IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bandlänkar

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Bandlänkar Empty Bandlänkar

Inlägg av Warlord sön jan 20 2013, 13:26

Hur i hel---e gör ni med länkarna? Håller på med Dragons sherman och undrar lite hur man ska göra med banden. Är det enklast att måla vagnen innan banden är på eller på med banden först? Och självaihopbyggningen hur gör ni då?
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Bandlänkar Empty Sv: Bandlänkar

Inlägg av olek sön jan 20 2013, 14:16

Warlord skrev:Hur i hel---e gör ni med länkarna?

Jag sitter och svettas med bandlänkarna till min Bronco Bishop 1/35. Jag letade runt lite och hittade de här på Youtube.

och .

Dessvärre får man inte veta hur de gör med målning och hur de affraid får fast dem på cyclops vagnen. Jag har försökt måla lite på delar av dem. Jag kan försöka dela med mig av hur det gick senare.

olek
olek


Till överst på sidan Gå ner

Bandlänkar Empty Sv: Bandlänkar

Inlägg av MiniStuff sön jan 20 2013, 16:02

Hm... finns nog lika många sätt att måla dem som det finns länkar Razz

Jag har gjort olika varianter själv, monterat och målat när de sitter på, eller monterat de i olika sektioner som går att ta av och målat vid sidan om sen monterat och vädrat de på plats.

Det finns en variant som är rätt så bra på en del vagnar och det är att låta alla hjul vara "lösa" och montera/limma banden på plats, även limma mot hjulen, och sen när det är helt torkat (ett dygn kan vara bra) så lossar man hjul och band som en hel sektion som man kan måla på sidan av.

/Mrks

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Bandlänkar Empty Sv: Bandlänkar

Inlägg av Hayabusa sön jan 20 2013, 17:15

Dragons Shermans har (väl?) i de allra flesta fall band som är tillverkade i DS100 dvs "gummiband"? Då är det ju, enligt mig, smartast att:

1: Limma ihop banden
2: Måla banden separat, boggi & hjul målas likaså separat
3: Montera och vädra

Stfn
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Bandlänkar Empty Sv: Bandlänkar

Inlägg av Warlord sön jan 20 2013, 18:09

Hayabusa skrev:Dragons Shermans har (väl?) i de allra flesta fall band som är tillverkade i DS100 dvs "gummiband"? Då är det ju, enligt mig, smartast att:

1: Limma ihop banden
2: Måla banden separat, boggi & hjul målas likaså separat
3: Montera och vädra

Stfn



Nope det är individuella länkar
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Bandlänkar Empty Sv: Bandlänkar

Inlägg av Hayabusa sön jan 20 2013, 20:00

Ok, där ser man. Precis som MiniStuff så skulle jag föreslå att du bygger ihop banden i sektioner. Måla banden innan slutmontage.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Bandlänkar Empty Sv: Bandlänkar

Inlägg av Fisken35 tis jan 22 2013, 15:04

Är det lössa länkar så brukar jag också göra två delar, en undre och en övre med skarven på mitten av drivhjulet och det andra, sedan målar jag och vädrar på "insidan" sedan limmar jag det och drar en tejp runt hella bandet sedan fixar jag resten när det sitter.

Fredrik
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Bandlänkar Empty Sv: Bandlänkar

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet