IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Humbrols DecalFix?

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Humbrols DecalFix? Empty Humbrols DecalFix?

Inlägg av Tobias fre okt 25 2013, 21:47

Är detta rätt plats i forumet tro? Smile

Dags att skaffa ny decal-fix snart och funderar på att testa Humbrols nya - någon som provat den?

Använt mig av Battlefronts (Gale Force 9?) "decal softener" som jag hade sedan mina Flames of War-dagar,  fram tills nu. Den funkar helt ok men jag har inga andra referenser, inte testa Micro Sol sic?) m fl. Kanske är samma skit i alla ändå? Wink

Humbrols ser ju i alla fall inte sämre ut men det blir lite synligt i färgen på deras kärra när de drar på en RAF_rundel..




Kommer säkert testa den själv men om någon redan vet hur den är så...
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Humbrols DecalFix? Empty Sv: Humbrols DecalFix?

Inlägg av ernie87 mån nov 11 2013, 11:19

Har inte testat just denna, men jag använder följande:

*Mirco sol/set - fungerar ypperligt i dom flesta fall och är något av en standard att börja med för mig. Skulle inte detta funka så finns:

*Tamiays egna decal fix gegga, den är liite starkare än ovanstående och och denna fungerar också helt perfekt. Men råkar man ut för riktigt envisa dekaler då är det bara att plocka fram THE BIG GUNS:

*MR decal setter samt MR decal softner, dessa små flaskor är väldigt starka och angriper dekalen i princip omdelbart, lite överdrivet sätt så kan man säga att om man tittar noga så kan man se hur vätskorna smälter  in dekalen i färgen. Man får vara extremt försiktigt vid användandet av dessa. Stryk på ett tunt lager på dekalen och LÅT DEN VARA! , var noga med att inte applicera för mycket så att de blir droppar på modellen då vätskorna har en tendens att missfärga färgen vilket i sin tur är rätt så drygt att få bort när det torkat.

Hur som, så använder jag dessa oftast  som avslutning vid dekalläggning, för att verkligen få ner dekalen i alla panellinjer, nitar och dylikt. 

Eller så gör man som våran HARDCORE byggare Mal och målar i princip allt! Smile 


Ps, det behövs oftast flertalet appliceringar av dekalvätskan innan dekalen vill ge med sig, så bara för att det inte funkar efter första lagret så betyder det inte att dekalvätskan inte biter på just den dekalen:) 

JO! en sak till, men det visst du säkert redan, en blank yta är att föredra vid dekal jobb då den underlättar en hel del, man slipper dessa eländiga silverringar som tenderar att komma fram runt dekalerna om man jobbar på en matt yta. Det är inte en garanti att man slipper dom men man minskar iaf risken markant:) 

// Ernst
ernie87
ernie87


Till överst på sidan Gå ner

Humbrols DecalFix? Empty Sv: Humbrols DecalFix?

Inlägg av Tobias mån nov 11 2013, 12:24

Tack Ernst! Har "revolutionerat" mitt dekalapplicerande lite faktiskt. Mha denna Humbrol-pryl.. Smile
Men jag löser inte upp dekalerna i den längre, det var sådär, den kladdade för mycket och jag sabbade ju några.. Men sen jag började använda Humbrols Clear och förbereder bara ytan med DecalFix (löser upp dem i vatten) så tycker jag att det funkar utmärkt! Men DecalFix´en måste finnas under.

Skall ta med mig de andra tipsen med, inte stött på några dekaler jag inte kan hantera med detta ovan men undviker å andra sidan tjocka och gamla dekaler..
Inte skaffat Micro-set & - sol ännu. Visste inte heller att Tamiya hade egen vätska, borde kollat det.

Mal är ju inne på rätt spår! Wink Skall kika på mallar och annat när jag hoppar till 1/32 och skaffat en AB!

Tack!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Humbrols DecalFix? Empty Sv: Humbrols DecalFix?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet