IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Granatträffar i frontpansarplåtar

+2
MiniStuff
Hauptmann
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Granatträffar i frontpansarplåtar Empty Granatträffar i frontpansarplåtar

Inlägg av Hauptmann tor feb 21 2013, 11:55

Jag vet hur man får till bra "granatträffar" i frontpansar (har gjort det på en Panther G jag har hemma), men hur ser dessa ut efter att träffen är ett faktum?
På internet har jag sett gott med exempel på museetfordon, men de är just det - museetfordon, som har fixats till i efterhand och kanske t.o.m. snyggats till färgmässigt - och därför är dessa bilder inte helt tillförlitliga anser jag.
Bör man drybrusha med lite silver för att efterlikna sliten metall eller hur bör jag måla dessa?
Det jag menar är bortstudsade granater och inte genomslagna granater.
Mvh
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Granatträffar i frontpansarplåtar Empty Sv: Granatträffar i frontpansarplåtar

Inlägg av MiniStuff tor feb 21 2013, 12:09

Jag skulle säga att det beror ju på hur länge efter träffen, är det en nyträff så lär det vara mer "skinande" ren metall. Har det gått ett litet tag så lär det vara angripet av rost. iom att det ofta bildar en liten grop så samlas smuts och vatten rätt lätt skulle jag tro.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Granatträffar i frontpansarplåtar Empty Sv: Granatträffar i frontpansarplåtar

Inlägg av Tobias tor feb 21 2013, 12:27

Tror jag har några bilder av en Panther G som fått ett gäng träffar från en 76L54 någonstans. Endast en har penetrerat tror jag. Skall se om jag hittar den.

Kommer ihåg från lumpen när man sköt P-skott med 20mm övningsammo på något fordon att det blev en fin liten inbuckling, lite beroende på vinkeln. Fin, silvrig metall under.

Och just det ja, se här! Här är lite fina bilder:

Lee Ermey är galen.. (Tänker på 37mm-träffarna runt 4.00)
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Granatträffar i frontpansarplåtar Empty Sv: Granatträffar i frontpansarplåtar

Inlägg av Hauptmann tor feb 21 2013, 22:56

Såg på ett avsnitt av Mythbusters och där testade man myten om apelsinstora hagelkorn kunde sänka båtar under orkanstormar. När man testade frysta isbollar mot en aluminium- och en glasfiberbåt i 135 m/s så lossnade färgen vid träff. Med tanke på att en pansarbrytande granat färdas i 800-1.000 m/s så borde färgen flagna bort, oavsett hur många lager oxidröd grundfärg och hur många lager kamouflagefärg som har sprutmålats på och fått torka.
Så jag spekulerar i att MiniStuff har rätt i sitt antagande att ytrost borde uppstå, följt av smuts och vägdamm.
Jag misstänker starkt att museetfordonen har piffats upp med fräscha lager färg...tänker på Jagdpanthern i Münster och Tiger II-vagnen i Belgien, som båda har fått rätt så rejäla träffar i frontpansaret.
Mvh
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Granatträffar i frontpansarplåtar Empty Sv: Granatträffar i frontpansarplåtar

Inlägg av Hayabusa fre feb 22 2013, 11:19

Jagdpanthern som står i Munster är ommålad. Om jag själv skulle försöka återskapa en träff från en projektil, så skulle jag välja mörka toner och inte mkt rost. Rent generellt, så tycker jag att man ska vara försiktig med rost på pansar. Det blir väldigt lätt för mkt och ger därmed ett onaturligt utseende, enligt min mening.

Här finns två bilder på träffar:
http://www.afv-news.com/afvforum/axis-archives/panzerkampfwagen-vi-tiger-i/page-2/
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Granatträffar i frontpansarplåtar Empty Sv: Granatträffar i frontpansarplåtar

Inlägg av Caverö fre feb 22 2013, 12:57

Ja nu är ju dom flesta WWII pansarfordonen inte gjorda av aluminium så metallblankt tror jag inte riktigt på.
mer åt gråmörkt med kanske en aning metall precis i kanten, sen tror jag att en träff får en tunn hinna ytrost (ljusorange gul) inom ett dygn om fukt finns på plats.

Titta på bromsskivor när man tvättat bilen, ny ren metallyta och vatten. Nästan ytrost innan man tvättat färdigt bilen.

En träff krossar och splittrar ytan på metallen och om man tittar på metall som tex har brustit så är ytan grå och skrovlig.
Sedan kan pansar tänkas vara ganska hårt (som i härdat) stål och ingen plåt som dom skjuter på i filmsnutten.

Tigern i sig hade krigets bästa pansar, kvalitetsmässigt asså. Kall-valsat cromvanadiumstål som ythärdats till aphårt och kan tänkas att få en lite krackad yta.

Men jag är inte så kunnig så allt är gissning Wink
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Granatträffar i frontpansarplåtar Empty Sv: Granatträffar i frontpansarplåtar

Inlägg av KentaNilsson lör feb 23 2013, 18:44

Jag har gjort icke penetrerande träffar i pansar på en rysk KV-1 med hyfsat resultat...då karvade och snurrade med en skalpell för att sedan pensla "kratern" med liquid cement (ej trögflytande, blir ej bra) och duttade på bakpulver runt "kratern" och på med liquid cement igen tills önskvärt resultat är uppnått..sedan målades det med en svartbrun nyans (bilden visar ej ännu den nyansen).
Notera det det smälta pansaret runt kratern (extrem värmeutveckling).
Skall du ha en penetrerande träff så kan du borra igenom istället.
Granatträffar i frontpansarplåtar 6c05c102

KentaNilsson


Till överst på sidan Gå ner

Granatträffar i frontpansarplåtar Empty Sv: Granatträffar i frontpansarplåtar

Inlägg av Tobias lör feb 23 2013, 18:55

Det där ser bra ut, tycker jag! Snyggt!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Granatträffar i frontpansarplåtar Empty Sv: Granatträffar i frontpansarplåtar

Inlägg av KentaNilsson lör feb 23 2013, 19:02

Tackar, tackar...delar så gärna med mig av mina tips Wink

KentaNilsson


Till överst på sidan Gå ner

Granatträffar i frontpansarplåtar Empty Sv: Granatträffar i frontpansarplåtar

Inlägg av Hauptmann sön feb 24 2013, 10:00

De granatträffar jag har skapat framtill på min storskaliga Panther G (tänk nu på att det är tunga granater som har studsat mot det vinklade pansaret och att jag har tagit bilderna med blixt, som avslöjar mer än man ser med blotta ögat), även om jag kanske har överdrivit lite. Men jag är missnöjd med hur de är målade...det kan göras betydligt bättre.
Granatträffar i frontpansarplåtar Granattr_ffar_1 Granatträffar i frontpansarplåtar Granattr_ffar_2
Den här Panther G-vagnen har också stått i källarförrådet en längre tid, så den är lite dammig och är väl lite av ett "evighetsprojekt", alltid är det något jag kommer på som också bör göras på den eller läggas till.
Men i stora drag så har jag försökt att efterlikna granatträffarna på Jagdpanthern i Munster och Tiger II-vagnen i Belgien. Banden är däremot helt naturligt nedsmutsade - jag har kört stridsvagnen genom lera m.m. och låtit det torka och sedan kört med den igen och på så sätt fått fram ett realistiskt nedsmutsningsmönster på dem.
Mvh
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Granatträffar i frontpansarplåtar Empty Sv: Granatträffar i frontpansarplåtar

Inlägg av KentaNilsson sön feb 24 2013, 12:30

Formen på "kratrarna" är snyggt/trovärdigt gjorda.
Jo, färgen på "kratrarna" är inte direkt trovärdiga...lite stålgrå + brunsvart skulle sitta fint.

KentaNilsson


Till överst på sidan Gå ner

Granatträffar i frontpansarplåtar Empty Sv: Granatträffar i frontpansarplåtar

Inlägg av Hauptmann fre mar 15 2013, 20:47

Mitt försök till stålgrå och lite rost... Jag blandade natosvart och silver för att få till den stålgrå färgen och använde därefter tre olika bruntoner att drybrusha med.

Granatträffar i frontpansarplåtar Granattr_ffar_3

Det ser i alla fall bättre ut än innan och har gett mig lite grann tillfälle att öva inför de tilltänkta granatträffarna på Tiger II-vagnen.

Mvh
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Granatträffar i frontpansarplåtar Empty Sv: Granatträffar i frontpansarplåtar

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet