IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Empty Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli

Inlägg av Azgaron mån jul 16 2012, 02:16

Ibland tar saker å ting längre tid än tänkt. Förra helgen var jag i Varberg och deltog i medeltidsdagarna de hade där.
Jag hade tänkt lägga ut bilder tidigare, men med bara en fungerande dator och förberedelser för och firande av min sambo som fyller 40 på tisdag, men som firades nu i helgen, har tagit mycket av tiden.

Vi var två från jobbet som åkte upp till Varberg redan på fredag eftermiddag, och där blev vi mötta av Joachim som är våran chef.
Efter en liten promenad till Varbergs fästning, fick vi våra rum, som visade sig vara celler.

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Varberg_1_640x480

Jag får ju säga att det kändes lite tveksamt att sova i en cell, men det gick ju även om det tog ett tag att somna första natten.

Porten till fästningen som var vårt "hem" under helgen.

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Varberg_4_640x480

En av de kanoner som fann på vallen runt fästningen.

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Varberg_3_640x480

På fredagen hade vi (jag och Alex) inte mycket annat för oss än att traska runt på stan. I en park i närheten av fästningen hördes musik, så vi gick dit och lyssnade lite på ett band som soundcheckade.

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Varberg_5_640x480

Det visade sig att de skulle ha en rock-konsert där och att inträdet låg på 230:- vilket gjorde att vi skippade den. Dock stod vi en stund utanför och lyssnade.
Efter allt traskande den kvällen var man rätt trött i fötterna, så det var skönt att krypa in i cellen och lägga sig att läsa och käka lite jordnötter.

På lördagen kom Joachim och en snubbe till med kläderna vi skulle ha, så vi bytte om och gick sen och käkade frukost. Det kändes lite konstigt när alla andra som satt i restaurangen var normalt klädda.

Lördagens väder var ganska perfekt, då det svalkade lite och solen lös med sin frånvaro. Naturligtvis glömde jag kvar kameran i rummet, och det blev inte av att jag hämtade den heller.

Det kom ganska mycket folk och i stort sett varenda unge tyckte det var coolt att känna på svärden och prova hjälmarna. Det var många föräldrar som tog bilder av sina barn med tunnhjälm på huvudet och en och en halvhands svärd i händerna! Smile
Att stå där från 10-18 som turistattraktion var både kul och jobbigt, så man var rätt färdig när vi bröt för kvällen, och då var det ju en dag kvar.

Söndagen började vi med frukost innan vi bytte om den här gången. Den här dan visade solen sitt anlete och det var faktiskt väldigt varmt efter ett tag. Dock fick jag med mig kameran så det blev ju lite bilder.

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Varberg_14_640x480
Några av de nya bekantskaper jag gjorde där och som var med oss i vårat Johanniter"läger".

Min chef i full mundering.

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Varberg_15_640x480

De båda Joachim i full fight.

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Varberg_16_640x480

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Varberg_17_640x480

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Varberg_18_640x480

Hela rustningen med brynja och vaddering under väger runt 25-30 kilo, så man orkar inte slåss mer än nån minut.
På lördagen gjorde de fyra eller fem fighter, men på söndagen blev detta den enda, dels på grund av värmen och dels på grund av att hjälmen hade skurit in i näsan på en av dem. Nåt som måste åtgärdas med bättre vaddering inuti hjälmen till nästa gång.

Hela glada gänget riddare och munkar. Smile

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Varberg_20_640x480

Det var inte bara vi som var Johanniter där. Vi träffade två trevliga snubbar som stod vakt ovanför trappan.

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Varberg_21_640x480

Dock hade värmen fått dem att ta av sig sina kåpor.

En bit bort fanns en rustning på ställning.

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Varberg_25_640x480

En lustig snubbe var den här kringvandrande nasaren som sålde "heliga reliker" med äkthetsintyg! Smile

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Varberg_26_640x480

Det var en trevlig men jobbig weekend, och söndagens sol fick sin tribut i form att solbränd nacke och ansikte.

Blir det fler tillfällen att göra nåt sånt här så ställer jag nog upp om jag kan. Dock skulle det vara kul att prova på hur det är att fightas i full rustning. Lite dyrt att skaffa egna prylar, men jag tror nog att Joachim låter mig prova.
Man kan ju göra sin brynja själv om man har ork och lust att sitta och pilla ihop ringarna i fjäderstål med hjälp av en låsringstång.

Håkan


Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Empty Sv: Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli

Inlägg av T-34 mån jul 16 2012, 06:49

Verkar ha vart kul . Tack för bilderna och reportaget Håkan.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Empty Sv: Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli

Inlägg av cas mån jul 16 2012, 09:46

Det verkar ha varit ordentligt roligt!
Kul att se Cut-me-own-throat-Dibbler också!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Empty Sv: Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli

Inlägg av MiniStuff mån jul 16 2012, 11:24

Ser ut att haft kul Håkan! Very Happy

Härligt att du delar med dig av dina bilder.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Empty Sv: Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli

Inlägg av Azgaron mån jul 16 2012, 16:05

Jo, det var roligt!

Hmm, jo jag såg det nu att det ser ut som att de saknar huvuden på en av bilderna. Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Empty Sv: Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli

Inlägg av johan r mån jul 16 2012, 18:51

Trevliga bilder!

Får ta med barnen ner till detta någon gång!

Som kuriosa kan jag nämna att vikten på dina kämpars utrustning är nästan likadan som på en modern svensk soldat.

Det kallas för utveckling.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Empty Sv: Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli

Inlägg av Azgaron mån jul 16 2012, 23:17

Tack! Smile

Ja, gör gärna det! Ungar brukar tycka det är kul med sånt!
Jag kanske kan förvarna nästa gång.

Jo, med ryggsäck å allt så ligger det väl nånstans däråt kan jag tänka mig.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Empty Sv: Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli

Inlägg av johan r tis jul 17 2012, 02:00

Utan ryggsäck avsåg jag.

Kroppsskydd ca 10 kg (15kg med förstärkt ballistiskt skydd)
Stridssele fylld ca 10 kg
AutomatKarbin ca 4,5 kg
Pistol mt ca 1 kg
Hjälm ca 1kg
Radio ca 0,5 kg
Monovar (bildförstärkare) ca 0,5 kg

sen tillkommer lite mer prylar och vikt.

Ha det gott

Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Empty Sv: Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli

Inlägg av Azgaron tis jul 17 2012, 12:55

Ja, det är ju en del. Med rygga borde det väl nästan bli över 30kg

Nåt kroppsskydd hade vi inte, men däremot släpade vi på en ksp58 stup i kvarten utöver våran Ak.
Misstänker att vikten blir lite mer jämt fördelad med rustning.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli Empty Sv: Medeltidsdagarna på Varbergs fästning 7-8 juli

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet