IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Olyckor vid byggbordet?

+8
linusorn
Joppo
denstore
MiniStuff
Matt_Public
Henrik Bergman
Marlin
Jokkocze
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av Jokkocze tis jan 24, 2012 11:35 am

Bedövningen i mitt finger börjar släppa, efter att jag varit på vårdcentralen för att få en bit knivblad plockad ur fingret efter min olycka igår.

Så jag blev lite nyfiken.
Hur ofta är ni med om olyckor och vad är det värsta ni lyckats göra mot er själva? (Mot er egen vilja då)

Skadar sig de flesta mest hela tiden, eller är det bara min vanliga klumpighet som ställer till det för mig? Kom igen med era historier om när knivar flugit och blodet runnit!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av Marlin tis jan 24, 2012 11:47 am

OK.
Två olyckor har jag haft under mina år.

En gång limmade jag ihop min fingrar med CA-lim.
Och jag hade ingen aceton hemma så jag började skära i sär fingrarna.
Det tog en stund men blödde inte nämnvärt.

Andra gången kom det definitiv mera blod.
Jag hade väl tappat något på golvet och kryper runt och letar efter det.
Kommer inte ihåg om jag hittade det eller inte.
Vad jag däremot hittade var min Stanleykniv som jag hade lagt i från mig på stolen.
Jag satte mig på den och fick hela bladet in i vänster skinka. Evil or Very Mad

Efter det lärde jag mig att inte lägga ifrån mig kniven utan att dra in bladet. Razz

Glömde en grej.
Jag har tvättat en pensel i 18-årig Highland Park också.
Fast det kunde ju ha varit värre, jag kunde ju ha druckit lacknaftan istället. Laughing

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av Henrik Bergman tis jan 24, 2012 12:00 pm

Tja...

Jag hade en X-akto kniv liggandes på bordet. Plötsligt kom den i rullning, och for över bordskanten och satte sig i mitt högra lår.
Gjorde inte så ont, och Tamiya tejp hade jag, så jag kunde tejpa igen såret.
Det retsamma, var att jeansen var helt nya, och frugan blev väl inte så imponerad av mig då Very Happy

/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av Matt_Public tis jan 24, 2012 12:04 pm

Olyckor sa du? Få se nu...

Jag har som värst:

kört in hela den vassa delen av ett skalpellblad strax under höger pekfinger-knoge.

näst intill skurit av senan i vänster pekfinger (förvånansvärt mycket blod).


Angående frekvensen så inträffar det ju små olyckor och tillbud mest hela tiden.
Vanligast är det med mindre sticksår men även hop- och fastlimmade kroppsdelar.

Oftast är det lyckligtvis bara modellen som tar skada. Jag har säkert även europa-rekordet i färg- och limspill.


Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av MiniStuff tis jan 24, 2012 1:12 pm

Laughing

vet att man inte skall skratta åt andras olycka men det låter så skoj.... och bekant på något sätt Rolling Eyes

Diverse skärsår och fastlimmade prylar på händer etc har man råkat ut för, bet på brorsans britfix-limtub när jag var liten och lyckades få munnen mer eller mindre full i inte så hälsovänligt lim tongue

men sen har vi en annan olycka som egentligen inte är helt hobbyrelaterad men jag stod med en av mina guror hängandes över axeln/frampå magen vid mitt modellbord. där stod jag och funderade och tittade på något jag höll på med. VIPS så släpper ena fästet på gitarrbandet och gitarren som väger normalt sett iaf kanske en 6-8 kilo får lite fart i fallet på en si så där 50cm och väger nu säkert en aning mer träffar ovansidan på min fot... ouch! det blev kryckor ett par veckor för herrn Razz

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av denstore tis jan 24, 2012 1:23 pm

Lyckades file:a vänster tumme en gång i tiden. Ymnigt blödande gav en helt ny innebörd....Wink
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av Joppo tis jan 24, 2012 2:01 pm

Olyckor vid byggbordet? 53-694

En gång när jag skulle flytta min chopper, så råkade jag greppa den om själva rakbladet. Denna blunder genererade ett halvcentimeter djupt jack i mitt vänstra pekfinger... Ajajaj Neutral

En annan olycksrelaterad grej gjort är att micra en dioramaplatta med papier maché. Jag tänkte att det skulle accelera torktiden lite, dock hade jag inte räknat med att den skulle börja glöda Rolling Eyes Min tjej fick typ panik "Jeppe! Det rycker ur micron!" Hehe... Hon trodde nog hela huset skulle brinna upp.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av Matt_Public tis jan 24, 2012 2:20 pm

MiniStuff skrev: VIPS så släpper ena fästet på gitarrbandet [...]
+1 på den upplevelsen. Bytte snabbt till Schaller straplocks efter det... What a Face
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av linusorn tis jan 24, 2012 3:09 pm

Förutom diverse små skärsår i fingrarna är nog den värsta skadan när jag skulle skära ur en del från gjutramen som jag inte kom åt med avbitare. Jag slant och satte skalpellen djupt i högerlåret, har fortfarande ett ärr som minne. Lärde mig också att inte sitta och bygga i enbart kalsonger och t-shirt...

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av Henrik Bergman tis jan 24, 2012 3:11 pm

Eller man kan vända på det...

Jag tog upp båten för tre år sedan, och lastade den på en lastbil.
När jag stod på båten och plockade av lyftslingorna, så tippade båten och jag föll "överbord"
3 meters fall med huvudet före ner i betongen.
Det här blir inte bra, hann jag tänka, och tog emot med händerna. Like a Star @ heaven clown

Jag klarade huvud och rygg, men bröt båda armbågarna och handlederna, samt vänster fot.
Detta hindrade inte mig från att bygga Eduards Lysander med två gipsade armar.
Det gick inte fort, men byggde gjorde jag Very Happy

/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av MiniStuff tis jan 24, 2012 3:23 pm

aj som f! affraid

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av Jokkocze tis jan 24, 2012 5:14 pm

Låter som att min olycka igår var av den 'kraftigare' sorten då (Vid byggbordet då).

Pinfärskt knivblad i kniven, skulle tälja lite på en gjutstam. Kniven fick eget liv och gled iväg, rakt in i mitt vänstra pekfinger nästan hela vägen in till benet.
Lite över centimetern långt skärsår som på djupaste stället är några millimeter djupt.

Sprang genast till toaletten och när jag kom dit var hela handen röd och det var påväg nerför armen. Vägrade sluta blöda på ett bra tag och jag förlorade väl några deciliter blod Razz
När det fortfarande blödde lite smått på morgonen fick jag gå till vårdcentralen, där det visade sig att jag hade spetsen av knivbladet inne i såret, så jag fick spruta i fingret och sen plockade de bort den lilla biten Razz

Nu ska jag undvika att fukta fingret i några dagar -_-
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av cas tis jan 24, 2012 6:56 pm

Det här var nog den smärtsamaste tråden på länge.
Ajajajajajajajaj! pale
Som tur är har jag inget modellrelaterad och tala om, så den där gången då jag hamrade mig på tummen med sån kraft att blodet skvätte talar vi inte om.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av MiniStuff tis jan 24, 2012 8:08 pm

CAS skrev:Det här var nog den smärtsamaste tråden på länge.
Ajajajajajajajaj! pale
Som tur är har jag inget modellrelaterad och tala om, så den där gången då jag hamrade mig på tummen med sån kraft att blodet skvätte talar vi inte om.

Ouch!

Ja det låter som när jag drämde (som tur var) baksidan på en yxan rakt över min vänsterhand så att jag bröt ett par fingrar. Mina kära barn plus en av deras kompisar fick lära sig väldigt många fina ord den dagen av pappa. Razz

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av Warsawpact tis jan 24, 2012 10:23 pm

Jokkocze skrev:Låter som att min olycka igår var av den 'kraftigare' sorten då (Vid byggbordet då).

Pinfärskt knivblad i kniven, skulle tälja lite på en gjutstam. Kniven fick eget liv och gled iväg, rakt in i mitt vänstra pekfinger nästan hela vägen in till benet.
Lite över centimetern långt skärsår som på djupaste stället är några millimeter djupt.

Sprang genast till toaletten och när jag kom dit var hela handen röd och det var påväg nerför armen. Vägrade sluta blöda på ett bra tag och jag förlorade väl några deciliter blod Razz
När det fortfarande blödde lite smått på morgonen fick jag gå till vårdcentralen, där det visade sig att jag hade spetsen av knivbladet inne i såret, så jag fick spruta i fingret och sen plockade de bort den lilla biten Razz

Nu ska jag undvika att fukta fingret i några dagar -_-

Fick du inga stygn/ limmad?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av Jokkocze tis jan 24, 2012 11:26 pm

Warsawpact skrev:
Jokkocze skrev:Låter som att min olycka igår var av den 'kraftigare' sorten då (Vid byggbordet då).

Pinfärskt knivblad i kniven, skulle tälja lite på en gjutstam. Kniven fick eget liv och gled iväg, rakt in i mitt vänstra pekfinger nästan hela vägen in till benet.
Lite över centimetern långt skärsår som på djupaste stället är några millimeter djupt.

Sprang genast till toaletten och när jag kom dit var hela handen röd och det var påväg nerför armen. Vägrade sluta blöda på ett bra tag och jag förlorade väl några deciliter blod Razz
När det fortfarande blödde lite smått på morgonen fick jag gå till vårdcentralen, där det visade sig att jag hade spetsen av knivbladet inne i såret, så jag fick spruta i fingret och sen plockade de bort den lilla biten Razz

Nu ska jag undvika att fukta fingret i några dagar -_-

Fick du inga stygn/ limmad?
De limmade såret, men jag ska ändå undvika att blöta ner det. Limmet kanske är vattenbaserat och fuktkänsligt? scratch
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av Janne.S tis jan 24, 2012 11:32 pm

Gator? Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av Jokkocze tis jan 24, 2012 11:40 pm

Janne.S skrev:Gator? Razz
Skulle inte förvåna mig! Det måste ju vara utvecklat med något större än modellbygge i åtanke Razz
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av Stefan E ons jan 25, 2012 8:12 am

CA-lim duger för det mesta, jag VET! Razz
Det utvecklades nämnligen för att behandla öppna, ytliga sår (för att förhindra blodförlust) som inte kunde sys på plats under Vietnam-kriget!

Intressant läsning, den här tråden!
Jag trodde det bara var jag som råkade ut för dessa idiotiska olyckor vid byggbordet! affraid

Jag har råkat ut för det mesta som beskrivs här, och lite till, men aldrig något som fått mig att behöva uppsöka sjukvård, tack o lov! Razz

Jag lider med er andra.... Razz

Stefan

Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av denstore ons jan 25, 2012 3:10 pm

Phantom2 skrev:CA-lim duger för det mesta, jag VET! Razz
Det utvecklades nämnligen för att behandla öppna, ytliga sår (för att förhindra blodförlust) som inte kunde sys på plats under Vietnam-kriget!

Njae, det användes där, men det hade funnits ett bra tag innan. Och den formulan som vi använder är inte idealisk för sårbehandling.

http://www.straightdope.com/columns/read/2187/was-super-glue-invented-to-seal-battle-wounds-in-vietnam
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Olyckor vid byggbordet? Empty Sv: Olyckor vid byggbordet?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet