IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

JU-87 Stuka 1/72.

+3
Janne.S
Azgaron
Linus
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Linus tis jan 13 2009, 21:05

Idag gjorde jag ett impulsköp hos en butik i närheten som säljer begränsat med modeller. Jag skulle köpa färg till mina figurer och fick också då med mig en JU-87 Stuka! Den var så pass billig och jag alltid velat ha en Stuka som prydnad i min lilla bänkhylla, dessutom har jag inte alls mycket flygmodeller där. Mest pansar;)


Bilderna kommer så snart min bror är villig att lämna tillbaks kameran! Jag kan avslöja att jag monterat större delen utav planskroppen.

Sådär ja!

JU-87 Stuka 1/72. P1000084

JU-87 Stuka 1/72. P1000085
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Azgaron ons jan 14 2009, 06:28

Ser bra ut Linus!
Stukan är ett coolt plan, som jag har några stycken obyggda liggandes! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Janne.S ons jan 14 2009, 15:23

Suveränt Linus!!

bara inse att Stukan, som var farfar till A-10 kan man säga, var ett av det brutalaste kärror som gjorts!! Man var säkert inte modig när en dylik kom och dök mot en med sirenerna på!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Gigabyte ons jan 14 2009, 15:31

Ett trevigt bygge du har på ditt byggbord Linus, stukan är ett måste, som jag inte har lagt mina labbar på än , men får väl köpa in en krokvinge i vår , lycka till med bygget och den nära förestående målningen
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Stefan E ons jan 14 2009, 19:25

Hejsan!

Alltid kul att se när pansarbyggare ger sig ut i det blå! Razz

Stukan är en klassiker, den har jag byggt fler av än jag vill komma ihåg!

Vilken modell är det (gissar på Airfix)?

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Linus ons jan 14 2009, 20:55

Det stämmer, det är en airfix 1/72! Passformen kunde varit bättre. Inte så mycket gjutskägg som det brukar vara.

Efter mitt diorama bygge kommer jag återigen bege mig upp i luften ett tag, har nämligen beställt 5 stycken flygplan från model-making.eu. Samtliga är från svenska Flygvapnet och det är följande som gäller: JAS 39B Gripen 1/48, Fiat CR-42 1/40, JA37 Jaktviggen 1/72, J 30 Mosquito 1/72 och en JA35 Draken 1/48. Sedan får vi ifall det blir ett pansardiorama eller ett fartyg Smile
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av ErikM ons jan 14 2009, 21:07

Vackert flygplan Very Happy
ErikM
ErikM


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Linus tor jan 15 2009, 21:32

Janne.S skrev:Suveränt Linus!!

bara inse att Stukan, som var farfar till A-10 kan man säga, var ett av det brutalaste kärror som gjorts!! Man var säkert inte modig när en dylik kom och dök mot en med sirenerna på!!!

Det har du rätt i, Janne. Dock är det en stor skillnad rent beväpningsmässigt Wink Å andra sidan har de nog samma psykologiska effekt. Stukan har sin siren och A-10 har sitt vortsvinsknorrande! Även om knorrandet inte kommer samtidigt som projektilerna (beroende på avstånd) så tar den nog sin verkan på trupper däromkring.


Hursomhelst så har jag målat undersidan med Himmelsblå färg. Rätt så okej målning, detta var alltså premiärmålningen med min airbrush och den presterade oerhört bra! Very Happy

JU-87 Stuka 1/72. P1000089
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Janne.S tor jan 15 2009, 21:39

En sådan glad blå färg dessutom Smile

Kommer bli en grym Stuka!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Azgaron tor jan 15 2009, 22:05

Ser bra ut Linus! Kul när det funkar bra från start!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Gigabyte tor jan 15 2009, 23:29

Kul med en sådan lyckad premiär ,ser mycket fint ut Linus cheers
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Linus fre jan 16 2009, 21:33

Jag har tänkt mig att jag skulle göra den här flygmodellen snäppet högre avancerad en mina andra tre flygplan och lägga preshade och lite vädring och så. Vart ska man lägga preshaden utöver på vingarna? stjärtfenorna också? Finns säkert fler så peka gärna ut dem! Som sagt vill jag har lite vädring på kärran också så jag hade tänkt mig lite slitage på propellerbladen (dels för att jag var på dem med fingrarna innan de torkade så det är fingeravtryck på dem Laughing ) och lite märken av avgaser från motorn. Jag antar att jag kan göra vädringen genom att torrborsta men vill att det ska bli så bra som möjligt Smile

Har även skrivit ut ett papper med en bild på ett hakkors och undrar om det ser bäst ut med glans svart HU85 eller matt svart HU33. Är det någon som tar illa vid sig är det bara att säga till, så skippar jag den!
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Gigabyte fre jan 16 2009, 21:39

jag skulle ta matt svart HU33
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Azgaron lör jan 17 2009, 15:40

När det gäller pre-shade på plan så brukar jag följa panellinjerna! Tja kanske inte alla då det blir rätt plottrigt!
Matt svart tror jag också passar bäst!

Lycka till med pre-shade och slitage mm.!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Janne.S lör jan 17 2009, 19:04

Linus skrev:Jag har tänkt mig att jag skulle göra den här flygmodellen snäppet högre avancerad en mina andra tre flygplan och lägga preshade och lite vädring och så. Vart ska man lägga preshaden utöver på vingarna? stjärtfenorna också? Finns säkert fler så peka gärna ut dem! Som sagt vill jag har lite vädring på kärran också så jag hade tänkt mig lite slitage på propellerbladen (dels för att jag var på dem med fingrarna innan de torkade så det är fingeravtryck på dem Laughing ) och lite märken av avgaser från motorn. Jag antar att jag kan göra vädringen genom att torrborsta men vill att det ska bli så bra som möjligt Smile

Har även skrivit ut ett papper med en bild på ett hakkors och undrar om det ser bäst ut med glans svart HU85 eller matt svart HU33. Är det någon som tar illa vid sig är det bara att säga till, så skippar jag den!


Ska du blanklacka modellen innan dekalerna? i så fall kanske det kvittar om det är sidenmatt eller matt färg du använder Razz

Preshejdar gör du med svart eller mörkgrått.....det går med andra färger med beroende på vilka effekter du är ute efter. Men som Håkan sa så följ panelerna Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Linus lör jan 17 2009, 19:33

blanklacka en modell har jag aldrig gjort. Vad blir det för skillnad? Förutom att den blir blank.
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Janne.S lör jan 17 2009, 19:53

Det blir lättare att få på dekaler, mindre risk för "försilvring" alltså att det kommer in luft mellan dekalen och ytan, detta gör dekal filmen frostig.
Sedan om man blanklackar en yta så har du en hållbar yta som du kan plaska på diverse washer och liknande på. Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Linus lör jan 17 2009, 20:04

Låter ju hur bra som helst. Har haft problem ända jag började med modeller att dekaler ser silvriga ut.
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Janne.S lör jan 17 2009, 20:08

Se där Very Happy

åsså mattlackar man efter allt e klart sunny
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Linus lör jan 17 2009, 20:10

Jag tänker göra en vild chansning genom att anta att man sprutar på det här med airbrushen? Och tar cockpithuven skada av det?
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Janne.S lör jan 17 2009, 20:15

det brukar bli bäst så Smile
det finns klarlack på spray burk från tamyia å Humbrol åsså...


Det man ska tänka på när man lägger på klar lack är att man lägger flera lager, först ett par lager som man bara "dammar", alltså lågt tryck i sprutan och ganska stor spridning, detta blir då ett fäst lager för resten av lacken, sedan blåser du på en 3-4 lager eller så många lager att du får den blankheten du vill ha. Och om man e riktigt dryg, som jag, så kan man polera lite mellan lagren åxå Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Stefan E sön jan 18 2009, 09:48

Linus skrev:Jag tänker göra en vild chansning genom att anta att man sprutar på det här med airbrushen?


Airbrush eller sprayburk går lika bra!

Och tar cockpithuven skada av det?

JA, du måste maskera huven annars blir den ogenomskinlig!

Jag använder Tamiya tejp eller en liknande sort för maskering.
Lägg en bit tejp över den ruta du vill maskera, tryck ner längs kanterna med en tandpetare och skär ut med en VASS kniv!

Pillrigt så det förslår i 1/72, men resultatet är värt det!

Lycka Till!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Linus sön jan 18 2009, 13:57

Nu har jag lagt på lite pre-shade och resultatet blev sådär Smile

JU-87 Stuka 1/72. P1000092

JU-87 Stuka 1/72. P1000094

JU-87 Stuka 1/72. P1000096

JU-87 Stuka 1/72. P1000097

Kan varit för mycket lösningsmedel, men vissa blev ju "fylligare"... Får försöka fylla de som blev lite dåliga idag då.
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Janne.S sön jan 18 2009, 14:24

Ser ut som det var en gnutta för mycket lösningsmedel eller för högt tryck....

Det är knivigt att blåsa tunna linjer kring panlellinjer och annat, man behöver bli lite ikompis med sprutan för att det ska gå vägen. Du kanske ska öva in linje dragandet på en bit karong eller något gammalt testobjekt.
Linjen som du fick till längst ut på vänster vinge är ungeför den grovleken du ska försöka hålla.


En annan variant är att du grundmålar hela modellen antingen i svart eller mörkgrått.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Warsawpact sön jan 18 2009, 15:24

Håller med Janne, antingen för mycket lösningsmeled eller för högt tryck...eller både och.

Jag är själv väldigt ny till airbrushing men har övat in mina "svep", lingedragningar och tjocklekar ( avståndet +trycket) på en stor gammal ikea papplåda.
Noterade att den kompressorn jag köpt är densamma som din. Och jag kan tipsa om att ställa in tryckregleraren på runt 2,2 -2,5 bar, inte mer.

Ett tips är att du kollar på den här: japansk proffsmodellerar serie.
Det är en Japansk modelbyggar serie som gått på japanska nationaltv'n ( NHK + FUji TV) som visar hur modelproffsen i Japan bygger sina modeller. Alla steg från att de får modellen i handen till slutuppvisningen av den klara produkten täcks.
Även om man inte förstår språket så är det fortfarande jävligt lärorikt.


Mycket nöje!


Mvh Chrille
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet