IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lättjobbat spackel?

+4
Kent
Stefan E
Matt_Public
Ingmar
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Lättjobbat spackel?

Inlägg av Ingmar fre mar 30 2012, 15:12

Är det någon som har något tips på ett lättjobbat spackel? Jag kör med Hagmans, men det är så FÖRBANNAT KLADDIGT! OCH SÅ STELNAR DET DIREKT! JAG BLIR VANSINNIG!!!!!!! Evil or Very Mad

/Ingmar

Ingmar


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av Matt_Public fre mar 30 2012, 15:32

Såg rubriken och tänkte föreslå Hagmans. What a Face


There's nothing for me to do here... albino
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av Stefan E fre mar 30 2012, 15:48

Matt_Public skrev:Såg rubriken och tänkte föreslå Hagmans. What a Face


There's nothing for me to do here... albino



Samma här!



Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av Ingmar fre mar 30 2012, 16:25

Fick tipset av CAS att "förtunna" spacklet med aceton, skall prova det ikväll.

/Ingmar

Ingmar


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av Kent fre mar 30 2012, 16:46

Jag använder Tamiyas ,funkar finfint.
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av Ingmar fre mar 30 2012, 17:00

Mmmmm, Tamaiya.....
Deras byggsatser bygger sig själva och färgerna är lättsprutade, deras spackel MÅSTE ju vara bra!

Byggmodellen saluför Tamaiyas färgomrörare i metall med en lite skopa i en änden så att man kan skopa upp lämpliga mängder när man gör sina blandningar, jag måste nog skaffa sån'a om jag skall bli helt lycklig...

/Ingmar

Ingmar


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av Janne.S fre mar 30 2012, 17:03

JOdå det är rätt bra, squadrons spackel är åsså rättbra...milliput verkar många vurma för åxå.

Hehe annars funkar tandpetare och sköljsprutor bra ....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av Matt_Public fre mar 30 2012, 21:24

Ingmar skrev:Byggmodellen saluför Tamiyas färgomrörare i metall med en lite skopa i en änden så att man kan skopa upp lämpliga mängder när man gör sina blandningar, jag måste nog skaffa sån'a om jag skall bli helt lycklig...
Jag kan inte rekommendera dem varmt nog. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av Ingmar lör mar 31 2012, 08:25

Provade Hagmans "förtunnad" med aceton i går. Det blev en underbar krämig konsistens som var väldigt lättjobbad. Jag behandlade en gjutram (eller vad jag nu skall kalla det).
Nu efter 15 timmar har det ännu inte hårdnat.... Sad

Man kanske skall ha styren istället för aceton? Hmmm, affärerna öppnar snart...

/Ingmar

Ingmar


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av fowi lör mar 31 2012, 09:00

Jag brukar blanda upp spacklet (Tamiyas eller Humbols) med plaslim
I tub eller flytande till lagom konsistens för jobbet. Tjocknar det, vilket det tyvärr gör snabbt, lite mer lim.
Det enda spackel jag vet om som har en liten bättre hanteringstid är tvåkomponent för skala 1/1 dvs till båten
Folke
fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av MiniStuff lör mar 31 2012, 11:10

Ja tvåkomponents brukar härda lite saktare, speciellt om man blandar olika mycket av de två ie. mindre härdare så härdar det saktare.

Använder inte så mycket spackel, dvs bygger mest pansar som inte kräver allt för mycket sådant Razz , men har testat Squadrons nyligen och den gillade jag. Torkade rätt så fort men tar man bara en liten bit i taget så går det fint.

Sen brukar jag använda Milliput, vit eller standard, speciellt när jag fyller i glipor på figurer. Då gör jag en liten boll av den, trycker ned den på ett underlag, skapar en liten grop i den och har blöter en pensel med vatten och rör runt i gropen och får en pasta som jag kan göra så tjock som jag vill ha den och penslar på den på figuren/modellen. Funkar klubba! Och nämnas skall göras att Milliput är tvåkomponents, har lagat en kran i badrummet med sådant tom. Blir stenhård när den har härdat och tål då vatten.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av fowi lör mar 31 2012, 12:28

MiniStuff skrev:Ja tvåkomponents brukar härda lite saktare, speciellt om man blandar olika mycket av de två ie. mindre härdare så härdar det saktare.

Använder inte så mycket spackel, dvs bygger mest pansar som inte kräver allt för mycket sådant Razz , men har testat Squadrons nyligen och den gillade jag. Torkade rätt så fort men tar man bara en liten bit i taget så går det fint.

Sen brukar jag använda Milliput, vit eller standard, speciellt när jag fyller i glipor på figurer. Då gör jag en liten boll av den, trycker ned den på ett underlag, skapar en liten grop i den och har blöter en pensel med vatten och rör runt i gropen och får en pasta som jag kan göra så tjock som jag vill ha den och penslar på den på figuren/modellen. Funkar klubba! Och nämnas skall göras att Milliput är tvåkomponents, har lagat en kran i badrummet med sådant tom. Blir stenhård när den har härdat och tål då vatten.

Du som vet! Är Milliput baserat på epoxi??
Tål igentligen inga av produkterna som användes förutom PVC-lim, och jobbar med Akrylfärger av samma anledning, T-röd som rengöring TOPPEN.
Men epoxi är "döden", den som fick mig lösningsmedelskänslig
Folke
fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av MiniStuff lör mar 31 2012, 13:12

@Fowi: verkar def så ja, kom inte på om det var så eller inte men jag gick in på deras hemsida och där börjar texten i stort: "Milliput, the epoxy putty...."

dessvärre... hm kanske skulle börja använda handskar när jag knådar den i fortsättningen. har ju ingen lust att bli känslig. Neutral

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av fowi lör mar 31 2012, 17:12

Epoxi finnes numer överallt. Minst lika besvärligt som cyanoat-limmer
Tänk på att många blir allergiska (vid kontakt), få blir som jag av ångerna
så HANDSKAR ambefalles till ALLA.
Folke
fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av Ingmar lör mar 31 2012, 19:01

MiniStuff skrev:...Sen brukar jag använda Milliput, vit eller standard, speciellt när jag fyller i glipor på figurer. Då gör jag en liten boll av den, trycker ned den på ett underlag, skapar en liten grop i den och har blöter en pensel med vatten och rör runt i gropen och får en pasta som jag kan göra så tjock som jag vill ha den och penslar på den på figuren/modellen. Funkar klubba!...

Det låter ju suveränt! Det skall jag prova! cheers

/Ingmar


Ingmar


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av cas lör mar 31 2012, 20:55

Jag har en svag känsla att du kommer att hetsa till en Ministuff beställning på måndag sunny

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av Ingmar ons apr 04 2012, 13:10

Jag har nu provat att "förtunna" Hagmans med styren. Liksom med aceton blev det en underbart krämig och lättarbetad koncistens, tyvärr verkar det inte härda riktigt. Inte efter 12 timmar i alla fall...
Lukten är ganska påträngande också (no surprise!).

Jag använde min nyinköpta färgomrörare från Tamaiya att blanda med, det är ren njutning att nvända den! Allt blir bättre med polerad metall! Very Happy

/Ingmar

Ingmar


Till överst på sidan Gå ner

Lättjobbat spackel? Empty Sv: Lättjobbat spackel?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet