IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hobbico köper tyska Revell

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hobbico köper tyska Revell Empty Hobbico köper tyska Revell

Inlägg av Azgaron ons feb 15 2012, 21:16

Jag hittade det här på ett annat forum.

Hobbico acquires Revell Germany

Hobbico Inc., based in Champaign, Ill., announced today that it has acquired Revell Germany. Revell Germany was spun off as a separate company in 2006, and Hobbico has owned the U.S. Revell operation since 2007. "We are pleased to reunite the Revell brand under one ownership," Hobbico President Wayne Hemming said. "Now Revell can proceed with a worldwide strategy for growth of the core plastic-model business. "We also view this as an excellent foundation to expand the distribution of our other brands and products into the European market." After starting the original U.S. company in 1945, Revell founder Lou Glaser established the German operation in 1956. Since then, Revell Germany has been a popular brand in Europe for plastic model kits, paints, tools and accessories. For the last four years, the company has also been a player in the European radio-control vehicle market. "Hobbico's acquisition of Revell Germany creates an enormous opportunity for our company and our employees," Revell Germany President Hans Remfert said. "With the support of Hobbico as a strong parent company, we have a great opportunity to expand our entry into the R/C hobby segment of the European market."

Kan ju bli intressant att se vart det leder.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hobbico köper tyska Revell Empty Sv: Hobbico köper tyska Revell

Inlägg av MiniStuff ons feb 15 2012, 21:25

mmm...

min första tanke är... hoppas det inte leder till dyrare Revell-lådor Neutral För den prisnivån i kombination med vad de har släppt de senaste åren är otroligt bra.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hobbico köper tyska Revell Empty Sv: Hobbico köper tyska Revell

Inlägg av cas tor feb 16 2012, 07:14

Lite knepigt det här...
Revell Germany har ju haft pris/prestanda som varit oslagbart, och dom har gjort mycket som förmodligen inte alls är poppis på andra sidan pölen. Som Fairey Gannet Cool
Har vi tur så kommer nuvarande upplägg att fortsätta, utan att Revell USA stoppar allt för många projekt/kräver bara amerikanska grejer. Vi får se helt enkelt.

Fast allt prat om RC i pressreleaserna är lite oroande Neutral

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hobbico köper tyska Revell Empty Sv: Hobbico köper tyska Revell

Inlägg av Hayabusa tor feb 16 2012, 08:58

Tror inte att det kommer att leda till några drastiska förändringar vad det gäller prissättning etc. Även om Revell Germany varit ett helt självständigt bolag sedan 2006, så har de båda företagen jobbat nära varandra vad det gäller sälj/marknadsföring. Det finns "rebox" av jänkarnas byggsatser i tyska kartonger och vice versa. De har, i mina ögon, inte varit direkta konkurrenter utan mer kollegor - trots att företagen varit 100% separerade. Min gissning är att det kommer att fortsätta så, att respektive bolag väljer sina projekt & vägar som de är "bäst" på.

Pratet om RC är inget som förvånar mig, det handlar om att hitta andra vägar än enbart byggsatser att tjäna pengar på. Helt nytt för Revell Tyskland är det inte heller. Kolla på Tamiya, deras RC-program är inte så litet heller. Har funnits med i ganska många år också, t om.
Det gäller att ha fler ben att stå på, helt enkelt.

Något som däremot förvånade mig var textraden om Hobbico; "The 100% employee-owned company ..."
Bra eller mindre bra, det kan man fråga sig. Dock bättre än att det sitter ett antal aktieägare som, utan intresse för företagen/produkterna, bara vill "casha" in sina pengar fortast möjligt.

Mina personliga reflektioner Wink

Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Hobbico köper tyska Revell Empty Sv: Hobbico köper tyska Revell

Inlägg av Matt_Public tor feb 16 2012, 10:53

En Spiteful i 1/32?

Jag tänker ha höga förhoppningar på Revell in i det det sista. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hobbico köper tyska Revell Empty Sv: Hobbico köper tyska Revell

Inlägg av cas tor feb 16 2012, 10:59

Mer sannolikt med en Henschel Hs-129 i 1/32 om man tar de senaste revell-släppen som indikation

Spiteful i 1/48 kommer ju från Trumpeteren snart nog Cool

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hobbico köper tyska Revell Empty Sv: Hobbico köper tyska Revell

Inlägg av Matt_Public tor feb 16 2012, 11:30

Gamla fina trumpeten! Ständigt på rätt spår... Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hobbico köper tyska Revell Empty Sv: Hobbico köper tyska Revell

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet