IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sinkmarks galore och nostalgi...

+4
Stefan E
Caverö
Janne.S
merlin1953packard
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av merlin1953packard sön feb 01 2009, 22:59

För att trösta mig då hyllan i verkstaden rasade ned på mina nästan färdiga modeller (Me-P1111, S6B och Spit on floats) och demolerade dem intill oinkännlighet, har jag plockat fram ett par riktiga nostalgitrippar ur djupet av mina modellgömmor. Båda tillverkade av Airfix i skala 72, nämligen en Fairey Firefly 5 och en Bolton Paul Defiant NF.1. Byggde dem som ung man i 10-11-årsåldern och jag minns att jag var jättenöjd med att propellrar och kulsputetorn gick att få rörliga! Man kan utan överdrift säga att ur kvalitetssynpunkt är dessa två modellutgåvor ett par riktiga "lågvattensmärken" i Airfix sortiment. Gjutmärkena står som spön i backen! Till och med piloten på Firefly:n har ett stort gjutmärke på bröstet, vilket onekligen ger en viss komisk effekt, då det ser ut som han har en stor tunna på bröstet.

Sinkmarks galore och nostalgi... Fireflydscn0224webbyc7
Här ligger alla delarna utspridda. Då skall vi se om det går att ta denna modell till nya oprövade nivåer i det ädla modellbyggandet! Men först måste propellern bytas ut! Om ni tittar riktigt noga, är det ett riktigt fult gjutmärke på den ordinarie propellerkåpan (spackla? nehe!). Hade en reservpropeller i spareboxen (ursprungligen avsedd för den svenska varianten för Mosquito) som passar bra som ersättning. Har också rensat alla delar från gjutflash och börjat maska cockpithuvarna. The works moves slowly on...


Sinkmarks galore och nostalgi... Defiantdscn0219webbhg6
Defianten är definitivt en kandidat till Hall of Shame! Propellerinfästningen är oval (!!!) då man sätter samman kroppshalvorna. Således krävs här extraordinära åtgärder för att rädda vad som räddas kan. Det får bli en "Captured Defiant whatif" modifierad med Heinkelmotor och dito propeller! Såvitt jag vet, har ingen annan konverterat en Defiant till heinkel-drift! Skulle definitivt kunna bli en "smilbandssträckare" på något framtida månadsmöte!

Jag återkommer sannolikt med långa mellanrum om dessa två byggens framskridande!/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av Janne.S sön feb 01 2009, 23:29

Hehehe...ja du fortsätter med dina halv udda modeller....firefly och Defiant, jösses Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av Caverö mån feb 02 2009, 10:50

Härligt med två sådana läckerbitar att hugga in på. Gamla Airfix är ju toppen cheers , med dom kan man vinna pris.

Hej och hå bygg på.

Caverö
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av Stefan E mån feb 02 2009, 10:57

Hejsan!

Dom där byggde jag för, ja en så där 35-40 år sedan, så det är inga moderna höjdare precis! Razz

Men jösses vilken nostalgitripp det är att se dessa gamla satser! Very Happy

Skall bli kul att se vad du kan göra av dem! bounce

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av Janne.S mån feb 02 2009, 14:12

Caverö skrev:Härligt med två sådana läckerbitar att hugga in på. Gamla Airfix är ju toppen cheers , med dom kan man vinna pris.

Hej och hå bygg på.

Caverö


Hahahahahaha...som du på modell GBG?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av Azgaron mån feb 02 2009, 18:50

Kul med gamla Airfix som sagt! Kanske dock inte nån av deras bästa utgåvor dock!
Defianten har jag också byggt ett par gånger, och den tillhör väl ett av mina favoritplan!

Lycka till!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av merlin1953packard tis feb 03 2009, 19:17

Tackar för responsen! Det är kul med några nostalgibyggen då och då, även om den känsla man upplevde när man byggde dem i späda barnaår, är oåterkallelig. För övrigt skall ju Defianten - är det tänkt - få "heinkeldrift" (delar från en skrotad He111 från Italeri). En liten whatif att glädja folket med! Har gjort lite research på nätet om Defiant och hittade bland annat denna läckra närbild med hög grad av autencitet!

Sinkmarks galore och nostalgi... Fltsgtsthornbakerina264nw9
Inför ett nytt uppdrag väntar Flight Sgts Thorn & Baker i 264 Defiantskvadronen! Notera tornskyttens maskot!!!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av Janne.S tis feb 03 2009, 20:10

Blir knivig å få till en nalle i 1/72 Razz kanske en wunderbaum istället?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av Gigabyte tis feb 03 2009, 22:26

vilken närvaro det var i fotot , inte så anonymt som gärna militära bilder blir ,Ps notera färgsläppet runt lucka .
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av merlin1953packard ons feb 04 2009, 17:14

merlin1953packard skrev:Tackar för responsen! Det är kul med några nostalgibyggen då och då, även om den känsla man upplevde när man byggde dem i späda barnaår, är oåterkallelig. För övrigt skall ju Defianten - är det tänkt - få "heinkeldrift" (delar från en skrotad He111 från Italeri). En liten whatif att glädja folket med! Har gjort lite research på nätet om Defiant och hittade bland annat denna läckra närbild med hög grad av autencitet!

Sinkmarks galore och nostalgi... Fltsgtsthornbakerina264nw9
Inför ett nytt uppdrag väntar Flight Sgts Thorn & Baker i 264 Defiantskvadronen! Notera tornskyttens maskot!!!

Jag glömde att tillägga att dessa två herrar på sin meritlista 1941 hade följande bekräftade segrar: 4 st Me 109, 1 st Me 110, 2 st Ju87, 2 st Do 17, 2 Ju88 och 1 st He111. Bra jobbat innan man åkte hem till te, rostat bröd och bacon! Kanske maskoten förde tur med sig, åtminstone innan tyskarna lurade ut att Defianten inte hade någon beväpning framåt!/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av Janne.S ons feb 04 2009, 18:13

Du har inte en aning vad som blev av dom sedan? vore liksom kul med en liten mini biografi när du ändå börjat berätta om dessa herrar!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av merlin1953packard ons feb 04 2009, 18:40

Janne.S skrev:Du har inte en aning vad som blev av dom sedan? vore liksom kul med en liten mini biografi när du ändå börjat berätta om dessa herrar!

Spännande fråga det där! Gjorde en liten sökning och fick fram detta:

"The Defiant Day Fighter L7006 entered service on 25th of April 1940 with No. 264 Sqd. Flown by Sgt Thorn with the Defiants top gunner Sgt Fred Barker they accounted for eleven kills. L7006 was finally retired on the 30th November 1944. The Night Fighter Defiant N1801 entered service on the 24th of October 1940 with No.264 squadron (PS-Y). This was presentation aircraft named Coimbatore II. It was flown by PO Desmond Hughes (later to become Air Vice Marshall) and Sgt Fred Nash was the gunner.

Sgt F.J.Barker and his Pilot Sgt E.R.Thorn of No 264 Squadron shot down 3 Bf 109's and a Bf 110 on the 28th of May 1940. On May the 29th they shot down 2 Ju 87's and a He 111 on the 31st. They were both promoted to Flight Sergeant and awarded the D.F.M. for their actions. On the 24th of August 1940 they shot down a Ju 88. They were both injured on the 26th of August 1940 after shooting down 2 Do 17's and a Bf 109 that was attacking them, they crash landed the battle damaged Defiant I (L7005) near Chislet at 12:10hrs. He survived the war."

Hoppas att ovanstående kunde få tankarna att klarna!/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Att maska kan vara slitsamt...

Inlägg av merlin1953packard tor feb 05 2009, 22:44

Har nu maskat huvar till pågående byggen med defiant, Firefly och Vixen!/BL

Sinkmarks galore och nostalgi... Dscn0241webbew6
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av T-34 fre feb 06 2009, 08:33

Intressant story om flygarna. Ska bli kul att se detta färdigt, är ju klassiska modeller.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Hall of shame - the styrene miracle...

Inlägg av merlin1953packard sön mar 08 2009, 21:59

Här kommer en liten uppdatering på militärt flyg. Som sagt, jag hinner inte bygga så mycket som jag önskar att jag kunde, inte minst på grund av ett större professionellt skrivprojekt vid sidan av jobbet. Lite blir det dock då och då, ofta då jag varit inne på forumet och dräglat över alla läckra byggen som ni, ärade forummedlemmar, spottar ut på ”löpande band”. Det är ni som står för inspirationen när bygglusten börjar vika ned sig för annan verksamhet som pockar på uppmärksamhet.

Nåväl, då ger jag en kort kommenterande genomgång och hoppas att ni fortfarande räknar mig till er exklusiva skara.

Sinkmarks galore och nostalgi... Defiant1webb
Sinkmarks galore och nostalgi... Defiant2webb
1/72 Boulton Paul Defiant NF. 1/Airfix: Denna byggsats är definitivt en klar aspirant för Hall of Shame!!! När jag byggde den som grabb, minns jag att i stort sett alla delar hade god passning och det var inga problem att få en rörlig propeller eller kulsprutetorn. Om formen är sliten efter alla år vet jag inte, men propellerinfästningen är uttalat oval och det fanns glipor i vingpartiet på upp till 2 mm. Således har det krävts ansenliga mängder spackel och sliparbete för att fylla alla glipor! Motorhuven är inte mycket att göra åt och den kommer, som jag tidigare nämnt, att kapas i syftet att montera/konvertera till en kraftfull Heinkelmotor och det blir ”gubbe” i cockpit för att någotsånär fylla det tomrum som där finns. Tänkbart tema för denna blivande whatif kommer att bli ”Görings våta dröm 1940”!


Sinkmarks galore och nostalgi... Firefly2webb
Sinkmarks galore och nostalgi... Firefly1webb
1/72 Fairey Firefly Mk. V/Airfix: En variant av byggsatsernas “Sinkmark Galore”! Till och med propellerkåpan hade ett kraterliknande gjutmärke! Bytte ut den gamla propellern till en överbliven fyrbladig som blev över från ett tidigare Mosquito-bygge. Passar utmärkt! Inte mycket till cockpit här heller, så det blir att stoppa i både pilot och navigatör för att fylla tomrummet (dessutom måste de sättas i före man limmar ihop kroppshalvorna, annars går det inte att få ned dem!)! Också här – i likhet med Vixen-bygget – går det att göra en variant med uppfällda vingar. Men det ser tämligen futtigt ut, så det blir utfällda dito. Denna modell tillhör också mina ”nostalgitrippar” – egentligen enda anledningen att bygga en sådan här skitmodell!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av Janne.S sön mar 08 2009, 22:37

Ja det är tusan att jobb å andra åtaganden alltid ska äta upp så mycket modelltid!

Skönt att se att du fått lite tid övert i alla fall cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av Gigabyte sön mar 08 2009, 23:48

Din Boulton Paul Defiant ser mycket intressant ut, är lite sugen på en sådan lite udda fågel .
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av Azgaron mån mar 09 2009, 06:24

Ser ju bra ut även här! Det är ju trots allt ett bra gäng med byggen som det går framåt med en bit i taget!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av merlin1953packard mån mar 09 2009, 18:32

Gigabyte skrev:Din Boulton Paul Defiant ser mycket intressant ut, är lite sugen på en sådan lite udda fågel .

Jag håller med dig! Köp bara inte Airfix utgåva, som är ett veritablet bottennapp, trots den flådiga boxarten som lovar mer än den kan hålla! Vad jag vet, har Pavla och Special Hobby multimediautgåvor i 72-skala. För egen del har jag en målbogserarvariant liggande i 48-skala (Classic Airframe). Vid en jämförelse med dessa kan man utan att skämmas kalla Airfix utgåva för "Modellen som Gud glömde"./BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av johan r mån mar 09 2009, 23:24

Mmmmmmmmmmmmm

Vackra klassiska flygplan.

Keep them coming!

//Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av merlin1953packard tis mar 10 2009, 10:35

Tack för respons och glada tillrop! Dock svårt att säga om något blir klart till kommande månadsmöte!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av Caverö tis mar 10 2009, 19:33

Jag tycker det ser väldigt proffsigt ut alltihop, dom blir väl färdiga när dom blir färdiga inte hasta fram dom inte.
cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Whatif; Görings våta dröm 1940... one step ahead...

Inlägg av merlin1953packard mån apr 13 2009, 18:53

Fortsatt arbete med spackel och slip med den erövrade och ombyggda Defianten (Boulton Paul Heinkel!). Invigde min nya (magnum)tub med Hagmans snabbspackel för att fylla återstående kaviteter. Våtslipade sedan med 600, 1000, 3600, 4000, 6000, 8000 samt 12000. Kort sagt hela serien med Micromesh (mest för jag var nyfiken på att prova). När det var klart, var det svårt att tro att en sådan skitmodell kan bli så len och blank i plasten. Avslutade med att spruta 2 gånger med Aclad Gloss Black Base.

Eftersom det är en whatif (Görings våta dröm. År 1940), bör det nog bli lite tyskt nattjaktscamo. Kanske med märkning för KG200 (clandestine missions).

Några bilder: Notera den bulliga Heinkelmotorn!

Sinkmarks galore och nostalgi... Defiantwebb2g

Sinkmarks galore och nostalgi... Defiantwebb3

Sinkmarks galore och nostalgi... Defiantwebb1
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av Janne.S mån apr 13 2009, 19:13

Magnifik yta minsan!!

SNyggt helt enkelt! cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av Azgaron mån apr 13 2009, 19:59

Coolt bygge! Klart läcker!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sinkmarks galore och nostalgi... Empty Sv: Sinkmarks galore och nostalgi...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet