IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dornier Do 17 E/F 1/72

+2
cas
wolcker
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Dornier Do 17 E/F 1/72 Empty Dornier Do 17 E/F 1/72

Inlägg av wolcker fre jan 27 2012, 14:35

Hej alla

Några har sätt mig innan när jag lurkat omkring här inne. Detta kommer blir min första modell jag bygger och målar. Jag har byggt modeller för ca 15 år sedan, de blev inte bra då, så jag hoppas att tålamodet har blivit bättre sedan man var 10 år ^^. Jag har målat en del Warhammer sedan dess. Jag skulle vilja ha tips om nog har några eller om ni har några nybörjare misstag som jag skall undvika. Jag sitter och sliter håret av mig för att förstå hur jag skall få på symbolerna på skeppet när jag målet modellen.

Men när kommer några av bilderna

Dornier Do 17 E/F 1/72 DSC_7499

Dornier Do 17 E/F 1/72 DSC_7502

Dornier Do 17 E/F 1/72 DSC_7504

Dornier Do 17 E/F 1/72 DSC_7505

Dornier Do 17 E/F 1/72 DSC_7506

Dornier Do 17 E/F 1/72 DSC_7510

Det kommer att målas på söndag och vi får se om jag tar upp några bilder på hur det ser ut
wolcker
wolcker


Till överst på sidan Gå ner

Dornier Do 17 E/F 1/72 Empty Sv: Dornier Do 17 E/F 1/72

Inlägg av cas fre jan 27 2012, 14:55

Håhå en gammal hederlig Airfix!
Det här kan ju gå lite hursomhelst, men mängden delar är åtminstone låg...
Ta tid på dig, och fråga så mycket du orkar.
Tips #1 är att låta alla små yttre ömtåliga detaljer (propellrar, kulsprutor, landställ etc) målas separat och sättas fast EFTER att du har fått ihop och målat hela kärran.

Lycka till!
//Christer

Edit: Vad jag menar med att det kan gå lite hursomhelst är att modellen är väldigt gammal, och passformen därmed lämnar en del att önska! Inget annat Smile


Senast ändrad av cas den fre jan 27 2012, 15:31, ändrad totalt 1 gång
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dornier Do 17 E/F 1/72 Empty Sv: Dornier Do 17 E/F 1/72

Inlägg av Azgaron fre jan 27 2012, 15:00

Ser intressant ut! Lycka till med bygget Leo!

Jag antar att du avser dekalerna. De får man dit genom att först klippa ut dem (en i taget) och därefter håller man dem i ljummet vatten ca 20s så att dekalen släpper från pappret. Sen för man över dekalen till platsen där den ska sitta. Jag brukar hålla dekalen precis jämte och försiktigt föra över den med en fuktad pensel.

De flesta av oss brukar blanklacka modellen först, och använda medel som Microsol och Microset för att få dekalen snyggt på plats.
Därefter förseglar man dekalerna med ett nytt lager lack.
Till sist kan man lägga ett lager matt eller halvmatt klarlack för att få önskad finish på planet.

Håkan

Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Dornier Do 17 E/F 1/72 Empty Sv: Dornier Do 17 E/F 1/72

Inlägg av Matt_Public fre jan 27 2012, 18:33

Åh! Bleistift!

Jag välkomnar ditt Luftwaffe-tilltag med öppna armar. cheers

Nybörjarmissar? Underskatta aldrig hur långt en smådel kan flyga när du skär loss den. Torrpassa alltid allting. Läs bruksanvisningen två gånger innan du gör något. Ha gärna vassa knivar/nya knivblad till hands vid varje nytt bygge och kom för all del ihåg att det är viss skillnad mellan din femte och femtionde modell.

On with the show!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Dornier Do 17 E/F 1/72 Empty Sv: Dornier Do 17 E/F 1/72

Inlägg av Jokkocze fre jan 27 2012, 18:43

Tips som ingen annan kommit med.. hmm

Det kan vara en bra idé att måla delar som ska sitta inne i eller inbäddade i modellen, innan du monterar dit dem och stänger till.

Du säger att du byggt mycket warhammer innan och då vet jag att det är vanligt att man målar alla delar innan man monterar ihop dem.
Gör inte det med allt på ett flygplan! Montera ihop alla stora delar, så att det bara är detaljer såsom landningsställ innan du målar något. Det blir på så vis enklare att ta hand om eventuella glipor mellan delar.

Och angående dekalerna då är det inget jättekonstigt som du behöver massa vätskor till, även om de hjälper dig att få ett bra slutresultat.
Skär loss de dekaler du ska använda och lägg ner dem i hett (inte kokhett, men gärna 40-50 grader) vatten i några sekunder med trycket uppåt, sen plockar du papper med dekal på och glider helt enkelt över den på modellen från pappret.
Det blir enklare att justera in så att den sitter ordentligt om ytan under är blank, men det är inget krav. Ha tops och papper till hands så att du kan få bort all fukt ovanpå och runt dekalen när du fått den på plats, så slipper du att den glider iväg. Vad jag kan se på bilden på dekalarket så är det gammalt och har någon gång under sin livstid varit fuktigt, men det bör inte vara några problem om du tar det försiktigt.

Lycka till, och må saften vara med dig under bygget! (Saft är suverän bygg-dryck.)
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Dornier Do 17 E/F 1/72 Empty Sv: Dornier Do 17 E/F 1/72

Inlägg av wolcker tor feb 02 2012, 08:51

Hej alla!

Nu har jag gjort en del mera, jag har gjort hela inredningen och glömde ta bilder innan jag limmade ihop det.

Sedan satte jag fast fönsterna och tejpade dom, för att sedan spreja hela planet svart.

Dornier Do 17 E/F 1/72 DSC_7513

Blev lite missnöjde med täckningen runt den vindrutan som var längst upp på planet, typ vid vingarna, Ni ser plasten genom rutan, jag har funderat hur man skall kunna fixa detta men jag tror ajg kommer hoppa de ider jag kom på, typ ta bort rutan lägga tejp på undersidan, spreja och lägga på rutan igen, men men detta var ju ett testbygge så jag antar att det blir okej för den.
Dornier Do 17 E/F 1/72 DSC_7514
Dornier Do 17 E/F 1/72 DSC_7515

Sedan de som skall göras nu är att sätta ihop landningsställen och sprejmåla den och måla landningsställen inre delar för att sedan limpa på dom på planet, för att kunna göra en ljusblå undersida och kamouflera översidan

Ligger sjuk hemma så det kanske blir något målande om jag orkar, har ont i hela kroppen just nu, feber och halsen jävlas
wolcker
wolcker


Till överst på sidan Gå ner

Dornier Do 17 E/F 1/72 Empty Sv: Dornier Do 17 E/F 1/72

Inlägg av cas tor feb 02 2012, 09:08

Det ser ju riktigt bra ut!

Och krya på dig från din Man-Cold!
Dom kan vara riktigt besvärliga har jag hört...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dornier Do 17 E/F 1/72 Empty Sv: Dornier Do 17 E/F 1/72

Inlägg av linusorn tor feb 02 2012, 09:24

Ett tips är att måla klart hela planet, sätta på dekaler, försegla med lack och sedan montera ställ och så vidare. Ställ och smådelar som ska sitta på kroppen brukar vara ömtåliga och är lätta att råka ha sönder. Montera alltid dessa så sent som möjligt under bygget, så minskar du riskerna. Ibland ska smådelar monteras där det sitter dekaler, och det är väldigt svårt att få dit dekalen om det sitter en del i vägen.
Lycka till, det ser bra ut hittills!
/Linus

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Dornier Do 17 E/F 1/72 Empty Sv: Dornier Do 17 E/F 1/72

Inlägg av wolcker tor feb 02 2012, 11:30

linusorn skrev:Ett tips är att måla klart hela planet, sätta på dekaler, försegla med lack och sedan montera ställ och så vidare. Ställ och smådelar som ska sitta på kroppen brukar vara ömtåliga och är lätta att råka ha sönder. Montera alltid dessa så sent som möjligt under bygget, så minskar du riskerna. Ibland ska smådelar monteras där det sitter dekaler, och det är väldigt svårt att få dit dekalen om det sitter en del i vägen.
Lycka till, det ser bra ut hittills!
/Linus

Tack för tipset... får tänka på det,

propellrar och småsaker som master och tex en lampa på ena vingen skall ju målas men de kommer ju på sist...
wolcker
wolcker


Till överst på sidan Gå ner

Dornier Do 17 E/F 1/72 Empty Sv: Dornier Do 17 E/F 1/72

Inlägg av Azgaron tor feb 02 2012, 12:00

Ser bra ut Leo!

Krya på dig!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Dornier Do 17 E/F 1/72 Empty Sv: Dornier Do 17 E/F 1/72

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet