IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Problem med vit vallejo air färg i airbrush

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Problem med vit vallejo air färg i airbrush Empty Problem med vit vallejo air färg i airbrush

Inlägg av Dangerousdave mån aug 06 2012, 23:31

Som titeln lyder, har kraftiga problem vill jag säga: Airbrushar vita detaljer och undersida på min Monogram 1:48 A4 skyhawk och den vita färgen från vallejos air vill inte alls som jag.. kör vanligtvis med fönsterputs som thinner men det gick inte alls bra, sprutan spottade nästan flagor på modellen. Bytte till isopropyl alkohol och fick efter en massa tester fram att jag får lov att späda 1:10 för att få en någorlunda bra konsistens. Det funkade sådär ett tag men sen börjar det bildas klumpar av färg, detta trots jag skakar burken så jag får tennisarmbåge. Strunta i vallejos vita? Köpa tamiya? Byta thinner?

Dave
Dangerousdave
Dangerousdave


Till överst på sidan Gå ner

Problem med vit vallejo air färg i airbrush Empty Sv: Problem med vit vallejo air färg i airbrush

Inlägg av Jokkocze tis aug 07 2012, 00:23

Vit färg är alltid lite speciell och man brukar få köra ett par lager för att den ska täcka ordentligt.
Jag har själv blandat ut vallejo's färger med destillerat vatten, utan några problem. Dock får man torka av nålen med jämna mellanrum, men det brukar vara bra att göra ändå.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Problem med vit vallejo air färg i airbrush Empty Sv: Problem med vit vallejo air färg i airbrush

Inlägg av Matt_Public tis aug 07 2012, 07:09

Dangerousdave skrev:Strunta i Vallejos vita? Köpa Tamiya? Byta thinner?
Kanske. Ja. Kanske.

Svårt för mig att veta som inte kör Vallejo. Men Tamiya funkar fint för mig (och Gunze ännu bättre).
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Problem med vit vallejo air färg i airbrush Empty Sv: Problem med vit vallejo air färg i airbrush

Inlägg av Hayabusa tis aug 07 2012, 07:16

Vallejo Model Air skall inte förtunnas med alkohol. Fönsterputs ställer jag mig tveksam till.
Jag använder alltid Model Air direkt ur flaskan. Om jag förtunnar den, så gör jag det med vanligt kranvatten (dest. vatten är ett alternativ). Men, då pratar vi om en ytterst liten mängd - kanske en droppe eller två.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Problem med vit vallejo air färg i airbrush Empty Sv: Problem med vit vallejo air färg i airbrush

Inlägg av MiniStuff tis aug 07 2012, 09:51

Ja precis som Hayabusa säger, alkohol och Vallejo är ingen bra kombo. Vatten , deras egen thinner brukar funka fint. Ibland har jag i en liten droppe retarder för att det inte skall torka riktigt lika fort på nålen.

Sen har man fått stopp i sprutan på det viset som du beskriver brukar enda utvägen vara att ta isär den i "mikroskopiska" delar och grundligt rengöra den.

Säger den som har svurit själv vid sprutan tills jag tog isär den och genast förstod varför den betedde sig som den gjorde Razz

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Problem med vit vallejo air färg i airbrush Empty Sv: Problem med vit vallejo air färg i airbrush

Inlägg av Dangerousdave tis aug 07 2012, 23:52

Fönsterputs funkar faktiskt bra till alla färger utom vit! Alkoholen fungerar med men måste späda som fasiken för att det ska fungera någorlunda. Har just gjort rent sprutan, tog nästan en timme, och ska testa med vatten.

Dock blir det nog tamiyas vita färg något ska beställas :]
Dangerousdave
Dangerousdave


Till överst på sidan Gå ner

Problem med vit vallejo air färg i airbrush Empty Sv: Problem med vit vallejo air färg i airbrush

Inlägg av Dangerousdave ons aug 08 2012, 23:23

Andra färgen var gunze o den med alkohol är ju enormt lättarbetad. Blir nog att köra tamiya o gunze i fortsättningen. Köpte vallejo för att jag tyckte om droppflaskorna, att man kunde räkna droppar, men har lärt mig att det är enklare att testa konsistensen allteftersom.

Sen fungerar biltemas spraymask riktigt dåligt. Helt ny o jag känner doften av färg då jag sprayar med öppet fönster. . . Hade en 3M förut som "tog slut" dock funkar den bättre än en ny från biltema. Får bli en ny 3M mask igen.
Dangerousdave
Dangerousdave


Till överst på sidan Gå ner

Problem med vit vallejo air färg i airbrush Empty Sv: Problem med vit vallejo air färg i airbrush

Inlägg av Matt_Public tor aug 09 2012, 07:24

Kör också med 3Ms Bane-fejs. Funkar klubba. Very Happy

Också: Gunze är vägen till seger (sånär som på metall-kulörerna).
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Problem med vit vallejo air färg i airbrush Empty Sv: Problem med vit vallejo air färg i airbrush

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet