IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Chipping med skalpell

+6
Hayabusa
Matt_Public
cas
dm4
johan r
Joppo
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Chipping med skalpell Empty Chipping med skalpell

Inlägg av Joppo ons okt 12 2011, 01:12

Ikväll har jag exprimenterat med lite olika chippingtekniker. Det test som blev bäst kan ni se i bildsekvensen som jag lagt upp här:

Chipping med skalpell 1

Först målade jag plastbiten med Tamiyas bruna enamelfärg. Jag lät därefter detta färglager torka i några timmar innan jag målade kamot med akrylfärg(Tamiya och Gunze)

Chipping med skalpell 2

Efter färgen fått torka i cirka en kvart så gick jag loss på platbiten med min skalpell. Försiktigt skrapade jag fram den bruna färgen för att skapa små repor.

Chipping med skalpell 3

Slutligen blaskade jag på lite Vandyke Brown mest bara för att götta mig lite. Personligen tycker denna chippingteknik funkade riktigt bra och den är framförallt bra för att skapa smala avlånga chips. Ett annat plus för realismen är ju också att chipsen får ett litet djup, vilken ju inte är fallet med målade chips. Jag ska nog ta och testa denna teknik ytterligare när jag målar min svävare. En kombo mellan denna teknik och målade chips tror jag kan bli magisk.

/Jeppi
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av johan r ons okt 12 2011, 01:46

Kul test!

Ser riktigt bra ut och kommer självklart att bli lysande på din svävare!

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av dm4 ons okt 12 2011, 06:33

Tackar för tipset!

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av cas ons okt 12 2011, 08:11

Den chippningen såg riktigt övertygande ut!
Tackar för tipset!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av Matt_Public ons okt 12 2011, 08:28

Hummm...

Tänkvärt tilltag.

Tacksam! Razz
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av Hayabusa ons okt 12 2011, 08:43

Synnerligen intressant, Joppo!

En fråga; Var köpte du Tamiyas enamelfärg..?

Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av MiniStuff ons okt 12 2011, 09:02

Mycket intressant och snyggt, som sagt en kombo av detta och målade större chip lär bli en vinnare.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av Joppo ons okt 12 2011, 10:13

Kul att ni uppskattade testet Smile Man kan säga att det är lite av en slump att det blev som det blev. Från början så testade jag att använda Vallejos Airbrusch-rengöring för att chippa bort färgen, men det visade sig att det blev lite svårt att kontrollera mängd och storlek och chipsen med denna teknik. Efter detta test så gav jag mig på att chippa med utspädd Ajax men det gick ännu sämre eftersom blandningen var alldeles för stark och löste upp färgen för mycket. Slutligen bestämde jag mig för att göra en helt torr variant och den kan ni se här ovan. Airbrusch cleaner-tekniken läste jag för övrigt om på Mike Rinaldis FB-sida.

En fråga; Var köpte du Tamiyas enamelfärg..?

Jag tror jag köpte den från Lucky Model för ett par år sen. Mycket trevlig färg faktiskt... För just detta ändåmål är den grym, eftersom den blir mycket hård när den torkat. I detta fall så penselmålade jag den och det gav ett jämnt och fint resultat. I airbrushen har jag inte testat den ännu dock... Undrar vad man ska späda den med för bästa resultat? Tror du Tamiyas Laquer Thinner funkar bra?
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av MiniStuff ons okt 12 2011, 10:36

Ja att använda airbrush cleaner har jag läst en artikel om någonstans, om det var på nätet eller någon blaska minns jag inte. Aldrig testat dock...

Tror det blev extra bra när du körde lite wash på efteråt, där kan man ju köra lite olika som lite ljusare rostfärg etc. för ännu mer liv i det

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av T-34 ons okt 12 2011, 17:06

Mycket intressant. Tack för detta Joppo.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av Viggen mån dec 26 2011, 21:45

Kul att få läsa om detta.
Då det är nytt för mig.
Vill lära mig ännu mer om era vädringstips.
Har ju i stort sett bara byggt så att dom ser nya ut.
De är tråkigt.
Skulle vara kul att få kunna vädra så att de ser mer slitet ut.
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av Joppo mån dec 26 2011, 22:33

Det var kul att du uppskattade läsningen. Vädringen är det som gör att en modell blir levande tycker jag.

Vad bygger du mest? Om du bygger pansar kan jag leta fram lite länkar och litteraturtips åt dig.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av Azgaron mån dec 26 2011, 22:41

Bra tips Joppo! Måste provas nån gång!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av Hayabusa mån dec 26 2011, 22:49

@Joppo - ser att jag missat din fråga/fundering...Nåja, bättre sen än aldrig. Tamiya Enamel färger ska förtunnas med Tamiya X-20 Thinner, ej att förväxlas med X-20A. Har aldrig testat Tamiyas Enamel, men skulle tro att enamelthinner från Humbrol eller ModelMaster (ex #1789) också fungerar bra.
Eller det som även kallas "White Spirit".

Tamiya förtunning
Vit kork = X-20A för vattenlöslig akrylfärg typ Tamiya/Gunze
Gul kork = Laqcuer Thinner även den för vattenlöslig akrylfärg typ Tamiya/Gunze
Blå kork = X-20 för Tamiya enamel

Vet inte hur det är att förtunna en enamel med Laqcuer thinner, men befarar att det inte är optimalt. Kanske går det inte alls, t om. Att måla Laqcuer ovanpå enamel brukar få ödesdigra konsekvenser.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av Joppo tis dec 27 2011, 00:30

@ Hayabusa: Tack för genomgången. Jag är ganska säker på att jag använt laquer thinner till Tamiyas Enamel... Jag har för mig att jag testade kombon en tid efter att jag gjort detta test.

Dock har jag införskaffat Gaia Laquerfärg till mitt "skarpa" bruk av tekniken i #0. Om jag förstått det hela rätt så går den färgen inte att lösa upp med lacknafta/terpentin, vilket ju är bra om jag skall vädra modellen med oljefärger efter chippingen.

Jag hade vissa problem under mitt test med att enamelfärgen löstes upp när jag köttade på Van Dykefärgen. Det syns inte så väl på just denna bit eftersom modellens plast är mörkt grön, men på en modell med ljus plast tror jag det skulle synas ganska väl.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av Hayabusa tis dec 27 2011, 07:50

@Joppo - Tack själv, det är kul med nya tekniker.

Ja, jag har upplevt samma sak med enamel - att den löses upp av oljefärg. Lacquerfärg är nog helt rätt väg att gå, den är i regel den färgtyp som ger det hårdaste ytskiktet. Brukar bli ett hårt & tunt skikt som inte löses upp i första taget.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av Viggen tis dec 27 2011, 09:29

Det är lite av varje jag bygger.
Fast just nu är jag insnöad på Flyg och Helikopter.
Men har en Tamiya 1/35 T 62 som jag ska börja måla på.
Är i stort sett hopp satt.
Så lägg gärna ut fler tips Joppo det mottogs med varm hand för all info jag kan få om vädring.
Gärna bra info om Wash Preshade mm.
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av Joppo tis dec 27 2011, 16:38

@ Viggen: Här kommer några tips:

Migs FAQ 2: En ny tjock bok som tar upp många olika tekniker för vädring. Bilderna är mycket bra och även det skrivna ordet. Den är dock ganska dyr, men i detta fall för man valuta för pengarna. Ett litet minus är att den är lite väl inriktad på att kränga AK-produkter, men det är som sagt ett litet minus.

http://www.ibroxmodelismo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=663&products_id=6279

DVD ENAMEL WEATHERING TECHNIQUES Washes, fading and oils
Om du hellre föredrar film så är denna DVD mycket bra. Den illustrerar väldigt tydligt hur man lägger på en wash till exempel och hur man kan använda oljefärg.

http://www.ibroxmodelismo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=572&products_id=4643

Canfora I stort sett allt som är utgett av det svenska förlaget Canfora håller mycket hög klass. De innehåller inte så mycket ren målnings/vädringsteknik, utan mer fina bilder och en hel del historia som är kopplad till modellerna.

http://www.canfora.se/products-page/canfora

Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av Viggen tis dec 27 2011, 20:53

Tack så hemskt mycket för all info det blir till att börja plugga igen Laughing
Fast detta är ju då mycket roligare hehe.
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

Chipping med skalpell Empty Sv: Chipping med skalpell

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet