IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

*Mosquito-problem*..

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

*Mosquito-problem*.. Empty *Mosquito-problem*..

Inlägg av Tobias mån mar 04, 2013 4:21 pm

..men det är egentligen ett ganska trevligt problem! Wink

Fyllde på stashen idag med en billig Airfix-Mosquito (1/72) - var ett impulsköp egentligen, då jag såg att den hade 6 pdr´en som jag inte lyckats hitta en konverteringssats till Tamiya´s Mosquito för. Har en sådan modell i stashen (och densamma i 1:48)
Tänkte jag skulle se om jag kunde sätta dit den delen från Airfix Mossie. Efter en snabb titt ser det ut som att det borde gå med ganska lite pill. Nosen är dock lite annorlunda i Mk. XVIII (den 6 pdr eller Tse-tse). Man skär lite i Airfix-modellen.. (Kan försöka ta en bild senare.)

Är det något man bör tänka på? Någon som gjort detta tidigare..? I "värsta" fall får jag väl bygga alla tre Cool men ärligt talat så ser Airfix inte så spännande ut bredvid Tamiya´s delar....

Sen har de både raketer och 6 pdr´e i Airfix beskrivning. Använde man det? Bara har en tanke att anfallsvinklarna (kanske?) är lite olika och då kanske inte samma flygplan hade båda? (Bristol Beaufighter hade ju inte torped OCH raketer även om flera tillverkare har det på "box-art´en" av just den anledningen - men med 6 pdr´e och raketer kanske det går?)

Jag skall surfa runt lite och sådär men en snabbkoll om någon gjort det här innan..

Har ju även köpt denna tidigare:

*Mosquito-problem*.. QB48252

Tror jag köpte den för jag fick för mig att den var till en Mk. XVIII, läste att de ibland tog bort två ´sprutor. Men jag hittar ingen bild på det, tvärtom.. Någon som vet vad jag köpt där..?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

*Mosquito-problem*.. Empty Sv: *Mosquito-problem*..

Inlägg av cas tis mar 05, 2013 9:21 am

Ohhh, Tse-tse Mosquito!
Lite kreativt skärande mellan modellerna så kan du säkert hänga dit den på Tamiya och bara behålla individmärkningarna från dekalarket Cool
Man behöver ju inte spara Airfix-modellen sen....
Förresten, ge dom några år till så kommer dom säkert ut med en ny Beaufighter, Mosquito och annat välbehövligt.

Ang kanon och raketer så är det säkert möjligt att hänga upp allt för det ser fräckare ut, men taktiskt användes det nog inte så. Har nån artikel om Banff strike wing och hur den opererade och det var ganska tydliga roller med luftvärnsbekämpning, skeppsattack osv. Man jagar nog hellre luftvärn med raketer än med kanonen, men att sänka skeppet går sådär med raketerna osv.
Antingen eller skulle jag säga.

Och sluta fresta mig att bygga Mosquito!
GAH!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

*Mosquito-problem*.. Empty Sv: *Mosquito-problem*..

Inlägg av Tobias tis mar 05, 2013 2:27 pm

Kör på det! Får fixa någon av de bättre Mosquito-böckerna som referens med så blir det nog bra!
Redan lovat bort Airfix-modellen också..

Ja det kommer väl så småningom! Very Happy

Läste runt lite och på en av de seriösare sidorna (mossie.org) så stod det att de hade bägge.. Men jag är inte övertygad ännu och håller med ditt resonemang - får luska mer!!

Hehe! De är underbara! Köp-köp-köp!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

*Mosquito-problem*.. Empty Sv: *Mosquito-problem*..

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet