IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri

+4
Matt_Public
cas
Janne.S
Galdrin
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri - Sida 3 Empty Sv: Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri

Inlägg av Jokkocze tor sep 01 2011, 21:51

Citadels wash måste du arbeta ganska snabbt med, eftersom den torkar ganska så snabbt. Förstörde en hel modell genom att plaska på wash på halva planet och sen låta det stå några minuter, som med oljewash.
Gnuggade med en disksvamp i en halvtimme men fick inte bort allt..

Därför tycker jag iaf att den är bättre till mindre områden och detaljer, såsom cockpit eller hjulhus.

Till hela plan är det väl mer, som sagt, en oljewash du ska köra med. Den fixar du på så vis att du tar en klick oljefärg och blandar ut den med terpentin. tills det blir en flytande blandning.
Plaska på, låt stå ett tag och sen torka av.
Men! Se till att du har ett ordentligt lager blank klarlack under den, annars kan det bli svårt att få bort, eller så kan färgen bli förstörd. (Om du snålar med klarlacken)
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri - Sida 3 Empty Sv: Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri

Inlägg av Galdrin fre sep 02 2011, 05:36

Funkar det med oljebaserad wash ovanpå vattenbaserad klarlack? Ingen risk att det äter igenom det skyddande lagret med lack?

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri - Sida 3 Empty Sv: Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri

Inlägg av Jokkocze fre sep 02 2011, 11:10

Galdrin skrev:Funkar det med oljebaserad wash ovanpå vattenbaserad klarlack? Ingen risk att det äter igenom det skyddande lagret med lack?
Så länge lacken får härda ordentligt ska det inte vara några problem. Kör själv med klarlack från vallejo och microscale och jag har inga problem med det.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri - Sida 3 Empty Sv: Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri

Inlägg av Galdrin lör sep 03 2011, 09:54

Den kunde blivit mycket bättre men den kunde också blivit sämre. Dags för nästa bygge, denna gången skall jag försöka arbeta proaktivt för att slippa spackel om det är möjligt. Har nog varit lite het på gröten i detta bygget.

Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri - Sida 3 SDC11698

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri - Sida 3 Empty Sv: Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri

Inlägg av Matt_Public lör sep 03 2011, 10:52

Dyngfränt!

Destroyers ser man inte varje dag. Very Happy

Dessutom är det rätta takter. Den femtionde modellen skiljer sig förvisso en hel del från den femte, men man kan ändå ha kul hela vägen.

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri - Sida 3 Empty Sv: Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri

Inlägg av cas lör sep 03 2011, 16:33

Oj!
Mäkta tuff störmaskin!
Jag ser gärna mer foton!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri - Sida 3 Empty Sv: Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri

Inlägg av Galdrin lör sep 03 2011, 19:54

Skall försöka få några till bilder utan att förstöra nöjet för er genom att visa alla uppenabar missar jag har gjort, problemet är att planet hänger i ett fönster nu där jag får motljus förutom tidigt, tidigt på morgonen och det är lite jobb med att få ner den. Återkommer.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri - Sida 3 Empty Sv: Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri

Inlägg av Janne.S lör sep 03 2011, 21:29

Mycket tjusigt! Very Happy

...därför det känns så hemskt att säga att star and bars märket på kroppen sitter upp och ner.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri - Sida 3 Empty Sv: Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri

Inlägg av Galdrin lör sep 03 2011, 21:31

Hoppsan. Den gick visst lite fort. Tur att jag har en massa i reserv så jag får försöka slipa bort den och sätta dit ett nytt Smile Tur att jag gör misstagen med dessa billiga modeller istället för med mitt lite större arbete som är planerat.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri - Sida 3 Empty Sv: Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri

Inlägg av Janne.S lör sep 03 2011, 21:45

MAn gör alltid misstag med modeller.....än har jag aldrig träffat någon som gjort den perfekta modellen (men jag har sett några som varit bra nära;P )
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri - Sida 3 Empty Sv: Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri

Inlägg av Galdrin lör sep 03 2011, 22:32

Janne.S skrev:MAn gör alltid misstag med modeller.....än har jag aldrig träffat någon som gjort den perfekta modellen (men jag har sett några som varit bra nära;P )

Tror dig Smile Mitt mål är att göra något som min fru skulle vara imponerad över, och hon är inte lättflörtad ...

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri - Sida 3 Empty Sv: Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri

Inlägg av Matt_Public sön sep 04 2011, 08:30

Janne.S skrev:...därför det känns så hemskt att säga att star and bars märket på kroppen sitter upp och ner.
Janne.S skrev:Man gör alltid misstag med modeller...
Folk gör misstag med stenciler också. Very Happy

Vid åtskilliga tillfällen har flygetyg fått nationalitetsmärkningarna felaktigt påmålade. Särskilt VK2-maskiner.

Fotodokumenterade förlagor till dekalark lider förvisso sällan av sånt, åtminstone inte vid fototillfället.


Men har man gott om dekaler så är det ju lätt gjort att snygga till det. pirat


Är detta varför jag mest bygger tyskt och brittiskt?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri - Sida 3 Empty Sv: Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet