IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Im back! =)

+4
Stefan E
linusorn
Matt_Public
Bryggarn
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Im back! =) Empty Im back! =)

Inlägg av Bryggarn tor mar 07 2013, 13:59

Tja alla ,

tänkte bara meddela (igen) att jag fortf lever.. om nån kommer ihåg mig.. dvs.. Embarassed

har vart så mkt på sistone, anyways....


tänkte höra om nån här kan tipsa om billig och bra airbrush , gärna med komp också..

så jag kan ta mitt byggande till nästa nivå...

Bryggarn
Bryggarn


Till överst på sidan Gå ner

Im back! =) Empty Sv: Im back! =)

Inlägg av Matt_Public tor mar 07 2013, 14:17

Kolla! Bryggarn! drunken

Kul att se dig i drift, så att säga.
Willkommen zurück och allt det där.

Ska bli skoj att se vad du kokar ihop härnäst.
Airbrushtips överlåter jag nog åt bättre vetande.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Im back! =) Empty Sv: Im back! =)

Inlägg av linusorn tor mar 07 2013, 14:24

En bra utgångspunkt är att lägga mer pengar på kompressorn. Är bättre med bra luftflöde och sämre AB än tvärtom. Blir också enklare att tipsa om du berättar hur mycket pengar det handlar om. Vad är billigt för dig?

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Im back! =) Empty Sv: Im back! =)

Inlägg av Stefan E tor mar 07 2013, 15:26

Hejsan Bryggarn!

Kul att se du har hittat hit igen!

Håller med Linus, lägg lite mera pengar på en bra kompressor, och börja med en lite billigare AB!

En i mitt tycke perfekt första AB är Claes Olssons för ca 400:-, hyfsad kvalitet och alla delar finns att köpa som reservdelar.

Jag är inne på min tredje, och det är inte på grund av dålig kvalitet hos sprutan, utan snarare SBS (Stolle bakom sprutan). Embarassed

Först nu, efter 4 års flitigt användande, känner jag att jag "vuxit ur" den här sprutan.
Jag har skaffat en IWATA HP-C, som jag just börjat leka med.

Visst, kvalitetskänslan finns där i IWATA´n, men även en billig AB är också ett precisionsinstrument som kräver öm omvårdnad, och ORDENTLIG rengöring efter VARJE session.

Inget svårt men det är ett pyssel som tar sin tid, och den första sprutan kommer man ofelbart att sabba (fråga inte hur jag vet...), så börja med något billigt.

Något du INTE skall snåla med är en bra kompressor, helst med tank , tryckregulator (så den inte går hela tiden) och kanske fuktavskiljare.
Jag började med Biltemas billigaste, OK, den funkade men den gick hela tiden, vibrerade och förde ett helsikes oväsen!
Den jag har nu är en större sak med en sex liters tank, visst, den för också lite oväsen när den laddar upp trycket i tanken, men sen kan jag måla "ljudlöst" ett par timmar!
Ju tystare kompressor du vill ha, desto mera pengar får du punga ut med.
Jag bor i egen villa, så lite oväsen är inget problem, men bor man i lägenhet kanske grannarna har synpunkter på "natt-övningar"!

Du får pröva dig fram.

Lycka till, inget har lyft mitt byggande som när jag skaffade AB, och det är KUL!

Stefan

Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Im back! =) Empty Sv: Im back! =)

Inlägg av Tobias tor mar 07 2013, 17:26

Kapar tråden lite, samtidigt som jag välkomnar denna Bryggare hit igen... Wink

..men var kikar man på dessa kompressorer som ligger snäppet över Biltemas? Lite exempel, med priser och sådär typ..? Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Im back! =) Empty Sv: Im back! =)

Inlägg av Caverö tor mar 07 2013, 17:57

Kör med julas spruta, ingen lyx men det går att måla hyffsat med denna. Very Happy Tycker jag iaf!
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Im back! =) Empty Sv: Im back! =)

Inlägg av Janne.S tor mar 07 2013, 19:13

Välkommen tebaks Very Happy

Snäppet över de billigaste kompressorerna är mini kompressorer för 1000-2500kr, där hittar du blandannat Werthers mk2 och liknande.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Im back! =) Empty Sv: Im back! =)

Inlägg av Stefan E tor mar 07 2013, 19:42

Paramedic skrev:Kapar tråden lite, samtidigt som jag välkomnar denna Bryggare hit igen... Wink

..men var kikar man på dessa kompressorer som ligger snäppet över Biltemas? Lite exempel, med priser och sådär typ..? Smile

Nu är det ett par år sedan jag skaffade min, så jag har ingen järnkoll på vad som finns.

Men Jula, Claes Olsson, Biltema etc har flera olika kompressorer, man får kolla runt lite för vad som är lämpligt för hobbybruk.
Annars är det som Janne säger, mini-kompressorer speciellt gjorda för hobbybruk, och de är oftast mycket tysta.
Kostar lite mera, men du har glädje av den i många, många år.

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Im back! =) Empty Sv: Im back! =)

Inlägg av Stefan E tor mar 07 2013, 19:45

Caverö skrev:Kör med julas spruta, ingen lyx men det går att måla hyffsat med denna. Very Happy Tycker jag iaf!

Kör med CO, det är väl samma Badger-kopia?

Alldeles utmärkt budgetspruta i vilket fall!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Im back! =) Empty Sv: Im back! =)

Inlägg av Bryggarn tor mar 07 2013, 21:03

oj oj Very Happy fick mkt respons denna gng , vilket var trevligt. =)

njae min möjlighet till att spendera pengar på kompressor är begränsad,
(arbetslös) men några hundra, så jag får nog gå på jula / c.ohlsson. biltema och kolla , jag e ju nybörjare på Airbrush så det funkar nog i början! ,

Ska börja bygga nu igen iaf , ska ned till luleå nästa helg , där har dom en underbar modell affär , då ska det införskaffas =)

tack åter igen för allt välkomnanden,
Bryggarn
Bryggarn


Till överst på sidan Gå ner

Im back! =) Empty Sv: Im back! =)

Inlägg av ernie87 tor mar 14 2013, 13:12

Bryggarn skrev:oj oj Very Happy fick mkt respons denna gng , vilket var trevligt. =)

njae min möjlighet till att spendera pengar på kompressor är begränsad,
(arbetslös) men några hundra, så jag får nog gå på jula / c.ohlsson. biltema och kolla , jag e ju nybörjare på Airbrush så det funkar nog i början! ,

Ska börja bygga nu igen iaf , ska ned till luleå nästa helg , där har dom en underbar modell affär , då ska det införskaffas =)

tack åter igen för allt välkomnanden,

Tja!

Luleå you say?!?!

Där håller ju jag till, PM:a mig så skickar jag mitt nummer om du vill ha sällskap till affären,dricka nå kaffe och snacka modellbygge, som det ser ut nu så är jag ledig i helgen:))



Mvh // Ernst
ernie87
ernie87


Till överst på sidan Gå ner

Im back! =) Empty Sv: Im back! =)

Inlägg av Bryggarn tor mar 14 2013, 23:34

ernie87 skrev:

Tja!

Luleå you say?!?!

Där håller ju jag till, PM:a mig så skickar jag mitt nummer om du vill ha sällskap till affären,dricka nå kaffe och snacka modellbygge, som det ser ut nu så är jag ledig i helgen:))



Mvh // Ernst


japp , min fruga är därifrån etc... sen ska vi vidare till Kiruna =)
ska dock inte ned för ens på tisdag...
Bryggarn
Bryggarn


Till överst på sidan Gå ner

Im back! =) Empty Sv: Im back! =)

Inlägg av ernie87 mån mar 18 2013, 23:45

Du har PM Smile
ernie87
ernie87


Till överst på sidan Gå ner

Im back! =) Empty Sv: Im back! =)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet