IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Fotografering

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Fotografering Empty Fotografering

Inlägg av Janne.S tor dec 18 2008, 21:43

Något som aldrig tidigare varit nödvändigt för en modellbyggare att kunna har på senare år nästan en essentiell kunskap för att dela med sig av sina byggen! Och faktum är att fler och fler modellare börjar intressera sig för fotografering.
Självklart är det lite olika nivå på fotograferandet bland folket precis som med byggandet, men det skulle vara kul med lite mer kunskap. Som fotonovis som dessutom saknar en riktig kamera så skulle jag tycka att de som KAN ska skola upp oss som inte kan Razz

Släng upp grundläggande tips här å vi som vill veta mer kan ju även fråga om fototeknik!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Fotografering Empty Sv: Fotografering

Inlägg av bjork_larsson fre dec 19 2008, 18:06

Jag har lärt mig (även om jag inte tillämpar detta på mina modeller just nu) att om man skall ta en miljö bild, ex. på en bil eller ett flyg. Så skall man inte ta kort direkt på bilen/flyget utan försök att snarare få den i lite mera diskret vinkel. Detta kan göra att bilden ökar sin "trovärdighet" eller vad man skall säga! Skall leta upp en bra bild att visa med!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Fotografering Empty Sv: Fotografering

Inlägg av bjork_larsson fre dec 19 2008, 18:16

Bilden är inte direkt bra, bilen är det dock! =) Brorsans monster aeromojs Schnaab med en himla massa hk!
Lånade bilden från Garaget.org!
Fotografering 53223-873642
Hur som helst, det är lite så här jag menar! Snajsar man till bilden så här kan den bli riktigt bra! =)

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Fotografering Empty Sv: Fotografering

Inlägg av Janne.S fre dec 19 2008, 18:36

Snygg bild....men kanske lite tuffare att ha i en WIP till exempel. Det som är knepigt kanske för oss Modellare är ju dessa närbilder vi ska ta hela tiden. En, av många, begränsning med min lilla mobil kamera är ju att jag inte kan ställa in slutartiden, dett gör den väldigt känslig för ljusförhållanden och att hela modellen inte kan vara i fokus.

Exempel: Fokus ligger på vingens framkant och resten av modellen ligger i oskärpa...så det är egentligen en dålig bild:P Men illustrerar väl problematiken med en enklare kamera, jag antar att även kompaktkameror har den begränsningen.
Fotografering DSC01438

Så här ska det se ut när man ställer in slutartiden....hela modellen blir skarp!
Fotografering AV-8

Däremot så ha faktiskt min stackars telefon en makrofunktion...som jag hittade för några månader sedan (har ju bara haft telefonen i 3 år..kan ju inte veta allt på den än Razz ) Så närbilderna blir riktigt hyfsade i alla fall....men jag kan bara ta bilder på dagen å femtio elva lampor ska det vara åxå Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Fotografering Empty Sv: Fotografering

Inlägg av Warsawpact fre dec 19 2008, 23:54

bjork_larsson skrev:Jag har lärt mig (även om jag inte tillämpar detta på mina modeller just nu) att om man skall ta en miljö bild, ex. på en bil eller ett flyg. Så skall man inte ta kort direkt på bilen/flyget utan försök att snarare få den i lite mera diskret vinkel. Detta kan göra att bilden ökar sin "trovärdighet" eller vad man skall säga! Skall leta upp en bra bild att visa med!

Terje

Du menar bildkomposition.

Har hållt på med fotografering som hobby i över 5 år nu så jag har plockat upp ett och annat. Har några tips på lager bl.a hur man kan få sådant "drömmliknande / svallande" vatten när man fotar vattendrag eller bäckar.
Skall ta och slänga upp några bra beginner tips, som jag själv skulle ha velat att någon hade berättat för mig när jag var ny med min systemkamera.

Trevligt att det är flera personer som är intresserade av fotografering här!!! cheers
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Fotografering Empty Sv: Fotografering

Inlägg av MiniStuff tor jan 07 2010, 20:50

Warsawpact skrev:...

"Forgive me master Vader"!
Jag har vart slapp som faen med bilder på mina byggen. Det är nu jag börjar ¨ångra att jag köpte en maffig systemkamera. Det blir ofantligt med efter editeringar och "krympningar" i photoshop innan det går att lägga upp.

....


Använder du windows så finns det ett väldigt enkelt och snabbt program bara för att krympa för stora bilder - ifall de inte behöver editeras ngt speciellt. Finns på Microsnofts hjemsida och heter "image resizer"... eller så följer du denna länk: http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe

Använder du Mac så finns det ett liknande program, som jag själv använder och tycker är det bästa jag hittat till OSX, som heter "Resize 'Em All" , där kan man också passa på att döpa om filerna när man ändå sparar om dem i ny storlek.

Och vill man slippa program helt och hållet så är det väl bara att ställa in kameran att du inte vill ha så stora filer Wink

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Fotografering Empty Sv: Fotografering

Inlägg av Warsawpact tor jan 07 2010, 21:21

MiniStuff skrev:
Warsawpact skrev:...

"Forgive me master Vader"!
Jag har vart slapp som faen med bilder på mina byggen. Det är nu jag börjar ¨ångra att jag köpte en maffig systemkamera. Det blir ofantligt med efter editeringar och "krympningar" i photoshop innan det går att lägga upp.

....


Och vill man slippa program helt och hållet så är det väl bara att ställa in kameran att du inte vill ha så stora filer Wink

/M


Du vill inte veta hur gigantiska Sony kamerans minimum-kalibrering är Fotografering Icon_lol
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Fotografering Empty Sv: Fotografering

Inlägg av Janne.S tor jan 07 2010, 21:31

Dags kanske att börja rycka i den här gamla tråden...... vi är ju några som fotar och fler som sitter med fotokunskaper.

Bara för det så flyttar jag över lite inlägg från min byggtråd som kanske hör hemma här.....


/edit
...Om jag kunnat vill säga Razz Johan mina privilegier tack!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Fotografering Empty Sv: Fotografering

Inlägg av Janne.S tor jan 07 2010, 23:07

Föresten, jag har beställt min första digitalkamera Very Happy det bidde en Canon Powershot SX 120 is Very Happy


Fotografering Zdnet-canon-powershot-sx120-is
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Fotografering Empty Sv: Fotografering

Inlägg av johan r tor jan 07 2010, 23:27

Hej Janne!

Du har dina privilegier kvar. Tror bara att du inte tittat på rätt ställe Very Happy

Kolla PM

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Fotografering Empty Sv: Fotografering

Inlägg av Janne.S fre jan 15 2010, 20:47

Så ja, nu har kameran kommit....nu ska jag bara klura ut hur jag använder den Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Fotografering Empty Sv: Fotografering

Inlägg av johan r fre jan 15 2010, 20:50

Sikta och tryck av!


// Johan Very Happy
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Fotografering Empty Sv: Fotografering

Inlägg av Warsawpact fre jan 15 2010, 21:34

Vilken skön lite kamera Smile Inte många compacts som har en sådan där pop-up flash vill jag lova!

Dä´ ska va´ Japanskt Fotografering Icon_biggrin Fotografering Icon_biggrin Fotografering Icon_biggrin !!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Fotografering Empty Sv: Fotografering

Inlägg av Janne.S fre jan 15 2010, 22:34

Har suttit å lajat med inställningarna, meningen är att jag ska kunna ställa in allt manuellt och sedan trycka av....när jag behärskar allt vad bländare, slutartider och brännvidder så blir det en systemkamera framöver!

Men helt ologiskt känns det inte.... Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Fotografering Empty Sv: Fotografering

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet