IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

+11
Gigabyte
linusorn
Caverö
Tobias
Stefan E
Janne.S
MiniStuff
Marlin
Matt_Public
Mal
cas
15 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av cas lör jun 01 2013, 09:52

Det går nästan inte att undvika längre.
Nu måste jag sätta igång med den där Tiffien som Matt_Public vill att jag skall bygga.
Nå, han är ju inte ensam om den önskan...
Här har vi skapelsens krona:
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1020322_zpsfed5f938
Tanken är ju att jag skall använda dom där Techod dekalerna och göra just den kärran som målades upp för Ökenprov.
Det kanske ändras under resans gång  pirat
Matt gillar ju att grotza saker och ting så här kommer lite fin-polyuretan att grotza med:
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1020330_zps2cda1a8b
Resincockpit, resinkanonrum, resinavgasrör, resinersättningsstol och resinkanonpipor.
Jag KAN ha gått till överdrift här men det är ju en TYPHOON för tusan hakar!
Den är ju trots allt brutalsnyggare än det mest annat brittiskt, förutom Sea Fury. (Ja, snyggare än Spitfire!)

Så, nu har jag spaceclaimat forumet för detta bygge, men inte riktigt startat ännu.
Det kommer väl så småningom  Very Happy


Senast ändrad av cas den tis okt 27 2015, 19:50, ändrad totalt 3 gånger
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Mal lör jun 01 2013, 10:14

Hey.....Vad ballt....

Men herregud vad mkt extra lull lull du skaffat, den här ska verkligen dressas upp ser jag.....
helt klart mkt roligt bygge kommer det o bli Very Happy

Den Är Brutalsnygg......

Den här tråden kommer jag att följa Very Happy

Väntar bara på den nya 1/32 som borde komma nångång :/
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av cas lör jun 01 2013, 10:45

Om jag klarar av att göra allt lull-lullet rättvisa är väl en annan fråga =)

I år skall det komma två stycken Tempest i 1/32, och det är ju inte illa alls!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Mal lör jun 01 2013, 11:08

Jodå.....

Det kommer bli kalas Very Happy....

Sitter själv m min första resin erfarenhet What a Face
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Marlin lör jun 01 2013, 11:28

Kul bygge.
Massor av resin, sånt gillas. cheers
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av MiniStuff lör jun 01 2013, 11:44

Att bygga i "andras namn" - det nya svarta! Razz

Vajjert i vilket fall! Very Happy

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Janne.S lör jun 01 2013, 14:55

En tiffie utan deltavingar, vafalls?!

Jaja, åtminstone ingen SchmidtFire : P

Det blir skoj att följa Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Mal lör jun 01 2013, 15:51

cas skrev:Om jag klarar av att göra allt lull-lullet rättvisa är väl en annan fråga =)

Jodå.....
Vi kommer o köra med dig Very Happy kommer bli grymt kul Very Happy
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av cas lör jun 01 2013, 16:26

Markus, Farbror public var ju först ut och skapade trenden, så det var ju bara att hänga på! Nu förväntar vi oss att någon tar upp detta och för det vidare (att härma mig är jätteenkelt....starta en ny, pilla på i långsam takt och sluta strax innan eller efter dekalerna kom på)

Janne, Tiffie med deltavingar heter EF2000, och inget annat. What a Face
(ahhh, gamla EF2000 till DOS. Kan fortfarande höra musiken i mitt huvud)


Tack för uppmuntran Bosse och Juha! Jag har faktiskt starta en smula, så det kan ju komma uppdatering snart Very Happy

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Mal lör jun 01 2013, 17:20

cas skrev:att härma mig är jätteenkelt....starta en ny, pilla på i långsam takt och sluta strax innan eller efter dekalerna kom på)

Sorry..Kommer inte o ske Very Happy


Jag kommer Tjata så mkt så du e tvungen att bygga färdigt denna så jag kan bli tyst What a Face
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Stefan E lör jun 01 2013, 17:23

cas skrev:...att härma mig är jätteenkelt....starta en ny, pilla på i långsam takt och sluta strax innan eller efter dekalerna kom på)


Ähh... det är ju så jag alltid har byggt! Laughing

Kommer att bli ett störtskönt bygge!

En riktig "Car-door" Tiffie också, inte så ofta man ser den!

Jag har byggt "Tear-drop" versionen i 1/48, en gång för länge, länge sedan.

Revells gamla 1/32 ök ligger i högen, men nu "slipper" jag bygga den, en PCM kommer det att bli (eller två) inom en mycket snar framtid! sunny

Har ni tänkt på att PCM´s boxart nästan är likadan som på Revellbyggsatsen, måste vara en slags "hyllning" till Revellen.

Kommer att följa ditt bygge noga! Very Happy

Har ett o annat tips om hur du får ihop o kommer åt att slipa intaget i fronten, maila mig!

Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Tobias sön jun 02 2013, 10:39

Underbart! Ännu ett brittiskt mästerverk! Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av cas sön jun 02 2013, 20:12

Tack för tipset och nosintaget Stefan! Det dröjer en stund innan det där gökuret skall fixas, så du hinner finslipa tipsen en stund till.

Anyhoo, jag började med vingarna idag.
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1020331_zps7a159b12
De här så lådorna skall sitta fast i övervingen på nåt vis.
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1020332_zps9dda5fa3
Nånting säger mig att det behövs....
Fram med en rejäl rasp och sen skall vi se på fasen!

En stunds flinkt filande med rakbladsåget och mer filande och man kom fram hit.
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1020333_zps03b126b0
Hörnena behöver putsas och plasten skall slipas till lite på gehör men på det hela taget så gick det bra.
Förutom den lilla detaljen att jag inte har tunnat ur resinet nånting.
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1020334_zps81a53803Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1020337_zpsa789ab27
Tunnar man ur dom så att man kommer upp till kanten där själva detaljen börjar så funkar det!
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1020338_zps73ea1c19
Med lite milt våld för att hålla ihop allt vill säga Very Happy

Ena sidan klar!
Matt, skall vi ha öppna luckor på vänstervingen också?
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Mal sön jun 02 2013, 20:22

Oh......

Vilket jobb.......

Så......Snyygt

Får jag lägga en röst....Fast jag inte har mandat.... What a Face
Öppna please......
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Matt_Public sön jun 02 2013, 20:39

Yee-frigging-haaw!

Fram med bastardfilen, bara, och visa både resinet och Hasse vem som är boss!

Luckorna, ja. Det var knepigare. scratch
Båda vore mer symmetriskt, men...

Jo! Extra allt! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Mal sön jun 02 2013, 21:20

Ojj... Shocked

Såg raspen först nu What a Face sådärja.....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Janne.S mån jun 03 2013, 00:39

Det blev lite gla´kirurgi Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av cas mån jun 03 2013, 05:08

Ok, fram med sågen och så tar vi andra sidan också!
Jag var tvungen att ta den grova sidan på raspen med en gång, för det andra bet inte alls =)

Undrar om det skall till lite kabeldragning också?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Matt_Public mån jun 03 2013, 06:18

cas skrev:Undrar om det skall till lite kabeldragning också?
Under rätt förutsättningar är det ganska rofyllt. What a Face
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av cas mån jul 15 2013, 20:05

Beslöt mig mot alla önskningar, om att inte ta upp ett hål till i andra vingen.
Lika bra det, för man måste ju scratcha en del själv i vilket fall!
Kanonvärmerören fanns ju inte alls med, och dom är ganska rejält tilltagna What a Face 
Så här blev det (minus ammo-lådorna som inte behöver limmas dit nu)
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1020559_zps694f45c4

Att jämföras med Airfix två delar i 1/72
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1020561_zps939cce4d

Tre viktiga frågor kvarstår nu:
1. Borde väl ändå vara lite enklare att bara grundmåla vapenrummet nu, och vänta med riktiga målningen till kammot är på? Ett helsicke att maskera härligheten utan att delarna flyger all världens iväg...
2: Skall man köra en separat byggtråd för lill-tiffien, eller ösa på med den här?
3. Varför vill inte grabben somna och ligger och hojtar på mig hela tiden? Jämrans 4-åring som förstör min byggkväll när damerna tittar på top model.
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Mal mån jul 15 2013, 20:53

Hey.....

Mals way tips.....om den passar dig Wink

Jag skulle måla, vädra allt det gosiga till det man vill ha, sen maska rakt av, o i ett delikat fall som din så skulle jag maska m nerblött torky papper (släpper inga fibrer), peta in den o sen torka, sen när allt camo jobb e klart mm, blöt upp papperet igen o pilla loss allt Wink, gjorde så m min F4F hjulhus m ställ.....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Matt_Public mån jul 15 2013, 21:20

In med Lill-Tiffie i tråden!

Lite som minikanoten i aktern på Bröderna Dals Elvegris. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av cas tis jul 16 2013, 09:11

Torky-papper skall sökas upp!
Och mer lill-tiffie blir det, så fort primern har torkat Cool 

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av cas ons jul 17 2013, 13:26

Då sätter vi igång med lite galenskaper då!
Cockpit från Aires till stor-tiffien.
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) 017_zpse4b9aef2
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) 018_zps57286364
Det ser ju ganska enkelt ut det här?
FEL.
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) 019_zps2882dac2
Underdelen skall helt klart möta upp sidopanelerna men det är en aning böjt Rolling Eyes 

Nåväl, raspen plockades fram och när ingjötet väl var bortfilat så är det inga större problem att få ihop det så att det passar.
Märkligt nog behöver man inte tunna ur kroppshalvorna, men dom har sina egna problem ändå så där har man tur!

På med lite färg i cockpit så får vi se hur det tar sig!
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1070087_zps55b1a08f
(Behöver nog bättringsmåla, eller vädra friskt. Kanske behöver det nåt stärkande för att få bort darrigheten när man håller på och joxar med den håriga pinnen?)
Ganska många resindelar kvar att sätta dit, men skoj är det.
Alla apparater skall målas och torrborstas, och här kan man hålla på en stund till

I Airfix-land är det betydligt enklare av nån konstig anledning What a Face 
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1070088_zps9bad772c
De flesta verkar måla sina Tiffie-cockpitar på detta viset, och det verkar ju synd att frångå kutymen. Det matchar ganska bra de få bilderna jag har sett dessutom. Rätt kul med landställschakten som både är vingförstärkare, cockpitgolv OCH taket till kylaren (som jag glömde måla interior grey-green. Grmmbl)
Stolpansar, stol, styrspak, roderpedaler och instrumentpanel (som har både den stora kompassen och siktet! Bättre än vad som fanns i Hasegawalådan) saknas fortfarande. Undrar om jag inte har lite etsbälten liggande?

Jämförande kylarstudie:
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1070089_zpsef2115b6
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1070090_zpsabe00454
Heh, jag visar visst Airfix framsida med Hasegawas baksida... Nåja, det är två delar vardera och Airfix ser faktiskt lite trevligare ut framifrån, men ganska bedrövlig ut på baksidan. Å andra sidan kan man undra hur mycket man kommer att se där...

Min splittrade uppmärksamhet muttrar några väl valda kraftuttryck över Hasegawas modularisering. Dom är tammejfasen värre än Scania!
Flygkroppen mellan bildörrsvarianten och bubbelhuvsvarianten är samma med olika ifyllnadsdelar. Enkelt för Hase, men problem och dålig passform för mig.
Hur det här:
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1020557_zps39aca69d
Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) P1070091_zps7b7cbfce
skall bli snyggt återstår att se!

Framåt och vidare!
//C
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår) Empty Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet