IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Krigsbyte Tiger

+2
ErikM
T-34
6 posters

Gå ner

Krigsbyte Tiger Empty Krigsbyte Tiger

Inlägg av T-34 tis jan 06 2009, 20:10

Den här modellen hittade jag för nån vecka sen, det var den första jag byggde och lite har man väl utvecklats under åren, (den såg för dj-vlig ut rent ut sagt) så jag tänkte att jag skulle göra om den till ryskt krigsbyte och så här blev den. Vet att ryssarna tog ett par Tiger I:or och använde men har inte hittat några bra bilder mer än att dom var vinterkamouflerade. Vagnen är från Tamiya och gubben kommer från Trumpeter.

Krigsbyte Tiger Tigerleft

Rätt väl använd.

Krigsbyte Tiger Tigerrear

Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Krigsbyte Tiger Empty Sv: Krigsbyte Tiger

Inlägg av ErikM tis jan 06 2009, 20:21

Nice, men borde det inte vara någon mer röd stjärna på vagnen? Så att man kan identifiera den bättre? Eller jag vet inte, nån som har koll?
ErikM
ErikM


Till överst på sidan Gå ner

Krigsbyte Tiger Empty Sv: Krigsbyte Tiger

Inlägg av T-34 tis jan 06 2009, 20:46

ErikM skrev:Nice, men borde det inte vara någon mer röd stjärna på vagnen? Så att man kan identifiera den bättre? Eller jag vet inte, nån som har koll?

Förmodligen var det någon mer id-märkning men som sagt hittade bara en bild på en erövrad Tiger och där kunde jag inte se nån märkning. Däremot tror jag inte de hade något nummer, möjligen en röd stjärna uppe på tornet.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Krigsbyte Tiger Empty Sv: Krigsbyte Tiger

Inlägg av Caverö ons jan 07 2009, 07:17

Det blev väl bra det där, smutsig är den oxå (fast den bara var vid östfronten där det aldrig har funnits lera). Laughing
Hur funka trumpeter gubbarna? själv storgillar jag miniart figurisarna, rekomenderas.

Caverö


Senast ändrad av Caverö den tor jan 08 2009, 13:07, ändrad totalt 1 gång
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Krigsbyte Tiger Empty Sv: Krigsbyte Tiger

Inlägg av T-34 ons jan 07 2009, 17:10

Trumpertergubbsen är helt ok, lite i stil med MiniArt. Nu är jag inte så väldigt händig på att bygga/måla figurer så jag kanske inte ska säja så mycket.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Krigsbyte Tiger Empty Sv: Krigsbyte Tiger

Inlägg av Warsawpact ons jan 07 2009, 17:49

En röd stjärna på den främre, platta, delen på tornet...strax innan kannonen... skulle sitta fint. Så att piloterna i "cementbombarna" inte mistar Tigern för tysk.

Ser mycket bra ut din Tiger!
Som tysk pansarknarkare så har jag plöjt igenom en och annan bok om Tigern från Osprey Publishing ( enormt bra böcker för övrigt! ) och ryssarna bärgade och reparerade några lätt skadade Tiger vagnar som den tyska besättningen hade bailat ut ur under slaget om Kursk i Ukraina.

En liten ironisk fotnot är att efter ryssarna tagit och reparerat några få Tigrar från slaget om Kursk och Leningrad så istället för att studera dem närmare så satte de i sin iver sedan in dem mot tyska förband för att tyskarna skulle få smaka på sin egen medicin. Men de blev tämmligen snopna när SS-förbandet Hohenstaufens nya Kungs Tigrar rullade fram och blåste bort de få konverterade Tigrar som sovjeterna hade.

Här inspekterar de sovjetiska generalerna en Tiger utanför Leningrad
Krigsbyte Tiger Kursk_captured_German_tank

Jänkarna lyckades göra samma sak som ryssarna fast ändå inte exakt lika....de reparerade nämligen en King Tiger tillbaka i funktion.

Mvh Chrille
US Army King Tiger


Gillar din vädring skarpt Magnus. Rejält skitigt....så som sovjetiska tanks skall vara! cheers
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Krigsbyte Tiger Empty Sv: Krigsbyte Tiger

Inlägg av Azgaron ons jan 07 2009, 20:01

Intressant bygge! Ser bra ut!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Krigsbyte Tiger Empty Sv: Krigsbyte Tiger

Inlägg av T-34 ons jan 07 2009, 20:02

Tackar Chrille och Håkan tack för infon om Tigrarna, både ryska och amerikanska.
(Satte faktiskt dit en stor röd stjärna på torntaket men när sen vädringen gick över i ett häftigt washande och torrborstande rök stjärnfan Twisted Evil så jag fick slipa ner den och dra över med vitt. Så kan det gå med dekaler beställda från ryssland.)
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Krigsbyte Tiger Empty Sv: Krigsbyte Tiger

Inlägg av Hauptmann fre dec 06 2013, 22:08

Lite sent att komma med information och hur de erövrade Tiger I-vagnarna i sovjetisk tjänst såg ut, men den här informationen hittade jag från den här hemsidan...

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=47&t=160691

"The first unit of the Red Army, which used a captured Tiger, was the 28th Guards Tank Brigade of the 39rd army of the Belorussian Front. 27th December 1943 during the attack of the tigers of the 507th tank batallion (sPzAbt. 507) near to the village Sinyavki one German vehicle was hit and left by the tankers. The Russian tankers of the 28th Guards Tank Brigade succeeded in pulling the vehicle to the Russian lines.

And the commander decided to use the vehicle in combat (in this time the brigade had only 7 T - 34, 5 T - 70 and 1 SU – 122). The crew were six men – commander of the tank Guards Lieutenant Revjakin, the driver-mechanic Guards Seargent Kilevnik, commander of the gun – Guards Seargent Kodikov, the gunner and radio operator – Guards Sergeant Akulov.

In 48 hours the crew could learn to take over and handle the vehicle. The crosses were overpainted, on their place they painted two stars and wrote "Тигр". The first combat was 6th January 1944, when they fought together with one T – 34 and one T – 70 in the village Sinyavki, after digging the vehicles in, holding a fortified position.

Later the 28th Guards Tank Brigade captured another Tiger, 27th July 1944. The brigade had 47 tanks: 32 T – 34,
13 T – 70, 4 SU – 122, 4 SU – 76 and two PzKpfw. VI Tiger.These vehicles took part in the operation “Bagration” to liberate Belorussia. 6th Octber 1944 the tank brigade had 65 T – 34 and 1 PzKpfw. VI Tiger."


Hoppas informationen kommer till någon nytta så här sent i efterhand...

Hauptmann
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Krigsbyte Tiger Empty Sv: Krigsbyte Tiger

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet