IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

+2
MiniStuff
Matt_Public
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av Matt_Public tis dec 06 2011, 13:35

Hej på er!

Lillgrabben har skrinlagt det projekt som orsakade införskaffandet av Tamiyas lilla Wirbelwind. Mer åt mig!

Tanken som slog mig var att piffa upp den med mässingspipor och bygga den "straight", liksom.
Eftersom 1/48 är så pluttigt så tänkte jag låta den få resesällskap av något annat passande elände.

Problemet är bara att jag inte vet så mycket om prylen. What a Face

Vilka miljöer rörde den sig i? Vad slags fordon kan den ha haft nära inpå sig?

Ska rentav ryssen eller jänkarna ha fått tag i den? scratch


Den som har kunskap och uppslag får hemskt gärna hjälpa till! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av MiniStuff tis dec 06 2011, 14:56

Om jag inte kommer ihåg helt galet så rörde den sig främst på västfronten, 44-45. Pansardivisioner hade plutoner och även bataljoner tilldelat sig där just då "vinden" kunde förekomma.

Om du tål vänta lite så kan jag återkomma efter jobbet då jag kommer åt div böcker som kan fräscha upp mitt minne hur det kunde se ut....

Annars kan du läsa lite lätt om uppbyggnaden kunde se ut HÄR


så de kunde ha både stridsvagnskompisar och motorcykelkompisar och kanske lite lätta lastbilskompisar etc. Razz

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av Jokkocze tis dec 06 2011, 14:57

Vet inte mycket om den som jag kan bidra med, men vad sägs om ett scenario där britterna träffat den mitt i prick med en cookie? (3600kg bomb)

Snabbt och 'enkelt' bygge där man inte behöver tänka så mycket på hur man ska måla den Wink
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av Matt_Public tis dec 06 2011, 15:21

MiniStuff skrev: Om du tål att vänta lite så kan jag återkomma efter jobbet [...]
Jag tar det väldigt, väldigt lugnt ett tag. Very Happy


Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av MiniStuff tis dec 06 2011, 21:46

Återkommen...

Hittade så klart inte den bok jag VILLE hitta men kanske jag kan bidra med lite iaf. Den producerades i knappt ett hundratal och sattes som sagt in första gången i Normandie, sommaren 44. I pansardivisioner som sagt, så i sällskap med en annan vagn skulle kunna funka eller kanske en lite Kübelwagen. Inklädd i all sort grenar o löv för att gömma sig för de stygga allierade flygplanen Razz

Tänk Normandie-bocage.

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! 5115217527_7bf2fb2d12_o

samma fast i färg och lite mer
Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! __o


/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av Matt_Public tis dec 06 2011, 21:57

Tack! Det där var fina foton.

MiniStuff skrev: [...] så i sällskap med en annan vagn skulle kunna funka, eller kanske en liten Kübelwagen.
Jo, de där hinkvagnarna har jag grunnat lite på. Vad slags annan panzer vore lämpligt sällskap?

Något lite biffigare, liksom. Jag blev inte så värst mycket klokare av Wikin... What a Face
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av MiniStuff tis dec 06 2011, 22:03

Tja.... en Panther G tex eller en klassisk PzIV som var det de hade mest av i sina divisioner trots att det på pappret stod att det skulle vara endast Panther o Tiger ung gärna lika mycket rullande buskage som vinden

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av Matt_Public tis dec 06 2011, 22:08

Hmmm...

Bra! Då vet jag i alla fall lite mer. Danke, danke!


Dags att rota fram fordon...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av Fisken35 ons dec 07 2011, 12:55

Tillsammans med en Pz IV L/70 kanske?

Fredrik
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av Matt_Public ons dec 07 2011, 15:59

Panzer III:an är väldans snygg. Kan man använda en sån tro?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av MiniStuff ons dec 07 2011, 18:23

Hmmm....

Mja kanske. Var inte den allt vanligaste vagnen då men kan funka om du typ gör en befälsvagn med lite extra antenner. Men en stug III:a då?

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av Obed ons dec 07 2011, 18:32

Panzer III var liksom redan omodern och antagligen inte placerad på prioriterade pansarförband där jag antar att Wirbelwind hörde hemma.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av Matt_Public ons dec 07 2011, 21:06

StuG är ju grym som få. Den hade jag glömt.

Men en Panther G är ju inte kattgrus det heller. Hum-hum...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av MiniStuff ons dec 07 2011, 22:10

MEN HALLOJ! Very Happy

Varför inte den ballaste av de balla - en Jagdpanzer 38!!! Så klart. De byggdes från 44 och framåt och användes mycket av pansardivisionerna. Finns en uppsjö av lite olika varianter och för att inte tala om alla coola kammon.

Vet inte varför jag inte tänkte på den tidigare Razz


Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! 11

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av Matt_Public ons dec 07 2011, 22:19

Är jag redo att göra en Hetzer rättvisa? Shocked

Det är ju typ skrammelvagnarnas motsvarighet till Bf109:an.


Har alltid velat bygga en. Tiden är inne... cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av cas tor dec 08 2011, 07:08

Det här går raskt utför!
PÅ ett alldeles strålande vis sunny
Det kommer nog att sluta med en hel radda med bandförsedda leksaker. Härligt!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av Matt_Public tor dec 08 2011, 08:54

CAS skrev:Det kommer nog att sluta med en hel radda med bandförsedda leksaker.
Måttlighet straffar sig! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas! Empty Sv: Wirbelwind & Co? Dioramatips önskas!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet