IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HUr ska jag måla Super Sabren

+5
cas
Kent
Hayabusa
MiniStuff
Janne.S
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Högpolerad eller vardagsren

HUr ska jag måla Super Sabren Vote_lcap33%HUr ska jag måla Super Sabren Vote_rcap 33% 
[ 5 ]
HUr ska jag måla Super Sabren Vote_lcap67%HUr ska jag måla Super Sabren Vote_rcap 67% 
[ 10 ]
 
Totalt antal röster : 15
 
 

HUr ska jag måla Super Sabren Empty HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Janne.S sön aug 14 2011, 22:11

Jag har inte hittat många bilde rpå nätet på vad jag ska bygga, uppenbart är dock att den var målad med aluminiumfärg vid tillfället den bar den märkning jag tänkt mig.
Det innebär inte att den inte kunde varit högpolerad likväl som vardagsren... knivigt, vad är skillnaden då?

Jo:


Högpolerad.

www.airliners.net/aviation-photos/middle/9/2/9/1550929.jpg" alt="" />


Vardagsren

www.airliners.net/aviation-photos/photos/1/3/7/1330731.jpg" alt="" />
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av MiniStuff sön aug 14 2011, 22:53

hm... knivigt, skulle ju vara en utmaning (iaf för mig) att göra den högpolerad men å andra sidan så gillar jag den vardagsrena


_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Hayabusa sön aug 14 2011, 23:27

Hmm...jag vet inte om jag missförstått frågan, men den kan väl inte vara antingen högglanspolerad eller "vardagsren"? Jag menar, var den målad med någon form av aluminiumfärg så borde den vara som alternativ "vardagsren", eller?
Har två häfte om just Super Sabre och i princip alla ser ganska grå & matta ut, även om det inte framgår om de är målade med aluminumfärg eller verkligen är obehandlade.
Den högglanspolerade är ju cool på sitt sätt, men var sannolikt inte så vanligt förekommande i verkligheten. Åtminstone vad jag tror.

Min röst faller på den vardagsrena.

PS
Hittade en svart-vit bild på "Triple Zilch" RAF Weathersfield Essex tagen sent 1957. Alltid svårt att bedöma av ett foto, speciellt svart-vitt, men den är definitivt inte högglanspolerad. Ser rätt matt ut, faktiskt.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Kent sön aug 14 2011, 23:45

Röstade på högpolerad.

/W
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av cas mån aug 15 2011, 05:26

Det var inget lätt val. Kunde du inte slängt in en dansk i kammo bara för att krydda till valen något? Razz

Det får bli vardgasren, för det är trots allt så dom ser ut, om du nu inte har fått för dig att göra en Thunderbird-kärra. Dom var nog polerade så att det blänkte om det!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Matt_Public mån aug 15 2011, 07:16

Vardagsren duger gott åt mig, men det där känner du när det dags. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av SAU mån aug 15 2011, 07:55

Om det fortfarande är trippelnollan du har på gång är det nog högglanspolerat som gäller.
Bossens flygplan vettu....
Se till att putsa väl. Cool

edit: Öhh, den ser ju ut att vara målad med den där klarlacken utblandad med alupulver och inte polerad....
000
SAU
SAU


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Hayabusa mån aug 15 2011, 10:51

http://www.f-100.info/images/ce_f-100d_63000.jpg

Här är bilden jag nämnde tidigare.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Jokkocze mån aug 15 2011, 11:00

Högpolerade var inte några av de metallrena planen i vanliga fall, men ibland putsade de upp dem ordentligt till utställningar och liknande.

Jag har ännu inte sett något högpolerat här på forumet, så min röst föll på det.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Janne.S mån aug 15 2011, 12:04

LOL ni tänker fel....det handlade inte om hur den såg ut i verkligheten utan om den skulle vara polerad eller inte Razz

Som sagt så polerades det säkert ut på förbanden ibland, har inte sett annat än Thunderbirds polerade dock (alltså aluminum färgen är polerad inte metallernt) annars har jag bara sett privatägda maskiner som är polerade intill vansinne idag.

Som t.ex. den här...

HUr ska jag måla Super Sabren F100-lsv-01


Eller den här

www.airliners.net/aviation-photos/middle/3/2/4/0716423.jpg" alt="" />

Men visst kunde målade maskiner vara hyfsat gnistrande på förband åxå.... om än inte spegelblanka.

HUr ska jag måla Super Sabren F-100C_Super_Sabre_Fighter_Plane_Photo_-_01
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Hayabusa mån aug 15 2011, 12:21

Är ingen expert i ämnet, men:

Ett flygplan som är målat med aluminiumfärg lär knappast gå att polera upp till högglans likt ett flygplan som har obehandlad aluminium, eller?
Obehandlad aluminium går ju att polera upp till en väldigt blank yta, nästan som krom. En aluminiumfärg går ju förvisso att få blank, men inte på samma sätt & vis.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Janne.S mån aug 15 2011, 12:32

Jodå det går att polera upp, det är ingen egentlig aluminium färg utan det är ytbehandling innehållande aluminiumpulver. men polera upp går alldeles utmärkt men det är ett jäkla jobb som jag inte tror markpersonalen gjorde alltför ofta.

En metallrenmaskin som är polerad har plåtarna lite olika nyanser beroende på material

HUr ska jag måla Super Sabren 800px-F-100C_4mation_060905-F-1234S-064

HUr ska jag måla Super Sabren F-100_1

Här är en "målad" som är polerad..... en icke tidsenlig dock utan tror bilden är från 2000-talet och är privatägd.

HUr ska jag måla Super Sabren 4905786603_7ce5c4b852

Det är nog ett helsicke att hålla det blankt dock för aluminumfärgen blir ju matt med tiden, håller sig nog inte högblank särskilt länge....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Hayabusa mån aug 15 2011, 12:44

Ok, där ser man - det var nytt för mig. Jag känner till att färgen som används är lack + aluminiumpulver även kallad "Dope". Har använts en längre tid, även på flygplan klädda med duk. Att den gick att polera upp till högglans, det trodde jag inte.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Janne.S mån aug 15 2011, 14:58

Hayabusa skrev:Ok, där ser man - det var nytt för mig. Jag känner till att färgen som används är lack + aluminiumpulver även kallad "Dope". Har använts en längre tid, även på flygplan klädda med duk. Att den gick att polera upp till högglans, det trodde jag inte.

Vet inte om du hört talas om en produkt som heter SnJ, då får man en matt aluminium färg, en putsduk och aluminium pulver..... själva aluminium färgen är matt och tråkig men den poleras medels duk så blir den skinande, har man dessutom aluminium pulver att polera med så kan man putsa fram en spegelfinish.
JAg tror att det är ungefär lika med "Dopen", och när man väl fått en fin glans så måste man försegla med blanklack för annars mattas det ner med tiden. (aluminiumet oxiderar)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Hayabusa mån aug 15 2011, 15:16

Jodå, SnJ känner jag till.
Fast jag måste säga att jag blev förvånad över att aluminiumdope kan poleras till högglans (som bilden i det första inlägget).
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Janne.S mån aug 15 2011, 16:27

Hayabusa skrev:Jodå, SnJ känner jag till.
Fast jag måste säga att jag blev förvånad över att aluminiumdope kan poleras till högglans (som bilden i det första inlägget).

Vetegudarna om det är orginal färgen det där....muséer kan plaska på de mest underliga blandningarna på sina objekt
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Hayabusa mån aug 15 2011, 17:27

Ja, den är sanslöst blank. Snacka om "Showroom"-puts Wink
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Stefan E mån aug 15 2011, 20:29

Hejsan!

"Triple Zilch" var med all säkerhet ett mycket väl skött flygplan, men högglanspolerat kan det INTE ha varit!

Som jag sade tidigare är detta just den maskin även jag tänker bygga, men då i 1/32 (du har god smak, Janne), så jag har "läst på" lite om just F-100an.

Maskinerna fick ett lager silverfärg som "rostskydd", vilket gjorde dem lite matta.
Värmen från motorn "brände av" färgen på bakkroppen och gav den karäkteristiska(?), brända metallfärgen i diverse nyanser.

Men en RIKTIGT högglanspolerad maskin, och med dom färgglada dekalerna skulle vara RIKTIGT vackert!
Mest för jag vill se om du kan (vilket jag absolut tror), och jag vill se HUR du gör, och för att jag gillar blanka plan! Very Happy Cool

Ser fram emot vilket du än gör!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Janne.S mån aug 15 2011, 21:49

Lutar åt en icke högpolerad....... Razz

Kan nog göra den hyfsat blank ändå, Lovar att göra Thunderbolten spegelblank istället Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

HUr ska jag måla Super Sabren Empty Sv: HUr ska jag måla Super Sabren

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet