IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Limma målade delar?

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Limma målade delar? Empty Limma målade delar?

Inlägg av Galdrin fre sep 02 2011, 06:01

Vissa delar är nästan omöjliga att måla efter att dom limmats ihop, t.ex luftintag osv. Hur gör ni med sådana delar när ni limmar ihop dom?

Mina tester med snabblim ger bara att färgen släpper från plastdelen och att fogen blir väldigt vek.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Limma målade delar? Empty Sv: Limma målade delar?

Inlägg av Jokkocze fre sep 02 2011, 11:14

Har du något exempel på vad du menar? Hänger inte riktigt med..

Men jag gör som så med "större" delar (luftintag på en spit exempelvis) att jag tvättar bort färgen på kontaktytorna med thinner eller t-röd, därefter använder jag vanligt lim (Tamiya extra thin cement) för att limma fast. Sen sätta igen öppningar (om just luftintag) med exempelvis en bit disksvamp.

Mindre delar fäster jag med CA-lim (Loctite kör jag.) genom att helt enkelt dutta ut en droppe på ett papper eller dylikt, sen doppar jag snabbt delen i det och sätter den på plats.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Limma målade delar? Empty Sv: Limma målade delar?

Inlägg av Janne.S fre sep 02 2011, 11:18

När jag startar ett bygge så planerar jag i vilken ordning saker ska målas och vad som ska målas innan det sätts ihop (mina skogar av delar)

Cockpit, landningställ, luftintag,eventuella luftbromsar och andra luckor målas separat.

Jag grundmålar alltid då fäster färgen bättre och färgsläpp blir mycket ovanligt.

Delar som jag bara målat sätter jag ihop med mitt vanliga plastlim men delar som blivit lackade och vädrade fäster jag med CA-lim.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Limma målade delar? Empty Sv: Limma målade delar?

Inlägg av Galdrin fre sep 02 2011, 13:12

Jag tänke på moment då katapultstolarna skall i cockpit då jag har förstått att många målar dom separat. Andra exempel är när landningsställ skall på plats eller när cockpit skall limmas in i kroppshalvorna om man har blåst på färg på insidan av kroppshalvorna.

Använder jag vanligt plastlimm så blir det bara gegga av färg och kör jag CA-lim så känns det som att delarna bara sitter fast i färgen och minsta bändning och det spricker upp.

Jag skall kanske nämna att jag kör Vallejo-färger och inte har provat att lacka innan jag limmar.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Limma målade delar? Empty Sv: Limma målade delar?

Inlägg av Jokkocze fre sep 02 2011, 17:49

Galdrin skrev:Använder jag vanligt plastlimm så blir det bara gegga av färg och kör jag CA-lim så känns det som att delarna bara sitter fast i färgen och minsta bändning och det spricker upp.

Jag skall kanske nämna att jag kör Vallejo-färger och inte har provat att lacka innan jag limmar.
Kan det vara så att du inte har det effektivaste CA-limmet kanske? Jag vet att citadels med en liten pensel lossnar väldigt lätt igen och jag vet även att ungefär samma sak händer om limmet blir för gammalt.
Är färgen ordentligt härdad ovanpå grundfärgen så ska det inte vara några problem med att den spricker, så det hela låter konstigt.

Du kanske helt enkelt får sluta bända på sakerna? Razz
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Limma målade delar? Empty Sv: Limma målade delar?

Inlägg av Galdrin fre sep 02 2011, 19:01

Kanske är det som är problemet? Skillnaden mellan att torka och härda. Jag måste nog bygga flera modeller åt gången så jag har ro att låta dom vila den tiden de behöver vila.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Limma målade delar? Empty Sv: Limma målade delar?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet