännande och se hur den ser ut när resten av delarna kommer på plats.

Fridens...
/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Wildcat FM-2 Academy 1/72 Empty Sv: Wildcat FM-2 Academy 1/72

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet