IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Polsk "Hetzer"

+15
Obed
Bryggarn
Hayabusa
Galdrin
dm4
linusorn
Caverö
mats64
cas
Janne.S
Gigabyte
Matt_Public
MiniStuff
Jörgen.E
T-34
19 posters

Sida 3 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av dm4 fre okt 07, 2011 4:20 pm

Vad kör du för spruta, dubbel- eller singelaction?

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av T-34 fre okt 07, 2011 6:51 pm

Har en Evolution och en Grex TG och klarar inte av att köra riktigt tunna linjer med nån utav dom. Embarassed
Kan nog inte skylla på sprutorna. det är nog skit bakom spakarna som det verkar.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av T-34 lör okt 08, 2011 5:54 am

Håller på lite med bandlänkarna från Friulmodel som har ganska bra passform och som passar utan större åtgärder.

Polsk "Hetzer" - Sida 3 HetzerChwatbild31

Polsk "Hetzer" - Sida 3 HetzerChwatbild32
Sen ville Janne ha några bilder att analysera ang. min brist på kunskap att göra tunna linjer med airbrushen.
Nere till vänster ser du vad jag menar.

Polsk "Hetzer" - Sida 3 HetzerChwatbild33
Och här i mitten av bilden. Har gjort det här lite överdrivet för att det ska framgå vad jag menar. Nån som har några förslag till förbättringar?
Jag är öppen för alla förslag.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av dm4 lör okt 08, 2011 6:12 am

Nu är jag långt ifrån expert men det ser ut som ev för högt tryck i kombination med för lös färg. Kan också vara blandningen färg/förtunning, dvs färgen torkar inte utan trycket från sprutan gör att den sprids ut extra mycket. Vad är det för färg och förtunning du använder?

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av mats64 lör okt 08, 2011 6:25 am

Har samma problem jag med när jag skall göra fina linjer ,

mats64


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av T-34 lör okt 08, 2011 6:32 am

dm4 skrev:Nu är jag långt ifrån expert men det ser ut som ev för högt tryck i kombination med för lös färg. Kan också vara blandningen färg/förtunning, dvs färgen torkar inte utan trycket från sprutan gör att den sprids ut extra mycket. Vad är det för färg och förtunning du använder?

Mvh

Jag kör med strax under en bar och Vallejos färger faktiskt utan förtunning. Så färgen kan jag inte göra så mycket åt, däremot kanske trycket är för högt.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av Galdrin lör okt 08, 2011 6:44 am

Vet inte vad du har för kompressor men jag hade problem med att regulatorn på min kompressor inte visade rätt. Dvs när jag trodde jag hade strax under 1 bar så låg jag troligtvis på närmare 2-2½ bar. Löste det enkelt med en till regulator från biltema direkt på slangen. Behöver inte vara det som är ditt problem men kan vara värt att undersöka.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av T-34 lör okt 08, 2011 7:44 am

Kör faktiskt med stora garagekompressorn och har dragit in en matning till byggbordet och har en regulator vid byggbordet. Rätt smidigt faktiskt. Rätt stor tank och man slipper höra ljudet.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av Galdrin lör okt 08, 2011 7:49 am

Precis som jag då, fast jag har inte den långa slangen än så jag får gå till garaget Smile

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av Janne.S lör okt 08, 2011 8:11 am

Instämmer med dm4, för högt tryck....

får vara lite lösare på avtryckaren Very Happy det är koordinationen spelar in att kunna trycka och skjuta på spaken samtidigt. Om den är lite svår att trycka ner så lägg i en droppe symaskinsolja Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av T-34 lör okt 08, 2011 9:04 am

Janne.S skrev:Instämmer med dm4, för högt tryck....

får vara lite lösare på avtryckaren Very Happy det är koordinationen spelar in att kunna trycka och skjuta på spaken samtidigt. Om den är lite svår att trycka ner så lägg i en droppe symaskinsolja Very Happy

Tack. Då får jag testa detta. Grex sprutan är ju så funtad med pistolgreppet att man ställer trycket på regulatorn och sen är det bara att trycka in greppet för att komma in till läget där färgen börjar komma. Däremot är det ju som du säjer med Evolution sprutan. Ska testa båda.
Frågan är hur nära ska man vara när man sprutar och hur högt tryck ska man använda?
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av mats64 lör okt 08, 2011 1:57 pm

Jag kör med en kompressor stanley från jula upp till 8 bar med en 6 liters luft tank .

mats64


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av linusorn lör okt 08, 2011 3:30 pm

Jag skulle nog rekomendera ett färgbyte till Gunze eller Tamiya, dem fungerar betydligt bättre i spruta än Vallejo. Har även hört mycket positivt om Lifecolor men dem har jag inte testat.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av T-34 lör okt 08, 2011 3:45 pm

Jag använder Tamiya också men jag måste säja att jag trivs mycket bra med Vallejo också. Tror det är väldigt individuellt vad man tycker om.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av Hayabusa lör okt 08, 2011 4:21 pm

För att göra tunna linjer med en AB, så måste man vara riktigt nära ytan. Ju längre ifrån - ju bredare sprutbild och vice versa.
Använder du ett tryck som är strax under 1.0 bar, så är det definitivt inte för högt.
En fråga: Är det Vallejo Model Air du använder?
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av T-34 lör okt 08, 2011 4:29 pm

Ja, jag kör med Model Air. Man kan alltså köra med strax under kilot? Tycker det kommer så jädra mycket luft men jag tror jag kan lita på regulatorn. Den är inte köpt på nåt billighetsställe.
Trevligt att så många engagerar sig i mina "linjeproblem". Tack, tack.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av Hayabusa lör okt 08, 2011 5:01 pm

Ok, jag använder också Model Air - funkar kanonbra direkt ur flaskan, tycker jag. Använder även Tamiya och Gunze, också bra men givetvis förtunnad för AB.
Alltså, om vi utgår från att manometern visar rätt så är 1.0 bar inte för högt. Själv är mitt "favoritläge" c:a 1.4 bar. Som jag skrev, det gäller att gå riktigt nära ytan som ska målas. Hur tunna & tajta linjerna blir är beroende på AB och framförallt handlaget. Sedan upplever jag att det finns en slags "sweet spot" mellan konsistens på färg, lufttryck och avstånd till ytan. Sedan är det ju givetvis en fråga om HUR tunna linjer man eftersträvar. Som ett hårstrå? Eller pratar vi 1-2 mm bredd?
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av T-34 lör okt 08, 2011 5:49 pm

Tack Hayabusa.
Nej, jag är inte ute efter millimetertunna linjer utan kanske 4mm typ. Men det retar mej att jag inte ens kan få till det. Mad
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av Hayabusa lör okt 08, 2011 7:05 pm

Ingen orsak, Magnus. Alltså, vill inte låta nedvärderande men linjer på 4 mm ska inte vara nå´t större problem. Alldeles oavsett lufttryck, färg och AB. Försök krypa närma ytan, kanske 10 mm.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av T-34 lör okt 08, 2011 8:24 pm

Hayabusa skrev:Ingen orsak, Magnus. Alltså, vill inte låta nedvärderande men linjer på 4 mm ska inte vara nå´t större problem. Alldeles oavsett lufttryck, färg och AB. Försök krypa närma ytan, kanske 10 mm.

Ja, då får man väl krypa närmare då. Och uppenbarligen träna mer.
Magnus

T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av Hayabusa lör okt 08, 2011 8:37 pm

Japp, Magnus - prova att ha nålen/munstycken c:a 10 mm från ytan så ska du se att det blir annorlunda.
/Stefan
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av T-34 ons okt 12, 2011 5:17 pm

Okay, lite uppdatering.

Polsk "Hetzer" - Sida 3 HetzerChwatbild36
Fått på bandlänkarna och lite wash och pigmentpulver. Börjar bli klart med underdelen.

Polsk "Hetzer" - Sida 3 HetzerChwatbild37
Det ska vara skyddsplåtar på sidorna som täcker överdelen av hjulen så det var bara till att maska av hjul och band.

Polsk "Hetzer" - Sida 3 HetzerChwatbild39
Sen blev det lite gult.

Polsk "Hetzer" - Sida 3 HetzerChwatbild40

Polsk "Hetzer" - Sida 3 HetzerChwatbild38
Mina upprorsgubbar har också börjat få lite kulör.

Polsk "Hetzer" - Sida 3 HetzerChwatbild35
Sen har jag pulat lite med en schablon till det påmålade märket. Ska vara den polska örnen. Lätt stiliserad. Smile

Polsk "Hetzer" - Sida 3 HetzerChwatbild34
Även namnet på vagnen.

I övrigt håller jag på att kriga med mina sprutor för att få till tunna linjer. Sad

Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av Hayabusa ons okt 12, 2011 6:06 pm

Ser bra ut, Magnus.

Hoppas att du besegrar dina färgsprutor...Bor du Falköping? Inte så nära mig, direkt - men om möjlighet ges, så skulle vi kanske ha lite "airbrush brainstorming"? Jag är absolut ingen expert, men det kan ju ändå vara bra att lufta lite åsikter, synpunkter & erfarenheter.

/Stefan
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av T-34 ons okt 12, 2011 6:16 pm

Hayabusa skrev:Ser bra ut, Magnus.

Hoppas att du besegrar dina färgsprutor...Bor du Falköping? Inte så nära mig, direkt - men om möjlighet ges, så skulle vi kanske ha lite "airbrush brainstorming"? Jag är absolut ingen expert, men det kan ju ändå vara bra att lufta lite åsikter, synpunkter & erfarenheter.

/Stefan

Tack ska du ha Stefan.
Bor faktiskt 2 mil söder om Falköping, lite närmare Ängelholm alltså. Smile Skulle vara kul att träffas någon gång om möjlighet gives och jag behöver förmodligen all hjälp jag kan få när det kommer till airbrush. Very Happy
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av mats64 ons okt 12, 2011 6:23 pm

Ser riktigt fint ut cheers

mats64


Till överst på sidan Gå ner

Polsk "Hetzer" - Sida 3 Empty Sv: Polsk "Hetzer"

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet